Hur länge använda andningslarm?

Skriv svar
MajaD

Hur länge använda andningslarm?

Inlägg av MajaD »

Min son är snart 1 år och sover nätterna i spjälsäng på mage med andningslarm och dagsluren på rygg i en kombinerad cykelvagn/joggingvagn med nedfällbart säte så han kan ligga platt. Anledningen att han inte sover på mage även på dagen är för att det inte går att använda andningslarmet i vagnen eftersom botten inte är helt plan och det inte finns någon madrass överst. Han sover dock väldigt bra i den trots ryggläget. Mitt dilemma är att han ofta grejar runt inne i vagnen innan han somnar och därför somnar han oftast på mage när han tillslut lägger sig ner och då vänder jag honom efter 10 minuter. Är det någon som har koll på statistiken kring plötslig spädbarnsdöd? Hur många fall har inträffat efter 1 års ålder egentligen? Ett alternativ är att spänna fast honom när han ligger ned på rygg så att han inte kan snurra runt. Jag antar att det är så andra gör i vanliga vagnar om de ligger på rygg. Men sonen är inte så förtjust i att bli fastspänd så det har ju lite varit det som varit så bra med denna vagnen att jag har kunnat stänga igen öppningen och så kan han greja runt bäst han vill tills han somnar utan att kunna klättra ut. En annan grej jag undrar är om det är dåligt att han har fårskinnsfäll och en tunn kudde i vagnen om han rullar runt på mage och jag skulle låta honom fortsätta sova så.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
MajaD

Re: Hur länge använda andningslarm?

Inlägg av MajaD »

Ville bara förtydliga att det jag menar med att vagnens botten inte är plan är mer att den inte har någon riktigt hård botten utan den blir lite skrovlig när man fäller ner ryggstödet. Platt blir det. Det är därför jag använder denna istället för den vanliga vagnen som inte kan fällas ner till fullt liggläge vilket gör att han alltid vaknar efter 45 min i den vagnen.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

AW brukar rekommendera att man har andningslarm till 1-år, Det äldsta barnet som dött i PSD är ett barn i Australien på 1,5 år.
MEN, rent statistiskt så sjunker det avsevärt mycket efter 6 mån faktiskt. Så efter det är risken mycket låg.

Jag brukar rekommendera att har man inte haft ett enda "äkta" andningslarm. Så kan man med rent samveta ta bort runt 10-12 mån. MEN, har man haft larm ja då hade jag haft det till lätt över 1 år. Jag tog bort larmet runt 10 mån då sonen stod i sängen och då falsklarmade.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MajaD

Inlägg av MajaD »

Vi har haft larm två gånger. Men bara första varningspipet och när vi har kommit fram till dörren så har vi hört honom. Så vi vet inte om det var falsklarm eller om varningspipet väckte honom från den alltför djupa sömnen.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

När var detta? I så fall skulle jag nog försöka ha det till 1års dagen om jag vore er, mest för att känna mig säker.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MajaD

Inlägg av MajaD »

Sist det hände var kanske när han var runt drygt 10 mån. Han fyller 1 år om drygt en vecka. Jag hade egentligen tänkt ha kvar larmet några månader till för säkerhets skull, för i spjälsängen känns det ju inte så besvärligt. Jag funderar på att fortsätta med ryggläge i vagnen och testa om han till slut vänjer sig vid att man spänner fast honom med bältet. När han börjar på dagis efter sommaren så kan de ju inte hålla på och vända över honom på rygg hela tiden. Så det blir ju lättare för dem om de kan spänna fast honom i vagnen som jag antar att de gör med alla andra barn.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Så är det nog. På vårt dagis har vi vissa barn som sover i en mörk garderob i resesäng. Så det finns många varianter. :wink:
Tor 2006

MajaD

Inlägg av MajaD »

Jag har fått stora problem med andningslarmet. Förut har jag alltid haft en stor kudde i ena änden av spjälsängen för att begränsa ytan som min son ska kunna sova på för att minska antalet falsklarm. Det har gått jättebra ända tills alldeles nyligen då sonen fått för sig att han ska klättra upp och lägga sig tvärs över kudden. Så nu blir det falsklarm hela tiden eftersom andningslarmet ju självklart inte känner igenom kudden. Inför denna natt så testade jag att lägga några hyllplan i botten av sängen eftersom jag tänkte att ribborna kanske försämrar känsligheten. Dessutom så ändrade jag inställningen på känsligheten på larmet något. Fem minuter efter att jag lagt honom så tjuter larmet. Då har han krupit ihop i ena kortänden och ligger lite halvt på sidan. Nu har jag ökat på känsligheten på larmet ytterligare och väntar med spänning på vad som ska hända. Är det någon som annars har några tips. Jag borde väl kanske ta steget att sluta använda larmet men det känns så jobbigt. Hade hoppats kunna använda det några månader till.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

De enda tips jag har är 2 plattor och ta bort alla kuddar. :( 8)
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"