När gå över till en dagslur?

MajaD

När gå över till en dagslur?

Inlägg av MajaD »

Min son är 11 månader. Han har äntligen börjat sova riktigt riktigt bra på nätterna. Men efter några helt perfekta dagar så började han vakna tidigt varannan morgon och nästa natt sover han tills jag väcker honom (misstänker att han efter ett dygn med perfekt sömn blir för pigg för att sova perfekt ytterligare ett dygn). Dessutom så verkar han inte alls trött den tid som han normalt sover på dagen utan han bara sätter sig upp i vagnen och pratar och grejar. Efter 45 min och många tillrättaläggningar lyckas jag tillslut få honom att lägga sig ner och slappna av och tillslut somna. Men om jag senarelägger första dagsluren så blir nästa lite väl sent och då är han för pigg när han ska sova natt istället. Är detta signaler på att man bör gå ner till en dagslur istället? Jag funderade på att minska eftermiddagsluren till 20 min men han är så svårväckt efter 20 min så det känns nästan svårare. Men jag vet bara inte hur han ska orka med eftermiddagarna utan att sova något.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Re: När gå över till en dagslur?

Inlägg av MajaD »

Nu har jag tagit eget initiativ och min son ligger nu och sover sin enda lur för dagen. Jag hoppas verkligen att det var rätt beslut.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Hur gàr det för er?

Det är rätt vanligt att slopa en lur runt àret och det är han snart. Lägg honom lite tidigare pà kvällen om han är trött och du kan ocksà bjuda pà marginalkvartar om han skulle behöva det ett tag.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
MajaD

Inlägg av MajaD »

Det går faktiskt rätt så bra. Eftermiddagarna går riktigt bra och han har fortsatt att somna riktigt riktigt bra på kvällen. Inte ett pip. Han är dock väldigt trött sista timmen på förmiddagen. Första natten efter schemaändringen sov han faktiskt hela natten. :D
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:thumbsup:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
MajaD

Inlägg av MajaD »

Jag blev tvungen att gå tillbaka till två lurar ett tag för han blev så himla trött efter ett tag. Men nu är han återigen tillbaka på en lur och det känns som det funkar bra. Nätterna fungerar fortfarande perfekt och han somnar på kvällen utan ett pip. Han verkar tycka att det är riktigt skönt att få somna. Det enda vi har problem med nu är att få honom att somna på dagsluren. Han sover i en cykelvagn/joggingvagn där vi fällt ner ryggstödet så att det blir som en liten säng. Mitt dilemma är att han sover bäst utan att småvakna om han får sova på mage eller på sidan men om jag bara lägger ner honom så klättrar han runt i en evighet i vagnen tills han blir sur och skriker som en galning. Om jag istället spänner fast honom (och då blir det ju på rygg) så somnar han snabbare (dock med hjälp av en hel del vagning) men då vaknar han ofta efter 45 min istället. Vet inte varför han har så himla lätt att komma till ro på kvällen men att det är helt omöjligt på dagen. Anar att det kanske är ljuset och har testat att hänga över ett svart lakan men det hjälper ju bara lite. Han ska snart börja förskola och där sover alla barnen i vagn utomhus så jag skulle väldigt gärna vilja få detta att fungera. Är det någon som har några tips?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Inlägg av MajaD »

Det går lite bättre med att få honom att somna i vagnen på dagen. Jag spänner fast honom men vrider honom så att han ligger på sidan. Då somnar han rätt så bra.

Så till nästa problem. Jag har ett tag nu lyckats få honom att sova 12 timmar natt vilket varit helt perfekt och han har verkat jättepigg. Sedan några dagar tillbaka så vaknar han 30 min för tidigt igen. Han är inte alls ledsen utan ligger och pratar glatt tills jag kommer och tar upp honom när det är dags för väckning. Mitt problem är dock att detta gör att han har svårare att orka igenom förmiddagarna. En 5-minuterslur hjälper men om drygt en månad ska han börja förskolan och då vill man ju gärna att det ska fungera. Och tyvärr lyckas jag inte få honom att sova 2 timmar på dagen heller. Annars hade ju det varit ett alternativ.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

jag gör ett litet inhopp. Hur lång är dagsluren? hittar det inte någonstans. :oops: Om jag räknar rätt bör ni ligga på 13,5h så 1,5h låter rimligt. Hur ser schemat ut?

Ang vagnen, har du testat att hänga ett stort lakan över vagnen (mörkt) det kan göra att det är lättare att både komma till ro och fixa uppvak.

lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MajaD

Inlägg av MajaD »

Hans schema ser ut så här:

07.30 Vakna + välling
10.00 Frukt
11.30 Lunch
12.00 Sova 1,5 h
14.30 Gröt
17.30 Smaka av mammas och pappas mat
18.00 Middag
19.00 Välling
19.30 God Natt

Det går lite bättre nu faktiskt med dagsluren. För nån dag sedan så fick jag honom att somna bara med ramsan. Men det är fortfarande lite från dag till dag.

Angående problemet med att vakna för tidigt på morgonen igen så tror jag att jag har löst det. Han har haft med sig ett gossedjur i sängen senaste tiden. Jag provade att ta bort det (känner mig lite taskig men han har i alla fall snuttefilten kvar) och nu har han sovit som vanligt igen i två nätter. Hoppas att det håller i sig :)
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
videunge

Inlägg av videunge »

bra jobbat =D>
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
MajaD

Inlägg av MajaD »

Nu har han börjat vakna 30 min tidigt igen. Ibland somnar han om efter en stund men oftast inte. Jag har nu slut på idéer om vad det kan bero på. Någon som har något förslag?
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

bara en liten fråga. hur är mörkläggningen?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
MajaD

Inlägg av MajaD »

Mörkläggningen är total. Jag gjorde det misstaget i början att tro att det var mörkt men när jag gick in i rummet och testade så insåg jag att en strimma genom dörren var tillräckligt för att han skulle se saker i rummet. Så numera är det totalt kolsvart. Så det är inte det som är felet. Jag håller nu på att testa teorin att en 5-minlur på eftermiddagen skulle göra att han sover bättre. Testade första gången igår och då sov han till 07.25. 5 min före god morgon. Så vi får väl se hur det går nu i natt. Han har varit väldigt trött senaste tiden nämligen och det kanske beror på att vi slutade ge honom 5-minuterslurar som vi gjorde i början när vi gick över till en dagslur. Återkommer med status om hur det går. Håll tummarna för mig...:)
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
videunge

Inlägg av videunge »

Jag håller tummar och tår [-o< :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
MajaD

Inlägg av MajaD »

I morse sov han till 7.20. Så inte riktigt till god morgon men nära på. Nu återstår att se om detta bara var tillfälligheter. Är det logiskt att en 5-minuterslur skulle kunna göra sån skillnad? Vi trodde inte att han behövde det längre.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"