Dagens bok

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
theas mamma

Re: Dagens bok

Inlägg av theas mamma »

Herregud, det finns verkligen allt i det här forumet..här kommer en bokmal till. Va bra att jag äntligen fått lite boktips det har varit lite torka på den fronten ett tag.Har läst mkt deckare ett tag o börjar tröttna. Oops nu får jag besök
Linnea född 20 sept 96
Johan född 27 mars 00
Thea född 23 mars 2011 SM från 3v
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Välkommen in i cirkeln.
Läser nu Louise Boije av Gennäs senaste(reserverar mig för stavningen).
Är bara i början men den känns intressant.

Dottern, fjortonåringen läser en intressant serie nu, den handlar om en flicka som har samiskt ursprung, vars mamma har förnekat det. I de här böckerna tar flickan tag i sitt samiska ursprung.
Första boken i serien vann första pris i en tävling. Nu minns jag inte författare och titel men återkommer.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Stilla skrev::D Efter några dagar hittade jag boken "Den arge" i Stora S´rum. "Har du läst den där?" frågade jag. "Ja! Den var tråååkig!" sa hon. "Jaha?" "Ja, konstig!" "Mmm...du tycker inte den är så verklig då? "Nä!" "Men det är ju fina bilder?" "Nä, de är konstiga! Jag tycker de är fula!" :lol:

Så var det med det! :D
Detta bekräftar ju lite av det jag skrev tidigare. Det här är uppenbarligen ingen bok som din stora S behöver. Som sagt var är den en allåldersbok med ett myckety poetiskt språk. Passar folk i åldern 40 plus mycket bra tycker jag.
Två underbara tonåringar

Stilla

Inlägg av Stilla »

Jag har läst (äntligen, "alla andra" verkar redan ha läst den för länge sen) Skumtimmen och håller på med Nattfåk av Johan Theorin. Utan tvekan bra och spännande böcker. Och det passar mig inte alls.
För det första har jag svårt att sluta läsa när det är spännande.
För det andra drömmer jag mardrömmar.
För det tredje har jag svårt att bli kvitt känslan i böckerna även i vaket tillstånd.

Alltså, det är jättetrist! Finns det fler med samma problem? Jag får nog helt enkelt inse att jag inte ska läsa såna här böcker. Jag har lånat "Blodläge" också av samma författare, men jag får nog skippa den. :(
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D
Åhh, så interessant. ...Jeg oppdager virkelig bittelitt om gangen på dette fantastiske forumet!
Anng skumle bøker, så kjenner jeg med helt igjen i det du skriver, Stilla. Jeg har helt sluttet med for spennende bøker. Jeg har til og med begynt å undre hvorfor jeg har kjent at jeg måtte lese den typen bøker når jeg ikke mår bra av det. Det var vel klokt, egentlig, så jeg sluttet... Uansett kan engasjerende romaner ta så mye energi og tid fra meg at jeg er helt slutt, og helst vil bli fort ferdig med boken, om dere skjønner hva jeg skriver.

Har alltid vært for langsomme bøker, (leste mye Knut Hamsun i 16-20årsalderen spesielt) og når jeg nå har gitt meg inn i Marcel Prousts verden i På sporet av den tapte tid nyter jeg av vakre setninger og vendinger og tankeverdige (?) betraktninger.

Den arge (sinna mann på norsk) skal jeg virkelig låne.

Klem og takk fra meg!
Stilla

Inlägg av Stilla »

Nu hittade jag en bok i dotterns bokhylla som jag inte hade läst, Tonje och det hemliga brevet av Maria Parr (det norska orginalet heter Tonje Glimmerdal). Den är inte långsam!!! Väldigt skojig så här långt.

Jag får nog hålla mig till barnböcker... :wink:
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Barnböcker är bra.
Haft mycket på jobbet och är väldigt trött just nu. Men på stadsmissionen hittade jag den underbara 80-tals boken Ebba och Didrik. Den var underbar som film också om någon minns.

Johan Theorins böcker har jag inte läst. Jag har svårt för trender att läsa vissa böcker för att man ska.
Två underbara tonåringar

inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Välkommen in i tråden Amama.
Hamsuns bok Svält läste jag som tonåring och blev djupt berörd.
Två underbara tonåringar

Stilla

Inlägg av Stilla »

inger skrev: Jag har svårt för trender att läsa vissa böcker för att man ska.
Det har jag med! Dessa böcker blev jag nyfiken på för att "alla" var så begeistrade, inklusive min mamma som jag litar mycket på när det gäller böcker. :D Annars brukar jag inte gilla sånt som "alla" läser. Om man får uttala sig så kategoriskt. Deckare och sånt undviker jag, utom möjligen såna gamla som Agata Christie. Det ska inte va en massa blod och frossande i otäckheter.

Minns fortfarande med fasa en jätteotäck teveserie som jag tittade på bara för att en jag kände var med i en mycket liten biroll. Huga så dumt. Det räckte lång tid efteråt att jag tänkte på de otäcka bilderna för att jag skulle få hjärtklappning.

Theorin-böckernas lindriga rysningar går snabbt över och just nu överväger jag att läsa den tredje också. Det är ju i alla fall sommar och semester! :D
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Samme her.

Hamsuns vesle fine roman Victoria gråt jeg til når jeg var 14, men de ungdomer som jeg har anbefalt boken til synest den var for tråkig og ønsket mer action.

Her leser vi bok om Hurtigruta og en bok om Thor Heyerdahl for 5-åringen :D

Anne-Cath Vestlys bøker fra ca 1950 og fremover har vært populære. Bøkene om Lillebror og Knerten og om Ole Aleksander foreks. AC Vestly har lest inn veldig fine lydbøker av noen også :)

Behøver tips på bra samtidslitteratur for storebror. Det har blitt litt mye Vestly der Mor er hjemme og far gjør "det viktige her i livet"... De er kjempekoselige og bør leses, men man burde vel ha litt motvekt til det rollmønsteret der også :)

Ha en fin kveld!
fetstil
Kontakt:

Inlägg av fetstil »

Jag läser Vädermannen av Ulf Lundell och Bröder Karamazov av Dostojevkij; tunga saker som får tankarna att snurra på nätterna.
inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Jag har precis läst ut Mara och Dann av Doris Lessing(en av de mest otacksamma noblepristagarna genom tiderna tor jag).
En fantastisk historia där kärleken mellan bror och syster är som en röd tråd.
Två underbara tonåringar

inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

Amama det finns ett helt förlag Olika förlag som arbetar med att ge ut historier ur ett genusperspektiv för barn.
Jag kan återkomma med länken dit.
Två underbara tonåringar

inger
Kontakt:

Inlägg av inger »

AMAMA skrev::D

Behøver tips på bra samtidslitteratur for storebror. Det har blitt litt mye Vestly der Mor er hjemme og far gjør "det viktige her i livet"... De er kjempekoselige og bør leses, men man burde vel ha litt motvekt til det rollmønsteret der også :)

Ha en fin kveld!
Här kommer länken till Olika förlag. En hel del av dessa böcker borde gå att hitta på bibliotek.
http://www.olika.nu/
Två underbara tonåringar

Pirella

Inlägg av Pirella »

Å, vad roligt med en boktråd!
Jag läser mycket och ofta och länge. Men jag är ganska begränsad i mitt läsande. Absoluta favoriten alla gånger är Stephen King. Men jag har hittat några andra bra också, t ex Cody McFadyan, Dan Simmons, Dean Koontz. John Grisham duger också bra, liksom Joseph Finder och David Baldacci. Tipsa gärna om psykologiska thrillers! "Vanliga" deckare, typ whodunnits, gillar jag inte. Det ska vara sådär så att det kittlar i magen och man biter på naglarna!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"