Problem med uppvaknanden vid vargtimmarna!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sandy76

Problem med uppvaknanden vid vargtimmarna!

Inlägg av sandy76 »

Godmorgon!

Har nu efter en väldigt lyckad kurning av Wilmer 7 mån stött på lite problem :|
Han har de senaste nätterna vaknat upp vid vargtimmarna (5-6 tiden) och varit jättearg och blir jätteledsen för att vi inte tar upp honom. Även nu i skrivandes stund.
Han har vid några tillfällen under kuren vaknat till vid vargtimmarna, gnällt lite och sedan somnat om igen. Men nu!! Han ger sig inte! Och givetvis gjorde jag ett STORT misstag en natt/morgon (igår) .......... jag tog upp honom och la honom i vår säng, skulle jag aldrig gjort [-X Det resulterade i att han vaknade ytterliggare en gång i natt och var jättearg (1-2 tiden).
Nu har jag ramsat x 4 vid tre tillfällen och lagt honom tillrätta och gjort solfjädern en gång. Funkar inte...... Han har nu varit vaken i 40min :( och han verkar inte ge med sig. Så jag gick ut i köket och satte på kaffe. Nu sitter jag här vid datorn... Ska titta på nyheterna så att tiden går. Behöver stöd och tips! Hur ska jag göra för att INTE GE UPP och ta upp honom igen? Tacksam för alla förslag!

/MVH Sandra
Mamma till Elliot född nov 2005
och till Wilmer född dec 2010
sandy76

Re: Problem med uppvaknanden vid vargtimmarna!

Inlägg av sandy76 »

Hej igen!

Ville bara tillägga att gossen somnade om igen tillslut, han var vaken mellan kl:05.45-06.45. Sen fick han ett glatt godmorgon kl:07.30 :D
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

... och GRATTIS till en lyckad kur! Kom ihåg att detta INTE är ett tecken på att något är på väg att gå snett - nejdå, jag tycker du skall läsa på om 8 månaders ångest. Har du Barnaboken?

Annars kan du läsa här på forumet om Späda och Små, Favoriter. Scrolla ner så hittar du. :wink:

Ångesten föder nya frågor, "gäller detta fortfarande, trots att jag ser livet med helt nya ögon, förstår att jag är en egen individ på ett annat sätt?" Denna typen av frågor rör sig nu i huvudet på barnen, och vad svarar man då?

Jo, att allt är som vanligt så klart. Samma svar skall levereras, ibland krävs dock tydligare svar i form av handgripliga verktyg. Vi fick ta till solfjädern för att fixa läggningstrix här - även här efter en kväll av inflyttning till vår säng som natuligtvis inte gjorde sömnen bättre eftersom vår dotter aldrig sovit i vår säng tidigare... :roll: Men en gång ingen gång, hitta nu dina lugna svar och läs på om ångesten! :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
sandy76

Inlägg av sandy76 »

God morgon!

Tack Anna09 för tipset om favoriter Späda barn och små :D Hittade många bra länkar där!

Har inte läst Barnaboken, men jag läste en sammanfattning om 8-månadersångesten här på forumet. Det gör självklart att man förstår dom små lite bättre :)

Idag hade Wilmer inga uppvaknanden alls under natten! Han vaknade dock 50 min för tidigt (06.40). Jag gav honom en pangramsa direkt, därefter gick jag ut och gjorde "husljud". Han ligger först en stund och "skäller" på mig, när han förstår att jag inte tar upp honom, ändrar det sig efter en stund till gråt (inte hysteriskt). Gick efter kanske 20 min in och gjorde solfjädern tills han blev sovtung i kroppen, tryckte till lite lätt och gick sedan ut med ramsan. Detta gjorde honom ännu argare! (skulle kanske inte gått in och gjort solfjädern?). Hans Godmorgon är kl.07:30, då hade han inte somnat om ännu... Så jag fick gå in och göra ett glatt godmorgon när han hade en liten paus ifrån gråtet. Kan man göra så??? Eller måste jag få honom att somna om först???? Ska jag fortsätta så här dag efter dag tills han accepterar det och somnar om?
Hur ska jag få honom att vara vaken till förmiddagssömnen nu när han har varit vaken sedan 06.40? Kan jag använda mig av marginalkvarten då (lägga honom en kvart tidigare)?

Tycker att detta är svårt...... vill få honom att somna om i sin egen säng, men att låta honom ligga och skrika varje morgon (om det nu blir så) känns inte heller bra...
Om jag hade tagit upp honom och gett honom välling 06.40 så hade han somnat om igen...nöjd (men i min säng)..... :?

Ge mig styrka! :roll:

/Sandra
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

se detta som temporära frågor, dvs han behöver ifrågasätta morgnarna nu tills han får svar på hur de skall gå till. :wink: Det kommer lösa sig, det lovar jag!

Huvudsaken är att du inte gör som du skrev på slutet - ge välling och låta somna i egen säng! :shock: Då har du bekräftat hans frågor, visst?! :roll: Hemfall inte åt detta.

Vi fick rådet då våra morgnar var lite sega att få till, att om det vaknas mindre än 30 minuter före utsagd tid (eller marginalkvart) görs ingenting, det är helt okej att ligga i sin säng och fnula, böka och stöka tills klockan ringer. Vi har väckarklocka, haft sedan 6 månaders ålder. Vaknas det mer än 30 minuter före morgonen, kan man bjuda på en pangramsa med tonfallet att "nu somnar vi om så gott så gott!", sen går man till sitt: kaffe, somna om, husljud eller musik, vad man nu kör som strategi.

Målmedvetet styra tillbaka skutan till farleden. Och minimera trafiken, den kan göra att de små tror att morgonen är här liksom.

Sen gör GLAD GLAD GLAD morgon, som om du aldrig uppfattat någon missnöjdhet ALLS, i en nöjd paus. Vi fixade sällan omsomnande förrän det lossnade så att säga, så jag tajmade in tysta pauser.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
sandy76

Inlägg av sandy76 »

Hej!

Tack för ditt svar :) Känns alltid lite lättare när man får stöd från andra!
Lyckades hålla Wilmer vaken tills nu, 10 min innan avsedd tid. Han somnade direkt när jag la ner honom i vagnen :!: Brukar i och för sig inte vara något problem med sömnen dagtid.

Hoppas på en bättre morgon imorgon, ska följa ditt råd. Vaknar han mindre än en halvtimme innan avsedd tid så är det ok. Annars in EN gång med en pangramsa, inget mer. Somnar han inte om igen gör jag en GLAD GLAD morgon i en tyst paus. Hoppas på det bästa! \:D/

/Sandra
sandy76

Inlägg av sandy76 »

Denna natten blev inte heller riktigt som jag hade hoppats :( Wilmer vaknade vid 02, jag ramsade utanför, han somnade om efter en stund. Vaknade igen 04.45, jag ramsade utanför, vägrade somna om!, gick in till honom och la honom tillrätta, solfjädrade lätt och buffade (snarare klappade) lite lätt i rumpan. Då slappnade han av direkt. Tog 20min innan han somnade igen. Vaknade till igen vid 06, ramsade utanför, somnade om genast. Vaknade igen 07.05, gjorde glad godmorgon!
Vet inte riktigt vad det beror på att han vaknar och skriker (början till 8-mån ångest kanske?). Han är även svår att få att slappna av och somna utan protest på kvällen. Vi försöker även varje kväll med skrattet till go´natten, men Wilmer är svår att få att skratta när han är trött, han visar tydligt att han blir besvärad av det. Därför känns det inte bra att "busa upp" honom bara för att man tvunget ska...... Tidigare satt vi alltid och mös i soffan en stund innan läggdags och då var det mycket lättare att få honom att somna (han har alltid somnat själv på kvällen i sin säng) Igår kväll när jag la honom klappade jag honom lite lätt i rumpan och strök honom lite över ryggen när han låg i sin säng, då blev han lugt direkt och somnade inom några minuter. Är det fel att göra så? Eller kan jag fortsätta med det?

/Sandra
Ingelapling

Inlägg av Ingelapling »

Hej!
Läste din tråd eftersom vi har samma problem med vargtimmen...(skrev en fråga om detta den 10 juli) Vi "omkurade" Gustav, snart 8 månader, för 8 dagar sedan (den första kuren för två månader sedan spårade ur i gallskrik, tillrättalägganden, solfjädrar och buffning :( ). Han har den senaste veckan vaknat exakt kl 6 varje morgon och inte somnat om alls. Hans godmorgon är klockan 7.00. Den första kuren (som misslyckades) spårade långsamt ur ju mer vi gick in och buffade/solfjädrade. Denna omgång har jag försökt att stålsätta mig och INTE GÅ IN (det är så svårt!). Det jag ville berätta är att i morse somnade han för första gången om efter en ramsa klockan sex :lol:! Då hade han legat och knorrat ett tag, så ramsan gav jag efter typ 15 minuter. Det kändes helt overkligt att gå in och faktiskt väcka honom klockan sju :P

Den här kurveckan har jag vid uppvaket gett en pangramsa och sen gjort lite husljud (typ gått runt utanför hans dörr). Han har skrikit, gnällt, småpratat, skrikit - det har gått upp och ner men jag har försökt att inte ramsa en gång till och absolut inte gå in till honom (svårt om de blir superledsna, men eftersom vi gick in till honom förra omgången och allt bara blev värre med mer gråt och fler uppvak så törs jag inte göra det nu). När han har haft en tyst paus kl 6.45 går vi in och "väcker" honom, varvid han bryter ihop. Det tog alltså 7 nätter av stök i vargtimmen innan han äntligen somnade om så fortsätt att kämpa! Gustav kanske vaknar kl 6 imorgon utan att somna om, men nu vet jag att det är möjligt så då kan jag lättare stå emot.

För övrigt kan jag berätta att kvällens läggning tog 37 hemska minuter så jag undrar om det inte är 8-månadersångest på gång :?

Lycka till, håller tummarna för både dig och mig!
Kram Ingela
sandy76

Inlägg av sandy76 »

Hej!

Skönt att höra att det faktiskt är fler som har samma problem som vi här hemma... Tyvärr känner jag att jag har börjat gå baklänges i kurandet och "mjuknat" för mycket :( Det börjar så smått spåra ur här oxå tyvärr... Det jobbiga är att jag sköter allt kurandet ensam här hemma. Min sambo jobbar mycket och går upp 5.15 varje morgon, så nätterna är "mina". Och jag känner att jag inte är tillräckligt hård mot Wilmer pga hänsyn till min sambo och de andra barnen. Så att de ska få sova..Det hade varit mycket lättare om jag hade varit ensam med Wilmer under kurens första 11 dagar.

Dagarna går helt smärtfritt, det är bara nätterna som börjat spåra ur. Jag gav upp i natt [-X Jag tog upp honom och la honom hos oss i sängen, och visst, där somnar han om...men det är ju inte det som är meningen.

Idag ska jag "börja om" från början med kuren igen. Ska vara ensam hemma med Wilmer och Elliot (min andre son som är 5 år) fram tills måndag. Så nu ska Wilmer lära sig att sova ordentligt på nätterna, han är ju redan kommit en god bit på vägen :)

Lycka till med ert kurande av Gustav :thumbsup:

MVH Sandra
Ingelapling

Inlägg av Ingelapling »

Lycka till med omkurningen! Det kommer att gå strålande :lol: Jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver - Gustav hamnade också i vår säng alldeles för tidigt på morgonkvisten och när man väl har börjat ta upp dem går det nästan inte att återgå till kurverktygen...

Jag är så GLAD att vi tog tag i våra hemska nätter och genomförde kuren en gång till!!! Den här gången verkar den ha satt sig (beror nog mer på mig än på lille Gustav :wink: ). I morse somnade han om vid kl sex alldeles själv och vi fick väcka honom kl sju, hihi.

De justeringar vi gjorde då vi omkurade var:
En gladare ton på gonattramsan
Mer mat
Bättre mörkläggning
Mycket färre ramsningar och inget spring.
Absolut inte gå in till honom under vargtimmen.
Attityden var också en annan från min sida och du verkar ju väldigt peppad så hejaheja.

Nu packar vi ihop hela familjen för att segla i två veckor så jag är lite pirrig (läs skitnervös) för hur Gustav kommer sova på båten... l

Lycka till i natt!
Kram
Ingela
sandy76

Inlägg av sandy76 »

Hej! Nu är det längesen jag var inne på föräldraforumet....... och varför har jag inte varit det? 8) Jo, för att min älskade lille Wilmer sedan ganska lång tid tillbaka sovit minst 11 timmar varje natt (oftast mer) utan uppvaknande en endaste gång! Överlyckliga föräldrar :D Har inga problem med sömnen dagtid heller och kan lägga honom att sova var som helst, även när vi är bortbjudna. Känns helt fantastiskt, det vågade man aldrig riktigt hoppas på....... :oops: Det hade aldrig gått utan sova hela natten kuren, det är sanningens ord, så tack Anna Wahlgren!
Nu har jag även en liten bekännelse............ jag kommer att få många [-X för detta, men det får jag ta............ Wilmer har återfått nappen! Men det funkar alldeles utmärkt, han stoppar själv in den nattetid (han har 5-6st i sängen), han skriker aldrig och är alltid glad när han vaknar på morgonen :) Så nappen får stanna ett tag.... Kram på er alla!!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Å vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg. Bra jobbat av er allihopa.

Angående nappen så är det ju inget problem om de ninte stör sömnen tänker jag. Och han somver ju gott så då kan han ju ha den absolut.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"