Kära du - jag förstår fullkomligt din indignation, som är rättmätig: du känner dig orättvist bemött, osakligt behandlad, orättfärdigt kritiserad. Det skulle jag också göra

Det är ju inte intressant vad JAG tycker och tänker i sammanhanget när du faktiskt bara ber om lite hjälp. Och jag förstår allt du säger. Jag gör verkligen det, även om jag inte - som du har fölrstått - riktigt tycker om det, men det beror på min svåra allergi

När jag luktar klagomål på små barn, som inte har bett om att ställa till ett helvete för sina ömma föräldrar (eller, vackrare: vara väldigt JOBBIGA), så blir jag oförsonlig. Det har möjligen att göra med min egen bedrövliga eller snarare icke-existerande barndom, där jag BARA blev fördömd både före och efter båda mina inte särskilt ömma föräldrar hade dumpat, underkänt och övergett mig. Men, som sagt, det är inte intressant för dig och ska inte vara. Jag försöker bara förklara min "allergi" - måste ALLTID ta barnens parti, det som ingen någonsin gjorde för mig. Det är ingen ursäkt men jag ber dig gärna om ursäkt. Eftersom jag sårat dig. Det är förb-t onödigt. Ibland kan jag bara inte bättre. Jag ser rött. Omoget och dumt
ugglans skrev: Hur göra med tandborstning - fin-ungen går inte att locka till att det är roligt - det går inte att borsta tänderna på ett barn som kastar sig runt, stänger munnen och skriker.
("Fin-ungen"

) Det är klart att det inte går att borsta tänderna på ett barn som "kastar sig runt, stänger munnen och skriker." Vad menar du att jag ska svara? Är inte allting omöjligt?
1) "Nej nej, strunta i att borsta tänderna på honom! Han får väl få sina hål i tänderna och sitta och straffas hos tandläkaren sedan. Det blir inte roligt, minsann! Då lär han sig kanske!"
2) "Klart det går! Håll fast honom bara, bänd upp käkarna med våld, borsta för allt vad tygen håller och låt honom lära sig sen! Fast ni behöver vara två, du klarar det inte ensam."
Du vill ha en liten knapptryckning. "Konkreta råd". Nu är vi inte på samma kemiska linje, du och jag om man säger

Men jag ger dig en knapp att trycka på - försöka duger:

Be om hans hjälp att borsta tänderna på DIG, för du kan inte.
ugglans skrev: Vi behöver verkligen klippa hans naglar, men vi får inte. Ingen annan heller! Tips!! Vi känner oss rådlösa efter allt vi försökt.
Surt vill jag bara säga att det är en bragd att få DET till ett problem. Så, nu har jag sagt det, surt.

Be om hans hjälp att klippa naglarna på DIG. Kan han det? Kan ni hjälpas åt? Se, som dina naglar ser ut! Alldeles för långa. Du behöver hjälp! Hur ska ni göra? Hur håller man saxen? Kan ni hålla tillsammans? Handen om handen. Klipp, klipp, försiktigt, fint... Oj, vad bra det blev... på EN nagel...Och så nästa... Och den och den... titta bara, noga, på den nageln, och den! Det här måste ni åtgärda tillsammans! Tack tack, så BRA det blev, tack för hjälpen, det gjorde vi bra! Finns det fler naglar som behöver klippas? Pappas kanske? Hans egna kanske? Kan ni hjälpas åt med det också? Det behöver ju verkligen göras, titta bara
ugglans skrev: Här lyfter jag också frågor jag tycker är svåra att hantera, söker konkret vägledning hur jag ska överföra vissa tankesätt i handling när jag inte vet det än. Om du tycker att det är mycket fokus på hur han beter sig är det för att jag förklarar läget och på vilka områden det kör ihop sig. Men jag är mer än villig att se roten till det beteendet, var än det ligger i oss.
Jag tycker jag har skrivit det i Barnaboken. Alltihop. Men jag förstår att inte alla läser Barnaboken på det sätt den är tänkt - "Gör så här (från början), så slipper du problem (i alla fall sådana du inte enkelt kan hantera)." Folk läser det de behöver för stunden - halva boken handlar ju också om allra första tiden, 0-1 år - och sedan ställer de den i hyllan, när de tycker att allt löper på. Och så tar de fram den när de stöter på Problem och letar efter knapptryckningar. Men det handlar verkligen om ett förhållningssätt, där man är sitt lilla barns allra bästa vän i världen, en ledare och en guide, en kärleksfull kompanjon, en som begår Äventyret Livet tillsammans med sitt barn och gör det med oförtrutet intresse, entusiasm och nyfikenhet. Jag skulle önska att du ville läsa den från pärm till pärm. Det är en bra bok. Det handlar om Människan. Det finns gott om folk som njutit den utan att ens ha några barn.
ugglans skrev: Ska jag helt enkelt strunta i pottan som förut var kul och mysigt? Sluta erbjuda den?
Du ska nog inte lägga dig i så mycket (eller alls), om du inte vill utmana ödet (eller barnet). Läs gärna kapitlet "Potträning?" i Barnaboken. Människan är ett renligt djur.
ugglans skrev: Ska jag sluta ta på haklapp? Och säga "Oj, den ville du inte ha nu. Då äter vi utan den då."
Fråga efter din egen haklapp (servetten kanske?)

Se hans "vägran" som en fråga. Ge ett vackert svar. "Haklapp har man på sig när man äter. Men var ÄR den?" Se om han kan sätta den på dig. Själv. Eller servetten. Skratta. Ha lite roligt
"Oj, den ville du inte ha nu, då äter vi utan den då", är visserligen en babbelattityd som är inne nu - det kallas någonting som jag inte orkat lära mig / komma ihåg. Man ska sätta ord på barnets känslor... bekräfta saker och ting... blablabla (ursäkta

). Men tänk om barnet bara känner sig överkört, icke delaktigt, kommenderat och anfäktat av styra-och-ställa-sjukan, som så många moderna föräldrar hemfaller åt i dag och tror är uppfostran

Tänk om barnet i all enkelhet inte hänger med? Små barn tar TID. Hur kan en så enkel sak som haklappen ha blivit föremål för maktkamp, kan man undra

Har du något svar, om du rannsakar dina njurar?
ugglans skrev: Du får ju välja vilken utgångpunkt du tror att jag har till mitt barn. Jag är i alla fall glad att du är för barnen!
Det var vackert sagt. Tack
ugglans skrev: Ps. Mina föräldrar lever bra mycket längre ifrån ditt förhållningssätt till barn än vi gör. Men det är ju fantastiskt om han trivdes och sov gott hos dem trots det.
Han var på om inte neutral så en helt annan mark. Jag har ett litet barnbarn som har fått för sig att hon ska skrika sig fram genom tillvaron, mer eller mindre - tillsammans med sina föräldrar. Hos mig faller det henne inte in. Hon skriker aldrig när hon är hos mig (en dag i veckan). Det är inte för att jag är så mycket mera underbar än hennes föräldrar. Det är för att jag är mormor, inte förälder. Här har vi ett annat sätt att kommunicera, vilket hon blixtsnabbt lärt sig.
Små barn gör som vi lär dem.

O:)