snart 14 manader, problem med dagsvila

Skriv svar
knyttet

snart 14 manader, problem med dagsvila

Inlägg av knyttet »

Hej,

Först ville jag bara tacka för detta fantastiska forum! Har varit pa landet utan internet och haller pa att tappa lugnet da jag inte vet hur jag ska gör utan era kloka rad.

Lillan sover bara en dryg timme pa dagsvilan, ibland bara 60 min och vaknar med ett vral....

Det började med att vi tog bort fm vilan för ngn manad sedan (skrev ett inlägg om detta) för att jag tänkte att det var dags, men det fick motsatt effekt och hon blev övertrött och började vakna tidigare pa morgonen och sov daligt pa langvilan. Sa da tog vi tillbaka fm vilan och tänkte att hon ej var redo att ta bort den ännu. Da blev allt bra igen och hon sov som hon skulle.

Men sen nagon vecka tillbaka sa började hon iallafall vakna efter en timme pa langvilan sa da tänkte jag att nu âr det dags att ta bort fm vilan. Men det gar inge bra...

Det känns som om jag bara gjort problemet värre genom att avvakta och väntat pa att hon ska somna om eller lugna sig. Vralen har istället urartat...Första dagarna som hon vaknade för tidigt med skrik, sa väntade jag att se om hon sommnade om, men inget tecken pa det, da gick jag in och "väckte" med glada tillrop när hon gjorde en paus i skrikandet. En dag när hon bara hade sovit 45 min och varit gnällig och trött i dagara tänkte jag att det här haller inte jag maste se till att hon sover 1h30 och gick in till en vralande liten och lade ner henne och...buffade. Herre gud, jag har aldrig sett henne sa förtvivlad(!) Det hade inget av den lugnande effekt som när hon var liten (har ej buffat sen 7 man).

Nu undrar jag vad jag borde göra? Kan det vara ok att sova 1h-1h15? Jag tänker att jag kanske borde bryta mönstret genom att "väcka" sa fort jag hör att hon rör sig, innan hon börjat skrika, fast det bara gatt en timme? Och sedan förhoppningsvis kunna utöka till 1h30 när hon lugnat ner sig och kommit ur denna onda cirkel.

Det känns som om jag varken kan hjälpa genom att avvakta eller inngripa...Hon har aldrig vakat med vral innan utan har kunnat ligga och gosa själv om hon inte sover och om hon skrikit ngn gang sa har hon alltid lugnat sig om jag avvaktar, men nu blir det bara värre av att avvakta.

Hon har aldrig nattkurats, utan vi körde rutiner osv fran början sa vi hann aldrig köra in ramsan. Därför har den 0 effekt om jag nu skulle försöka andvända den för att lugna ett vralande barn pa dagen.

tusen tack för er hjälp.

Kram

ps igar började lillan ga, gick runt i hela trädgarden fram och tillbaka, hurra hurra!
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
knyttet

Re: snart 14 manader, problem med dagsvila

Inlägg av knyttet »

Hej igen,

Tänkte pa det här om hur mycket man far kompensera ocksa...Jag ser ju ett tydligt samband mellan övertrötthet och orolig sömn, sa ibland har hon fatt 20 min pa morgonen i alla fall och en dag som hon bara hade sovit 45 min pa dagen, fick hon 45min pa em. Det gjorde susen hon var en toppen glad tjej pa kvällen och somnade utan problem vid läggning, och sov extra länge pa morgonen.

Men man kanske inte ska halla pa att sova hitan och ditan i oroliga tider utan försöka vara extra konsekvent med tider nu när hon själv är lite upponed, eller? Eller ska jag lata henne sova 1h dag och 20 em tills hon har lugnat sig (med da blir det ju iallafall tva vilor om dagen)

Pust, hon har sovit sa bra sa länge nu sa jag har helt tappat kollen om vad jag ska göra när hon strejkar, hon kan iallafall inte behandlas pa samma vis som en bebis...

Jag undrar ocksa hur mycket det är övertrötthet och hur mycket det bara är dalig stämmning vid uppvak som gör henne gnällig. Idag sa vaknade hon vralandes efter 60min prick, hon var arg som ett bi och ville bara vara i fammnen i typ 30 min och da tänkte jag att hon var sann för att hon inte sovit tillräckligt. Men sen piggnar hon till och är glad och pigg tills läggning, sa da tänker jag att det kanske var mer ledsenhet än trötthet som gjorde henne pa daligt humör efter vilan iallafall...eller? Förut var stunden efter langvilan typ den bästa pa hela dagen, hon vakanade alltid rosig och utvilad och jätte pigg och glad, nu är det raka motsattsen.

tusen tack för svar, far lite panik för vet ej vad jag ska gôra för att bryta detta.

kram
knyttet

Inlägg av knyttet »

hej igen...

nu har hon börjat krangla pa morgonen ocksa...vi hade lite fragor och förtidiga uppvak men det var under kontroll. Jag avvaktade och hon lugnade sig själv och somnade ev om. Men nu har hon systematiskt börjat vakna efter 11.5h, hon är dock glad när hon vaknar och ligger och snackar lite, tystnar ett tag och snackar igen. Efter ca 15-20 min har hon fatt nog och börjar grata och ger sig icke. Och det är ju bara 10 min innan hon gar upp, sa jag förstar att hon inte somnar om. Men detta resulterar i att morgonen ocksa börjar med massa vral nu helt plötsligt...

Jag tänker nu sa här : natt 11.5h (sa hinner jag "väcka" innan hon tröttnat och börjar grata) fm vila 30 min (hon följer icke sovrytmen pa 20 och 45 min osv) em vila 13.30-förhoppningsvis 15.

Blir det för mycket vel eller kan det hjälpa langvilan kanske att hon inte gar för lânge innan och hinner bli ôvertrött? Jag tror jag har läst i bb att man kan köra 11,5h natt och fortsätta med morgonvilan trots aret eller är det uteslutet att fortsätta med tva vilor....?

Jag är osäker pa vilken attityd jag ska ha till det här...ska jag tänka jobba ihop och vara lite flexibel (som jag tänkt ovan) eller âr det bara att ta tjuren vid hornet och ge stora svar pa stora fragor och börja ngn slags kurning där man far ta att hon inte är nöjd ett tag och tänka att det är för hennes skull som man insisterar pa att man sover 12h + 1,5h punkt slut?

tack tack kram
knyttet

Inlägg av knyttet »

Dalig idé mitt förslag ovan. Testade det i förrgar. Hon vaknade 7 (natt är 19.30-7.30 som dessutom redan är ändrad sen hon började krangla, innan har vi haft 20-8 ett bra tag och da har JAG gatt upp 8 och ställt fram frukosten till mitt matvrak sa att det är klart när hon kommer upp typ 8.10. Efter mycket bus innan läggning har vi ocksa ofta laggt upp till 30min innan 20h utan problem, da ligger hon och varavar ner och babblar med "kanin" ett tag innan hon somnar)

Ja alltsa hon vaknade 7h.. 30min tidigt, fick vila 9.30-9.50. La henne för lunch 13.30 och...hon sov bara 45min och blev aptrött pa em och grät sig igenom sista delen av dagen, lyckades locka fram lite skratt och bus innan läggning 19.30 da hon sedan föll som en fura.

Morgonen efter vaknade hon till 5.20 men somnade om innan hon hunnit grata, vaknade 6.30h och grät ordentligt ledset i ca 1-2min, sen somnade hon om själv till 7.30h da jag väckte en glad tjej. Sov en timme till lunch da jag bestämde mig för att störta in med glada tillrop och "vâcka" innan hon vralat upp sig. Var sen trött men under kontroll pa em. Särskillt ledsen just efter vilan.

Imorse vaknade hon 6.30 med vral, lugnade sig själv efter ca 2 min, var tyst en stund men efter 10 min började hon prata lugnt, tystnade, pratade till kl 7 da jag tänkte att om hon inte somnat om pa 30 min sa är det lika bra att "väcka" en glad liten och inte vänta pa att hon blir mer ledsen.

Jag lade ner tanken om fm vila da det bara resulterade i att hon sov ännu mindre pa langvilan. 11.20 somnade hon i vagnen (händer aldrig att hon somnar utanför sovtider hon maste ha varit helt slut) Jag väckte efter 5 min prick. Och sen var hon väldigt pigg och glad tills langvilan 13h. sov dock bara 45min och vaknade med ett vral. Lät henne inte skrika upp sig utan gick in och "vâckte" glatt med en gang. La henne i vagnen i trädgarden och tänkte att hon far vila dâr lite tills hon piggnat till da jag inte orkar ga runt och bära pa henne en timme varje dag efter dalig vila. Och...hon somnade pa stört och sov 30min till. Jag satt precis brevid och sag hur hon panik vralade i sömnen och antagligen väcktes av det.

Hon är en helt annan tjej, glad och pigg. Hon behöver verkligen sova 1h30 MINST pa dagen. Hon har ju som sagt snarare legat i överkant innan. Det verkar som hon gar igenom en utvecklingsfas och kanske drömmer mardrömmar och väcks av dem snarare än att hon börjar skrika när hon väl har vaknat. Eller vad tror ni?

I vilket fall sa känns det som om jag borde ta tag i det hâr och lugna henne i sängen och se till att hon somnar om. Men hur gör jag??? Tex pa morgonen sa tror jag väcker jag henne nog bara mer om jag börjar ramsa. Avvaktande är det som verkar fungera bäst, men när hon är ledsen sa känns det ju lite si sa där att lämna henne till sig sjâlv. Men samtidigt sa kânns det som om jag inte kan göra ngt utan att jag bara stör mer än hjâlper om jag ingriper. Pa vilan sa är dock avvaktningen totalt ineffektiv. Här maste ngt göras.

Vi hade jâtte problem med dagsvilor tills hon var 8 man. Natten gick bra men vi hôll pa länge att buffa, solfjädra, ramsa pa dagen innan vilorna satt och hon somnade om, om hon vaknade till. Om jag har förstatt rätt sa ska det ga lika bra att buffa en 14manader som en 5 manaders...Men när jag försökte kândes det mer som tortyr än som ngt lugnande och jag gav faktiskt upp innan jag lugnat henne (fy). När hon var liten var det super effektivt.. Ramsan är ju fragan om man kan införa bara pa dagen...jag har förstatt att det inte är sa lâtt...

Vad säger ni är det värt att ga igenom en "kurning" som säkert blir ganska otrevlig och med massa vral för en halvtimmes mer sömn pa dagen? Eller tror ni att hon är i en svar period som snart gar över och att det bästa är att inte krangla för mycket utan lata henne sova 12 + 1 och i värsta fall en 20 min pa em om det blir för olidligt?

tack, vill ha tillbaka min glada utvilade tjej!

kram
miniz

Inlägg av miniz »

Hej knyttet och ursäkta att du inte fàtt svar.

Ja, det är inte kul när det strulas med sömnen. Du fàr bara bestämma dig och köra.
Antingen 11,5 timmar natt och 2 timmar pà dagen, fördelat pà tvà lurar om man vill,
eller 12 timmar natt och 1,5 timmer pà dagen.

Ramsan kan du införa nu! När du lägger henne gàr du ut med ramsan och ramsar färdigt utanför dörren, med glad och trygg röst.
Här kan du läsa om ramsan.
http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... dan-ramsan

När hon vaknar pà dagen kan du köra husljud eller musik, för att visa att du är där och du har läget under kontroll, allt är som vanligt, tryggt och lugnt hon kan fortsätta att sova. Du kan ocksà ramsa pà dagen.

Min minsta som är 15 mànader har 11,5 timme natt och 2 timmar pà dagen. Ibland tar han en tjuvlur pà förmiddagen som klockas till 20 minuter. Detta stör varken pà dagsluren eller natten.

Läs ocksà om attityden av självklarhet som betyder allt för ramsan. Utan attityden är ramsan bara ord.
http://annawahlgren.com/index.php/view/ ... alvklarhet

Àterkom gärna med funderingar.
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
knyttet

Inlägg av knyttet »

Hej,

Vi har ramsat oss ut efter läggning sen hon var 5 manader, men vad jag menar är att vi aldrig fatt tillfälle att andvända den för att lugna henne da hon vakat upp, är ledsen och ska somna om. Jag vet att hon inte skulle lyssna ett skvatt i det tillstandet av ledsen och förtvivlan hon är, men det gar kanske att "kura" in sa att hon lyssnar och lugnar sig sen när hon lärt sig. Men nu blir hon bara mer ledsen när hon märker att jag är där och inte kommer och tar upp henne än om jag tex avvaktar. När hon var mindre sa fick jag buffa henne lugn eller solfjädra i slutet och sen ramsa mig ut, avvakta och göra om det hela till hon slutligen bestämde sig för att det gick att lita pa att jag var där och att hon kunde somna. Det fungerade bra för nu har hon sovit som en dröm ett bra tag. Men nu gar alltsa inte att göra samma sak...

Skillnaden blir ju att nâr hon hade problem med vilan när hon var mindre sa blev hon aldrig ledsen, om hon skrek upp sig till ledsen gick jag in och buffade och ramsade ut. Nu känns det som att det urartar pa ett helt annat sett och jag har svart att ramsa en liten som är panikledsen och inte alls blir hjälpt av det. Känns som att man maste bryta när det gar över en gräns...

Men nu har jag iallafall flyttat tillbaka natten till 19.15-07.15 och dagen far hon sova i vagnen. Hon vaknar till pa dagen men somnar om när jag vagnar. Morgonen har varit bra nu ocksa. Tänker att jag försöker med en självklar attityd köra sa och helt enkelt ta bort möjligheten att bli ledsen och sa kanske hon kommer in i en bra rytm igen och kan sova i sängen pa vilan och sova igenom 1h30 igen.

En vila fungerar nog bäst tror jag, far bara jobba lite pa den.

Vad tror du om det...?
knyttet

Inlägg av knyttet »

Hej igen,

Nu har det gatt ett par veckor. Morgonen är bra igen, inga problem. Hon sover kl7.30 när jag kommer in och väcker och de morgonar som hon vaknat lite tidgare har hon varit nöjd tills jag kommit in.

Dagsvilan löste jag genom att lägga henne i vagnen. Ett par ggr vaknade hon med ett vral efter 45min, da somnade hon om när jag vagnade. Annars har hon sovit dryga timmen eller 60 min prick och vill da inte somna om. Har latit henne ligga kvar och "vila" lite i vagnen tills hon piggnat till och sen verkar hon klara sig bra pa eftermiddagen trots att hon bara sovit en timme pa dagen.

Nu har vi kommit hem fran landet och har tyvär ingen trädgard som hon kan sova i och lägenheten är för liten för att ta upp vagnen. Hon har alltsa sovit i sängen i ett par dagar och vaknar efter 60min och är jätte ledsen, men nu kan hon inte aka vagn för att lugna sig utan vill bli buren.

Hon verkar dock klara sig bra pa 60min vila (lägger 30min tidigare istället sa det blir 12,5h natt). Är det ok att bara sova 60min(ibland 5-10min mer) eller bör jag göra ngt? Det som känns mest fel är att hon vaknar och är sa himla ledsen och behöver 30min av bärning eller aka vagn innan hon piggnat till och blivit glad igen. Förut var hon alltid glad och utsövd när hon vaknade, som hon fortfarande är pa morgonen.

Tips?

tack
knyttet

Inlägg av knyttet »

Hej,

Ja nu har vi varit hemma i en dryg vecka och problemen är sa gatt som lösta. Att det alltid ska vara strul nâr man är borta. Nu var vi ända i ett och samma hus i 5 veckor och hon hade eget rum och säng, bra mörklagt och trevliga rutiner som aterkom varje dag. ända skulle det strula sa in i bänken och lösa sig med en gang vi kom hem.

Lillan har alltid varit en tröttis (därför min oro för att bara sova 60 min) Lägger nu 19-19.15 och 7.30 sover hon som en stock när jag kommer i och väcker. Pa vilan vaknar hon fortfarande med ett vral efter 45-60min men somnar om själv innom 2min och sover mellan 1.30-2h.

Skönt!
miniz

Inlägg av miniz »

Pardon! :oops:

Du har ju inte fàtt svar. Det var inte meningen.
Vad bra att allt blev bra. :D :thumbsup:

Àterkom gärna om du har fler funderingar, sà fàr du (kanske :wink: ) svar.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
knyttet

Inlägg av knyttet »

Det e lugnt :) det löste ju sig till slut ända. Men det är sa jobbig när man vill köra stenhart pa attityden av självklarighet och man själv undrar vad man haller pa med och om det är rätt(vist)

Nu när sömnen löst sig sa har vi lite fnurror pa hur man bäst bemöter ifragasättanden och frustration, mer om det i annan trad pa fostran.

Svart att veta när man stör och när man bör hjälpa tycker jag. Bade i sömn och fostran. När liten är upprörd ibland sa verkar det ju faktiskt som om jag gör mer skada än nytta genom att ingripa. Men men man lär sig varje dag och det är sa trevligt när man förstar varandra och lyckas övervinna svarigheter och jobba ihop!

kram
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"