Kurning av R, 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Re: Kurning av R, 5 mån

Inlägg av Anna09 »

Hej!

du har fått kanonsvar av Lilloppans mamma! :thumbsup: läs det flera gånger!

Jag kommer inte tillägga så mycket mer än att spetsa till ovanstående rader med:

Det var HEMSKT vilka orosvargar mamman har dragit på sig!!! De måste du skjuta OMEDELBART!!! Annars kommer din osäkerhet att lysa igenom-barnen kan man inte lura serdu. BORT med dem nu!!! :shock: :D

Herregud, vad gör de mammor som har 5 eller fler barn, alla i olika rum... tror du de springer runt som spolar och måste kolla läget hela tiden??? Nädu, lita du på ditt larm (som i över 90% av fallen vågar jag påstå larmar falskt). Vårt larmade i tid och otid - inte mig emot, men alla gånger var det då lillan låg velodrom längs hörnena.

Läs kapitlena om säkerheten igen, ta en promenad och ANDAS bort dina vargar nu för 17. Och var vaken första natten, det är viktigt att vara inne DIREKT vid minsta fråga för att buffa till sömntung, sätta lugnet direkt! Sedan backar du enligt boken och lathunden.

:) 8) :)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
emla

Inlägg av emla »

Tack för svaret LilloppansMamma!

Ja Anna09, jag VET att jag har en massa vargar. Det var ju därför jag bad om hjälp att skjuta dem. :wink:
Jag har helt enkelt alldeles för livlig och morbid fantasi för mitt eget bästa. Jag kan komma på de mest fasansfulla, otänkbara scenarion som skulle kunna drabba mig eller mina nära och kära och sedan bara inte bli av med tankarna. Det är också anledningen till att jag på senare år slutat titta på skräckfilm. För mig blir det en verklighet som fortsätter att snurra i huvudet ibland flera månader efteråt. Och att sluta tänka så har jag inte lyckats med de senaste 15 åren så jag börjar tappa hoppet...

Nappvargen har blivit skjuten flera gånger men det är en seg en som bara kommer tillbaka. Saken blir ju inte bättre av att alla jag möter som jag råkar berätta det för blir helt förtviiiiivlade över att jag tänker ta nappen från min lille son som ju är så liiiiiten än så länge. Eller, egentligen blir det bättre för då får jag lite jäklaranamma i mig. :roll:

I natt sov förresten R i 9 h utan att vakna. \:D/ Han klarade sig förbi vargtimmen (nåja nästan i alla fall, vaknade 5.40). Och den magiska formeln i det här fallet hette: Välling! Igår för första gången förstod R hur han skulle suga på flaskan för att få i sig någonting. Slurp sa det bara! Och sedan tömdes båda brösten i ett huj. Inte lätt att skratta till godnattet efter det... Paltkoma here I come! :lol: Stackars grabben blev så trött att han skrattade och grät samtidigt när vi busade det sista innan sängen.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Okej, vargarna är borta för den här gången, hoppas de inte hinner smyga tillbaka innan kurstart.

Däremot har det dykt upp en del frågor igen.

:?: Jag börjar faktiskt fundera på att kura på mage även om jag tidigare varit helt inställd på rygg. Nu har vi ju larmet och det kändes faktiskt tryggare än vad jag väntat mig. Dessutom visade det sig idag på mammaträffen att fler har börjat lägga sina barn på mage och ja, man är ju påverkbar... :roll: Men då undrar jag, hur svårt kommer detta att bli? Han sover ju faktiskt riktigt bra på rygg nu, kommer det ta lång tid att acceptera att ligga på mage? Och hur vet vi om han gillar bättre att ligga på mage eller rygg? (Alla vuxna är ju inte likadana här, jag har tex aldrig kunnat ligga på mage och sova så länge jag kommer ihåg.)

:?: Jag vill helst ha honom på rygg på dagen i vagnen eftersom det snart är dags för sittdelen där det inte går att ligga på mage. Går det att kombinera rygg på dag och mage på natt?

Dessutom känns det lite knasigt att ändra på det vi har nu när det går så pass bra med det tillrättaläggandet vi har osv... Hm, får fundera ett varv till och prata med sambon.

:?: Går det att en nattar och en annan tar uppvaken på natten? Eftersom sambon jobbar kan han inte ta några nätter, däremot hade det ju varit väldigt bra om han kan lägga för natten lika bra som jag. Skulle det alltså fungera om jag tar de två första läggningarna och nätterna och sedan nattar sambon de två följande fast jag tar eventuella uppvak på nätterna? Just nu har sambon lite svårt med läggningar.

Fasen vad taggad jag börjar bli! Men HUR ska jag kunna hålla mig vaken, jag som kan somna stående på ett dansgolv (nykter) om det är lite efter min vanliga läggtid...? Jag dricker inte kaffe el dyl som kan hjälpa mig heller. Får väl helt enkelt surfa och läsa Barnaboken och hoppas på det bästa. :D

Är det någon som läser det här som ska börja kura på söndag kväll så kan ni ju hojta till så vi kan snacka under natten.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Sambon vill inte att vi lägger på magen så vi har bestämt att inte göra det. Som sagt, sonen verkar ju sova rätt bra på rygg. Nu har han dessutom lärt sig att vända sig och vrider ganska ofta över så att han ligger på sidan (och kramar snutten ordentligt :heart: ).

Men här kommer lite fler frågor inför imorgon. Hoppas att någon hinner svara på dem, annars kör jag på känsla. Det ska nog funka det med. :roll:

:?: I nuläget börjar R ofta gråta en stund efter läggningen. Vi går då in och ger honom nappen. Redan när vi kommer in i rummet slutar han ofta gråta och ler glatt mot oss. Om detta sker under första natten resp senare, innebär det att vi inte borde gått in? Att det var "falskt alarm"?

:?: Om R blir tyst när jag kommer in i rummet enligt ovan, ska jag då ändå buffa natt 1 eller ska jag lägga tillrätta eller direkt ramsa mig ut?

I natt var första natten utan nattamning. \:D/ Blev lite sen läggning igår (30 min) eftersom vi var borta och hade lite svårt att få i honom kvällsslurk. Insåg efter ett tag att han nog inte behövde den eftersom han åt abnorma mängder till middag. :D Somnade relativt snabbt i vagnen. Vaknade ett par gånger under kvällen så han sov lite oroligt. Var vaken i bilen på väg hem men somnade direkt i sängen och vaknade endast en gång men somnade snabbt om (napp) och vaknade först 7.20.

Som sagt, att inte mata på natten, vilket jag tidigare var mest nervös över, känns inte alls som ett problem längre. Skönt att den vargen gått och dränkt sig... (i välling :lol: )
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Så då har kuren börjat. Här kommer rapport från natt 1.

Goda förutsättningar, R har ätit massor idag och dricker 110 ml välling + bröstmjölk före sänggående.

20.35 Lägger som vanligt men i nytt rum. R börjar gråta en liten stund efter att pappa lagt honom för att påminna om nappen. Blir tyst när jag pussar god natt men börjar snabbt gråta när vi gått ut med ramsan.
Börjar buffa.

20.55 Slutbuffat, ramsar ut. R somnar.

5.36-6.11 Vaknar och gråter. In och buffar. Blir tyst efter några minuter. Ramsar mig ut, skriker lite. Tystnar på ramsan men börjar snabbt igen.
Buffar och ramsar om vartannat. Verkar inte ha glömt nappen. Börjar snart gilla skarpt att buffas. Tystnar så fort jag kommer in i rummet men börjar gråta om jag inte börjar buffa. Tystnar snabbt vid buff men börjar gråta så fort jag slutar. Känns som stor risk att fastna i buffträsk. Ramsan hjälper ibland men bara kortvarigt.
6.11 Bekräftelse
6.14-6.32 Börjar gråta igen. Buff och ramsa om vartannat igen. Börjar bli rejält trött.
6.32 Bekräftelse
7.35 Glad god morgon. R bryter samman.

Sammanfattning
Läggning: 20 min.
Sammanhängande sömn: 8 h 41 min
Antal uppvak: 1
Vakentid: 56 min

Reflektioner
Eftersom R endast vaknade en gång så känns det inte som att han har haft tid att glömma nappen. Undrar hur lång tid det kommer att ta...?
Ibland kändes det som om jag buffade för mycket och ibland för lite, men nästa natt ska det definitivt bli mindre.
Känns som att han lyssnar på ramsan men inte riktigt litar på den.
Lite jobbigt nu men antar att det är det för alla. Undrar hur länge det dröjer innan vi är tillbaka där vi var innan, fast utan napp och i nytt rum?
Skönt i alla fall att han sov gott större delen av natten. Vaknade ju inte oftare än i vanliga fall.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

[-o< Rapport dag 1

Vila 1: Läggning, ramsa. 2 min mysgnöl. Somnar. \:D/ Verkar som om nappen var glömd i alla fall. Väcks några minuter sent av en mormor som även hon lyckades sova hela tiden... :roll:

Vila 2: Läggning, ramsa. Ledsen, lyssnar på ramsan. Börjar flera gånger gråta men tystnar innan jag hinner ingripa. Krävs en tillrättaläggning. Somnar efter 10 min.

Vila 3: Är utomhus, hos mina föräldrar. Lite segare insomning. Gråter i omgångar. Tystnar ibland av sig själv, krävs ibland ramsa. 2 tillrättaläggningar. Somnar efter 20 min. Vaknar själv 1 min före dags, lugn tills jag tar upp. Jätteleende. :D

Den här dagen har varit långt över mina förväntningar. Den har ju faktiskt varit likadan som när vi hade nappen, nästan bättre. Jag har inte behövt gå fram till honom alls lika många gånger som i vanliga fall.
Hoppas nu natten blir bättre än den förra. [-o<
M april -13
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och bra jobbat! Fortsätt så!

=D> :thumbsup: =D>
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
emla

Inlägg av emla »

Läggning 20.36 Gråter när pappa lagt honom. Tystnar av pussar. Gråter vid ramsa ut. Ramsa, hjälper ej. In, buff, tyst. Ut börjar gråta. In, supersnabb buff, tyst så fort jag kommer in. Ut, börjar gråta. Ramsa, tyst.

20.40 Bekräftelse

20.41 gråter, ramsa x 4 tyst
20.42 gråter till, tyst.
20.43 bekräftelse

6.03-6.06 Vaknar och gråter till, avvaktar, tyst. Börjar gråta igen, ramsa x 4, gråter mer. Ramsa, tyst, börjar direkt igen. Tyst. Gråter, ramsa + bekräftelse, tyst.
6.07 Gnyr till
6.09-6.12 Gråter, ramsa, gråter, tyst. Gråter, ramsa, gråter, ramsa, gråter mer.
6.12-6.14 Övergår till smågråt/gnäll som tystnar av sig själv hela tiden.
6.14 Tyst, bekräftelse
6.16 Gnäll som övergår i smågråt som stegras och avtar om vartannat.
6.17 Tyst, bekräftelse
6.18 Gnyr, börjar gråta.
6.19 Ramsa, tyst
6.20 Börjar gråta, sätter på Mozart, blir tyst men börjar snart igen.
6.21 Tyst
6.22 Bekräftelse

6.38 Gråter till men tystnar snabbt.

7.08 Gråter. Mozart, gråter, tillrättaläggande (fel, borde inte gått in här trots orolig om det är kallt). Gråter, tyst.
7.09 Gråter, ramsa, tyst.
7.11 Gråter småargt.
7.12 Ramsa, tyst, gnäller-småsnackar.
7.14 Tyst
7.15 Bekräftelse

7.25 Smågråt. Pangramsa, Mozart, tyst. Gnäll. Tyst.

7.30 Glad god morgon. Superleende kille tittar på mamma och pappa!

Sammanfattning
Läggning: 8 min
Sammanhållande sömn: 9 h 15 min
Antal uppvak: 2-3
Vakentid: ca 26 min + ? i tystnad ev 1,5 h total vakentid

Reflektioner
Stor skillnad på hur vakentiden är mot förra natten. Tystnar mycket av sig själv. Inga panikskrik.
Mozart verkar funka. Ska köra mer på det längre fram i processen.
Inte säker på när han somnar, vågar inte gå in och lägga på täcket. Hoppas han inte fryser.
Blev till sist för orolig för kyla och gick in. Inte bra. Funderar på att börja använda pyjamas med långa ben och fötter. Har inte funkat innan pga att han blivit för varm. Hm, får fundera.
Misstänker att han låg vaken ganska länge efter att han blev tyst första varvet. Kanske inte somnade om alls?
Fler uppvak men ändå framsteg. Somnar inte av utmattning som jag var lite orolig för igår.
Det här kommer att bli bra.
M april -13
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

emla skrev:Det här kommer att bli bra.
Klart att det blir bra! :thumbsup: Du har ju dessutom gjort ett förtjusande förarbete med SM. :wink: Om ditt väder liknar mitt det allra minsta så behöver du inte oroa dig för kyla. En fördel med att kura kring midsommar! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
emla

Inlägg av emla »

Ang vädret så är dagarna väldigt varma men nätterna faktiskt lite småkyliga. Eftersom han endast sover i body var jag lite orolig. Men när jag var inne och kollade så var han inte det minsta kall så nästa natt ska jag hålla mig undan och bara gå in om jag är säker på att han somnat om.

Ja det märks att vi har nytta av att ha kört på det här schemat ett tag. Dessutom hade vi ju faktiskt lyckats mata bort nattmålen vilket kändes skönt när vi startade.

När det gäller nappen får man ju både i boken och här på forumet höra att "barnet glömmer nappen efter första natten om föräldrarna gör det". Det stämde inte alls för oss. VI hade inte glömt nappen igår, men R hade det ändå. :lol: =D> :thumbsup:
Jag som var så übernervös för att ta bort den. Och så var det så enkelt... Hm, ska kanske börja lite mer på er. :roll: Har i alla fall skrivit det med stor stil på Facebook, och intresset från de andra mammorna i föräldragruppen stiger. Ringar på vatten...
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Rapport dag 2

Vila 1: Läggs lite sent 9.07. Läggning, ramsa. Verkar som om sömntåget redan gått. Ligger vaken i ca 30 min och mysfnöl-gnölar. Behövs ingen inblandning från mig. Väcks och har då bajsat en massa, troligtvis därför det tog tid att somna.

Vila 2: Gymnastiserar, mysfnöl-gnölar och gnäller i 20 min. Somnar sedan. Behövs ingen inblandning från mig.
Vaknar 13.45 och är vaken resten av tiden. Smågnäller lite.

Vila 3: Smågråter till i några sekunder, somnar sedan direkt. Bekräftelse.Redan vaken när jag kommer för att väcka men nöjd och glad.

Mycket trött mellan vila 2 och 3.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Rapport natt 3

20.35 Läggning, smågråter lite mellan pappas och mammas pussar. Ramsa. Mysgnölar en stund. Gråter till vid två tillfällen men tystnar direkt. Stöds av husljud (var tvungen att tömma diskmaskinen). Får bekräftelse efter ca 8 min, sover nog redan då.

4.45 Gråter. Trött mamma på väg in i rummet men hinner hejda mig. Ramsa, somnar direkt.

5.34 Nöjda läten. Vaken eller i sömnen? Tyst efter några sekunder.

6.45 Gråter, avvaktar, gråten stegras, ramsa, tystnar. Gnäller, övergår i gråt.
6.46 Tystnar, börjar gnälla igen men tystnar efter en stund.
6.47 Bekräftelse.
6.48 Gråter, ramsa, tyst. Gråter.
6.49 Mozart, tyst.
6.50 Bekräftelse. Fortsätter en bra stund med Mozart trots att det är tyst.

7.32 Börjar grymta, skyndar att göra glad morgon. R börjar gråta.

Sammanfattning
Läggning: 2-8 min beroende på hur man räknar.
Sammanhängande sömn: 8 h 10 min eller 10 h 10 min beroende på hur man räknar.
Antal uppvak: 2-3
Vakentid: ca 6 min

Reflektioner
Tur jag hann hejda mig och inte gå in i rummet när han grät. Borde kanske avvaktat lite med ramsan också men kom på det först efteråt. Nästa gång ska jag avvakta. Men kul och skönt att ramsan fungerar så bra.
Snart i mål känns det som. Underbart! 2,5 månads slit har verkligen gett resultat.
Fortfarande problem med morgonen men det flyttas allt närmre när det är dags att vakna och går allt lättare. Stora framsteg.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Har förresten kommit på några frågor.

:?: Om man kör pangramsa följt av Mozart eller husljud, ska man då bekräfta när det blivit tyst?

:?: Nu fungerar det mesta bra. Skrik och gråt är det egentligen bara vid ett tillfälle och det är när han ska ha välling på kvällen. Hans pappa brukar ge honom vällingen och till sist dricker han glatt men först är det alltid en hel del bråk. Han dricker mellan 50 och 110 ml välling och får sedan brösten som han glatt tömmer också. Innan vi började med välling var det bråk vid brösten istället så jag tror egentligen inte att det är vällingen i sig som är problemet. Om vi tar bort flaskan och leker lite är han glad och nöjd men blir sur om flaskan kommer tillbaka. Är det lite vanligt hederligt kvällstrassel som spökar och som förhoppningsvis försvinner med kuren eller kan det vara något annat?

:?: Han har haft lite svårt att somna vid ett par lurar nu, inte så att han klagar en massa men det är ändå lite segt. Jag misstänker att det beror på att han sover bättre på natten och då tror att han är utsövd så förhoppningsvis ordnar det till sig med tiden. Men hur fungerar det med marginalkvartarna nu under kuren? Är det ok att ge tex 10 min extra i slutet om det tar 10 min för honom att somna?

Nu har en mammakompis blivit väldigt intresserad av SHN. Hoppas hon börjar köra på det (trots att hennes dotter faktiskt sover rätt hyfsat). Hon känner vääääldigt många andra mammor och är dessutom väldigt pratsam av sig så då kommer det nog spridas rätt bra här i byn. :D
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Rapport dag 3

Vila 1: Tar lång tid att somna. Somnar först efter ca 30 min. Krävs 1 tillrättaläggning, några ramsor och Mozart. Väcks.

Vila 2: Tar lång tid att somna. Somnar först efter ca 30 min. Krävs 1 tillrättaläggning, några ramsor och Mozart.
Vaknar efter ca 40 min, somnar inte om men klagar inte så mycket heller. Krävs 1 ramsa + en tillrättaläggning (fastnat med foten ovanför vagnskyddet). Blir ledsen när jag ska ta upp honom.

Vila 3: Krävs ett par ramsor med jämna mellanrum. Somnar efter 7 min.

Övertrött före läggning.

Reflektioner
Ganska dålig dag. Beror kanske på att nätterna blivit bättre. Ordnar förhoppningsvis upp sig med tiden. Känns som om de två första vilorna kommer för tätt och för tidigt på dagen. Hinner i stort sett bara äta och tvätta innan det är dags för nästa vila. Ska fundera efter uppföljningsveckan om vi behöver skjuta på dem.

Natt 4

20.36 Läggning. Lite ledsen mellan pappas och mammas pussar. Tyst efter ramsa. Börjar efter flera minuter gråta till vid ett par tillfällen men tystnar av sig själv.
20.45 Bekräftelse

02.41 Tror att han har vaknat. Tyst men han snurrar runt en massa i sängen. Somnar. Går efter en stund in för att lägga på täcket. Ligger nästan på mage.

3.21 Gråter, avvaktar. Gråter mer, ramsar, gnäller. Tyst. Bekräftelse. Går efter en stund in för att lägga på täcket. Ligger på mage men konstigt böjd, får ligga så.

3.40 Gråter. Går in för att lägga tillrätta. Ligger på mage med huvudet uppe och ser förvirrad ut men blundar. Snörvlar en massa. Stackarn är förkyld. Vänder honom, somnar direkt innan jag hinner ramsa mig ut. Ramsar ändå.

6.30 Gnäller, gråter, ramsar, tyst.
6.33 Gnäller, tyst.
6.36 Gråter, hostar, ramsa, tyst. Gnäll, tyst.
6.39 Gråter till, övergår till gråt, ramsa, tyst. Gnäller lite.

7.13 Gråter, tystnar.
7.16 Gnäller, gråter till, tystnar. Somnar.

7.32 Glad morgon. R sover så hårt att jag måste ta upp honom ur sängen för att få honom att vakna. Blir först lite ledsen men glad så fort han får mat.

Sammanfattning
Läggning: 2-9 min
Sammanhängande sömn: 6 h 5 min
Antal uppvak: 5

Reflektioner
Ingen njutning vid läggningen ännu som vi hade med nappen. Men helt ok i alla fall.
Sämre natt än de tidigare. Kan ev bero på förkylning. Svarar bra på ramsan. Ska nog avvakta ännu mer innan jag säger ramsan men det känns inte bra att han inte får svar när han gråter.
Behöver nog förbättra mörkläggningen. Aluminiumfoliet fungerar ej 100 %.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Dag 4

Vila 1:
Glömde skriva ner. Har för mig att det gick relativt bra vid läggning, ca 10 min. Några ramsor men inget tillrättaläggande eller Mozart. Vaknar och gråter precis innan han ska upp. Mormor får honom lugn innan han plockas upp.

Vila 2:
12.00 läggning, ledsen direkt men tystnar av ramsan.
12.02 Bekräftelse. Börjar gnälla och böka.
12.17 Bök övergår i mer gnäll, gäsp, gråt.
12.18 Tillrättaläggning, fastnat i vagnband. Ramsa, gråter, tyst, gråter. Ramsa, tyst, gråter, tyst.
12.20 Gråter, ramsa hjälper ej, mer panikskrik än på länge.
12.21 Tillrättaläggning, ramsa, fortsätter gråta men tystnar efter en stund.
12.22 Gråter till, tystnar.
12.24 Bekräftelse.

13.35 Vaken, gnyr.
13.36 Mozart, fortsätter gny och böka.
13.43 Tyst men vaken.
13.50 Börjar gråta lite mer, ökar i styrka så bestämmer för att ta upp. Inväntar tystnad och gör glatt uppvak, funkar så där… Hungrig gosse, behöver kanske mer lunch i fortsättningen.

Vila 3:
16.15 Läggning, ledsen, verkar först inte lyssna på ramsan men tystnar sedan inom några sekunder. Somnar snabbt. Aj, glömde nog bekräftelse…

Reflektioner
Återigen lite strul med insomnandet på första vilan och mycket strul både med insomnande och för tidigt uppvaknande andra vilan. Tredje vilan är däremot klockren. Börjar likna ett mönster.
Förvånansvärt positiv gosse trots ständiga nysattacker och snor som rinner.
Har läst kapitlet "Säkerheten" igen. Ska försöka få dagarna mer lika varandra resten av tiden nu. Har nog slarvat lite för mycket med det.
Ska ge mer lunch imorgon. Kanske därför han vaknar för tidigt på lunchvilan?
Ramsar jag för mycket? Känns verkligen inte bra att lämna honom mer än vad jag redan gör. Hittills har allt gått och känts bra. Men det känns som om det är minerad mark framför oss nu. Gäller att välja sina steg väl...
M april -13
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"