Hej!
Vår lilla tjej är 6 mån och SM:ad från att hon var 3 veckor!
Hon har inte haft några större problem med sovandet sedan vi började med fasta rutiner enligt SM tills nu..
För några veckor sedan började hon att röra sig mer i sömnen och kunde vakna vid 05.30 på morgonen ist för 07 som är enl schema av nån dum anledning stoppade jag in nappen och hon somnade om direkt. Det funkade bra i ett par dagar sen blev hon mer och mer beroende av nappen och är arg vid läggning inför nästan varje Sovpass om hon inte får nappen! Hon tappar nappen på natten och vi går gå upp och stoppa in den igen och så håller det på.
Nu till min fråga! Vi har bestämt oss en gång för alla att slopa nappen men hur får vi henne att somna om på natten när hon vaknar av att tappat den utan att stoppa in nappen igen? (hon somnar direkt om när vi ger henne nappen, men vaknar ofta igen lite senare!) Eftersom hon tidigt har varit en säker sovare så har vi aldrig behövt buffa
henne. Bara ramsat! Testade att buffa men gick inte alls! Är det att börja Vagna igen som gäller? Vad tror ni?
Tack för svar!
Kram
Problem med napp
Problem med napp
Flicka född Dec-10, började följa SM från att hon var 3 veckor.
Pojke född sept-14 SM från start
Re: Problem med napp
Hej och välkommen!
Bra beslut att slopa nappen. Den stör ju mer än den hjälper som ni märker
Nappen är glömd på en natt om ni också glömmer den.
Tycker att ni skall göra en liten kur för att ta bort nappen. I Sova hela nattenboken ( som jag varmt rekommenderar att läsa!) så rekkomenderar AW att öva buffning på varandra
först, innan barnet. Varför? Jo för att man skall få lite feedback på vad som funkar. Då slipper man "testa". Sen är det också så att en unge som inte buffats förr kan det ta upp till 45 min innan poletten ramlar ner. Sen går det fortare och fortare. Om man däremot slutar tidigare eller känner sig osäker så blir det svårare nästa gång. Bestäm ett datum när ni kör "kuren" och läs innan så ni är helt säkra. Då kan ni ha rätt attityd 8) Visst kan man vagna, men om lillan är rörlig kanske det känns lite trångt?
Sen undrar jag lite över det där med uppvak. Vad står på menyn? 6månbarn kan i princip äta hur mycket som helst
Se också till så det är absolut kolmörkt i rummet.
titta under favoriter eller sök så finns länkar till strategier om tidiga mornar.
Hur ser schemat ut?
kram från mig
Bra beslut att slopa nappen. Den stör ju mer än den hjälper som ni märker
Tycker att ni skall göra en liten kur för att ta bort nappen. I Sova hela nattenboken ( som jag varmt rekommenderar att läsa!) så rekkomenderar AW att öva buffning på varandra
Sen undrar jag lite över det där med uppvak. Vad står på menyn? 6månbarn kan i princip äta hur mycket som helst
titta under favoriter eller sök så finns länkar till strategier om tidiga mornar.
Hur ser schemat ut?
kram från mig
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Hej igen!
Detta forumet är så bra!! Man får så snabba svar alltid! Tack
Ja maten säger du.. kanske ska öka på den..
Vårt schema ser ut såhär:
07 -vakna får ersättnig 180 ml
08.45-09.30- sova
10 -gröt 1 port med vatten
11.30-13.30 sova
Ca 13.30 - mat! Svårt att uppskatta hur mkt mat men ca1,5 dl mat och 0,5 dl frukt puré och vatten, ofta kött eller kyckling
15,30 sova 20 min
15.50 vakna
16.30 mat bestående av fisk, kyckling el vegetariskt. (ca 1-1,5 dl )
18.00 bad
18,30 välling ökade häromdagen från 200 ml till 260 ml
Skulle eg kunna ge henne välling vid frukost passet oxå men känner att det blir för lika med först välling och sen gröt vid 10?
Hur tycker du att vårt schema ser ut?
Vad menar du med uppvak?
Hmm ska kolla kuren och buffandet!
Vi är ju så stolta över att vår lilla tjej alltid varit med på alla nya rutiner utan att det varit några problem så har ju så dåligt samvete över att vi lurat nappen till henne:(
Men nu kör vi:)
Kram
Detta forumet är så bra!! Man får så snabba svar alltid! Tack
Ja maten säger du.. kanske ska öka på den..
Vårt schema ser ut såhär:
07 -vakna får ersättnig 180 ml
08.45-09.30- sova
10 -gröt 1 port med vatten
11.30-13.30 sova
Ca 13.30 - mat! Svårt att uppskatta hur mkt mat men ca1,5 dl mat och 0,5 dl frukt puré och vatten, ofta kött eller kyckling
15,30 sova 20 min
15.50 vakna
16.30 mat bestående av fisk, kyckling el vegetariskt. (ca 1-1,5 dl )
18.00 bad
18,30 välling ökade häromdagen från 200 ml till 260 ml
Skulle eg kunna ge henne välling vid frukost passet oxå men känner att det blir för lika med först välling och sen gröt vid 10?
Hur tycker du att vårt schema ser ut?
Vad menar du med uppvak?
Hmm ska kolla kuren och buffandet!
Vi är ju så stolta över att vår lilla tjej alltid varit med på alla nya rutiner utan att det varit några problem så har ju så dåligt samvete över att vi lurat nappen till henne:(
Men nu kör vi:)
Kram
Hej
jag syftade på att juvelen vaknade så tidigt. det var ju därför som nappen kom in i bilden, elller hur?
Spontant ang schemat så är det lite tätt mellan målen. sträva efter 3,5-4 h emellan. det brukar göra underverk på aptiten som i sin tur gör underverk på sömnen.
om du tycker att det är samma med välling och gröt, varför inte äta "lunch vid säg 10.30 och sen gröt eller så till mellis?
varför ge vatten? Det fyller bara magen för stunden. Lite ersättning i stället kanske?
bra att ni tänker läsa på. Hela boken är kanon :thumbsup:
kram
förlåt, jag var otydligVad menar du med uppvak?
Spontant ang schemat så är det lite tätt mellan målen. sträva efter 3,5-4 h emellan. det brukar göra underverk på aptiten som i sin tur gör underverk på sömnen.
om du tycker att det är samma med välling och gröt, varför inte äta "lunch vid säg 10.30 och sen gröt eller så till mellis?
varför ge vatten? Det fyller bara magen för stunden. Lite ersättning i stället kanske?
bra att ni tänker läsa på. Hela boken är kanon :thumbsup:
kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Hej!!
Måste bara uppdatera, lite kort, hur det gått..
Bli av med nappen var lättare än vi trodde. Behövde bara hitta tålamodet igen och natt nr 2 var den i stort sett glömd!
(peppar peppar, hoppas det håller i sig)
Vi kollade faktiskt över matschemat igen som du skrev! Har ju faktiskt inte tänkt på att hon blivit större och rör på sig mer än bara för ett par veckor sedan. Vi ger henne nu rejäl lunch vid 10.30 och mellis vid ca 14 sen middag vid ca 16.30 och slutligen välling inför natten innan kl 19.
Tack snälla för hjälp!!
Kram och trevlig sommar!!
Måste bara uppdatera, lite kort, hur det gått..
Bli av med nappen var lättare än vi trodde. Behövde bara hitta tålamodet igen och natt nr 2 var den i stort sett glömd!
Vi kollade faktiskt över matschemat igen som du skrev! Har ju faktiskt inte tänkt på att hon blivit större och rör på sig mer än bara för ett par veckor sedan. Vi ger henne nu rejäl lunch vid 10.30 och mellis vid ca 14 sen middag vid ca 16.30 och slutligen välling inför natten innan kl 19.
Tack snälla för hjälp!!
Kram och trevlig sommar!!
Se där ja!
:thumbsup:
:thumbsup:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10