Hjälp!
Vår säkra sovare till son har drabbats av nånslags "monsterskräck" på natten. Han vaknar gråtande och säger att det morrar under sängen och att det kan vara nån bakom gardinen osv. Han vill ha nattlampan tänd, men det hjälper inte längre. Han skriker och gråter tills vi kommer in och börjar kort efter att vi lämnar rummet.
Antar att detta är en fas. Sonen har mycket fantasi och har utvecklats enormt på sistone.
Hur hanterar vi detta?
2,5 åring rädd för monster
2,5 åring rädd för monster
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: 2,5 åring rädd för monster
Är han kurad
Sover han - eller brukar/brukade sova - 12 tim natt
Jag tycker inte du ska tänka "fas" hit eller dit; det hjälper honom inte. Han ställer frågor. Morrar det under sängen? Är det någon bakom gardinen? (Små barn frågar i påståendets form.) Han är rädd för vargen - faran. Verklig, inbillad eller "bara" hypotetisk. Därför är det vargen ni ska skjuta, inte bekräfta, vilket ni gör när ni tröstar. Tröst hjälper inte en människa - stor eller liten - som frågar efter SÄKERHET, fysisk och faktisk säkerhet.
Har du Internationella Sova hela natten? Läs Safarin, så förstår du vad han behöver (och inte behöver). Och läs kapitlen om Lugnet och just Säkerheten. Igen och igen
En liten minikur skulle inte skada. Den skulle snarare vara alldeles nödvändig nu
Vi vill ha en glad liten pojke som sover gott om natten, trygg i sig själv.
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för svar kloka Anna! 
Han är sm:ad från början och sen nattmålskurad bortåt halvåret. Då satte vi även ramsan, som har funkat ypperligt. Han sover 11,5 h på natten (och 1,5 h på dan). Har barnaboken, men inte Sova hela natten.
Han har haft lite fnurror till och från (t.ex tidiga mornar en period) och dem har vi alltid fått bukt på med ramsan och attityden.
Jag tror att ett problem denna gång är att jag inte haft ork att ta tag i detta eftersom jag haft mycket fokus på lillasyster (4 månader) just nu. Pappan har "testat" för mycket och så har jag kommit in ibland...
Vi har helt enkelt börjat rucka på de goda rutinerna och han märker att han lätt kan få in oss i rummet på kvällarna. Sen blev jag också lite ställd av den här "monster- och mörkerrädslan", eftersom han alltid varit så trygg i sitt mörka rum innan.
Så läget just nu: Han sov den senaste natten utan frågor, men igår kväll (och flera av de senaste kvällarna) var vi där och duttade med honom. Han har nyligen slutat med blöja och ibland ropar han att han vill kissa, eller så vill han ha nallen, osv. osv. Och ja, vi har i vår enfald traskat in till honom. Han har fått med sig ett par saker i sängen (t.ex. nalle, gosis och en bil). Vi har också infört en nattlampa och haft dörren på glänt. (Ja, du hör ju...)
Så vad jag gör vi nu? (Tänker högt
)
-Slutar trafikera hans rum vid läggningen.
-Skrattar extra mycket på kvällen.
-Putsar upp vår attityd
-Lugnar honom med ramsan.
-
-
Ska vi tänka som en slags kur? Jag menar, att vi lämnar honom första kvällen när han är lugn och går ut med ramsan. Väntar en stund om han skriker upp sig, in och lugnar och så ut igen. Nästa kväll är det dags att backa?
Tacksam för feed back!
Han är sm:ad från början och sen nattmålskurad bortåt halvåret. Då satte vi även ramsan, som har funkat ypperligt. Han sover 11,5 h på natten (och 1,5 h på dan). Har barnaboken, men inte Sova hela natten.
Han har haft lite fnurror till och från (t.ex tidiga mornar en period) och dem har vi alltid fått bukt på med ramsan och attityden.
Jag tror att ett problem denna gång är att jag inte haft ork att ta tag i detta eftersom jag haft mycket fokus på lillasyster (4 månader) just nu. Pappan har "testat" för mycket och så har jag kommit in ibland...
Så läget just nu: Han sov den senaste natten utan frågor, men igår kväll (och flera av de senaste kvällarna) var vi där och duttade med honom. Han har nyligen slutat med blöja och ibland ropar han att han vill kissa, eller så vill han ha nallen, osv. osv. Och ja, vi har i vår enfald traskat in till honom. Han har fått med sig ett par saker i sängen (t.ex. nalle, gosis och en bil). Vi har också infört en nattlampa och haft dörren på glänt. (Ja, du hör ju...)
Så vad jag gör vi nu? (Tänker högt
-Slutar trafikera hans rum vid läggningen.
-Putsar upp vår attityd
-
-
Ska vi tänka som en slags kur? Jag menar, att vi lämnar honom första kvällen när han är lugn och går ut med ramsan. Väntar en stund om han skriker upp sig, in och lugnar och så ut igen. Nästa kväll är det dags att backa?
Tacksam för feed back!
Mamma till E född januari 2009
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Lydia skrev:Tack för svar kloka Anna!![]()
Det är möjligt att det ligger en liten mer eller mindre omedvetet tröstande attityd bakom det hela, och den lilla tuvan stjälper ofta mycket tunga lass. Särskilt pappa kan ha hemfallit åt den känsla av osäkerhet (och måhända utanförskap) som ju onekligen kommer smygande när familjen möbleras om, så att säga, och lilla mamma, av naturliga skäl, mest duttar med nya bebisenLydia skrev:Pappan har "testat" för mycket och så har jag kommit in ibland...Vi har helt enkelt börjat rucka på de goda rutinerna och han märker att han lätt kan få in oss i rummet på kvällarna.
Jag hoppas du ser förklaringen nu, den plausibla. Ut med vargarnaLydia skrev:Sen blev jag också lite ställd av den här "monster- och mörkerrädslan", eftersom han alltid varit så trygg i sitt mörka rum innan.
Ge honom det han ska ha vid läggning (EN nalle, EN gosetrasa eller vad han nu har; inte mer). Och inhandla en präktig vaxduk att bädda med under lakanet (med frottéhandduk emellan). Det kommer att hända en del olyckor i början men det kan man leva med. När han väl sover sina hela nätter igen kissar han inte. Svara med samma lugna ramsa på samtliga frågor. (Läs gärna om lilla "ålens" sätt att trixa med nätterna i Barnaboken, "Något om personligheten", så att ni kan dra på munLydia skrev:Han har nyligen slutat med blöja och ibland ropar han att han vill kissa, eller så vill han ha nallen, osv. osv. Och ja, vi har i vår enfald traskat in till honom.
Och här ger du bruksanvisningen alldeles perfekt alldeles själv:
Just så =D>Lydia skrev:-Slutar trafikera hans rum vid läggningen.
-Putsar upp vår attityd
Nej, det är att spela över. De där två första nätterna skulle inte göra någon skillnad från där ni är nu. Bryt rakt av tycker jag och återgå till ordningenLydia skrev:Ska vi tänka som en slags kur? Jag menar, att vi lämnar honom första kvällen när han är lugn och går ut med ramsan. Väntar en stund om han skriker upp sig, in och lugnar och så ut igen. Nästa kväll är det dags att backa?
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022