Kurning av R, 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
emla

Re: Kurning av R, 5 mån

Inlägg av emla »

Natt 5

Sen läggning pga kvällspromenad och försenad välling. Dricker nästan ingenting. Suttar väldigt mycket på brösten, vill inte släppa.

20.50 Läggning. Gråter mellan pussarna och lite när jag ramsar ut men tystnar av ramsan.
20.52 Bekräftelse
21.03 Gråter panikartat. Ramsar, gråter, ramsar, tyst.
Gråter ytterligare ett par gånger innan det blir helt tyst. Hinner ibland tystna innan jag ramsar, tystnar av ramsan annars. Behöver aldrig gå in. Jobbig läggning. Läser säkerheten och lathunden igen.

22.41-21.43 Gråter, avvaktar, gråt stegras, ramsa x 6 lyssnar först ej, tystnar sedan. Gråter igen, ramsa lyssnar men tystnar ej, ramsa, tystnar men småpratar en stund. Somnar sedan.

23.31 Gråter, avvaktar, gråt stegras, ramsa lyssnar först ej, gråter.
23.32 Ramsa, tyst, gråter, tystnar, gråter, ramsa, tyst. Somnar.

00.07 Gråter, ramsa, tystnar, gnäller lite. Somnar.

03.52 Gnäller, tystnar.
03.53 Gnyr.
03.58 Tyst, somnar.

05.45 Pappa tappar en grej i golvet med buller och bång. Vaknar och gallskriker. Somnar om direkt av ramsan.

06.55 Gnäller till. Somnar

07.38 God morgon. Ledsen, svårt att få glad. Blir superglad efter lite mat.

Sammanfattning
Läggning: ca 20 min allt som allt.
Sammanhängande sömn: 3 h 45 min
Antal uppvak: 6
Vakentid: ca 11 min

Reflektioner
Mycket dålig läggning. Blev helt fel vid rutinerna av olika anledningar och jag tappade attityden.
Flera uppvak i början av natten. Beror troligtvis på min attityd vid läggning och/eller förkylningen. Snörvlar och hostar och rosslar sig igenom natten.
Läste Säkerheten, Njutningen och Lathunden högt för sambon. Vi diskuterade lite, han peppade mig och tyckte inte alls att dagen och läggningen varit så dålig. Trots allt mycket bättre än tidigare. Attityden kommer tillbaka.
Bestämt mig för att inte lämna hemmet alls de närmaste dagarna. Trodde att jag kunde komma lätt undan eftersom dagarna sett likadana ut länge men det verkar inte fungera så.
Efter kl 00.07 behövde jag inte ingripa alls. Somnar om själv vid två tillfällen efter att ha vaknat. Känns jättebra. Grät inte heller då utan bara gnällde och gnydde lite så det kändes inte ens dumt att avvakta.
Dunderförkyld på morgonen men vid förvånansvärt gott humör.
M april -13
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

"Löksoppa" under sängen underlättar andningen när liten är krasslig. Har du gjort en sån?

Koka upp vatten. Dela en stor gullök i 4-5 bitar. Häll över det kokheta vattnet på löken. Ta sedan skålan med "soppan" och ställ under barnets säng strax innan läggdags. Stäng dörren så att ångorna som bildas stannar i rummet tills det är dags att stoppa ned älsklingen.

Sedan tar man bort det på morgonen. Sådan kan man ställa in inför varje dagslur också. Det gör jag alltid när min lilleman är förkyld. Det är hur bra som helst. :thumbsup:

Lycka till med ert fina arbete! :thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
emla

Inlägg av emla »

Tack Luvisen! Har hört det knepet för torrhosta men visste inte att det hjälpte mot andra förkylningssymtom också. Ska definitivt göra så ikväll. Fungerar det på vuxna också tro? :-k

Nu har verkligen ryktet om Barnaboken och Sova hela natten börjat sprida sig. Mamman jag berättade om tidigare har lånat Barnaboken och redan börjat använda lite av tänket och det går jättebra för dem. Och som väntat berättar hon det för alla på Facebook så att fler blir intresserade. :D Toppen ju! Tänk så många bebisar i byn som kan få sova bättre tack vare henne och mig, och Anna naturligtvis. :wink: Är man bara en som predikar kan ju folk avvisa det som att man har konstiga idéer för sig och är lite lustig, men är man två som lovordar något så blir det ju lite mer intressant.

Min attityd är tillbaka och det kommer att gå skiiiiiitbra det här. :lol: 8) Tron kan försätta berg men Attityden av självklarhet kan banne mig flytta kontinenter! Se upp för jordbävning! :D
M april -13
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Fungerar det på vuxna också tro?
Jag var lite nyfiken på det själv. :lol: Har dock inte haft anledning att testa. Jag tror jag skulle behöva ganska mkt lök eftersom vårt sovrum är ganska stort och högt i tak för att det skulle bli riktigt mkt ångor och således en bra effekt...

Men vi är alla människor så det borde ju funka. :D
Min attityd är tillbaka och det kommer att gå skiiiiiitbra det här. Tron kan försätta berg men Attityden av självklarhet kan banne mig flytta kontinenter! Se upp för jordbävning!
=D> :thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
emla

Inlägg av emla »

Det luktar ju fruktansvärt av löken! Stackars grabb, går väl knappast att sova i det. :wink:

Vi hade en mardrömsläggning idag. Nästan lika illa som första natten. Det känns som att det bara blir värre och värre nu... Usch, det känns jättetungt. Han svarar på ramsan men börjar gråta direkt efteråt igen och han låter så vansinnigt olycklig. Nu har jag bara ångest och är rädd att han ska vakna snart igen innan jag hinner få tillbaka attityden. Det som kändes så bra innan.

Men jag tappade attityden redan innan läggningen pga av en superdum grej. Jag kände mig så stark och motiverad att jag gick in på familjeliv för att läsa diskussioner om AW. Och trots att jag vet hur bra det här är så blir jag som förryckt av alla konstiga påståenden och det fick min attityd att försvinna igen. Kan man inte spärra den sidan från sin dator? Grr.

Kan förkylningen påverka läggningarna? Om ni läser det som hänt hittills, gör jag något fel?
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Natt 6

20.33-20.45 Läggning. Gråter så fort vi lägger ner honom, slutar ej av pussar eller ramsa. Låter jätteledsen. Tystnar av ramsan men börjar direkt igen. Krävs ett par tillrättaläggningar och till och med buff för att han till sist ska bli lugn och somna. Verkar jättetrött hela tiden. Jobbigaste läggningen sedan första natten.

06.59 Gråter, avvaktar, ramsa, tystnar men börjar snabbt igen. Tyst. Gråter, ramsa, ty, gråter. Ser att han ligger konstigt, tillrättaläggning, blir skitarg.
06.03 Mozart, tystnar efter en liten stynd, gråter igen, ökar, tystnar, smågråt. Tystnar.
06.05 Bekräftelse.

07.30 God morgon

Sammanfattning
Läggning: 12 min
Sammanhängande sömn: 10 h 14 min
Antal uppvak: 1
Vakentid: 6 min

Reflektioner
Superjobbig läggning eftersom han lät så himla ledsen. Sambon tycker inte han lät så ledsen som jag tyckte. Skrek nästan ingenting utan hulkade liksom och lät helt otroligt olycklig. Känns som att vi går åt fel håll vid läggningarna nu.
Beror på förkylning? övertrött (höll på att somna på skötbordet när vi bytte blöja)? tappad attityd? lökdoft?
Hostar sig igenom natten men vaknar inte av det. Skönt att han sov så länge och hade färre uppvak igen.
Känns inte som om han svarade lika bra på ramsan på morgonen som tidigare. Men svarar helt ok på Mozart.

Känner att jag nog skulle behöva lite pepp. Verkar det utifrån som att det går bra? Förstår ju att det är min attityd som är den allra största boven i dramat och behöver därför lite hjälp att få den att inte bara komma tillbaka utan framför allt stanna när den är här.

Kollar man bara på minutrar så ser det ju ganska bra ut. Han somnade oftast inte på en kvart före kuren utan det kunde ta längre tid men han lät aldrig så olycklig då som han gjort nu. Det är liksom en helt ny sorts gråt.

Jag vill ha NJUTNINGEN! Trodde väl tidigare att vi skulle ha kommit närmre den vid det här laget. Med nappen hade vi betydligt mer njutning. Då blev han supernöjd när han fick nappen. Visserligen vet jag att jag måste påminna mig själv om att han inte förblev nöjd hela tiden utan grät och skrek då också, ofta längre tid än nu... Usch, egentligen går det nog ganska bra, bara det att jag efter vår strålande inledning av kuren hade väntat mig att vi i stort sett skulle vara i mål nu...

Haha, känner det som om den där tråden "Det gick så bra i början... vad gör vi för fel?" är skriven direkt till mig. Jag som trodde att jag kunde det här, att jag verkligen förstått.

Men vi SKA klara det här, vi SKA nå njutningen. Om det så ska ta ett år så ska vi inte ge upp. För, som min mamma vid något tillfälle sa när jag vagnade om dagarna och var orolig att jag skadade min son mer än hjälpte honom: "Vad är alternativet? Att ha det som tidigare? När du fick sitta och hålla en vilt sprattlande, vrålskrikande bebis i famnen tills han somnade och sedan sitta blickstilla tills han vaknade igen?" Det är ju inget alternativ.

Men som sagt, lite pepp och input hade suttit fint nu. :?
M april -13
Freckles

Inlägg av Freckles »

Hej Emla!

Jag tycker det ser bra ut härifrån!!! Jag vet precis vad du menar med attityden! Jag var jättepeppad innan och är det till och från hela tiden. Min man är superlugn och har absolut den rätta attityden så vi kommer klara oss igenom detta galant bara jag lyckas hålla mig lugn och positiv. Ska läsa igenom lugnet och säkerheten och safarin igen.

Det har ändå gått över förväntan för oss och inatt sov S superbra så imorse var jag överlycklig och jättepeppad men sen tappar jag det hela under dagen. Han vaknade lite för tidigt första vilan och dagramsan verkar han inte ta riktigt ännu och jag är rädd att fastna i nåt vagningträsk...
Och ja det är tufft när S gråter tycker jag och min man tycker inte han låter ledsen heller så ska nog försöka lyssna på honom men det är svårt...

Jag är lite för orolig av mig, ska skärpa mig! Det kommer gå jättebra för er och oss och vi kommer komma till njutningen tids nog:)

Kram på dig och kämpa på!
S. född - 2011-01-26

Kurstart - 2011-06-30
emla

Inlägg av emla »

Haft en hemsk dag idag där hela familjen varit trötta och hängiga och lite småledsna. Men så gick vi på en promenad, satte oss i gräset och lekte och vips så var det hela så mycket bättre. :)

När vi kom hem var det sovdags och då somnade R inom 1 minut efter bara lite protester och han sover fortfarande.

Nu har vi bjudit hit en kompis för att få lite trevligt på kvällen så att vi inte förlorar attityden. Brukar gå väldigt lugnt till när hon är här så förhoppningsvis ställer det inte till med något bekymmer. Känns som att det är bättre att ha henne här och ha attityd än att vi är själva och inte har någon attityd.

Har även läst en massa i "Livet efter kuren - en uppmuntran" och blivit lite peppad. Känns bra att en del säger att det har gått även om det inte gått spikrakt och att det ibland tar längre tid än 11 dagar. Då känner man att det liksom inte är kört även om det har gått 11 dagar och man inte är i mål.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Dag 6

Vila 1: Ledsen när jag lägger ner, tystnar av ramsa. Gråter till ett par gånger men inte så jag hinner/behöver ingripa. Somnar efter 3 min får bekräftelse. Sover tills han blir väckt.

Vila 2: Ledsen så fort jag lägger ner, tystnar lite av ramsan men börjar igen. Vrider och vänder sig i vagnen, gråter till ibland. Småbökar. Gråter till hastigt ibland, tystnar av sig själv. Gråter surt. Arg? Börjar låta mer ledsen, ramsar, hjälper ej. Fortfarande arg kanske. Gråter. Ramsa, tystnar. 5 min gått. Mozart. Låter ännu mer arg några sekunder, tystnar sedan. Bekräftelse när 7 min gått sedan läggning. Ledsen igen, sätter på Mozart, tystnar men börjar igen lite grann. Tystnar. Bekräftelse när 8 min gått sedan läggning.

Vaknar efter ca 1 h och gråter, avvaktar, gråter mer. Ramsar i omgångar, tystnar av ramsan men börjar omedelbart igen. Mozart hjälper tillfälligt, börjar gråta igen. Låter väldigt trött hela tiden, vill sova. Ramsar återigen i omgångar. Provar lägga tillrätta, hjälper ej. Solfjädrar och buffa hjälper för stunden men börjar gråta så fort jag går igen. Sätter till sist på musik igen och låter honom vara i fred lite mer. Somnar om efter 25 min.
Sover sedan till vi väcker.

Vila 3: Glad när jag lägger men börjar gråta när jag börjar ramsa. Tystnar lite av ramsan men gråter till lite grann ibland. Behövs ingen mer inblandning. Somnar inom en halv minut.

Reflektioner
Kändes som om jag verktygade för lite vid lunchen men tror egentligen att det var för mycket. Jag störde nog när jag verktygade men kändes fel att göra det mindre. Kändes som om vi ignorerade honom... Tufft.

Tack för stöd och pepp Freckles!
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Natt 7

20.30 Läggning, blir ledsen direkt, fortsätter gråta lite vid ramsa, tystnar efter en stund.
20.35 Bekräftelse.
20.37 Gråter, avvaktar, gråter mer, ramsa lyssnar ej, gråter mer.
20.38 Gråter, ramsa, tyst, gråter till, tyst.
20.40 Bekräftelse.

06.58 Gråter, avvaktar, gråter, ramsa, tystnar av ramsan.

07.23 Gråter, avvaktar, gråter, ramsa, tystnar av ramsan men börjar igen. Mozart, tystnar.

07.30 God morgon

Sammanfattning
Läggning: 10 min
Sammanhängande sömn: 10 h 18 min
Antal uppvak: 2
Vakentid: ca 3 min

Reflektioner
Bättre läggning än de två senaste kvällarna. Troligtvis pga kombinationen han var inte lika övertrött och att jag var lugnare. Fortfarande inte lika trevlig som med napp men snabbare.
Börjar se ett mönster på morgonen när han vaknar. Nästan på minuten som tidigare. Beror kanske på mörkläggningen.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Jag har flera gånger läst här att kuren är en process, inte bara för barnet utan också för föräldrarna. Nu känner jag verkligen att det stämmer. Det är pendling mellan hopp och förtvivlan men där man går lite starkare ur varje bakslag.

Igår satt jag och sambon och kompisen som var på besök och diskuterade barnuppfostran osv. Och jag känner verkligen att vi är på rätt spår. Och att Barnaboken står för ett uppfostringssätt som jag tror på och känner för. Det är ju SÅ man ska göra för att få det som vi alltid velat. Jag och sambon har länge pratat barnuppfostran och varit rörande överrens om hur vi vill ha det. Barnaboken ger oss verktyg att ta oss dit på ett sätt som är kärleksfullt och respektfullt mot vår älskade R. Sömnen är första steget, men sedan fortsätter vi.

Idag är en bra morgon. Attityden är tillbaka men nu ska jag passa mig noga så att den inte slinker iväg igen. Den är hal som en ål nu i början. Inte ta för givet, inte vara kaxig. Vara ödmjuk och aktsam...

Njutningen kommer, det tar kanske lite tid men den ska komma. Något annat nöjer jag mig inte med, något annat ska R inte behöva nöja sig med.

Märker att jag inte haft så många frågor på sistone, känns bra. Jag är nog rätt påläst trots allt... :) Konstigt vore det annars, så många timmar som jag lagt på att läsa trådar på det här forumet, och boken så klart.
Skriver nu istället mest för att få skriva av mig och för att förhoppningsvis kunna stötta andra. Så fort vi nått fram till njutningen ska jag ta tag i min omgivning ordentligt och hjälpa alla som vill ha hjälp att orka och kunna.
M april -13
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning. Så ska det låta =D>

Lille R är ett avundsvärt barn O:) :heart:

Han har valt sina ömma föräldrar med omsorg :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
emla

Inlägg av emla »

annawahlgren skrev::D Underbar läsning. Så ska det låta =D>

Lille R är ett avundsvärt barn O:) :heart:

Han har valt sina ömma föräldrar med omsorg :lol:

O:) :heart: :sleep:
:) :oops: :)

Natt 8

20.33 Läggning. Superglad. Suger på tummen... Glad när vi ramsar oss ut. Börjar smågnälla. Gråter till lite grann, tystnar. Småmyser. Börjar efter flera minuter gråta till lite ibland men tystnar. Känner inte att vi behöver ingripa med annat än husljud först. När jag precis ska ramsa tystnar han och somnar.
20.47 Bekräftelse

6.22 Gråter, avvaktar, ramsa, somnar om.

7.14 Gråter, avvaktar, ramsa, gråter. Mozart, tystnar.
7.16 Gråter, höjer musik, tystnar efter en liten stund.

7.22 Pratar.
7.26 Pratar, låter lite missnöjd.

7.27 God morgon eftersom han låter alltmer missnöjd i sitt prat, misstänker att han snart börjar gråta annars. Möts av ett strålande leende.

Sammanfattning
Läggning: 14 min
Sammanhängande sömn: 9 h 35 min
Antal uppvak: 2
Vakentid: 16 min

Reflektioner
Lika bra läggning som med nappen. Eller bättre eftersom vi inte behövde ingripa alls. Njutning på väg?
Vaknar först ovanligt tidigt. Undrar varför...
M april -13
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jättefint arbete gör du! Har ni riktigt mörkt där han sover?

Kan annars störa en morgonsovare... :roll:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
emla

Inlägg av emla »

Nä, mörkläggningen är inte 100. Ska fixa om den idag. Hoppades lite på att det skulle gå ändå. Känns ju som ett handikapp att alltid behöva ha det kolsvart så vi ville först testa att ha det 95 % mörklagt istället. Men det verkar ju inte gå.
Hur är det med kurade barn efter några år? Typ i 5-års åldern, eller äldre. Behöver de också ha det helt kolsvart för att kunna sova? Kan ju bli svårt att sova över hos kompisar och så senare i så fall. Eller är det bara när de är så här små som det måste vara kolsvart?

Men de tidiga morgnarna är inget större bekymmer. Oftast somnar han om inom ett par minuter. Men jag kan snart "Eine kleine nachtmusik" utantill...

Värre är läggningarna. Som sagt, jag vill ha NJUTNINGEN! Jag vill inte ha ledsna hulkningar eller arga svordomar ens i några sekunder. Jag vill ha en suck av lättnad eller glatt småprat. Hur kommer man dit? Vi kämpar med skrattet och märker hur viktigt det är, men ibland är det så svårt. Han kan skratta och vara jätteglad en lång stund men sedan plötsligt slår det över och han blir övertrött och bara gråter vad vi än gör och då är läggningen mycket svårare. Det är så svårt att bedöma hur länge vi ska våga busa.
Är det bara att fortsätta så kommer det med tiden? Nu känns det inte bra om vi avvaktar mer innan vi ramsar. Det är ju ingen skrikmetod det här. Nu lyssnar han på ramsan och vi avvaktar så mycket som känns bra innan vi säger den igen.

Misstänker att hans sega förkylning kan spela viss roll i det hela. Helt otroligt att han sover så bra så här tidigt trots dunderförkylning. :) Vi har en så duktig grabb... :heart: Eller smart rättare sagt, man är ju inte duktig när man sover, man är smart som tar tillvara på tillfället. :wink:
M april -13
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"