6-åring med dåligt uppförande...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
caln

6-åring med dåligt uppförande...

Inlägg av caln »

Känner att jag nu behöver lite råd och tips och ffa behöver jag veta om vi gör något helt galet fel :? Har en son på snart 6,5 år som är och har alltid varit ett livligt barn med mycket energi. Dom som ser han i sitt esse undrar nog om inte den där ungen har någon bokstavs-kombination. Det som talar emot det är att han faktiskt kan vara lugn också och kan koncentrera sig djupt i saker han tycker om att hålla på med tex bygga med lera. Några av mina syskonbarn är dessuton också väldigt energiska. Så livlighetsbiten är jag inte så orolig för men han uppför sig så illa ibland och jag tappar liksom greppet känner jag. Han har väldigt när till alla sina känslor och får ofta riktiga utbrott med höga skrik och fula ord som följd. Kan räcka med ett klädesplagg som krånglar vi påklädning. Han kan köra rally med systers vagn inomhus och slutfölja det hela med en krasch mot väggen. Kasta saker omkring sig, reta syster och vara allmänt odräglig. Droppen var igår när vi var på besök hos några vänner och han ställer sig och kissar i deras minipool. Enbart för att försöka göra sig lustig inför de andra barnen. Den effkten uteblev dock esom de istället ratade honom en bra stund efter det med kommentarer som "vi vill inte vara med dig för du kissa i poolen". Vi hade ändå gått igenom uppförandebiten noga innan. Vi brukar hantera detta genom att ibland förvisa till rummet med uppföljning. Social delaktighet jobbar vi på hela tiden och det kan vi bli ännu bättre på. Hot om att inte få lördagsgodis tex är något som är väldigt effektivt men är det ett bra sätt? :oops: När han cyklade på vägen som han visste inte var tillåtet låste vi in cykeln i tre dagar så det gör han inte om, men är det ok? Hur ställer vi krav på honom undrar jag utan att kränka eller sänka hans självkänsla? Vill dock poängtera att han också kan vara helt underbar. Tröstar om någon är ledsen, han har en fantastik inlevelseförmåga! Kan uppmuntra och berömma samt visa sig kärleksfull mot syster etc. Han har humor, skojar mycket och är social. Ska vi göra något annorlunda, ska vi bli "strängare" eller vad???? :shock:
Son född jan-05
Dotter född 1/7-09
fruPuffen

Re: 6-åring med dåligt uppförande...

Inlägg av fruPuffen »

Hej!
Tyvärr har jag inga bra svar, utan söker precis som du. När jag läser om din son så känner jag igen min egen 6-åriga son väldigt mycket. Han gör också en massa konstiga saker inför andra; kan plötsligt visa stjärten eller spotta på golvet :-(. Fula ord har också börjat komma samt taskiga saker mot lillebror; tex att han ritar fult. Vi har också märkt att ta bort saker är det som tar mest, här är det hans lilla stund med dataspelet som ryker. Känns sådär tycker jag att hota hit och dit. Jag blir osäker, är det fel sätt...

Han är också samtidigt mycket social som din son, har en underbar humor och tar han om djur och små barn.

Jag förstår att det är den berömda 6-årsåldern som spökar, men jag undrar liksom du hur man får bukt med detta på bästa sätt.

Social delaktighet, pakta m.m. vet jag är bra för 6-åringar. Men just dessa otrevliga beteenden, hur gör man?
Mamma till A -05 och V -07
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Prova under våra favoriter. 6-års kris.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=18665

:wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Just precis, Tors mamma! :D

Jag lusläste dem efter mitt inlägg i går kväll och jag kan bara varmt rekommendera dem till alla er med 6-årskrisare!

Blev så inspirerad och idag har jag varit en mamma som börjat meningar med ja och visat stor förståelse utan att för den skull mena att dåligt uppförande är ok.

Bästa exemplet från idag var när 6-åringen drämde till lillebror i bilen på väg till badet idag. Först sa jag naturligtvis att det inte är ok att slåss. Men sen drog jag ett exempel om mig själv: "jag kunde också slå dem som var mindre när jag var liten och inte hade lärt mig riktigt. Men sen lärde jag mig att det var mycket bättre att vara shysst mot andra för jag märkte att det blev mycket roligare då. Och det kommer ju du också att lära dig". Då svarade han glatt: Jahaaa, vad bra, då kommer jag också att lära mig det :-). Kändes hoppfullt!

Kan meddela att resten av dagen har löpt på utan minsta problem :-).
Mamma till A -05 och V -07
miniz

Inlägg av miniz »

Hur gàr det caln?
Har du läst tràdarna TorsMamma pratade om?

Àterkom gärna med dina funderingar, vi finns här.

Härligt fru Puffen! :thumbsup:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"