Hej!
Nu är det snart minikurningsdax för min lilla 5-månaders dotter

Har hängt här på forumen och läst andras trådar i flera månaders tid och har läst SHN och i barnaboken i flera månaders tid nu och har till stor del använt mig av standardmodellen hittills. Lilltjejen hade ett envist kvällstrassel och var väldigt svår att få att sova ordentligt dagtid i början men tids nog, efter mycken möda och en del besvär

har vi kommit till rätta med de problemen - tack vare AW’s böcker och de här forumen: Tack för att ni finns! =D> Det är så skönt när jag vet att jag äntligen (med verktygen) kan få henne att sova som hon ska och livet känns redan mycket lättare, dock har jag nog gjort klassikern att inte backa nog. Vi har kört med buffning och jag började smyga in ramsan tidigt redan vid 2-3 månader. Nu tar ramsan oftast jättebra även om det ibland behövs några fler omgångar. Men vissa gånger, ca en-två ggr per dag så känner jag att det inte riktigt tar och jag behöver buffa också. Tror ev att jag varit dålig på att backa eftersom jag är så rädd att hon inte ska sova och att vi då är tillbaka i eländet vi hade tidigare. Men nu känner jag att vi är redo för att fixa till det här. Dessutom har inte sista nattmålet försvunnit av sig själv fast vi börjat med smakisar och jag skulle vilja införa att sova middagsluren i vagn.
Så jag tänker mig en ’minikur’ för att:
- Sätta 5-måndadersschemat riktigt ordentligt.
- Få bort sista nattmålet för att få 12h sammanhängande natt.
- Införa middagslur i vagn (på rygg) varje dag.
- Riktigt förmedla lugnet och säkerheten och sedan backa ordentligt så att vi inte blir fast i diverse träsk.
Resultatet blir förhoppningsvis en ännu tryggare och gladare liten tjej som sover och äter som en liten klocka
Så här tänker jag mig 5-månadersschemat: (samma som nuvarande fast med kortare middagslur)
19.00-7.00 Sova natt
7.30 Äta frukost (bröstmjölk)
9.00-9.45 Sova 45 min
10.30 Äta lunch (grönsakspure och bröstmjölk)
12-13.30 Sova 1,5 h i vagn på rygg
14.00 Äta mellis (fruktpure och bröstmjölk)
16.00-16.45 Sova 45min
17.00 Äta (gröt och bröstmjölk)
18.30 Nattslurk (bröstmjölk)
19.00 Sova natt
Jag har äntligen fått till mörkläggningen och väntar bara på att få hem våran vagn som är på reparation samt att få till någon slags avskärmning i sovrummet eftersom vi inte har något eget rum för lillan ännu. Tänker mig att börja kura till helgen eller i början på nästa vecka.
Har några frågor som jag hoppas jag kan få svar på innan jag börjar:

Skall det alltid vara helt tyst när man bekräftelseramsar eller räcker det med att det blivit lugna gnölanden?

Om lillan efter bekräftelseramsan fortsätter att gnöla/gnälla lite men inte skriker upp sig (men heller inte nöjt jollrande) och så småningom kommer till ro utan att påminnelseramsa behövts (kan ta flera minuter), skall man då avsluta med ännu en bekräftelseramsa när det är helt tyst?

Och likaså, om hon vaknar på natten och smågnäller lite men såsmåningom tystnar och somnar om själv, skall man då bekräftelseramsa eller bara låta vara?

Någon som vet hur man smidigt (och billigt) kan skärma av i sovrummet? Vill inte sätta draperiskena i taket. Har letat runt efter en bra, billig skärm men inte hittat någon bra.
Oj nu har jag skrivit lite långt, hoppas någon orkar läsa!
Från en mamma som ser fram emot ännu bättre tider!
Mamma till lilla Stina, född 20110212.