Minikurning av Stina, snart 5 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lillastina

Minikurning av Stina, snart 5 månader

Inlägg av Lillastina »

Hej!

Nu är det snart minikurningsdax för min lilla 5-månaders dotter :D Har hängt här på forumen och läst andras trådar i flera månaders tid och har läst SHN och i barnaboken i flera månaders tid nu och har till stor del använt mig av standardmodellen hittills. Lilltjejen hade ett envist kvällstrassel och var väldigt svår att få att sova ordentligt dagtid i början men tids nog, efter mycken möda och en del besvär :roll: har vi kommit till rätta med de problemen - tack vare AW’s böcker och de här forumen: Tack för att ni finns! =D> Det är så skönt när jag vet att jag äntligen (med verktygen) kan få henne att sova som hon ska och livet känns redan mycket lättare, dock har jag nog gjort klassikern att inte backa nog. Vi har kört med buffning och jag började smyga in ramsan tidigt redan vid 2-3 månader. Nu tar ramsan oftast jättebra även om det ibland behövs några fler omgångar. Men vissa gånger, ca en-två ggr per dag så känner jag att det inte riktigt tar och jag behöver buffa också. Tror ev att jag varit dålig på att backa eftersom jag är så rädd att hon inte ska sova och att vi då är tillbaka i eländet vi hade tidigare. Men nu känner jag att vi är redo för att fixa till det här. Dessutom har inte sista nattmålet försvunnit av sig själv fast vi börjat med smakisar och jag skulle vilja införa att sova middagsluren i vagn.

Så jag tänker mig en ’minikur’ för att:

- Sätta 5-måndadersschemat riktigt ordentligt.
- Få bort sista nattmålet för att få 12h sammanhängande natt.
- Införa middagslur i vagn (på rygg) varje dag.
- Riktigt förmedla lugnet och säkerheten och sedan backa ordentligt så att vi inte blir fast i diverse träsk.

Resultatet blir förhoppningsvis en ännu tryggare och gladare liten tjej som sover och äter som en liten klocka :P

Så här tänker jag mig 5-månadersschemat: (samma som nuvarande fast med kortare middagslur)

19.00-7.00 Sova natt
7.30 Äta frukost (bröstmjölk)
9.00-9.45 Sova 45 min
10.30 Äta lunch (grönsakspure och bröstmjölk)
12-13.30 Sova 1,5 h i vagn på rygg
14.00 Äta mellis (fruktpure och bröstmjölk)
16.00-16.45 Sova 45min
17.00 Äta (gröt och bröstmjölk)
18.30 Nattslurk (bröstmjölk)
19.00 Sova natt

Jag har äntligen fått till mörkläggningen och väntar bara på att få hem våran vagn som är på reparation samt att få till någon slags avskärmning i sovrummet eftersom vi inte har något eget rum för lillan ännu. Tänker mig att börja kura till helgen eller i början på nästa vecka.

Har några frågor som jag hoppas jag kan få svar på innan jag börjar:

:?: Skall det alltid vara helt tyst när man bekräftelseramsar eller räcker det med att det blivit lugna gnölanden?
:?: Om lillan efter bekräftelseramsan fortsätter att gnöla/gnälla lite men inte skriker upp sig (men heller inte nöjt jollrande) och så småningom kommer till ro utan att påminnelseramsa behövts (kan ta flera minuter), skall man då avsluta med ännu en bekräftelseramsa när det är helt tyst?
:?: Och likaså, om hon vaknar på natten och smågnäller lite men såsmåningom tystnar och somnar om själv, skall man då bekräftelseramsa eller bara låta vara?
:?: Någon som vet hur man smidigt (och billigt) kan skärma av i sovrummet? Vill inte sätta draperiskena i taket. Har letat runt efter en bra, billig skärm men inte hittat någon bra.

Oj nu har jag skrivit lite långt, hoppas någon orkar läsa!

Från en mamma som ser fram emot ännu bättre tider!
Mamma till lilla Stina, född 20110212.
helamig

Re: Minikurning av Stina, snart 5 månader

Inlägg av helamig »

puff
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tack för puffen helamig. :heart:

Och ändå har du inte fått ngt svar Lillastina. :oops: :oops:

Hej och välkommen vill jag då säga först! :mrgreen:

Då ska vi se... :-k Schemat ser tipp topp ut. :thumbsup: MERA riktig MAT ordineras dock. Kämpa på det kommer ge resultat. :wink:
Skall det alltid vara helt tyst när man bekräftelseramsar eller räcker det med att det blivit lugna gnölanden?
Helt tyst just i början av kuren. Tänk glasklart budskap. :idea:
Om lillan efter bekräftelseramsan fortsätter att gnöla/gnälla lite men inte skriker upp sig (men heller inte nöjt jollrande) och så småningom kommer till ro utan att påminnelseramsa behövts (kan ta flera minuter), skall man då avsluta med ännu en bekräftelseramsa när det är helt tyst?
Jajamensan. :D
Och likaså, om hon vaknar på natten och smågnäller lite men såsmåningom tystnar och somnar om själv, skall man då bekräftelseramsa eller bara låta vara?
De två första nätterna så gäller ramsa vid minsta lilla pip och sedan bekräftelseramsa. Men tredje natten räknas inte gnöl längre. Då gör man ingenting. Skönt va'?

Den sista frågan har jag tyvörr inget svar på...Sorry. Ngn annan? 8-[

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Lillastina

Inlägg av Lillastina »

Åh tack så mycket för svar Luvisen :heart: (och Helamig för puffen :-D), är nu mycket klarare med hur jag ska bekräftelseramsa! Har hittat en skärm på Åhlens som får duga så avskärmningsproblemet är löst nu.

Känner mig laddad och tänker börja kuren imorgon kväll :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jobbar på stenhårt med att öka matintaget också, samt försöker få henne att ta flaska så att jag ska kunna ge ersättning/välling så småningom också (just den biten går inte så bra, jobbar på det). Har dock märkt att ju mer pure/gröt hon äter desto mindre bröstmjölk vill hon ha. Åt tidigare alltid bröst 1 och sen bröst 2 efter ca en halvtimme. Nu får jag ofta bara i henne bröst 1 om hon ätit pure/gröt och sen är det stopp hur jag än trugar - hon är mycket bestämd då!.
:?: Tänker jag rätt att vi får vara nöjda med det så länge jag trugar i så mycket mat/mjölk det går inom 45 min?

En liten till fråga också innan jag kör imorgon:

Iom att jag redan använt mig av ramsan och den tar bra för det mesta, men inte varje gång än :!: känns det som det kanske vore fel att gå på med buffning i onödan under första dygnet. Men samtidigt vill jag ju att poletten skall trilla ner ordentligt vad det gäller att ta bort nattmålet dessutom komma till rätta med att backa ordentligt och låta ramsan ta över helt och hållet nu. I vanliga fall ramsar jag när hon läggs för natten och behöver inte buffa då (ev påminna 1-2ggr samt bekräfta) och på natten brukar hon vakna till ett par gånger men somna om själv eller med en ramsa =D> och sedan någon gång vid 3-4 tiden vakna till mer för att vilja äta och sedan brukar hon vakna igen i vargtimmarna på slutet och behöva ramsas och ibland buffas då. Brukar också ibland behöva någon buffning för att komma till ro till daglur, men oftast funkar ramsan bra vid dessa.

:?: Tänker jag rätt om jag tänker att jag första kurnatten då kan göra som vanligt med ramsandet vid läggning och inte buffa förrän nödvändigt där hon brukar äta nattmålet? Ska också då vara extra noga med bekräftelsen enl Luvisens anvisning och sedan natt två gå över till att låta ramsan ta över helt, pangramsa i vargtimmen och förhoppningsvis slopa buffningsträskeriet 8) Kan det funka som plan tro :?:

Min plan är ju också att införa 1,5h-luren i vagn på rygg (har inte fullt liggläge tyvärr :roll: ). Har hittills sovit på promenader men ofta inte längre än 45 min, har dock inte heller vagnat då. Tänker nu att jag ska lägga tillrätta i vagn, ge snutten (samma procedur varje dag) och täcka för ordentligt med mörkt tyg och första dagen vagna/skaka handag/ramsa och sedan är planen att låta skaka handtag och ramsa ta över så snart det bara går.

Oj vad långrandigt det blir, man har ju så mycket funderingar och vill att det ska bli rätt allting så det inte blir en massa förvirrande budskap och elände för lillan (känner att det blivit lite så tidigare när jag buffat och hållt på lite hipp som happ). Nu ska det göras ordentligt en gång för alla tänker jag!

:heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tänker jag rätt att vi får vara nöjda med det så länge jag trugar i så mycket mat/mjölk det går inom 45 min?
Stämmer bra! :thumbsup:
Tänker jag rätt om jag tänker att jag första kurnatten då kan göra som vanligt med ramsandet vid läggning och inte buffa förrän nödvändigt där hon brukar äta nattmålet?
Läggningen låter ju som den sitter bra så den skulle jag låta vara som den är men däremot skulle jag in och buffa på en gg när det kommer till nattamålstiden eftersom hon här behöver att ordentligt besked om att den tiden inte längre behöver passas av henne. :wink: Och då göra ordentligt EN GÅNG och sedan backa omedelbart eftersom din tös ändå vet hur man gör när man ska komma till ro.
sedan natt två gå över till att låta ramsan ta över helt, pangramsa i vargtimmen
Låter jättebra. :thumbsup:

Vagnkurningsplanen låter också bra. Det funkade för min grabb som sov på mage i sängen och på rygg i vagn (också utan fullt liggläge :evil: ) .

Går det så kommer hon svara omgående och går det inte ja då får man inse att älsklingen behöver sitt magläge och då får man anpassa sig eller skaffa stor gammal vagn. Men som sagt. Det funkade för oss och så sov min älskling fram tills han blev 1 år därefter gick det inte längre. Sedan dess är vi hemma vid vilotiden. Utom ngt undantag då han somnat i vagnen och så har jag lyft över honom när vi kommit hem.

Lycka till! /Luvisen
SM rookie
Lillastina

Inlägg av Lillastina »

Tack för svaren Luvisen och skönt att få läsa om någon som fixat det med att ha dagluren på rygg utan fullt liggläge, känns uppmuntrande :)

Igår kväll körde vi alltså igång med minikuren och jag måste säga att det gått över förväntan! :D :mrgreen: :D Liten rapport för den som orkar läsa:

Tog ca 20 min innan hon somnade. En hel del gnöl och små frågor och fick några påminnelseramsor och flertal bekräftelser men det var som sagt mest gnölande och hon hann aldrig skrika upp sig alls. Tror jag ev ramsade lite mer än vanligt för att verkligen få sista ordet på gnölen och att det ev störde henne lite. Men ville jobba in bekräftelsen ordentligt. Vaknade sedan först till och gnölade/grät lite vid 01 och 03.30 och dessa gångerna somnade hon om snabbt efter en påminnelseramsa och efterföljande bekräftelse. Vid 04 blev det mer frågor (nu undrade hon vart maten var) och jag behövde ge flera påminnelser och några bekräftelser innan det blev tyst :!: kl 4.15. Tänkte gå in och buffa om hon skrek upp sig ordentligt men det behövdes aldrig, kändes snarare som att hon tog ramsorna men fortsatte fråga för säkerhetsskull (är det riktigt säkert att det inte ska va mat nu mamma :?: Yes lilla stina, nu ska du sova osv). Läste inte ditt mejl förrän idag Luvisen, annars hade jag nog varit snabbare in och buffat här. Men, det känns som det funkade så här i vart fall. Kl 4.27 kollar jag läget - då ligger hon på rygg! Vänder snabbt och ramsar ut med tyst bekräftande ramsa. Vaknar sedan 05.20 och 06.,20 och frågar lite men lugnas av 1-2 påminnelser samt efterföljande bekräftelse. Sedan liten tabbe av mig. Har slumrat till och vaknar av gnöl - ger en pangramsa och tittar på klockan 7.23!! Försov mig :evil: Det blev dock tyst så jag gick in snabbt och gjorde glad morgon.

Dagen har sedan gått superbra. Har efter min försovningsfadäs på morgonen hållit tiderna ordentligt. Var väldigt orolig inför att köra långa luren i vagnen (skarvarna..) men lugnade mig när jag läste lite mer i SHN plus ditt meddelande Luvisen, skönt att se att det går att ha långluren på rygg i vagn, då ska det gå för oss också 8) Och det gick ju sedan över förväntan det med! Fick vagna/skaka handtag/ramsa/bekräfta några gånger för att lugna, och budskapet gick in snabbare än jag trott och hon somnade inom tio minuter. Väntade oroligt på skarven :oops: som kom efter ca 45min. Vagnade vid första pip tills tyst/skak i handtag/ramsade bort och gav bekräftelse när helt tyst igen. Fick upprepa detta scenario x4 och sätta på klassisk musik innan hon tillslut somnar om (inom 10 min). Sedan sov hon tills väckning. Min duktiga tjej =D>

Övriga lurarna gick bra, har inte behövt buffa alls men dock behövt ramsa en del. Men det känns som ramsan tar.

Efter att ha läst igenom kapitlen om lugnet och säkerheten i SHN igen idag, misstänker jag att mitt problem ligger i att jag lyckats förmedla lugnet bra men inte riktigt fått till säkerheten ännu, varför jag fortfarande behöver påminna en hel del. Så jag ska jobba som attan på att hålla schemat och vässa attityden nu. Tror spec att jag nu måste våga ta några steg tillbaka och lita mer på min lilla tös, att hon faktiskt kan och vill somna själv. Hon fixade ju faktiskt natten utan att äta och utan att bråka loss en massa för det OCH fixade vagnsluren mycket bättre än jag hade trott! Är kanske snarare mina vargar och inte Stinas som måste skjutas.. :idea:

Min plan för inatt, natt nr 2, är att köra på med ramsan, men att avvakta lite mer här och lyssna in för att se om hon klarar att somna om själv först. Tänker dock att jag denna natten fortsätter ge bekräftelseramsa varje gång efter hon blir tyst även om jag inte behövt ge påminnelseramsa, för att visa att jag finns där och att hon kan vara trygg och gör rätt som somnar om. Och om jag behöver ge påminnelse så ska jag försöka baka in bekräftelsen om det känns som hon svarar direkt. Hoppas jag tänkt rätt :?:

Kämpar vidare mot njutningen :wink:
Lillastina

Inlägg av Lillastina »

Glömde säga: en till bra sak hände idag - Lillan tog flaska två gånger =D> Gjorde iordning med utpumpad bröstmjölk i en ny sorts flaska (köpte Dr Brown för att testa) och gav när hon var riktigt hungrig imorse efter långa natten och hon tog den :D och sen igen en gång på eftermiddagen. Wohoo! Imorgon ska jag nog försöka smyga in en med hälften bröstmjölk hälften ersättning.. We're winning this war!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag! :D

Härlig läsning, helt rätt att införa på det sättet, säkert och med rätt tajming. :thumbsup: Ha attityden av självklarhet så kommer hon gilla det. Ser hon på dig att du tycker det är kanon, kommer hon också att göra det skall du se. :wink: Vi hade också Dr Brown, och sedan togs inga andra nappar alls. :D

När hon blev större och inte behövde insatserna i flaskorna längre (läs, när mamman lackade på att diska och koka dem, vid typ 6 månaders ålder :oops: ) köpte vi vanliga Esska flaskor och körde Dr Browns nappar till dem, funkade hur bra som helst med deras skruvringar. Blir billigare i längden... :wink:

Klart man vinner - alla vinner på att få bra svar, även barnen! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Lillastina

Inlägg av Lillastina »

Godmorgon! Natt 2 avklarad och det har gått bra, ännu lite bättre än igår :)

Stumpan somnade inom 12 minuter efter att jag fått upprepa bekräftelseramsan för att få sista ordet tre gånger pga korta gnölanden.

Sedan sov hon ända tills kl 04 då hon vaknade upp och småpratade varpå jag gav en påminnelseramsa x4 (ville inte avvakta eftersom detta var gamla matningstiden som fortfarande kanske är i färskt minne). Tystnade direkt men börjar strax småprata igen. Får påminnelse x4 igen kl 4.05. Fortsätter småprata (men ej missnöjt) varvat med tystnad. Bekräftelseramsar x4 när det blivit lugnt och tyst kl 04.10. Svarar med kort gnöl/tyst/kort gnöl/tyst. Bekräftar x4 igen kl 4.12. Nu tyst!

Vaknar nästa gång 5.20 med att börja småprata. Ger pangramsa (tänkte vargtimme). Fortsätter prata men blir snart tyst, bekräftar x4. Börjar genast småprata igen, pratar/frågar högre och högre. Kl 5.34 Pangramsa x4. Tyst till 5.37 då hon blir ledsen, gårter lite och hör att hon bökar runt, sedan tyst. Låter henne vara för att inte störa med bekräftelseramsan. Fick för mig att man kanske inte skulle bekräftelseramsa i vargtimmen :?: Gick in och la på täcket efter tio min.

Kl 7 var det glad morgon (jag hade ställt väckarklockan idag :wink: ) och nu har hon efter lite trugande tagit flaskan med ersättning/bröstmjölk blandat (hurra!) efterföljt av amning. Glad mamma :)

Känns som natten gått jättebra. Hon har ju vaknat upp mindre än igår och har svarat bra på ramsan även fast den tycks ge lite följdfrågor.

:?: Kände igen att jag nästan störde med mina bekräftelser. Ska jag fortsätta envisas med att bekräftelseramsa efter endast korta nöjda gnöl nu eller kan jag låta det vara om hon bara gnölar väldigt kort/nästan nöjt efter jag bekräftat?

:?: Vågade inte backa och avvakta på att hon skulle somna om själv som tänkt eftersom uppvaknandena skedde dels vid 04 (gamla matningstiden) och i vargtimmen. Borde jag pröva mig på det imorgon? Om hon vaknar då dvs 8)

Då kämpar vi vidare med dagen då! Här skall passas tider och backas i stil nu :) Tänker satsa på att dra ihop påminnelse och bekräftelse om det går.
Lillastina

Inlägg av Lillastina »

Åh vilket bra tips med att kunna använda Eskaflaskorna \:D/ Hade redan börjat småsvära lite över att hon verkar gilla just den flaskan, insatsen är ju döjobbig att diska varje gång #-o . Tack Anna :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jättesnyggt jobbat! =D>

nu kör du ramsa+ bekräftelse ihop vid läggning och stänger öronen för gnöl. :mrgreen:

Gnöl räknas inte längre så att säga.

Avvakta nu rejält på nattamålstiden och kör bara pangramsan på vargtimmen. Det kommer bli så bra! Din tös hajar ju! :P

Good work mom!/Luvisen
SM rookie
Lillastina

Inlägg av Lillastina »

Tack Luvisen! Det VAR snyggt jobbat till min lilla tabbe - se längre ner:

Idag har vi jobbat med att följa schemat till punkt och pricka och hon sov som en liten klocka morgonluren och somnade in på sju minuter till mittenluren i vagn (1,5timmes-luren). Klarade mig igenom skarvarna som dock gav en hel del frågor och ledsenhet från Stina men hon somnade om med ramsa och vid ett par tillfällen några korta vagntag. Sedan blev det dock lite problem och jag gjorde en dundertabbe :evil: När det var bara 5min kvar till väckning vaknade hon med skrik och eftersom jag ville lugna innan väckning (så långt bra..) påminde jag genast (x8) varpå hon fortsatte skrika. Gick in och skakade handtaget 5sek och ramsade bort (x4). Blev tyst så jag gick genast bort och tog bort skynket ivrig att göra glad väckning när hon var lugn. Men hon skrek genast upp sig och blev bara ledsnare och ledsnare. Lyckades då inte lugna henne med varken vagning eller ramsa, skynket var ju borta och det var ljust nu :roll: . Slutade med att jag tog upp henne ledsen.. #-o Arrrgggh! Sen var hon jättegnällig och ledsen en lång stund efter luren. Nu släppte jag väl in vargarna i vagnen.. Typiskt när det gått så bra hittills! Väldigt sur på mig själv att jag inte hade vett att använda marginalkvarten och väntat med att dra bort skynket tills det var lugnt på riktigt och inte bara tyst ett ögonblick :cry: Ja ja. Gjort är gjort och jag får jobba stenhårt på att jobba in lugnet i vagnen åter imorgon.

Vi gick sedan ut en stund kort efter på eftermiddagen och det var inga problem att sitta i vagnen vaken då, men det är väl inte är samma sak som att sova tryggt.

Eftermiddagsluren (i sängen) gick som smort iaf så det var ju en tröst O:) . Har idag också försökt men inte helt lyckats med att baka in bekräftelsen i ramsan då det alltid tycks följa lite gnöl innan det blir tyst (men tyst blir det efter några minuter), så jag har då bekräftelseramsat en gång till - men inatt slutar jag lyssna på gnölet enligt Luvisens anvisning :thumbsup: och ska avvakta mer och låta lillan förhoppningsvis sköta sin insomning och omsomning mer själv [-o< 8)

Nu ikväll frågade hon en del vid läggning, först argt sedan ledset så jag fick ge påminnelse några gånger innan hon kom till ro och bakade faktiskt in bekräftelsen i sista påminnelsen. Tog dock allt som allt bara 10 minuter innan det var helt tyst.

Hoppas bara att min dundertabbe efter middagsluren inte raserat för mycket nu. Får fortsätta kämpa på. Lugnet och säkerheten skall hon få, om inte imorgon så blir det väl dagen efter eller en annan dag snart, men vi ska nog fixa det här så att hon får sova gott stumpan!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Heja heja! =D> =D>

Dundertabbe sorterar du under EN gång INGEN gång. :mrgreen:

Nu åter till ordningen som om inget hänt. :wink:

Värme!/Luvisen
SM rookie
Lillastina

Inlägg av Lillastina »

Åh det behövde jag höra, tack :heart: Då kör vi vidare! Godnatt O:)
Lillastina

Inlägg av Lillastina »

Kurnatt nummer 3 gick strålande :mrgreen: \:D/ :mrgreen:

Vid läggning igår behövde som jag sa igår fortfarande några påminnelser och bekräftelser för att svara på diverse frågor, men till slut somnade hon efter en sista påminnelse med bekräftelse inbakad - tog allt som allt 10 min.

Sedan ingen ramsning från min sida förrän pangramsa vid 06.30 :D

Hon gnydde/gnällde/gnölade/pep till några gånger (vid 20, 21.30, 02.56, 03.17 och 05.55 men skrek aldrig upp sig och blev tyst av sig själv och somnade om utan min inblandning =D> Var på helspänn förstås men lyckades hålla mig :)

06.30 börjar hon sen småsnacka - gav pangramsa x4 --> tyst :)
06.40 grinar till kort - gav pangramsa x4 varpå hon började snacka. Satte på klassisk musik --> tyst igen :D Sedan precis innan väckning, kl 06.59 hörs ett gringnäll igen --> höjer musiken lite --> grinar till igen övergår i tyst småprat varpå jag går in och för att göra glad morgon. Möts av en liten tjej med stängda ögon högst upp på tvären i spjälsängen :heart: . Slår upp dom när jag hälsar godmorgon och jag får världens jätteleende :D Min goa duktiga tjej, är urstolt :D

Sen har hon varit jätteglad och go hela morgonen. Vid morgonluren lade jag in bekräftelsen på slutet när jag ramsade ut. Tyst först, sedan en lite irriterad fråga och lite kort gnäll innan hon tystnar och somnar - tog 4 minuter totalt! Väckte en glad tjej efter 45 min.

Nu sover hon då mittenluren - i vagnen. . Var väldigt trött precis innan men lyckades få till lite bus och skratt innan jag 11.54 lade henne tillrätta i vagnen och täckte över. Fick en del frågor som jag tolkade som ledsna vid läggningen och behövde påminna vid tre tillfällen innan det till slut blev tyst och hon fick då en mjuk bekräftelse som avslut. Tog 11 min totalt. Sedan har hon vaknat till ett flertal gånger:

12.34 kort suck och lite gnöl, tyst --> gjorde ingenting
12.42 kort gnäll, tyst --> gjorde ingenting
12.45 muttrar, tyst, grinar lit, tyst, gnölar/gråter, låter nu ledsen --> påminner x6 +2 bekräftelseramsor --> Tyst
12.47 gnäller surt, börjar sen grina, låter ledsen --> Påminner x2 + 2 bekräftelser --> tyst.
12.24 hör hur hon rör sig under skynket, gör genast glad väckning (innan det hinner bli någon upprepning av gårdagens spektakel :oops: )

:?: Vet inte om jag var för snabb med påminnelser i skarvarna där? Men jag kände (efter gårdagens tabbe) att även om jag vill backa så fort som möjligt var jag angelägen om att lugna ordentligt när jag tyckte hon började skrika upp sig på ett ledset sätt. Klarade mig ju iaf utan vagning och hon somnade om några gånger själv. Så kanske går det nu att backa ytterligare imorgon.

Känns iaf jättebra och jag är så nöjd med natten - bästa hittills någonsin :mrgreen:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"