Hjälp med att starta Kur på 5,5 mån sötis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MillanoNova

Hjälp med att starta Kur på 5,5 mån sötis

Inlägg av MillanoNova »

Hej! :D

Vi vill få ordning o reda i vår familj sova mer och vara glada. Vi har läst igenom boken om sova hela natten och är väldigt motiverade. Vår lilla tjej började med smakportioner vid 4 månaders ålder, men har svårt att bli riktigt mätt på "riktig" mat. Vi ger henne ersättning och hon ammas mycket sällan. Jag ska börja jobba snart och har trappat ner ammningen (hon är heller inte jätteintresserad av detta)
Följande problem har vi stött på som vi skulle vilja ha hjälp med innan vi kan starta:
* Vi har svårt att få till ett bra schema. Följande kriterier är viktiga för oss. Vi tänkte oss natt mellan 7-19. Lunch ska inträffa runt 12 och middag på kvällen med familjen ca 17.30. Sen vill vi ju gärna ha ett långt sovpass runt lunch, eftersom den ska behållas framöver.
Ett förslag var följande;
7.00 Vakna
7.00 Gröt + ersättning
9-9.45 sova
10 äta
11.15-12 sova
12.15 äta lunch
13.30-15 sova
15.15 äta mellanmål
17.45 äta gröt tillsammans med familjens middag
18-19 bada skoja nattslurk
19 sova
Problemen som jag ser det är att det blir relativt tätt mellan målen. Em luren ligger kanske lite sent och väldigt nära luren innan lunch? Hur får vi det mer jämt fördelat över dagen?
* Hon har alltid haft svårt att sova långa pass på dagen. När hon ska sova 1,5 h är risken i början att hon kommer vakna efter 45 min. När hon vaknar, gör vi samma procedur som på natten påminner och bekräftar (ev solfjädrar) tills hon sovit 1,5 h??

Vi börjar med dessa frågor så kanske, det kommer fler sedan :D
:heart:
/Millan o Nova
Anna09

Re: Hjälp med att starta Kur på 5,5 mån sötis

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! :D

Härligt att ni skall införa god sömn i familjen. Jag förstår att hon inte blir mätt, halvårsbarn KAN INTE få för mycket mat om du är med. Dags att införa mer riktig mat, förutom gröten som egentligen bara är tjock välling... :wink: Puréer av grönsaker, riv tillagat fruset kött/fisk/fågel på finaste på rivjärnet och blanda i för att få till matigheten och proteiner etc. Jag stekte, kokte det som vi åt till middag dvs grönsaker och kött/fågel eller fisk, gjorde puré med en klick smör av våra grönsaker och frös in den extra filén eller biten av köttet eller fisken till vår dotter och rev dagen efter till middag och lunch, bara att riva det man behöver för målet och direkt in i frysen igen. Superenkelt och uppskattat! :shock: :)

Halvårsbarn behöver massor av mat. Gärna tillsammans med övriga familjen som du skriver till middag, gärna även till lunch med mamma eller pappa. Hålla i en sked eller upptäcka små matbitar med fingrarna medan sällskapet skyfflar in mat med skeden. :wink:

Tänk inte på hur hon sover idag, det kommer bli annat ljud i skällan när ni börjar kura... fördela lurarna som ni vill ha dem kort och gott. Förslag på nytt schema:
7.00 Vakna
7.00 Gröt + ersättning
9-9.45 sova
10 äta
11.15-12 sova
12.15 äta lunch
13.30-15 sova
15.15 äta mellanmål
17.45 äta gröt tillsammans med familjens middag
18-19 bada skoja nattslurk
19 sova
07 Vakna, sängmys några minuter.
07.15 Frukost, gröt och snart smörgåsbitar att plocka med. Ev ersättning
08.50 Litet mellis
09 Sova 45 min
11.30 Lunch, rester från gårdagen kan förenkla tillagningen.
12 Sova 1.5
14.00 Mellis, gröt och bär/fruktpuré
16 Sova 45
17.30 Middag riktig mat som föreslaget ovan
18. Bad
18.30 Välling, skoj
19 Sova

Total 15 timmar sömn.

Daglurarna tar alltid lite längre tid att sätta sig än nätterna, men ni har verktygslådan och ramsan att jobba vidare på, så oroa er inte för detta.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MillanoNova

Inlägg av MillanoNova »

Oh va bra någon som svarar!!! :D
Tack för tipsen ang maten!
Jag glömde tala om att hon äter grönsakspureer och fruktpureer med god aptit. Vi ska även börja införa kött och fisk etc.
Vi måste väl bara se till att sleva in mer i den lilla munnen. :lol:

Ang ditt Schemaförslag;
-Du har rätt när du väljer att placera lunchluren kl 12!! Vi ville väl på något sätt hålla fast vid det gamla och är kanske lite rädda för att införa en totalförvandling av hennes tillvaro, men det är dax nu..
-Finns det någon speciell anledning till att mellanmålet ligger 14 istället för kanske 14.30 som är mitt emellan lunch och middag?
- Under en tid i september kommer lunchluren ligga i ett "skiftbyte" dvs Jag kommer att lägga henne och pappa kommer väcka henne. Är detta ett problem?

/Millan o nova
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Precis, glöm det gamla - in med det nya! :D Hon köper det om ni köper det. :wink:

Gällande schemat - ingen tanke alls med mellis kl 14, vill du ta det en halvtimma senare skall du göra det. Vi hade det direkt efter långluren för att kunna komma ut ganska fort, men man kan ju alltid äta mellis ute på utflykt eller ärende. :)

Det är inga som helst problem att en lägger och en väcker, huvudsaken är ju att det skall vara skojigt och kul att gå och lägga sig och dito vakna. \:D/

Det är bara bra att ni byts om gällande både läggning och väckning... fullt normalt, visst?!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"