Vi vill få ordning o reda i vår familj sova mer och vara glada. Vi har läst igenom boken om sova hela natten och är väldigt motiverade. Vår lilla tjej började med smakportioner vid 4 månaders ålder, men har svårt att bli riktigt mätt på "riktig" mat. Vi ger henne ersättning och hon ammas mycket sällan. Jag ska börja jobba snart och har trappat ner ammningen (hon är heller inte jätteintresserad av detta)
Följande problem har vi stött på som vi skulle vilja ha hjälp med innan vi kan starta:
* Vi har svårt att få till ett bra schema. Följande kriterier är viktiga för oss. Vi tänkte oss natt mellan 7-19. Lunch ska inträffa runt 12 och middag på kvällen med familjen ca 17.30. Sen vill vi ju gärna ha ett långt sovpass runt lunch, eftersom den ska behållas framöver.
Ett förslag var följande;
7.00 Vakna
7.00 Gröt + ersättning
9-9.45 sova
10 äta
11.15-12 sova
12.15 äta lunch
13.30-15 sova
15.15 äta mellanmål
17.45 äta gröt tillsammans med familjens middag
18-19 bada skoja nattslurk
19 sova
Problemen som jag ser det är att det blir relativt tätt mellan målen. Em luren ligger kanske lite sent och väldigt nära luren innan lunch? Hur får vi det mer jämt fördelat över dagen?
* Hon har alltid haft svårt att sova långa pass på dagen. När hon ska sova 1,5 h är risken i början att hon kommer vakna efter 45 min. När hon vaknar, gör vi samma procedur som på natten påminner och bekräftar (ev solfjädrar) tills hon sovit 1,5 h??
Vi börjar med dessa frågor så kanske, det kommer fler sedan
/Millan o Nova