nybörjare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Skrollan

nybörjare

Inlägg av Skrollan »

Hej!
Är helt ny här och har precis börjat läsa barnaboken.
har inte börjat natta, mata efter nåt schema än men är sugen på att börja. Min dotter är 3 månader, föddes 16 april. hon är superglad, social tjej redan. Och sover ganska bra. Om hon fick välja skulle hon nog kunna amma dygnet runt...och med resultat av detta en stadig, kraftig tjej och som sagt nästan alltid nöjd.

Jag har ändå några frågor.
När hon ammar somnar hon ofta men fortsätter äta effektivt, känner ja att hon bara småsnuttar försöker jag väcka henne då kommer hon igång och äter igen men somnar strax efter. Är det meningen att hon ska vara vaken får jag låta bli att lägga henne vid bröstet annars somnar hon bara om.

Hon vill helst sova på sidan, typ framåtstupa, är det ok eller är mage allra bäst?

och sen ett problem till. sovpassen på fm vill hon helst bara sova nån timma, jättesvårt att få henne att somna om när hon vaknar. då vill hon bara äta sen somnar hon om vid bröstet. jag har trugat innan passet också men som sagt svårt när hon bara somnar. sen sovpasset vid 14-15 då sover hon jättedjupt och kan sova flera timar och är väldigt sömnig när jag väl väcker henne och somnar såklart vid bröstet vid amning,

natten är väl ok, somnar vid 21-22 enkelt och oftast utan problem vaknar sen runt 00-01 sen 03-04 sen tätare och tätare typ nästan varje timma men äter kort ocg somnar snabbt om...vid bröstet... för att sen sova djupare vid 10 igen. fast där emellan har hon ju nästan alltid varit vaken nån timma eller 2.

några tips på hur jag ska göra och tänka nu?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: nybörjare

Inlägg av Sarisparis »

Hej skrollan och varmt välkommen hit! :D

Grattis till lilla tjejen! :heart:

Jättebra att du skaffat Barnaboken, det är en sann skatt som räcker länge länge. :thumbsup:

Att styra upp saker och ting nu lâter som en kanonbra idé, det vinner ni bâda pâ. Ta en titt pâ kapitlet Mot vardagen s 234.

Fundera sedan pâ ett schema som passar dig och lillan. Här är ett exempel frân TorsMammas SM-översikt (http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416).

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

I stora drag rekommenderas fyra mâl (enligt standardmodellen som du nu börjar bekanta dig med) och tre sovstunder dagtid. Under varje mâl sâ satsar du pâ att mata under en timme högst, pâ sâ vis fâr du upp aptiten till nästa mâl och du startar en god cirkel. Lägg mâlen med cirka 3.5 timmes avstând, minst tre och högst fyra. Det är praktiskt att förlägga lângluren till efter lunch, dâ har du en bra schemagrund för de närmaste âren. :wink:
Elva eller tolvtimmarsnätter brukar uppskattas av alla, och behövs för att de smâ ska orka med äventyret Livet dagtid med högsta behâllning. :wink:

Fundera i lugn och ro innan du kör igâng. När du börjar, utrusta dig med tâlamod. Alla förändringar tar lite tid och för smâ barn fâr man räkna med minst tre dagar som dâ kan innebära en del jobb, för att hâlla vaken när det är dags att vara vaken och för att sova när det är sâ dags. Och sâ en vecka pâ det för att fâ det att sätta sig! :D

Vad gäller sovläge sâ brukar mage vara mest uppskattat av de smâ. Men huvudsaken är ju att de sover, sâ trivs hon bäst pâ sidan sâ är det ju inget problem. Andningslarm bör användas oavsett sovställning, inte ens ryggläge garanterar nâgonting alls tyvärr.

Läs vidare i Barnaboken (rekommenderar ocksâ kapitlet ABC för smâfolk s 264 alldeles särskilt varmt :heart:) och fila pâ ditt schema. När du känner dig bekväm med hela alltet sâ är det bara att tuta och köra! Vi finns här och följer med pâ vägen om du vill. :D

:heart:
Skrollan

Inlägg av Skrollan »

Åh tack för snabbt svar.
Är tanken att jag ska amma i en hel timma. Som det är nu ammar hon 2-5 min på ena bröstet, sen blir hon irritterad drar/biter i det, då brukar jag ta upp rapa erbjuda samma igen vilket inte brukar gillas så då byter jag bröst. Där ligger hon ett tag men blir snabbi irriterad så byter jag till det första igen. Ofta somnar hon då annars ligge hon bara och skrattar. Ska jag fortsätta så, ta en paus och fortsätta amma under en hel timma. Det jag beskrivit ovan tar max 10-15 min totalt.

Sen undrar jag hur ni med 2 barn fixar det här med scheman och allt. Känns som att min stora tjej kommer i skymundan. Kan väl inte kräva att hon ska passas in i det här schemat. Känns som att det går ut över hennes tid också. i o f sig om man får schemat att funka kanske det blir bättre för henne med.

Tycker schemaförslaget känns bra, nästan så som det är nu.

Hör av mig igen om det kommer upp fler frågor. Tack igen!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej igen :D
skrollan skrev:Är tanken att jag ska amma i en hel timma
Nej, inte en timma nonstop. :D Sâ här ser standardmodellen ut, mycket förenklat (frân TorsMammas SM-översikt igen). Läs mycket mera i Barnaboken! Insomningsslurken är tex inte längre nödvändig för dina stora tjej. Kör pâ punkt 1-5 inom en timme och sen vakentid utan mat resten av vakentiden. Lât henne hänga med i det du gör eller lât henne ligga och fundera pâ eget pâ en filt i närheten av där du är.

StandardModellen dag:

1.Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
2.Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
3.Skötning
4.Umgänge
5.Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
6.Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
7.Sova.

skrollan skrev:Sen undrar jag hur ni med 2 barn fixar det här med scheman och allt.
Ibland blir det lite svettigt, men det gâr! Och att se de smâ tillsammans gör det värt varenda liten svettfläck (och kräksfläck :lol: ). Ta gärna en titt i den här trâden och dâ särskilt SusanDs beskrivning av deras dagar med fyra barn! :shock: :lol:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 18&t=23417

Skrollan

Inlägg av Skrollan »

Tack igen, ja men då har jag förstått och gjort "ganska" rätt ändå ju. Och ska fila på schema nu och hoppas det går vägen. Håll tummarna!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"