Har sökt runt lite på forumet för att hitta lite tips och råd om liknande situationer men tänkte ändå kolla om någon kan hjälpa oss! Är för övrigt lite osäker om denna tråd skall vara här eller kanske passar bättre någon annanstans...
Lillis är snart ett år och hans schema ser ut så här:
7.30 God morgon!
7.45 Frukost mild fullkornsgröt + macka ibland (erbjuder alltid men åker ofta i golvet ) Vatten att dricka
9.45 Sova fmlur, 20 min
11.00 Lunch, hemlagat eller burkmat. Frukt till efterrätt och vatten att dricka
13-14.30 Sova middag 1,5 h
14.30 Mellanmål, fruktgröt eller yogurt, vatten att dricka
17.30 Middag, hemlagat eller burkmat. Frukt till efterrätt och vatten att dricka.
Sitter med när vi äter, får plockmat av vår mat men väldigt misstänksam till allt.
19.00 Kvällsslurk, välling 200 ml vatten 4,5 msk pulver
19.30 Godnatt!
Nu mer vaknar han allt oftare vid 7-snåret men tar inte upp honom förrän vid 7.30. Han är ändå nöjd och underhåller sig själv en stund tills jag kommer in och gör God morgon. Vet att detta antagligen beror på att han kanske egentligen bara behöver ett sovpass numera, lite för mycket sömn per dygn men för det mesta sover han gärna sina 20 min på fm. Men av olika anledningar vill jag inte plocka bort detta sovpass förrän efter semestern för jag tror han kommer att behöva det då. Tar ändå gärna emot synpunkter på schemat.
Nu till maten. Han har hela tiden varit väldigt misstänksam mot all mat. Tar ca 1 vecka innan en ny maträtt eller födoämne är ok att äta. Puttar ut det efter några skedar och vägrar äta mer . Har inte så många rätter på repertoaren men försöker utöka detta hela tiden. Ca 1 ny rätt per månad. Räddningen har hela tiden varit gröten eller kvällsvällingen som ändå gjort att han kunnat sova gott på natten. Men nu helt plötsligt i ca 1 vecka störtvägrar han vällingen och puttar bort flaska så fort han ser den. Gröten till frukost och mellanmål är ingen hit heller längre och bara viftar och vägrar äta den om jag inte distraherar på något sätt.
Får ibland en känsla av att han tycker att gröten är lite "tråkig", smakar ju inte så jättemycket. Varierar mellan 2 olika grötsorter så det inte blir samma till frukost och mellanmål.
När han inte tar kvällsvällingen blir jag orolig att han inte skall sova så bra på natten och vakna av att han är hungrig. Han sover hela natten och vill verkligen inte att något skall förstöra detta!!
Oj vad långt det blev men hoppas verkligen att någon kan komma med något tips eller bara lite pepping!