Så här har jag gjort med min son.
Helt OK vara uppe längre när det är sommar lov.
2 kvällar under sommarlovet så får han vara uppe hur länge han vill!
Det är de bästa kvällarna..enligt honom själv. *såklart*
Dessa kvällar får han välja själv när han vill " ta ut"
Senast i säng kl 23. Blir oftast han lägger sig 22:30 ( ja, jag vet det är sent, men fick han bestämma skulle han lägga sig efter 00 varje kväll). han sover till 10 och vaknar själv vid den tiden.
Det var förra sommaren jag började " rucka" då var han 10 år. Då fick han vara uppe senast till 22 och hade EN "vara uppe hur länge jag vill kväll" Så gör jag och har gjort med min son.
När det är skola ska han ligga kl 21:30 och släcka 22. Vilket innebär att kl 21:00 börjar jag " putta på honom".Oförhandlingsbart och det vet han. ( fast gissa om han försökt men Där är jag BENHÅRD även fast "ALLA ANDRA I HELVA VÄRLDEN SOM GÅR I 4AN FÅR VARA UPPE TILL TOLV"..jojo.. tjena...
Han slocknar alltid 1 min efter han släckt lampan om inte tidigare. Han går då upp 7:00 skoldagar. Att få honom i säng för 12 timmar skulle varken jag eller han hinna med och han VÄGRA. Han påverkas inte av detta. menar .. jag ser inte att han skulle vara extra trött i skolan eller hängig på nå vis. Han kommer ha samma tid nu när han börjar femman.
Men loven har jag släppt på.
Rätt eller fel? Jag vet inte. Men det funkar för oss.
kram