Jag har tidigare fått hjälp i detta forum med både mat- och sömnfrågor och det känns väldigt tryggt att veta att man alltid får snabba och bra svar! Min lilla Benjamin är nu exakt tre månader och är en helt underbar liten kille som är nyfiken på världen. Han har emellertid ett hemskt humör (BVC:s formulering) och emellanåt skriker han så fruktansvärt mycket att han blir alldeles blå i huvudet
Senare på kvällen skulle jag ge honom hans kvällsslurk, vilket inte är det lättaste då han blir väldigt arg när jag försöker ge honom bröstet då han inte är speciellt hungrig. Efter några sekunders sugande släppte han bröstet och började gallskrika samtidigt som han satte i halsen vilket inte gjorde situationen bättre. Han lugnade sig emellertid direkt när jag tog upp honom mot axeln... Varför han blev så fruktansvärt arg vet jag fortfarande inte...
Ibland har han skrikit så mycket att han tappar andan och börjar vifta i panik med armarna. Skriken kommer som sagt nästan alltid när jag inte är hemma eller när min man håller honom. Min man kramar, gungar, vaggar, pratar, testar napp osv, men inget hjälper. Frustrationen hos min man blir stor och det märker Benjamin (tror jag) och det förvärrar bara skriket. Jag vill inte köra över min man genom att rusa in och ta över men eftersom jag alltid lyckas få lugn på honom så borde jag kanske göra det...eller? Är Benjamin tillräckligt medveten för att vilja ha min tröst när han skriker? Kan min man göra något annorlunda? Är det som sköterskan säger, att Benjamin helt enkelt har ett fruktansvärt humör, eller beror det på något annat? Benjamin är väldigt glad för sin pappa och ler alltid stort när de umgås och leker. I sina gnälliga/arga/ledsna stunder är det emellertid alltid jag som lyckas bäst med trösten. Finns det något vi bör ändra på i vårt sätt att bemöta Benjamin?
Varma hälsningar Therese