Varför vill han inte sova???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Hej!
Håller nu på att kura vår lille O, 10 månader. Vi har hållt på i tre nätter, jag ska inte sticka under stol med att det har varit ett helvete hitintills.
Vårt schema ser ut som följande:
Natt 20.00-08:00
Frukost: 08:00
Mellis: 9.15
Sova: 10.15-11:00
Lunch: 12:30
Sova: 13:30-14:15
Middag: 15:30
Middag: 18:00
Välling:19:50
Sova natt :20:00

Första natten var en ren kamp. Skrik, spjärn och förbannad son.
Andra natten var bättre, fick buffa en gång runt tre tiden när han hade skrikit i en timme, men annars räckte det med ramsor alla andra gånger han vaknade. (6 gånger) Givetvis har han ju blivit förkyld med, men det ingår väl :wink:
Tredje natten (inatt) vaknade han 7 gånger, en gång fick jag gå in och tillrättalägga och göra solfjädern men sen gick jag ut med ramsan och han somnade om. I övrigt räckte det med ramsor. Han vaknade fler gånger, men jag behövde "bara" ramsa dessa 7 gångerna innan han skrek uppp sig.
Alla morgnar har han vaknat innan klockan 07:00, och inte velat somna om, trots ramsor. Han är inte helt olycklig där han ligger, ska han ligga kvar i sängen och leka själv tills det är morgon?

Gör vi fel? Ska det inte vända snart?
Jag tänker positivt och försöker intala mig själv att " i natt vänder det" men redan nu har han vaknat en gång och behövt tillrättaläggas och klockan är ju bara 21... Natten har ju bara börjat!

Dagssömnen är väl sisådär, han slocknar som en sten på förmiddagen och får väckas, sen vill han inte somna på eftermiddagen och när han väl somnar sover han mellan 20 minuter och en timme.

Vad kan vi göra för att lyckas?

Tacksam för hjälp.
/Augustimamma-10
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av annawahlgren »

:D Ujuj, vad vi klagar :shock: :lol: Jag tycker det ser alldeles strålande bra ut, jag. Vad hade du väntat dig :?: Tre nätter som har gått framåt alldeles underbart bra, och du undrar vad som ska till för att ni ska lyckas :?: :!:

Läs själv vad du har skrivit, tycker jag. Och sluta gnälla :evil: Fortsätt arbetet lugnt och fint och sluta störa. Ramsorna tar ju. Upplever du en dialog nu så fint? Eller är du döv, hmhm, ursäkta :oops: :?:

Skärpning, lilla mamma.

"Han är inte helt olycklig där han ligger, ska han ligga kvar i sängen och leka själv tills det är morgon?" Ja, vad tycker du? Skulle du inte själv gärna börja dagen på det viset?

Mörklägg ordentligt och överarbeta inte ramsandet. En omgång direkt han vaknar räcker, gör husljud sedan och STÖR inte. Jubel och klang när det är morgon :!: (Skrattet-till-go´nattet sköter du väl minutiöst :?: )

Schemat ser lite konstigt ut i min smak. Tänk om, tycker jag. (Du har väl Internationella Sova hela natten :?: ) Två täta morgonmål. För sen förmiddagslur. För kort middagslur. Långt mellan lunch och middag, och sedan en till middag för snart. Det är rörigt. Planera bättre, tänk med papper och penna och tänk regelbundenhet :wink: SHN-boken ger gott om tips.

Så, nu har jag grälat 8) Det ska förhoppningsvis komma ditt lilla barn till godo :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Hej och tack!
Det är lätt att bli 'blind' när man läser om många som får väldiga sömnresultat väldigt snabbt. :-) Det är väl min egen sömnbrist som gör mig extra frustrerad, gissar jag.

Kör stenhårt med skrattet till gonattet, funkar även om han är supertrött. Likaså är det tjo och tjim på morgonen, superkul med ny dag!

Schemat har jag 'lånat' från boken, lille Gustaf 9 månader, fast vi sköt allt ca 1 timme då vi tycker att sovakl 20.00 passar in bra i vårt liv. Schemat stämde bra med vår dag redan med mattider.
Innan sov O sent på eftermiddagen, och vägrade såklart sova på kvällen innan kl 21.30. Middag nr 2 fick vi byta från gröt till middag efter vi började med metoden, han är superhungrig!
Ska sätta mig med schemat igen imorgon och justera det igen.
Tack igen!
Augustimamma
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Såg att jag hade skrivit fel i schemat, han har en sovtid på 1½ timme på eftermiddagen, fast han sover bara 20-40 minuter då.

Natten har varit ok med 7 uppvak som behövts ramsas, varav ett tillrättaläggande efter uppskrikande. Satt och lekte i sängen klockan 08:00 när det var morgon och ville gärna visa nallen han lekte med! :D

Har gjort några justeringar i schemat idag så vi får se hur väl de tas emot de närmaste dagarna.

/Augustimamma
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :thumbsup:

Visst blir man lätt hemmablind, och otålighetssjukan är ganska allmänt utbredd :roll: Inte många små kurbarn sover till kl 2 på raken redan andra natten :!:
augustimamma-10 skrev:Schemat har jag 'lånat' från boken, lille Gustaf 9 månader,
För lille Gustav (8 mån, Lathunden) finns inget schema i boken.
augustimamma-10 skrev:Ska sätta mig med schemat igen imorgon och justera det igen.
Eftersträva regelbundenhet, förslagsvis 3,5 tim mellan målen (utom nattslurken). Och ge det en vecka att sätta sig så du inte får för dig att ändra igen.

Nu går du mot natt fem, eller hur - spring då INTE in och tillrättalägg etc mera; det gör man i så fall efter det att barnet har sovit i tio minuter (inte tjugo). Då kan du både lägga och lyfta tillrätta, om det skulle behövas, utan att STÖRA.

Ramsan skulle ha tagit över helt från och med natt tre.

Återgå till ordningen, tycker jag, genom att läsa in dig bättre - och därmed anamma Attityden av Självklarhet - på Safarin och kapitlen Lugnet och Säkerheten :!:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Så, då är schemat korrigerat något:
Vakna: 08:00
Frukost: 08:00 (såfort blöjan är bytt och kläderna ombytta :D )
Mellis: 09:15
Sova: 10:15-11:00
Äta: 12:00
Sova: 13:00-14:30
Äta: 15:00
Äta:18:00
Nattslurk: 19:50
Sova natt:20:00-08:00.
Vi kan inte ta bort mellis på fm innan han somnar, han äter en portion gröt till frukost men står sig inte till efter sömnen annars. Melliset kan bestå av en halv banan eller lite yoghurt som exempel.

Idag har dag 4 gått, och sett ut följande:
Natten innebar 7 uppvaknande, en som var riktigt skrik men som la sig inom 10-15 minuter. Idogt ramsande från mammans sida.
Klockan 7:15 när pappan steg upp sov O i sitt rum som en stock. Klockan 08:00 på utsatt tid stormar mamma och pappa in med tjo och tjim, och förvånad liten kille sitter och leker med nallarna i sängen och vill genast visa och leka! :heart:

Frukost och mellis på utsatt tid, förmiddagsluren däremot gick väl käpprakt åt.... Promenad i vagnen som brukar generera sömn inom 1-5 minuter gav bara protester. Han fick ligga kvar i vagnen, när han började skrika av missnöje efter ett tags stillastående så provade vi vagning med ramsa, och tillslut efter flera omgångar så somande han. Då hade det gått 40 minuter och han fick således finna sig i att få en powernap på fem minuter innan mamman väckte helt oförstående son igen... :shock:

Mat på utsatta tider och sen till middagsluren så var han ju suuuuupertrött men ska ju inte somna utan liten protest. 13:10 somnade han i vagnen och sov till vi väckte honom 14:30.

Mat enligt schema igen, och trött kille :)

Välling och sen bus i sängen och sen tog det ett par minuters protester innan han somnade, men nu har han sovit utan uppvaknande snart TVÅ timmar, i "tidigare fall" (vågar inte skriva normala :lol: ) skulle han ha vaknat både en och två gånger nu...

Så ja, jag VET att jag har varit lite otålig, men det är väl inte så konstigt? :) Och jag refererade felaktigt till Gustafs schema när jag menade lille Tor. Suck, förvirringen är total i mammahjärnan.

Hoppas nu innerligt att det håller ett par timmar sammanhängande i natt så att även jag kan slappna av lite mer, även om jag "sover" på soffan utanför hans rum.

Återigen, tack för allt stöd! Har ju såklart gått igenom den vanliga BVC resan med broschyr om 5-minutersmetoden, barnpsykolog, etc etc.

Känns som att detta faktiskt kan funka (den inställningen bestämde jag mig för innan vi började kura annars är det ju kört) och jag lovar, när min man kom upp andra natten (han fick äran att sova i gästrummet) när O höll på att skrika som en tok i över en timme och jag buffade och mannen frågade om allt var ok, då var jag nära att ge upp och bara ta den enkla vägen ut och lyfta upp O.
Men då hade ju allt varit förgäves! Och inte tusan hade jag vakat i två nätter för ingenting! :twisted: Så det var bara att skicka ner mannen igen, buffa vidare och sen ramsa och för att slutligen få minimannen att slappna av och somna igen...

Nu får vi se hur det blir inatt! Spännande! (Faktiskt!)
/Augustimamma-10
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av Anna09 »

Hej, jag följer dig också... lite på håll så att säga. Så länge du får hjälp av ärkeproffset självt har ju inte jag något att tillägga precist... :wink: :lol:

She rules om man säger, ta åt dig varje ord och känn dig hedrad är mitt tips. :wink:

:thumbsup:

Öva gärna ramsan utom hörhåll i olika tonfall och volymer för att upprätthålla säkerheten - och dialogen, samtalet när du behöver använda den. :wink: Det hjälpte mig mycket.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av helamig »

då var jag nära att ge upp och bara ta den enkla vägen ut och lyfta upp O.
Men då hade ju allt varit förgäves! Och inte tusan hade jag vakat i två nätter för ingenting!
Känner igen det där :D

Spännande att följa er, lycka till i natt!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Tack kära ni!! :heart: :heart:
Blri nästan lite tårögd... hade inte riktigt räknat med sådan här support och härliga hejjarop! TACK! :heart:
Och ja, Anna-09, jag käner mig hedrad! Tänk att "Master of making babies sleep" svarar lilla mig! :)
Lycka! Däremot tror jag nog att även du och många andra har många tips och idéer att komma med!

Statusuppdatering:
Igår kväll somnade lilla O snällt som en... jag vet inte vad. La ner honom, en lätt solfjäder, ramsa ut och... klart. Hann knappt med en bekräftelse ens! Sov som en liten sten fram till första gnyendet runt tolvsnåret, då han somnade om snällt utan ramsa. Mammans första förvånade lycka!

Andra gången vid runt halv 2 så gjorde han om samma sak! Hallelulja moment! Halv 4 så vaknade han till och gnällde tillräckligt för att jag skulle börja ramsa från rummet utanför, då tystnade han efter fem minuter och sov vidare till 06:09! Då var det lite mer gnäll, men även då lyckades ramsan få honom att somna om till slut, även om det inte var i allt för långa perioder. 3 omgångar till kanske innan han gav upp och kände sig vaken och morgonpigg klockan halv 8! Han fick vackert ligga kvar i sängen tills klockan var åtta och vi stormade in med världens bästa morgon, och fann honom stående i sängen. Inte gnagandes på sängen, som han har gjort tidigare utan bara ståendes. Coolt! Inget kräk av att ha fått en massa färgflagnor i munnen eller nåt sånt (vilket alltså har hänt när han har gnagt som en bäver på sängen... suck)

Dagen har följt schemat till punkt och pricka, men idag har moster varit barnvakt en stund på morgonen och fick då den stora äran att ta över ansvaret för tuppluren... :lol: Med ramsa sov han som en smäck efter max fem minuter! När pappa skulle lägga honom på eftermiddagen gick det inte riktigt lika bra, men jag tror att han kör hellre vagn än ramsar... ;)
Pappa var dock med vid läggningen ikväll så han vet hur han ska göra och säga så han kan ta över efter mig snart, så allt inte står och faller med mig. (Jag är den som är helt klart mest lättväckt på natten och har därför erbjudit mig att ta nätterna mot en sovmorgon varje dag, han är pappaledig och jag har möjlighet att flexa).

Ikväll tog det 4 minuter från det att jag tog över busungen från pappan, la honom tillrätta, solfjädrade, ramsade, gick ut, bekräftade och fick tystnad som svar. Sen kom ett litet missnöjesgnäll och ja ramsade igen efter 5 minuter och sen lämnade jag övervåningen som han ligger på så han fick ligga där och snacka för döva öron. Inom ett par minuter var det tyst och när jag sen gick och ändrade på Pippi Långstrump efter 10 minuter så var det en totalt avslappnad kille som sov så gott. :heart: :heart:
Vem kunde tro det för en vecka sedan????????

Till alla där ute i etern som funderar på att kura - gör det! Jag var inte helt med på noterna när jag såg ett filmklipp (tyckte det såg lite "brutalt" ut att hålla ner och buffa rumpan :oops: ) men vad filmen INTE visar är ju hur det lilla barnet slappnar av, kommer till ro och faktiskt tycker det är skönt!
Hade det funnits med på filmen så hade jag kanske börjat tidigare, nu var det tyvärr nästan "enda utvägen som fanns kvar" och så fel jag hade!
Kuren gör ju underverk när man föjer den och vågar gå emot sitt mammahjärta lite och inte rädda från vargen (vilket man ju inte gör men det känns ju så när man tar upp sitt hysteriska barn som tystnar..) och om vi får fler barn framöver så kommer jag införskaffa andningslarm och sen kura asap om den lille/lilla inte sover! Vilket den kanske gör om föräldrarna gör rätt från början... :)

Nu håller vi tummarna för natten!
Kram till er alla där ute!! Och tack för ert stöd! :-D :heart:
/augustimamma-10
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av Anna09 »

Jäklarimig! :oops: :lol:

Vilket jobb ni gjort!! =D> =D> =D>

Härlig läsning!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Hej!

Tur jag inte hann skriva något igår, det hade inte varit så positivt :(
Vaken massor av gånger, skrik och otroligt svårt att få O till ro igen, men tack och lov så gick det till slut. Trots liten sovmorgon för mig så kände jag mig ändå som en urlakad disktrasa hela dagen.

I natt har han däremot sovit som en dröm! Somnade som han skulle kl 20:00 utan gnäll, sen inte ett pip förrän kl 1:30 och då somnade han om själv, likadant kl 2:30 och sov snällt fram till 06:07, då jag fick ramsa honom till sömns. Vaknade 07:30 och fick ligga kvar i sängen tills det var morgon kl 8. Lite dåligt samvete i efterhand, han stod och gnagde på spjälsängen igen (samma sak igår morse) och hade dessutom bajsat. Då är det kanske inte så lätt att köpa att man ska somna om en halvtimme till bara för att mamma säger så... :oops:

Vårt stora problem nu (för jag hoppas ju på att nätterna ska fortsätta som inatt :D ) är att han inte vill sova ordentligt på dagarna. Hur ska vi lyckas med det?
Han sover alltid i vagnen på dagen, och oftast somnar han inom en kvart när han ska sova första gången kl 10:15-11:00. När han sen ska sova igen kl 13:00-13:30 så kan vi nästan få kämpa i 45 minuter, och han skiter fullständigt i om det ramsas eller ej, han tänker minsann inte sova!
Såklart somnar han ju, men det tar tid. Ska jag då låta honom sova till 14:30 plus marginalkvarten om det passar in i en sömncykel eller väcka honom 14:30? (Gäller egentligen båda dagslurarna) Ramsan jag kör är: "Sov så gott, en liten stund".
Någon som har tips på hur man ska få honom att somna i vagnen? Han ligger ju på rygg i sin sittvagn, och innan vi började kura så somnade han nästan alltid inom fem minuter i vagnen, ibland räckte det att vi satte honom i vagnen så sov han :heart:

På torsdag ska vi ge oss ut på roadtripp och sova i båt tre nätter, några tips på vad vi bör tänka på förutom att hålla stenhårt på schemat? Han kommer ju få sova i samma rum som oss då, vilket vi i vanliga fall inte gör. Vi hoppas att resesängen ska få plats i båten så att han kan få sova i sin egen säng.
Tar tacksam emot era tankar och råd.

God natt och sov så gott alla!
/Augustimamma-10
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Du, innan jag glömmer - skriv gärna i din profil när sonen är född samt vilket datum ni började kura. Det underlättar för oss som hjälper till nu när inläggen blir fler och fler. :wink: :)

Nu till dina frågor:
Vårt stora problem nu (för jag hoppas ju på att nätterna ska fortsätta som inatt ) är att han inte vill sova ordentligt på dagarna. Hur ska vi lyckas med det?
Daglurarna tar lite längre tid än nätterna - så kör som du brukar, ge samma svar som tidigare så skall du se att han fattar galoppen snart. :)
När han sen ska sova igen kl 13:00-13:30 så kan vi nästan få kämpa i 45 minuter, och han skiter fullständigt i om det ramsas eller ej, han tänker minsann inte sova!
Såklart somnar han ju, men det tar tid. Ska jag då låta honom sova till 14:30 plus marginalkvarten om det passar in i en sömncykel eller väcka honom 14:30? (Gäller egentligen båda dagslurarna)
Så klart han struntar i ramsan - han är väl arg :evil: ? Då hjälper inte några verktyg, arg bör man få vara ifred, svordomar bemöts med husljud, om man känner att man behöver ge något svar på det. :wink: Du skall försöka tajma in hans naturliga cykler/skarvar med hjälp av marginalkvarten. Dvs somnar han 13.45, väck 14.30, somnar han 13.30, väck 14.15 - annars blir det snett om man säger. Eller... man väcker garanterat en ledsen liten krabat, vem vill vakna mitt i skönaste djupsömn? Så marginalkvarten gäller åt båda håll så att säga. Minns: det viktigaste är inte att han sover varje minut han skall, utan att du ger förutsättningarna för det. 8)
Ramsan jag kör är: "Sov så gott, en liten stund".
Hihi, samma som vi. Den ligger bra i munnen känner jag. Minns att man kör den även när sömnen sittet som en smäck, vi kör fortfarande 4 superglada verser, VARJE läggning. :)

Och du, han kommer somna lika bra i vagnen som innan, han bara måste ställa frågor till dig nu som "mamma, skall jag somna lika gott i vagnen nu med detta "nya" i vårt liv?" Och vad är ditt svar då??? :wink: Kör lika coolt och lika säkert som du gjort tidigare, LITA på att han kommer tillbaka!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
augustimamma-10
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 06 jul 2011, 21:18

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av augustimamma-10 »

Tack Anna-09!

Skrev såklart lite fel på tiden på eftermiddagsluren, han ska ju sova en och en halv timme men minst en halvtimme går åt till bråk. Om vagnen rullar så är han knäpptyst och jättenöjd med livet, dock ej sovandes. Ställer vi vagnen blir det argt :twisted: och vi får höra alla svordommar på repetoaren :)

Då ska jag köra vidare med ramsan helt enkelt. Jag blir bara lite konfunderad, om han nu är vrålförbannad, ska han bara få vara det då tills han ger upp och då ramsa x4 och sen bekräfta?

Kvällarna går kanon, måste jag säga. Han är jätteduktig, men trots det blir han gärna lite ledsen när han fattar att det är sängdax, trots att vi försöker få honom att skratta så han kiknar på alla möjliga olika sätt. Är det så i början?

Har du några tips på hur vi kan göra för att underlätta när vi ska åka iväg och sova i båt? Och på onsdag är vi bortbjudna på kvällen. Efter mer än en veckas kurande, fixar han att somna i vagnen då även på kvällen? Jag ska givetvis ge honom mörker, skratt och ramsa som vanligt, men är det något mer jag ska tänka på? Vill inte känna att vi blir fast i vår "borg" hemma.
(Egentligen vet jag att han fixar det, det har han gjort många gånger förr, men nu vill jag ju inte förstöra den lilla nattsömnen som han har lyckats få till)

Och en sista fråga: Jag lyckas få honom att somna om mellan 07:00 till ca 07:30, men sen är det kört. Han skriker inte, men han ropar och vill ha morgon. Samma tid under hela kurandet (ett undantag). Måste vi göra husljud då och pangramsa eller kan vi bara låta honom vara den lilla halvtimmen så han kan leka själv? För när han hör att jag börjar ramsa så blir han liksom mer angelägen om att komma upp och börjar gnaga på spjälsängen, vilket har resulterat i kräkningar och färgflagor i hela ansiktet. Eller ska vi ändra schemat till morgon 07:30?
//Augustimamma-10

Mamma till lille O, född 100820
Kurstart 110702
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Varför vill han inte sova???

Inlägg av lilla mia »

hej!

vad bra ni jobbar på!

min spontana tanke är att det är väldigt kort vakentid mellan sovlurarna... bara 2 timmar. jag har en elias som är 9 månader och här är vårat schema.

07 godmorgon, grötfrukost
9.30 sova 1,5 timme
11.30 lunch
14 mellis
14.30 sova 45 min, ammas när han vaknar
17.30 middag
18.45 kvällsgröt alternativt amning
19 godnatt

att din kille skriker och är förbannad vid andra luren, kan det helt enkelt vara så att han inte är trött ännu? jag har den känslan ibland fast jag har 3-3,5 timme mellan elias lurar.

nu är du ju mitt i kuren då man ju egentligen inte ska ändra så mycket... men jag vill slå ett slag för att sova även daglurar inne i sängen. barnet kan då vrida och vända sig som det vill. och det är lättare som mamma/pappa att backa och låta barnet vara ifred vid insomnandet. har man barnet i vagnen (på rygg i den här åldern) är det ju som du vet väldigt lätt att vagna (i tid och otid). ni kanske kan ha iaf den långa luren i sängen. som du ser har jag valt att ha långa luren på fm istället. jag bytte för nån månad sedan då lillkillen aldrig sov tiden ut på em och en massa uppvak medan jag fick väcka på fm. nu sover han i princip alltid fm luren utan uppvak och jag får väcka efter 1,5 timme :) på em sover han ibland sina 45 men lika ofta vaknar han efter 30-40 minuter men jag nöjer mig med det. inom marginalkvarten. :) min kille hade också båda lurarna i vagnen men i samma veva som jag bytte plats på lurarna bytte jag till sängen.

jag tror säkert läggningarna inför natten skulle fungera nu med om du förskjuter em sömnen lite. (du skrev att ni haft problem med det innan). ni har ju en annan attityd nu vid läggningarna. 4-5 timmars vakentid borde ha tröttat ut honom tillräckligt för att sova för natten.

exempelvis:
fmlur 10.15-11.45 och emlur 15-15.45 eller
fmlur 10.15-11 och emlur 14-15.30

ps. det är inte många små bebisar som sover till 08 på morgonen. (men det finns ju så klart undantag). 07.30 är mer rimligt. (och 07 är vanligast av forumet att döma.) men då bör du ju även skjuta fram så han lägger sig för natten 19.30. och i sådana fall borde daglurarna infalla 15-30 minuter tidigare än vad jag föreslagit.

ps igen. låt hemmet vara en "borg" till allt sitter. det är det värt. annars är risken att ni får göra om och göra om igen. inge vidare för varken er eller barnet. kanske kan middagen på onsdag skjutas på alternativt ta slut så ni hinner hem och lägga lillprinsen. det blir nog tillräckligt med omställningen att sova på båt- tänker jag.

kram kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"