Välkommen är du

(Det har jag inte sagt förut

) Och tack för tacket

Och för dina underbart vackra ord:
Freckles skrev: Så som vi har det nu efter SHN, det är så det ska vara att ha barn. Så som jag innan tänkt att det skulle vara. --- Det känns så bra att vi tog tag i vår och hans situation när vi ser hur bra han mår. Och vi med för den delen!
Precis. DET ÄR SÅ DET SKA VARA. Inte som du har fått höra:

"'Så här är det att ha barn' har vi fått höra ända sedan tredje månaden in i graviditeten, man ska må skit och svära varje morgon för att ungen vaknat för tidigt och dessutom väckt en 10 ggr på natten. Föräldrarna ska gärna bråka mycket och tjafsa om vem som ska ta hand om bebisen eftersom ingen egentligen orkar."
Nu är du orolig likafullt:
Freckles skrev: Då S blev så arg/ledsen/vad det nu var vid nattningen så ballade jag ur så min man ramsade ist varpå sonen somnade direkt. --- Vad gjorde jag för fel? --- Borde jag gått ut efter första tillrättaläggningen? Borde jag buffat? Solfjädrat tills han blev lugn? Jag kände mig så hemsk...
"Felet" du gjorde var att du överföll honom med dina egna personliga orosvargar, ett helt koppel av dem

Och då hjälper inga verktyg eller tekniker i världen, är jag rädd. Då måste man lugna ner sig själv FÖRST.
Sätt dig in i lilla barnets situation - där stod du (innanför eller utanför spelar ingen större roll i sammanhanget) och "kände mig så hemsk". Skulle du själv vilja bli önskad godnatt av en person som kände sig SÅ HEMSK

Så kan vi inte ha det, eller hur
Freckles skrev: Tycker ni att jag ska forsätta ta läggningarna varje kväll tills det funkar eller bör vi varva så han vänjer sig vid båda?
Barnafadern ska ha pris och beröm för sin förmåga att överföra den betryggande säkerhet till liv och lem som lilla barnet - alla små barn, OCH vuxna - frågar efter och måste veta sig ha för att våga överlämna sig åt sömnen i lugn och ro.
Tills du också förmår överföra och bekräfta den säkerheten - som du ju naturligtvis måste hysa själv för att kunna föra vidare på ett trovärdigt sätt - tycker jag vi ska tacka och ta emot att pappa lyckas så bra =D> Din tid kommer. Vi måste minnas syftet med det hela: barnets goda sömn. För att få den till stånd ska man naturligtvis inte göra det svårare för sig än nödvändigt

Funkar pappa, så låt honom funka, tacka så mycket och hör och lär

Dagarna sköter du ju tydligen fantastiskt, så fortsätt med det och HJÄLPS ÅT, kuren igenom
Freckles skrev: Vår kille är jättenöjd, glad och skrattar mycket på dagarna och har varit glad varje kväll MEN innan läggdags får vi inte till något skratt vad vi än gör! Han ler lite och verkar lugn och nöjd men skrattar inte! --- Vi tror det beror på att han är för trött, han ligger liksom på gränsen till att bryta samman när vi kämpar för skrattet och tramsar...
Ha nu lite tålamod. Ni är bara inne på uppföljningsveckan. Han är så trött, så trött. Just för att han nu äntligen får sova. Han kommer sig. Själv blir du också garanterat en vandrande zombie vilken dag som helst nu
Fortsätt bara tramsa och busa och skratta själva, å hans vägnar om det skulle behövas

Missa inte att lägga i dagen ett stort glatt återseende på morgonen också. Har NI riktigt härligt trevligt och roligt kommer han snart att ha det också. Glädje smittar lika bra, nej faktiskt ännu bättre - som oro, gudskelov och tack =D>
Freckles skrev: Så himla obehagligt, andningslarmet tjöt 03.45 och vi rusade in, tände lampan och förväntade oss se en livlös S! Han låg på tvären långt ner i fotändan och tittade upp alldeles förskräckt!
Notera att det inte var larmet som skrämde vettet ur honom. Det var ni

Men det misstaget brukar man bara göra en gång. (Små barn brukar inte ens vakna själva av larmet, otroligt nog kan man tycka

)

Oro är den största skurken i all barnavård.
Freckles skrev: Tänk om det inte var fellarm! Googlade och kom in på olika forum där det stod att det minsann inte fellarmade utan att bebisen helt enkelt slutat andas! Är det verkligen så?
Varför springer du runt på "olika forum" när du har detta, the one and only?
Det var inte något "fellarm". Larmet gjorde sitt jobb: sensorplattan (plattorna) kunde inte avläsa några andningsrörelser, eftersom lilla älsklingen hade hamnat utanför dem ("låg på tvären långt ner i fotändan"), så larmet anropade: "Hoppsan, ingen andning här nu. Kom och kolla."
Nyfödda gör flera gånger om dygnet så långa andningsuppehåll som på upp till 40 sekunder (vilket få vuxna skulle klara av). Larmet går igång efter 12 sekunder. Innan man hinner fram till sängen har barnet återtagit andhämtningen, men larmet som gått i gång måste stängas av. Kallar man det för "fellarm" skulle det betyda just det ni fått för er, att barnet måste vara livlöst eller dött, annars skulle inte larmet gått igång, och gjorde det det, trots att barnet var vid liv och högönsklig välmåga, var det "fellarm". Helt åt skogen, hoppas jag du inser nu
En liten jämförelse till tankeställare, kanske: Om brandlarmet går och du vaknar i natten och upptäcker att gardinen börjat glöda och småbrinna i köket över ett ljus någon glömt att släcka och du river ner gardinen och slänger den i diskhon och spolar vatten på och avstyr vad som KUNDE hänt, nämligen att huset brunnit ner (om elden fått lite tid på sig), var det FELLARM då

Eftersom huset inte brann ner?
Freckles skrev: Vi känner oss jättedumma och kassa som inte lyckats lägga /plattorna/ rätt...
Plattorna ska ligga under madrassen så att de täcker största möjliga yta av den plats barnet sover på. Så att de kan leva upp till sin benämning: sensorplattor.
När barnet väl har fått sin goda sömn, sina 12 timmar i total ro, kommer han också att ligga still på ett helt annat sätt än nu. Då hittar ni honom inte hopknögglad vid fotänden mera. Inte sittandes sovandes med ansiktet mot spjälorna heller, exempelvis
Freckles skrev: jag fattar inte hur jag kunde hålla mig lugn och lugna honom. Vill egentligen plocka upp honom och pussa och krama. Blev så himla rädd!
Well, så där väldigt lugn höll du dig ju inte, peståss... Men du samlade ihop dig och lyckades lugna honom till sist. Pris och beröm för det :-({|=
I läxa till nästa gång får du att rannsaka dina njurar: VARFÖR vill(e) du "egentligen plocka upp honom och pussa och krama"

Du svarar själv: "Blev så himla rädd." Var det alltså han som skulle trösta dig? Övertyga dig om att du inte behövde vara rädd (längre)? Ge DIG bekräftelse på att allt var bra

(Inte helt ovanligt, nej. Så du är inte ensam om att fika efter barnets LEDNING. Som små barn helt rättmätigt visar ifrån sig.)
Är det så - med handen på hjärtat - så förstår du säkert att du måste vända på steken. Det är inte han som ska ta hand om dig. Det är du som ska ta hand om honom. Du är - ska vara - hans överlevnadsgarant

Inte han din, hur skulle det gå till

Men här var du svårt betänkt på att RÄDDA honom ur den icke-farliga sängen. Då har du missförstått själva grundbulten i SHN-kuren, som är att LUGNA BARNET DÄR DET LIGGER.
Inte bra. Inte bra alls. Nästan så jag ger dig i läxa att läsa om boken, inte minst kapitlen Säkerheten och Safarin och även Lathunden och Epilog från Gastsjön

Osäkerhet är motsatsen till säkerhet.
Freckles skrev: Det här är första gången det larmat! Vad gör man OM han inte andas när man kommer in? Vi vet ju inte kom vi på nu.
Han andas. Möjligen gjorde han ett kortare uppehåll (han är inte nyfödd längre, så några 40 sekunder är det inte tal om nu). Under riktigt djup sömn kan sådana andningsuppehåll förekomma, eftersom andningsapparaten inte är pålitligt helautomatisk förrän ungefär precis nu - vid halvåret. (Men jag tar det osäkra före det säkra och använder larm till 10-11 mån.) Vad man gör, om barnet verkligen ligger på sensorplattan och inte bredvid och larmet gått igång, är att förytliga sömnen en smula och "påminna" barnet om att dra efter andan igen. Enklast (och minst oroväckande för barnet) är att bara vända barnet över på rygg en stund. Man kan förstås också ta upp barnet mot axeln i mörkret, buffa stadigt några gånger i lilla rumpan och låtsas att barnet måste rapa absolut nu genast

(alltså inte för att trösta, eftersom tröst inte hjälper den som frågar efter säkerhet, varken stor eller liten). Och så genast lägga ner och gå ut med sin glada, betryggande ramsa x4.
Själva tanken med andningslarmet är alltså att man ska uppmärksammas på andningsuppehåll som är längre än 12 sekunder. Inte för att barnet håller på att dö, utan för att barnet just för tillfället har gjort, eller gör, ett uppehåll i andhämtningen. Detta andningsuppehåll skulle, i ytterst sällsynta fall, kunna pågå lite för länge - ja, alltför länge. Barnet som sover djupt och gott skulle alltså - i ytterst sällsynta fall - kunna "glömma" att dra efter andan igen, för gott. På bara tre minuter kan det då vara för sent. Larmet arbetar förebyggande. Det varnar, helt enkelt. Precis som brandVARNAREN.
Därför tackar jag larmtillverkarna för världens bästa säkerhetsanordning för späda barn. För ingen människa kan hålla aktiv uppsikt över sitt lilla barns andning var tredje minut dygnet om. Men det kan larmet :thumbsup:
O:)