Varför vill han inte sova???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av lilla mia »

och just ja. för mörkläggning är det toppen att ta med en rulle folie och en spryflaska. spraya vanligt vatten på fönstret (och takluckan på båten kanske) och tryck dit folie. smidigt och MÖRKT!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag håller med ovanstående inlägg, att "förskansa sig i sin borg" denna kurtid och även uppföljningsveckan - och gärna tills allt sitter är inte en särskilt stor uppoffring med tanke på att man håller på att sätta en livsstil, ett schema som skall hålla lääängeee. Flera år om man säger.

Det bästa råd jag kan ge dig gällande båtturen är att ha förutsättningarna så lika hemma som möjligt, tider, mörkläggning etc etc. Samt att attityden av självklarhet måste vara på topp eftersom fler och ny-gamla frågor kan dyka upp när man ändrar ort och plats. Behöver inte vara så, men det är bra att vara lite förberedd och ha en strategi klar. :wink:
Då ska jag köra vidare med ramsan helt enkelt. Jag blir bara lite konfunderad, om han nu är vrålförbannad, ska han bara få vara det då tills han ger upp och då ramsa x4 och sen bekräfta?
Javisst, låt honom svära ifred. Servera lite ljud som svar på det och när han lugnar sig kan du bjuda på en bekräftande ramsa x 4 - men var beredd på att svordomarna kan komma igen då. I så fall går du bara direkt tillbaka till ditt och låt honom svära ifred igen. Du behöver inte bekräfta här om du känner att det blir en cirkus av det hela. Husljud är svar nog. :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av annawahlgren »

augustimamma-10 skrev:På torsdag ska vi ge oss ut på roadtripp och sova i båt tre nätter.
:D Tyvärr, det är att be om bekymmer :shock:

Lilla älsklingen är inte färdigkurad ännu. Ni har inte nått fram till Njutningen, även om han är på väg så smått. Ni har inte fått ordning på dagslurarna än, och nattsömnen "sitter" inte ännu.

Men även om allt vore nice and dandy, så här långt (efter elva dagar), är det att utmana ödet att ge sig ut på båt med ett så litet barn. Båtar kryllar nämligen av vargar. Fundament finns inget. Världen vinglar, bokstavligen, vilket betyder hot. (Det finns en anledning till att folk blir sjösjuka.) Du och/eller din man lär få agera levande skyddsrum hela tiden ombord. Båt på den oberäkneliga böljan betyder FARA för alla små barn under "förnuftsåldern", alltså den som infaller efter trotsåldern (tidigast).

Är roadtrippen och båtvistelsen så viktiga för er just nu att kurandet får vänta, så ska ni också ställa in er på just det: att det får vänta. Då får ni bereda er på att ta nya tag och i princip börja från början när ni kommer hem igen, till lugnet och ron som förhoppningsvis väntar då.


O:) :heart: :sleep:

,
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Tack för alla fina svar!

Vill börja med att säga att även igår natt var en seger eller ett stort steg i rätt riktning!
Somnade 20:00, vaknade och gnydde lite 00:35 men somnade om själv, vaknade 03:13 och ramsades (från min säng och inte från soffan utanför rummmet!) för att sedan vakna 07:35!! :D :sleep:

Dagslurarna går fortsatt tufft, vill gärna sova på fm men inte på em, idag sov han kanske lite drygt en timme totalt på dagen, vilket är på tok för lite. Försökte slänga in en välbehövlig fem-minutare, men han köpte inte riktigt det så tillslut tog jag upp en mycket glad kille ur vagnen. Trött, men glad.

Åh..... :( Båt"boendet" är väldigt viktigt för oss just nu då min bror som bor i stockhlolm kommer ner till Öland och vi kör upp för att möta upp tillsammans med mina föräldrar (vi kör bil, de andra båt). Vi ses antagligen inte annars förrän till tidigast jul. Jag har beslutat att jag går hem från middagen imorgon (är promenadavstånd hem) för så viktigt är inte den festen att jag vill äventyra allt. Då äter jag hellre och sen tackar jag för mig.
Däremot känner jag verkligen att jag ska läsa på ytterligare inför båtandet så att jag kan uppträda som säkerheten själv och mota bort alla vargar innan de kommer ombord, så att säga. Vi vet inte hur länge vi stannar, max tre nätter, men de är viktiga för oss, men såklart inte så viktiga som lille O och hans sömn. Funkar det inte första natten får vi helt enkelt packa ihop och åka hem, inget snack om saken. Jag tänker inte kasta allt i sjön!

Jag köper fullständigt att man måste bli trygg i sin borg och göra avsteg från sitt eget "liv" och önskemål en tid framöver, vi har till exempel sagt till folk som vill bjuda på middag att det går bra om de lagar middag hos oss så vi kan ha våra kvällsrutiner i lugn och ro. :lol: Har funkat exemplariskt hitintills. (De som inte fattar har inte haft icke-sovande barn eller så är de inga man egenligen borde umgås med ändå . Tack o lov har de hitintills varit förstående ;) )

Däremot vill jag inte bli rädd för att gå utanför dörren dag som kväll om det innebär att de "vanliga" rutinerna rubbas, dock att tiderna hålls. Och detta säger jag inte för att vara bekväm, utan för att jag nu värdesätter varenda SEKUND som lille O sover så gott! :heart:
Hur vågar man sig utanför dörren igen? :) :?:

Återigen tack för era svar och tips. Jag vet att vi inte är hela vägen framme än, men känner att vi är på väg, vilket är bra mycket mer än vi var för två veckor sedan :D
Nu finns det hopp i mitt hjärta igen! Det är er förtjänst, och speciellt din, Anna!!

PS: Anna, om det skiter sig första natten och vi åker hem till andra natten, är det fortfarande "kört" då och omstart som gäller?
Kram på er och sov så gott!!
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av annawahlgren »

augustimamma-10 skrev:PS: Anna, om det skiter sig första natten och vi åker hem till andra natten, är det fortfarande "kört" då och omstart som gäller?
:D "Kört" i bemärkelsen förstört säger jag inte, och tar ni en natt ombord eller tre gör det ingen skillnad, skulle jag påstå - det är förvirringen, rädslan och vargarna ni inte inte kan undgå i och med att "marken skälver". Jag ville förbereda er på att ni får agera levande skyddsrum. Inget fel i det, när fara hotar (enligt barnet) :!: (Se kapitlet Säkerheten.)

Omstart hemma kan vi kalla nystart, om det känns bättre :wink: :lol: Några dagar extra, så är ni ifatt.


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Ok, tack! Det känns liiiite bättre nu ;)

Natten i natt har varit orolig, han har varit ledsen varje gång han har vaknat och hulkat förtvivlat.

Måste bara berätta först. Han är rätt rolig, ändå. Jag lägger honom tillrätta, han slappnar av så fint under solfjädern och riktigt myser ner sig i kudden. När jag släpper händerna så är det full fart framåt på alla fyra fram till nallarna, sen somnar han där inom 2-5 minuter utan större gnäll med ramsorna.

Natten i övrigt har sett ut såhär:
Somnade 20:10
20:58 vaknade och grät, ramsade och han somnade om.
23:43 vaknade, grät och var förtvivlad. Ramsade x8 och han somnade om.
01:08 vaknade förtvivlad, ramsax8
02:06 förtvivlad, ramsa x 4
03:25, förtvivlad, tilrättala, solfjädrade, ramsade
05:25-06:25 Orolig gnällgråt, som blev värre om jag bara ramsade. Fick tillslut gå in och tilrättalägga och solfjädra i ca 15 minuter, innan ramsan på utgång. Kom liksom inte till ro.
07:00-07:45 Gnäll och gny, ligger ner i sängen, blir förbannad om jag försöker ramsa.
Uppstigning med tjo och tjim kl 08:00
Frukost och mellis på utsatt tid (08:00 samt 09:45)
Sova 10:15-11:00 blev 10:25-11:05
Lunch 12
Sova 13:30-15:00 somnade inte förrän 14:15 och sover nu. :sleep:
Hoppas han tar en lång lur, han behöver det.

En annan fråga: Han blev ju extremt hungrig i och med kuren, så just nu äter han 3 mål "middag" om dagen, vilket är kanske lite mycket. Ska vi byta ut 15:00 målet till gröt? Innan fick han gröt på kvällen, men blev ganska så speedad på det...;)
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av lilla mia »

mata på! tills han absolut inte vill ha mer. men 2 mål med riktig mat räcker kan jag tycka. gröt och frukt passar ju bra till mellis. och kanske en smörgås till om han vill.

har du funderat nått på mer vakentid mellan lurarna? han verkar ju onekligen inte somna speciellt enkelt på em luren? och kanske skulle det passa bättre även för er att ha långluren på fm?

kan ju vara läge att fundera och ev ändra på det efter båtturen.

och jag ser att er lilla kille är ju snart stor. runt året brukar många byta till en lur/dag....

hoppas ni får en bra båtvistelse!!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Hej!

Japp, jag har använt marginalkvarten lite idag, faktiskt. Han sov ju inte så bra på fm, så han somnade ( skulle somna halv två men det gick ju inget vidare) kvart över två och sov sina nästan 1½ timme då, fast då fick vi ju ge gröt och frukt så snabbt vi bara kunde när han vaknade och sen mata på som vanligt med en marginalkvart 18:15. Inga problem, somnade som ett litet ljus strax efter kl 20 som planerat (jag gick hem från festen, maken fick äran att stanna kvar ;) ) och än så länge har lille O inte sagt ett knyst.

Är det vanligt att de är "Varannan natt-gnälliga" :?: Jag tycker mig se ett mönster på nätterna, men inte på dagarna. Där är alla dagar lika kassa ;)

Vi har funderat på det där med att byta lurtider både till lång fm och att snart kanske gå över till endast en lur. Han ska börja så smått på dagis den 22 augusti och tanken är att han ska vara där på eftermiddagarna, jag lämnar till lunchen och sen hämtar min man på eftermiddagen efter jobbet så slipper han vara så länge på dagis. Eftersom jag egentligen hade planerat att vara hemma till augusti och sen min man fram till jul så blev allt lite omkullkastat när jag fick nytt jobb mitt i alltihopa och då får man ibland tänka om.
Lille O är väldigt social så han kommer att älska dagis, vi har varit och hälsat på en gång och det var kanon! :D
Ska försöka synka in så att schemat passar något sånär in på dagistiderna sedan så att det inte blir krock och kaos.

Nu peppar jag för fullt och håller alla tummar och tår att han ska ta omställningen till båt bra, och att vi inte förstör det arbete och den framgång vi har fått så här långt. Men om det skulle skita sig så måste det ju vara enklare att kura en andra gång när man redan kan verktygen och lille O vet vad som gäller. Eller hur? (måste ju tänka positivt! ;) )

Nu är det dax att :sleep: :sleep: :sleep: :!: :!:
God natt!! :)
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Hej!

Nu är vi tillbaka efter ett litet forumuppehåll :)

Först: att sova på båten gick förvånansvärt bra, jag hade ställt in mig på ett riktigt helvete! Självklart tyckte han det var lite knasigt att inte ligga i sin säng, nya sängen gungade och det var en massa andra knasiga ljud (typ stormbyar som ven i masterna utanför).

Vi har varit noga med mattiderna, och följt dem slaviskt. Sovtiderna har vi försökt hålla, men nu under resan så föll det sig naturligt att han sov längre på fm (1½timme) och kortare (45 min på eftermiddagen) så ni kör vi vidare på det och det funkar mycket bättre! :D

Schemat ser nu ut såhär:
Vakna: 08:00 ( i verkligheten mellan 07:00-07:30)
Frukost: 08:00
Mellis: 09:45
Sova: 10:15-11:45
Lunch: 12:00
Sova: 14:00-14:45
Mellis: 15:00
Middag: 18:00
Välling någonstans mellan 19:30-19:45
Sova natt: 20:00

Det som jag nu önskar uppnå (för såklart har han nu blivit förkyld och tycker att det är jobbigt att inte kunna andas ordentligt) är hel natts sömn. Hur lång tid brukar det "normalt" sett ta innan det händer?

Jag har förresten kört en variant nu när vi var borta, eftersom han inte har sovit i sin säng och det var mycket nytt, och det var att jag höll solfjädern tills han somnade lungt och sen ramsade ut. Jag läste i någon annan tråd att man kunde göra så när man "minikurade" för att de skulle bli lugna och att man ska slippa hamna i buffträsket.
Var det rätt?

Idag har han sovit som en klocka, ätit som en häst trots lite feber och förkylning. :heart: :heart: :heart:
Han somnade ikväll, fast efter ramsa och bekräftelse hörde jag att han hade rest sig och stod och hängde i spjälsängen. Då gick jag in och la honom tillrätta och sen solfjädrade jag honom i ett par minuter innan jag ramsade mig ut och han sov vidare. Nu har det ju bara gått 45 minuter men än så länge sover han.

I snitt nu (eftersom han verkar sova bättre varannan natt) så är han vaken ca 4-6 gånger per natt. När han vaknar så stämmer jag av först innan jag gör något om han kommer somna om själv utan hjälp, eller om det behöver ramsas. Jag hoppas att siffran kommer att sjunka radikalt inom kort nu när vi är hemma och på fast mark igen!

Sov så gott alla!
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

HJÄÄÄÄLP!!!

Bakslag i all ära, det förtjänar jag nog efter att ha varit iväg och sovit i båt, men så här??

I natt har det varit ett rent helvete igen. Förlåt att jag gnäller, men just nu är jag oerhört frustrerad och känner att det mest går bakåt (jag vet, dagslurarna sitter bättre nu och det innebär ju framsteg!) och jag får inte riktigt ihop ekvationen. Självklart har vi några yttre faktorer som spelar in: förkylning, säkert ytterligare en tand (han har åtta sen innan och har haft länge) för han kliar sig i munnen heöa tiden och dreglar mer än vanligt.

Han var superduktig igår, hela dagen och läggningen gick som en dröm med välling, skratt, gonatt och ramsa. Gnölade lite i en minut, sen sov han som en liten prins! :heart:

Vårt problem nu är inte att få honom att somna på kvällen, utan att få honom att somna om alternativt inte vakna alls på natten ;)

I natt såg det ut såhär:

Somnade 20:04 :sleep:
22:32 vaknade och skrek, ramsade. Funkade inte och han stod efter en stund upp i sängen och vrålade. La tillrätta och solfjädrade liten ovillig kille i 5-7 minuter och ramsade ut. Somnade.
23:35 Vaknade igen, denna gången räckte det med ramsa och han somnade om. Hejja hejja! (Jag ser faktiskt framstegen)
02:45 vaknade med skrik, ramsade. Ingen effekt. Stod utanför och ramsade vid behov i tio minuter, sen somnade han igen.
03:30 återigen vaken och skrik skrik skrik. Ingen ramsa som biter, tillrättaläggande, solfjäder och sen ramsa ut efter ca 15 minuter.
03:50 vaknade igen, ramsade, skriker bara upp sig ännu mer. Stod och bet på spjälsängen, la tillrätta och sen höll kampen på till 04:42, när han äntligen somnade.
04:57 kör vi samma visa igen... då hade jag inte ork att springa fram och tillbaka mer utan mitt täcke fick följa med in i fotöljen i lille O:s rum, där jag sedan satt och hummade en sång för honom så som jag gjorde innan vi började kura. Han somnar med fötterna på huvudkudden efter trötta, misslyckade försök att resa sig i sängen.Klockan är nu 5:08.

06:15 vaknar han och tycker det är morgon. Jag gör pangramsa som inte har effekt. Han gnölar och skriker, jag tillrättalägger men inget funkar.
Ger honom tillslut en leksak och han verkar hyfsat nöjd. Jag ramsar och går ut.
Eftersom han sen börjar ropa på oss igen vid 07:00 så går min man dit, tittar in (dörren är väldigt lite på glänt och måste öppnas lite till för att kunna kika in) och gör misstaget att börja prata med lille O, som då såklart tror att det är morgon på riktigt...

Jag tror inte jag behöver beskriva hur förbannad och frustrerad jag blev, för vad händer då? Då blir det ju ramaskrik när han får syn på pappa och sen går pappa igen!

Jag försökte mig på "damagecontrol" men tyvärr var det för sent. Efter envisa försök från min sida att få honom lugn och tyst igen, fick jag erkänna mig besegrad. Ut ur rummet, än mer skrik. Och så in igen med hopplahejsan käck min och nu är det morgon, glad som jag vet inte vad.

(Min man anklagade mig för att vara psykopat för att jag bytte från ena läget till det andra på minus 8 sekunder... Han har läst boken, är väl medveten om vad det innebär men tycker att jag är fanatisk. Hitintills har jag tagit alla nätter, är det kostigt om man inte vill ha det ogjort då?)

Tar tacksamt emot lite goda råd på vägen...

/Trött augustimamma-10
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av annawahlgren »

augustimamma-10 skrev:Bakslag i all ära, det förtjänar jag nog efter att ha varit iväg och sovit i båt, men så här??
:D Det "bakslaget" har du nu jobbat rätt hårt för - förlåt om jag skrattar en smula rått :lol: :oops: :lol:

Du var förvarnad på omstart:
annawahlgren skrev:Omstart hemma kan vi kalla nystart, om det känns bättre. Några dagar extra, så är ni ifatt.
Och nu beskriver du en ganska klassisk andranatt på kuren, alltså natt nr 2 av de 4 som bryter mönstret och grundlägger den goda sömnen, före uppföljningsveckan:
augustimamma-10 skrev:Somnade 20:04 :sleep:
22:32 vaknade och skrek, ramsade. Funkade inte och han stod efter en stund upp i sängen och vrålade. La tillrätta och solfjädrade liten ovillig kille i 5-7 minuter och ramsade ut. Somnade.
23:35 Vaknade igen, denna gången räckte det med ramsa och han somnade om. Hejja hejja! (Jag ser faktiskt framstegen)
02:45 vaknade med skrik, ramsade. Ingen effekt. Stod utanför och ramsade vid behov i tio minuter, sen somnade han igen.
03:30 återigen vaken och skrik skrik skrik. Ingen ramsa som biter, tillrättaläggande, solfjäder och sen ramsa ut efter ca 15 minuter.
03:50 vaknade igen, ramsade, skriker bara upp sig ännu mer. Stod och bet på spjälsängen, la tillrätta och sen höll kampen på till 04:42, när han äntligen somnade.
MEN VAD HÄNDER SEDAN :?: Lilla mamma skickar andranatten tillbaks längre än till den första, om man säger, nämligen till ruta (minus) ett:
augustimamma-10 skrev:04:57 kör vi samma visa igen... då hade jag inte ork att springa fram och tillbaka mer utan mitt täcke fick följa med in i fåtöljen i lille O:s rum, där jag sedan satt och hummade en sång för honom så som jag gjorde innan vi började kura. Han somnar med fötterna på huvudkudden efter trötta, misslyckade försök att resa sig i sängen.Klockan är nu 5:08.
06:15 vaknar han och tycker det är morgon. Jag gör pangramsa som inte har effekt. Han gnölar och skriker, jag tillrättalägger men inget funkar.
Ger honom tillslut en leksak och han verkar hyfsat nöjd. Jag ramsar och går ut.
:arrow: Har vi någon (påläst) självinsikt här, som möjligen skriker i högan sky när du nu själv läser, i ett obarmhärtigt dagsens ljus, vad du gjorde i nattens mörker :?: :!:

(Har du alldeles missat Safarin? Förstår ingenting? #-o )

Ovanpå det förfasar du dig över ett blekt återsken av ditt eget, svårt förvirrade sabotage:
augustimamma-10 skrev: Eftersom han sen börjar ropa på oss igen vid 07:00 så går min man dit, tittar in (dörren är väldigt lite på glänt och måste öppnas lite till för att kunna kika in) och gör misstaget att börja prata med lille O, som då såklart tror att det är morgon på riktigt... Jag tror inte jag behöver beskriva hur förbannad och frustrerad jag blev, för vad händer då? Då blir det ju ramaskrik när han får syn på pappa och sen går pappa igen!
Uj uj uj uj uj :wink: :lol:

:arrow: Tillbaka till ordningen. Gäller er båda. Nu behövs en SHN-kur efter konstens alla regler :mrgreen: den här gången.

Och tro mig, det blir BETYDLIGT enklare så =D>


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Tack Anna, jag veeeeet ju det egentligen! :D

Och som jag skrev, jag var ju förvarnad om att ett bakslag skulle komma :^o , behövde nog bara få höra "skärpning, ta dig i kragen och bit ihop!" för att orka kämpa vidare. Och att höra att det går att komma vidare och förbi det. För det är ju dit vi strävar, eller hur? ;)

Tro mig, jag vet att jag gjorde fel i natt #-o #-o när jag satte mig i rummet (vågar iallafall erkänna det även om jag skäms för det :oops: ), så i natt får jag ladda om energibanken och uppmana allt tålamod jag kan för att fixa detta -igen.
Var på något sätt skönt att läsa om vart vi var någonstans (natt 2 av 4, man glömmer så fort själv!). Kommer denna kuren att ta lika lång tid (4+7) eller "borde" den gå fortare denna gången? Eller ska jag räkna med ny, full kur vid omstarten?

(Jag har läst safarin flera gånger, men ska ta en extra gång idag igen för stöd och uppfriskning.)

Håller tummar och tår för att det ska bli bättre i natt. Måste ju tänka positivt! :D

Kram!
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Liten uppdatering och en fråga:

När jag lägger honom på mage vill han genast dra upp benen under sig, men blir sedan nöjd med att ligga med rumpan i vädret. Ska jag låta honom göra det då eller ska jag sträcka ut de små benen och ta fajten om att ligga helt plant på mage?

Kvällsläggningen var den "sämsta" på länge, tog 20 minuter mot normala 2-5 minuter. Fast nu är jag mentalt "på banan" och redo för nattens eventuella duster. Dessutom är cd-spelare inhandlad och laddad med Lars Roos "Örongodis" till imorgon bittti när det behövs lite husljud! :D

Sov så gott alla! :sleep: Vi ska göra vårt allra bästa iallafall ;)
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Liten uppdatering efter nattens pass:

La lille O kl 19:55, efter massor av lek, bad, välling och skratt.
Somnar efter lång solfjäder kl 20:15 med rasmor ut.
23:10 vaknar, ramsar x4. Ramsa x4 igen när han börjar skrika upp sig, får gå in och tillrättalägga (står upp i sängen) och solfjädrar till han somnat.
01:05 vaknade, ramsade 2x4, somnade om själv (!) :heart:
02:20-02:28 ramsa x 4, står upp och går in och tillrättalägger och solfjädrar till sömn, ramsar ut.
04:40-04:51 Upprepning av ovanstående.
06:25 Pangramsa och husljud (pianomusik). Vill inte somna om men är ändå ok med tillvaron.
06:50 Toktröttnat på att inte få ha morgon. Ropar, gråter och tystnar om vartannat. Enstaka ramsor från min sida när han börjar skrika upp sig.
07:15 uppstigning med tjo och tjim, en mycket ledsen kille :cry: står i spjälsängen och tittar på oss och undrar varför det inte blivit morgon tidigare (det fanns inga vargar någonstans för de har jag envist jagat bort) Får honom att skratta ordentligt innan vi tar upp honom ur sängen.

Vi har bestämt oss för att det får bli morgon klockan 07:30 istället för kl 08:00 som vi hade från början. Han börjar ju så smått närma sig året (precis 11 månader fyllda) och behöver vi justera upp den halvtimmen som vi "plockar" bort på morgonen?

Måste säga att jag låg och lusläste boken igen för femtitolfte gången (känns det som) och även om jag har läst samma avsnitt tidigare så ser jag saker helt annorlunda nu. Förstår likosm lite tydligare vad det står där. Kanske för att jag inte är riktigt lika trött längre men framför allt att att jag kan sätta det i relation till vår lille O och vårt liv.

Och måste också tillägga att för första gången nu på fm så :sleep: lille O i sin vagn, utan att den var i rullning och utan en förälder som går och kollar hela tiden... :oops: :!: Jag skakde från sida till sida, ramsade honom, gick därifrån och sen gnölade han lite men inget skrik, för att strax somna alldeles själv. Stolt mamma!! :!: :heart: (både över honom och mig själv ;) )
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av Luvisen »

Lägg den lilla ärtan 19.30 så blir det kanon!

Snyggt jobbat i övrigt! :thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"