Theas daglurar??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
theas mamma

Theas daglurar??

Inlägg av theas mamma »

Korta fakta
Har följt SM sedan Thea var 3v(hon är nu 10v).
Sover alltid på mage med larm i vagn.
Sover ca 11h natt sedan ca 3 v tillbaka.
Orkar bara vara vaken max 1,5 h i sträck.
Somnar alltid själv när hon läggs ned i vagnen.
Suger på napp ibland men tappar hon den tar hon tummen.

Har inte spikat nåt schema men försöker nu följa..
06 vaknar får mat umgänge etc enligt SM
07.30 sov 1,5h
09 vaken
10.30 sova 2h
12.30 vaken
14.00 sova 1,5
15.30 vaken
17.00 sova 1 h
18.00 vaken
19.00 sova natt

Hon har alltid skarvat en del. Nu har det blivit mer.. Vaknar efter ca 1h och får vagnas mer eller mindre till sovtiden är slut. Har försökt att backa vid vagningen -resulterar i övertrötthet. Vill ju att hon ska få sin sömn så därför vagnas det en del.. Har Försökt följa 2+2 men hon orkar inte vara vaken två timmar och jag får vagna så länge. Tacksam för vägledning. Hur lägger jag in när Thea är född?
Linnea född 20 sept 96
Johan född 27 mars 00
Thea född 23 mars 2011 SM från 3v
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Theas daglurar??

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till Forumet och grattis till lilla nykomlingen.

Svarar på din sista fråga först; längst upp till vänster på sidan står det Kontrollpanel - där går du inte och ändrar din Profil och sparar och vips så är födelsedata på plats.
theas mamma skrev: Har följt SM sedan Thea var 3v(hon är nu 10v).
Vilken bra inledning på livet för Thea! :)
theas mamma skrev:Sover alltid på mage med larm i vagn.
Bra beslut, på mage sover man som bäst och larm är helt nödvändigt oavsett hur man sover. Jag brukar ha mina småttingar att sova i vagnen tills 12-tim natten sitter som gjuten, då flyttar jag över till spjälsängen och det brukar gå utan problem.
theas mamma skrev:Sover ca 11h natt sedan ca 3 v tillbaka.
En god sömn som det gäller att ni bäddar för så det förblir så.
theas mamma skrev:Orkar bara vara vaken max 1,5 h i sträck.
Vilket inte är så konstig när man är så liten, vips så orkar hon vara vaken i två timmar men det är ingen brådska.
theas mamma skrev:Somnar alltid själv när hon läggs ned i vagnen.
Bra jobbat.
theas mamma skrev:Suger på napp ibland men tappar hon den tar hon tummen.
Behöver hon verkligen ha napp överhuvudtaget?
theas mamma skrev:Har inte spikat nåt schema men försöker nu följa..
06 vaknar får mat umgänge etc enligt SM
07.30 sov 1,5h
09 vaken
10.30 sova 2h
12.30 vaken
14.00 sova 1,5
15.30 vaken
17.00 sova 1 h
18.00 vaken
19.00 sova natt
Om detta fungerar bra så kör på så, men sista sömnpasset är det bättre att ha 45 min eftersom det är ett naturligt sömnpass och hon är i lättare sömn när du väcker. Du kommer snart kunna dra ut på vakenpassen så de blir 2 tim.
theas mamma skrev:Hon har alltid skarvat en del. Nu har det blivit mer.. Vaknar efter ca 1h och får vagnas mer eller mindre till sovtiden är slut. Har försökt att backa vid vagningen -resulterar i övertrötthet. Vill ju att hon ska få sin sömn så därför vagnas det en del.. Har Försökt följa 2+2 men hon orkar inte vara vaken två timmar och jag får vagna så länge.
Okej, detta skarvande beror allt som oftast på för lite mat. Ammar du eller äter hon på flaska? Mer mat brukar göra så skarvarna blir lättare att komma över. Och hon behöver inte vara vaken 2 tim, lägg lite tidigare för hon behöver än så länge ganska mycket sömn.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
theas mamma

Inlägg av theas mamma »

Glömde tacka för allt det fantastiska arbete ni gör inne på forumet. Har många gånger sökt tröst här när allt känts hopplöst.

På frågan om napp så ger hon sig inte vissa gånger förrän hon får den vid insomning och ibland vid skarvarna.

Yapp, ska försöka korta sista sömnpasset.

Jag ammar helt men ger ersättning vid kvällsslurken. Jag har själv misstänkt att det är hungern som gör sig påmind. Hon får mat var tredje timma räknat från sista målets början inte räknat från slutet som Anna skriver. Får sedan några dagar tillbaka knock out slurk innan läggning, verkar inte hjälpa. Jag har provat med att ge ersättning efter avslutad ammning ifall det inte räckte, men hon vill inte ha. Kanske ska prova detta igen?
Linnea född 20 sept 96
Johan född 27 mars 00
theas mamma

Inlägg av theas mamma »

Yippie verkar som mer mat var receptet för sammanhängande sömn. Störs hon inte av ljud sover hon de flesta lurar utan avbrott.
Svårt att veta innan, eftersom hon verkade mätt och nöjd. Tex var hon sällan särskilt hungrig direkt efter luren. Nu ammas hon först och sedan kan det gå ner 150 ml ersättning, slurp...hungrig liten tjej.
Linnea född 20 sept 96
Johan född 27 mars 00
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

theas mamma skrev:Yippie verkar som mer mat var receptet för sammanhängande sömn.
=D>
theas mamma skrev:Nu ammas hon först och sedan kan det gå ner 150 ml ersättning, slurp...hungrig liten tjej.
Och vilken lycklig liten tjej som nu fâr sâ mycket mat som hon behöver! :thumbsup:

:heart:
theas mamma

Inlägg av theas mamma »

Säg den lycka som varar för evigt.. Nu skarvas det igen!!! Nu är det inte maten, jag trycker i henne så mkt hon orkar. Det som är ändrat på schemat är 12 natt, istället för att vakna 6 så väcker jag kl 7. Funderar på om det är för mkt sovtid, 12h natt och sammanlagda lurar blir 18h sömn/ dygn. Problemet är att hon inte orkar vara vaken längre än 1,5h åt gången mer än enstaka ggr. Hur löser jag detta?
Linnea född 20 sept 96
Johan född 27 mars 00
theas mamma

Inlägg av theas mamma »

Ett förtydligande gällande ovan. Schemat är lite mer ändrat än vad jag skrev sist såg jag nu.

07 vakna
08.30 sova 1,5 h
10 vakna
11.30 sova 2 h
13.30 vakna
15 sova 1,5 h
16.30 vakna
En liten minilur läggs in nånstans mellan 18 och läggdags kl 19 för att slippa kvällstrassel
19 Godnatt.

Givetvis blir det 17h sömn/ dygn och inte 18 som jag skrev tidigare.
Linnea född 20 sept 96
Johan född 27 mars 00
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag klurar och funderar, jo 17 timmar är ju väldigt mycket. Men jag undrar hur ligger mattiderna i förhållande till sovtiderna? Hur dom ligger påverkar ju både hur mycket hon får i sig och kanske då också hur länge hon orkar vara vaken :roll: :D

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
theas mamma

Inlägg av theas mamma »

Hon äter direkt på morgonen kl 7, efter de andra daglurarna äter hon ca 30 min efter uppvaknande. Alltså kl 7 halv elva, 14, 17 samt kvällsslurk innan godnatt. Jag har prövat att lägga lite innan sovtiden startar (ca 10 min innan). Det verkar som det fungerar mkt bättre med lurarna då. Vaknar nästan aldrig nu utan får väcka henne.
Linnea född 20 sept 96
Johan född 27 mars 00
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

bra jobbat!

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
theas mamma

Inlägg av theas mamma »

Vad i fridens namn har hänt nu?? Thea som ALLTID somnat själv inför natten skriker och krånglar. Vi bytte ut vagn mot spjälsäng för drygt 2v sedan till nattsovet funkat jättebra tills nu. Har gjort en del schemaändringar för att hon äntligen klarar vara vaken lite längre.

Nytt schema
7 vaknar
9 sova 1h ( jag vet att det inte är ett naturligt sömnpass men har valt det för att det passar oss, samt att Thea alltid skarvat efter en timma.)
10 vakna
12 sova 2h skarvas fortfarande en del på detta passet
14 vakna
16 sova 1h
17 vakna
18.45 natti. 12h natt
Sedan vi gjorde schema ändringar på dagen har vi kommit in i rejält kvällstrassel senaste 3 kvällarna. Buffar, gör solfjäder hon lugnar sig jag går ut. Vill att hon ska somna själv men det går inte just nu, hon gallskriker. Jag ger upp och buffar tills hon nästan somnar. Vad göra???
Linnea född 20 sept 96
Johan född 27 mars 00
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

När jag läser schemat så verkar det vara en hel del sömn för mycket för en strax 4,5 månaders? 15,5 timme är rekommenderad dos - även om flera små behöver mer, ska jag tillägga. Ni ligger på 12+4 vilket ger 16 timmar.

:arrow: korta en eller två lurar något, det kan göra hela skillnaden, personligen skulle jag skära en kvart förmiddag och eftermiddag för att få bättre sömnpass.

:arrow: hur står det till med maten för den unga damen? Har ni börjat med smakisar, gröt, välling etc?

:arrow: backa från verktygen! (Det är självklart att du ska verktyga en liten ledsen människa som ber om hjälp!) Men vid vanlig kvällsläggning så gäller skratt och bus, in i kolmörkt rum, ner i sängen, puss på nosen och ramsa ut. Kanske hon helt enkelt vill ligga vaken en stund och fnula?

:arrow: hur står det till med skrattet till godnattet? Lätt att ta för givet men är en magisk medicin :D

:arrow: är spjälsängen härligt ombonad så man når något med tårna som tar emot lite skönt? :D

:arrow: och sist men inte minst - hur mycket är ni utomhus dessa ljuvliga dagar och hur ser utevistelsen ut? Får liten ligga, smaka, klappa, gräva eller är det vagnpromenad? :D :wink:

Detta är bara en liten fnurra, den reder ni upp lätt med rätt åtgärder!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
theas mamma

Inlägg av theas mamma »

Clara Cecilia skrev:Hej!

När jag läser schemat så verkar det vara en hel del sömn för mycket för en strax 4,5 månaders? 15,5 timme är rekommenderad dos - även om flera små behöver mer, ska jag tillägga. Ni ligger på 12+4 vilket ger 16 timmar. Hon har alltid sovit mkt, vi har precis börjat korta ner sömnpassen. Jag är rädd för övertrötthet om vi kortar passen ännu mer...

:arrow: hur står det till med maten för den unga damen? Har ni börjat med smakisar, gröt, välling etc?
Vi står i startgroparna, ska försöka få till det idag.

:arrow: backa från verktygen! (Det är självklart att du ska verktyga en liten ledsen människa som ber om hjälp!) Men vid vanlig kvällsläggning så gäller skratt och bus, in i kolmörkt rum, ner i sängen, puss på nosen och ramsa ut. Kanske hon helt enkelt vill ligga vaken en stund och fnula?

Hon hinner knappt nudda madrassen innan hon skriker. Jag går in för tidigt kanske?? Vill inte att hon ska skrika upp sig ...Försöker lägga henne i god tid för att hon ska slippa stupa i säng för trött. Lägga ännu tidigare eller senare??
:arrow: hur står det till med skrattet till godnattet? Lätt att ta för givet men är en magisk medicin :D
Här kan vi absolut lägga ner mer energi

:arrow: är spjälsängen härligt ombonad så man når något med tårna som tar emot lite skönt? :D
Har amningskudde vid fötterna men tar emot vet jag inte, nåt annat förslag?

:arrow: och sist men inte minst - hur mycket är ni utomhus dessa ljuvliga dagar och hur ser utevistelsen ut? Får liten ligga, smaka, klappa, gräva eller är det vagnpromenad? :D :wink:
Ska absolut försöka vara ute mer. Hon tillbringar mesta tiden i BB-sele för att kunna se mer när jag motionerar.

Clara
Linnea född 20 sept 96
Johan född 27 mars 00
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Bra! Då har du en plan på saker att åtgärda.
Genomför och utvärdera om en vecka hur det utfallit.

Vad gäller spjälsäng så är en amningskudde toppen, lite trångt och mysigt kan det få vara, nån nalle här och en lite extra filt där och några kuddar runt sig.

Och satsa Rejält på skrattet till alla läggningar - buskul ska det vara så man kiknar och sen flyg in i säng, puss och godnatt :D .

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"