att kura eller inte det är frågan...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sabina fröbom

Re: att kura eller inte det är frågan...

Inlägg av sabina fröbom »

har du lite mer konkreta tips på lämpliga uppgifter och hur jag får honom att förstå uppgifterna. :-):-):-) just nu är han mer av en hantlangare och mammas Lilla hjälpreda.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Sätta av och på lampans knappar. Starta tvättmaskin, diskmaskin och torktumlare. Du assisterar honom när han matar husdjur.
Sitta i zinken och hjälpa mamma lägga korvar i stekpannan, röra i grytor, skära med matkniv i gurka.
Kan han stå på stol inbyggd med hjälp av andra stolar? sitta i zinken i köket och laga mat.
Diska kan en 1-åring göra i en evighet.
Min son satt i diskhon mycket och länge runt 1-års åldern.
Förlägga sysslor till golvet. Som vika tvätt, skala potatis, osv...

Listan är oändlig.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sabina fröbom

ska utveckla hans delaktighet till mer uppgifter. Det kommer han uppskatta
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
sabina fröbom

han var inte gnällig alls idag när jag tog bort fm vilan. Tidigare dagar var han helt slut efter den redan från att jag tog upp honom. Känner mer att min kille är tillbaka nu än jag känt under hela kuren. Han brukar aldrig gnälla i vanliga fall och idag har han varit som vanligt. Han sov dessutom 2 timmar på vilan idag så det gick också bra. Nu är han busig och självständig igen, kutar runt i hela huset och leker med sina leksaker:-).
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
sabina fröbom

natt 16
18.28-18.29 läggning och ramsa x4
4.54 gråter, ramsar x4 och tv somnar om direkt
4.58 samma som ovan
5.06 samma som ovan
5.13 samma som ovan
5.35 samma som ovan men startar radio istället för tv
6.30 väckning

vila dag 16
11.31-11.45 läggning och ramsa x4
13.45 väckning
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag tycker du kan pröva att avvakta mer under morgontimmarna, eller i alla fall dra tillbaka ramsan och kanske bara använda den första gången och sedan endast servera husljuden ni använder. Ett sätt att backa åt rätt håll om man säger. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
sabina fröbom

efter råd från frk carlsson skulle vi börja ramsa vid första pip igen en sväng, se tidigare inlägg
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Nu har jag läst tidigare inlägg och jag håller med att man skall sätta en trygghet direkt första eller möjligtvis ett par, MAX 3 morgnar i rad - precis som under kuren du minns. In vid första pip, första natten, sedan backa hem direkt, målmedvetet.

Samma tänk med morgonen - du vill inte fastna i ett underhållningsträsk med ramsan. Så kör du minsta pip i morgon bitti igen, men sedan behöver du backa - även om det kanske känns pirrigt eller så. ATTITYD och målmedvetenhet - lita på att han klarar det.

Målet är att husljudet skall ersätta ramsan helt för att även det sedan försvinna - man överlåter helt själv åt barnet att klara. Jag vet för vi hade strul med morgnarna längeee - tills jag fattade att jag behövde lämna över. Sedan dess har vi aldrig haft en missnöjd tidig morgon. :shock: Endast några tidiga uppvak under en kort period och det är över två år sedan nu.

:wink:
//Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tillägg:

Ettårstiden kan innehålla en del frågor, få till den sociala delaktigheten, massor med aktivitet när ni är ute - om han går, bjud på långa promenadet med intressanta saker att titta på och prata med. Glöm vagnen... 8) man har ju ben att gå med i så fall.

Annars, kryp på golvet tillsammans eller på gräset och lek jage eller på annat sätt aktivera.

:thumbsup:

Finns även trådar kring detta att läsa på Barnafostran under Favoriter. Ettårsfrustration. :wink:
//Anna
sabina fröbom

jätte bra tips:-) tack! Jag hade bara tänkt köra någon dag för att hitta tillbaka till lugnet igen och försäkra honom att vi finns här. Vi kommer backa långsamt men säkert. Viktigast för oss nu är att han inte är ledsen som han blev här några nätter. Gnäll och annat går bra men inte otrygghet och ledsen. :-)
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
Anna09

Inlägg av Anna09 »

:thumbsup: :heart: :thumbsup:
//Anna
sabina fröbom

Natt 17
18.30-18.32 läggning och ramsa x4
04.20-04.21 gråter, ramsar x4 sätter igång radion som får stå på
06.05 gnyr, ramsar x4 6.11 gråter mer intensivt, lugnar sig lite 6.14 blir sen riktigt ledsen
6.20 plockar upp honom

Vila dag 17
11.26-11.32 läggning och ramsa x4 och radio som står på
12.46 vaknar och är jätte ledsen, ramsar x4 fortsätter att gråta och skriker, 12.53 lugnar sig litemen börjar gny 12.54 skriker någon gång är sen tyst till 12.56. Skriker några skrikgråt igen, ramsar x4 skriker ännu högre med våldsamma skrik. 13.00 nramsar x4 fortsätter skrikas. 13.02 börjar gallskrika, varvas med hulkanden och gråt, ramsar x4 13.04 lugnar sig lite någon tyst paus sen skriks det igen högt och förtvivlat
13.06-13.11 solfjäder, panikskriker när jag släpper och ramsar mig ut.
13.16 plockar upp.

:( :( :(

Just nu känns ingenting roligt!!! han hulkar länge efter att jag plockat upp honom och jag kör ett riktigt vakna party men han protesterar vilt. Stora frågetecken i mitt huvud, vet inte vad jag gör för fel. Det enda jag känner ända in i märgen är att han inte mår bra av det här. Behöver oerhört mycket pepp just nu vet inte vad jag ska ta mig till.

Vi har som sagt justerat hans schema igår på vilan och tagit bort fm vilan sen har vi provat att lägga honom en halvtimme tidigare så att han ska få förutsättningarna att sova två timmar. Mer normalt sömnpass för honom har varit 1,5 h. Tänker att jag kanske borde köra 12-13.30 som vi gjorde innan istället då behöver han inte ligga så länge innan jag kan plocka upp honom om han vaknar för tidigt.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
sabina fröbom

natt 18
18.32-18.34 läggning och ramsa x4 smågnäll
19.34-19.43 telefonen ringde ungefär 3 minuter innan vaknar och skriker, ramsa x4 och tv. Tyst 19.38. 19.40 skriker till igen, hade sänkt volymen höjde den igen lät honom komma till ro själv.
05.43-05.45 gnällgråt, ramsar x4 och radio
06.05-06.08 samma som ovan
06.27 väcker en busig och glad liten kille :-)

vila 1 9.00-9.16 i vagnen

vila 2
12.00 läggning och ramsa och tv somnar direkt
13.22 tar upp honom när han börjar grymta
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker det går lite troll i att när han skall upp så är han "ledsen". En stor nyckel till ett lyckat SHN är att man dels får väcka och dels plockar upp mycket glatt.

en sak att ha i bakhuvudet. VArje gång du tar upp från lur, morgon osv är att det är hans FÖDELSEDAG! Förmedla inte att om man är ledsen blir man upplockad utan nu ringer klockan, häpp då kommer födelsedags tåget in.

Just nu får han liksom beskedet att när man blir riktigt riktigt ledsen då blir man upplockad. Det är ju inte riktigt det du vill, det förstår jag. Så ibland kan man faktiskt antingen lugna tillräckligt innan man plockar upp. Eller jobba på ett omsomnande om så bara i 5 min, kan göra all skillnad. Ibland måste man då kanske i typ 3 dagar ha morgon betydligt senare än vad schemat säger, men att man istället är stenhård med omsomnandet.

En tanke att fundera på. Jag bollar gärna med dig om den innan ni "testar" för testar gör vi inte. Utan i så fall måste man vara beredd att genomföra. Så bolla först!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
sabina fröbom

det var precis därför jag vid vila 2 plockade upp vid grymt, i vanliga fall när han vaknar och är utsövd jobbar han bara upp sig till panik och nu var det inom marginalen så jag tänkte att det var bra sen tog vi cykelvagnen och åkte och badade hans favorit nu är han helt slut :-). Jag vill verkligen att han ska vara glad och nöjd när han vaknar och jag tröstar inte när jag tar upp utan avleder och busar.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"