Minikurning av Stina, snart 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lillastina

Re: Minikurning av Stina, snart 5 månader

Inlägg av Lillastina »

Liten rapport om hur det går med våran kur!

Kan sammanfattas med: Strålande nätter, strulande daglur och stressad mamma. Längre versionen kommer här:

Igår var sista dagen på uppföljningsveckan och även om det kännts väldigt tufft ibland har det faktiskt gått riktigt bra :D Men det har verkligen varit två steg fram och ett tillbaka hela tiden och ibland är det svårt att se hur bra det faktiskt går för att man koncentrerar sig så dant på det som inte funkar riktigt än :?

Nätterna går jättebra! :D Nattmålet är ett minne blott :D, hon somnar oftast på några minuter och även om jag hör att hon gnyr/gnäller/skriker till kort ibland under natten så somnar hon om fint själv. Lite problem med vändningscirkus dock och det märks att hon inte sover så bra efter att ha vänt sig till rygg men kan inte vända tillbaka sjäv än, så jag hjälper till ibland efter att hon somnat om :wink: I vargtimmen behövs ibland enstaka pangramsa och ev klassisk musik/tv men hon somnar om efter en stund. De båda korta daglurarna (i säng) funkar också utmärkt =D>.

Så det är ju mycket som fungerar jättebra nu =D> :mrgreen: =D>

Nu, det som inte fungerar så bra :( :

Den långa (1,5h) luren mitt på dagen som jag ville införa i vagn funkar fortfarande inte. Det tar ofta 20-30 min innan hon somnar och sedan vaknar hon efter 30-45 min och sedan är det bråk fram och tillbaka resten av luren. Någon gång har det varit bättre och någon ännu sämre men i stort ser det ut så där. Jag har sedan kurdag 5 inte ramsat i vagnen bara direkt efter läggning och möjligtvis en bekräftelse när det blivit lugnt om det varit mycket bråk. Annars har jag gett påminnelse genom att skaka handtaget fram och tillbaka och därefter vagna om skaket inte tar. Men det går alltså inte framåt här tycker jag :cry:

Känner nu efter att ha givit det ett ordentligt försök att det kanske är för mycket begärt att hon ska sova 1,5h på rygg i vagnen (som tyvärr inte har fullt liggläge) varje dag. Nu har vi prövat och det funkar inte riktigt och jag vill inte kriga mer om det känner jag :| Blir dessutom så fruktansvärt låst hemma eftersom jag inte törs gå ut under denna tiden då jag inte kan lita på att hon ska sova förbi skarven och jag inte vet om jag kommer kunna uppsamla attityden och lugnet som jag behöver förmedla för att få henne att somna om i skarven när vi är ute någonstans. Resultatet blir olycklig mamma och en liten korv som iaf inte sover så länge som hon ska :cry:

Så jag tänker, nu när uppföljningsveckan är slut, göra en schemaändring och lägga den långa luren på förmiddagen. Hoppas att det inte är för tidigt att stöka med ändringar, men vi kommer ju inte vidare känner jag :!:

Har läst i andra trådar att en del har det så och känner att det nog skulle kunna funka för oss också. Då får hon sova sin långa lur i sängen innan lunch och sedan har hon de två 45-minuters kvar och så kan hon lättare sova i vagn om vi behöver gå ut. Förhoppningsvis funkar det och vi blir alla nöjda och glada [-o<

Nuvarande schema är:

19.00-7.00 Sova natt
7.30 Äta frukost (ersättning och bröstmjölk)
9.00-9.45 Sova 45 min
10.45 Äta lunch (grönsaks- och fruktpure och bröstmjölk)
12-13.30 Sova 1,5 h i vagn på rygg
14.00 Äta mellis (fruktpure och bröstmjölk)
15.30-16.15 Sova 45min
17.00 Äta (gröt, fruktpure och bröstmjölk)
18.30 Nattslurk (bröstmjölk)
19.00 Sova natt

Nytt schemaförslag:

19.00-7.00 Sova natt
7.30 Äta frukost (ersättning och bröstmjölk)
9.00-10.30 Sova 1,5 h i spjälsäng
10.45 Äta lunch (grönsaks- och fruktpure och bröstmjölk)
12.30-13.15 Sova 45 min i vagn på rygg
13.45 Äta mellis (fruktpure och bröstmjölk)
15.30-16.15 Sova 45min i vagn på rygg
17.00 Äta (gröt, fruktpure och bröstmjölk)
18.30 Nattslurk (bröstmjölk)
19.00 Sova natt

Tänkte vänta och höra vad ni experter tyckte om förslaget, men nu när jag sitter här och skriver ner och hon sover sin förmiddagslur så gott därinne så tänker jag att nu kör jag på det här nya redan idag :shock: Hon är redan förbi skarven därinne verkar det som, bara lite mummel och sen blev det tyst :) :!:

Tycker trots att det gått så pass bra med kuren att jag än så länge känner mig så låst hemma. Har inte velat äventyra något och har hållt mig hemma väldigt mycket med resultat av att jag fått säga ifrån till släkt och vänner när de vill hitta på saker. Det är ju mitt i sommarn och vi är ju hemma tänker ju alla och vill hitta på roliga saker :roll: Och det vill ju jag med, men inte förrän det här sitter känner jag. Det är bara så svårt att säga ifrån utan att känna sig dum och jag känner som att folk säkert tycker jag är helt knäpp som håller på och krigar så dant med att hon ska sova och ha schema! Jag vet ju naturligtvis ingenting om vad folk egentligen tror, men det känns så :oops: Hoppas bara att den här schemaändringen gör susen nu och att allt sätter sig ordentligt så vi kan börja leva igen, då kanske jag kan slappna av också! #-o

Kram till Anna Wahlgren och alla ni som skriver på forumet och kämpar på med detta! :heart:
Mamma till lilla Stina, född 20110212.
Elle

Inlägg av Elle »

Du har ju redan besvarat din egen fråga :wink: Om det passar juvelen och ert liv, kör på det. Men bestäm dig, inget mer flyttande på lurar! Det måste få chans att bli stabilt. Ja, det är vanligt att när juvelen får korn på magsovandet så vill de sova så. Min yngsta juvel fick rum på mage i vagnen fram till hon var 14 månader, sedan fick hon långluren i sängen. Efter det har hon sovit kortare lurar ca 45 min på rygg i vagnen. Det viktigaste är att synintrycken stängs ute.

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lillastina

Inlägg av Lillastina »

Tack Elle! Ja det känns redan mycket bättre efter schemaändringen, som om allt föll på plats lite mer, så nu får det vara så här, och ska få sätta sig ordentligt nu 8)

Gårdagen gick jättebra. Hon sov hela nya långluren på morgonen utan min inblandning =D> Hörde henne gny till två gånger i skarvtiden, men sedan inget mer tills jag väckte henne :D

Körde sedan båda 45-min lurarna i vagn.

45-min lur nr 1 gick också bra, då i vagn (övertäckt) inne. Gnällde till en gång på mitten men somnade om utan min inblandning och jag väckte en glad tjej när det var dags.

45-min lur nr 2 körde vi i vagn utomhus. Jag lade tillrätta, gav snutte och täckte över och sade en liten ramsa precis som vanligt men istället för att låta vagnen stå så gick vi lite sakta, det eftersom vi var inne på biblioteket och jag inte ville riskera att hon skulle börja skrika där inne :shock: Det blev i vart fall inga protester alls utan hon somnade inom någon minut. Efter en halvtimme såg jag på skynket att hon började röra sig därunder och hörde strax lite snack. Jag gjorde ingenting utan lät henne vara och hon somnade inte om men var inte missnöjd heller. När det var fem min kvar bara på sovtiden tog jag bort skynket och gjorde glad "väckning".

:?: Gjorde jag rätt som lät henne vara under skynket och inte verktygade någonting där? Jag tänkte som så att så länge hon inte skriker upp sig och är ledsen så får hon vara även om hon inte sover. Jag har gett förutsättningarna för att hon ska sova osv.. Tänkte jag rätt där?

:?: Undrar också. Jag vill ju kunna ha friheten att gå ut på eftermiddagarna och då ha henne sovande i vagn. Skall vi alltid ha eftermiddagslurarna i vagnen då, även fast vi är inne och hon förmodligen skulle sova skönare i sängen?

Igår kväll var hon lite gnälligare än vanligt. Kanske trött efter förändringarna? Gnölade och grinade argt (mer än vanligt) efter läggningen, och precis när jag började tänka att nu är hon nog ledsen så blev det tyst :o Och bara sex minuter tog det, fast kändes längre eftersom det var grinigare än vanligt. Visar ju verkligen hur viktigt det är att våga backa och lita på att hon kan somna själv, inte gå in och störa för tidigt. Eftersom det varit grinigare än vanligt gav jag dock en mjuk bekräftelseramsa efter några minuters tystnad, för säkerhets skull. Sedan sovs det hela natten. Jag var inne vid 3.45 och vände på henne i förebyggande inför vargtimmen 8) och sedan hördes bara lite nöjt snack vid 6.20 en kort stund och jag väckte henne glatt kl 7. Min duktiga tjej :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Är så glad att jag trots att det varit tufft har fortsatt på den här linjen, känns som jag börjar skörda resultaten nu :D Är inte lätt när man inte har någon annan runt omkring sig som gör detta och alla verkar tycka att man är lite konstig :? men jag tror på det här och det funkar ju!! Känns så bra att kunna ge min lilla vad hon behöver och svara henne på rätt sätt istället för att stå där och undra och fråga och gnälla med henne (been there, done that :cry: ). Tack Anna Wahlgren och forumisterna för detta fantastiska tänk, handfasta råd och hjälp på vägen :heart: :heart: :heart: Jag tror att jag, papsen och lillejejen kan känna lukten av njutningen \:D/

Stinas mamma
Mamma till lilla Stina, född 20110212.
Elle

Inlägg av Elle »

Lillastina skrev: :?: Gjorde jag rätt som lät henne vara under skynket och inte verktygade någonting där? Jag tänkte som så att så länge hon inte skriker upp sig och är ledsen så får hon vara även om hon inte sover. Jag har gett förutsättningarna för att hon ska sova osv.. Tänkte jag rätt där?
Helt rätt tänkt!
Lillastina skrev: :?: Undrar också. Jag vill ju kunna ha friheten att gå ut på eftermiddagarna och då ha henne sovande i vagn. Skall vi alltid ha eftermiddagslurarna i vagnen då, även fast vi är inne och hon förmodligen skulle sova skönare i sängen?
I början nu innan allt har satt sig är det bra att ni har bestämd sovplats för de olika lurarna. Dessutom kommer det säkert vara den sista luren som ni kortar först.

Ja, det är valigt att de är lite trötta innan allt det nya satt sig. Om du känner någon dag att det finns risk att hon blir övertrött så kan ni lägga upp till en halvtimme tidgare till natten.
Lillastina skrev: :heart: :heart: :heart: Jag tror att jag, papsen och lillejejen kan känna lukten av njutningen \:D/
Underbart :heart:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"