Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

ingen respons i mitt förra inlägg? men jag behöver skriva av mig igen så det gör jag! :mrgreen:

det blev ingen kur sist jag skrev. vi vände på daglurarna så han har långa luren på fm och korta på em. då slutade han skarva och ett problem var löst. :)

schemat idag.
07 godmorgon, amma
08 gröt
9.30 sova 1,5 timme
11.30 lunch
14 sova 45 min
15 mellis (litet-typ frukt)
17.30 middag
19 godnatt

alltså. min selma var sååå smidig i jämförelse med elias. henne la jag i vagnen utan protester när hon skulle sova. hängde för skynket och gick med ramsan sen låg hon där tyst till hon somnade (inom 5 min). elias protesterar direkt vi närmar oss vagnen. skriker sen till han somnar mha vagning. är det en utopi att tro att han också kommer kunna läggas nöjd och somna själv? barn är ju olika har jag märkt...

alla insomningar är alltså besvärliga. tror ni en minikur kan göra att vi kommer tillrätta med detta problem? eller är han av den sorten som behöver protestera innan han ska sova? men det är så tråkigt!!!

och ramsan. den tar inte. tror inte han fattar innebörden av den. han har de senaste två nätterna varit vaken i dryga timmen under vargtimmarna och skrikit. att buffa funkar inte. han bara vrider sig i sängen och tar inte alls emot vår hjälp. ramsar vi så tystnar han och LYSSNAR på ramsan men börjar om igen så fort vi tystnat. ett argt bi helt enkelt. således har hann fått skrika i den där timmen och sen somnar han väl av utmattning :cry: och sover så gott när vi väcker kl 7.

och så lite matstrul på det hela. han äter mindre än när han var runt halvåret. då åt han gröt till mellis plus kvällsgröten efter middagen men båda dessa har vi plockat bort. nu måste han mutas med annat hela tiden. vindruvor funkar bäst. han gapar alltså inte självmant. utan man får passa på att stoppa i mat när han själv ska stoppa mutan i munnen. borde vi ändra något i schemat? han är kanske inte tillräckligt hungrig när det är matdax? funderar om jag ska sluta amma på morgonen för att se om han tar emot gröten direkt på morgonen istället?

bör väl tilläggas att han just haft 3-dagarsfeber och jag har ammat i tid och otid för att få i honom vätska men matstrulet var redan innan detta.

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ni är inne i 8-mån ångesten, och precis som du skriver, man kan inte hålla på och skylla på allt för utveckling är ju något konstant.

så det är dags att sluta med vagning och buffning nu. super duper kris verktyg man kan backa till är solfjäder. Men traffiken måste upphöra!

Han lyssnar ju på ramsan, men med all trafik kan man ju undra om det är förutsättningar för sömn du ger eller om du hänger kring honom som den där ängslige servitören som hela tiden kommer och frågar om maten smakar bra, om ni behöver något, om allt är tillfredsställande osv...

Tidiga morgnar hanteras med Mozart eller Strauss, inget annat. Pangramsa och sen Mozart. Han skall ha annat att lyssna på än sitt eget jämmer. För lyssnar gör han ju, dusäger att han tystnar på ramsan för att direkt skrika upp sig. Då har man en kommunikation, kanske skriker han att du stör :wink:

Sen att vagna, ta upp, inte hålla skemat skapar ju så mycket förvirring man bara kan begära och nu i 8-mån ångesten. :roll:

Så absolut jag skulle absolut ha långlur inne i kolsvart sovrum och jobba med luren som sig bör, att sova länge på rygg är inte lätt kan jag lova. Max 45 min rekommenderar jag på rygg i vagn, allt annat är för murmeldjuren. Har man inget murmeldjur får man faktiskt vara lite anpassningsbar. Min son lärde sig att sova på mage i en paraply sulky som var hyfsat liten, men det gick. dock måste ni förbi 8-mån ångesten och få lite rutin och mys i sömnen anser jag.

Så läs extra om 8-mån ångesten på "våra favoriter" under kurforum och under späda och små.

Skrattet till gonattet måste vara MINST 10 min innan man läggs här skall skrattas ordentligt! Det är det enda botemedlet mot ledsamma läggningar. Han måste övertygas och det är ert jobb att göra.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av lilla mia »

hej!

och tack!
ska botanisera i favoritrådarna om 8-månaders ångesten. så klart fattar jag att det är där vi är. varför har jag så svårt att bara acceptera läget och resonera ok, just nu är det så här, det är inte för evigt.

att leva just i nuet. det är verkligen svårt.

schemat fungerar bra som det är nu. han sover näst intill alltid hela sin 1,5 timme på rygg i vagn. nån gång de senaste veckorna har han skarvat (en gång- ingen gång!). vi har även emluren i vagnen. vaknar han tidigare så är det inom marginalkvarten. han brukar också somna inom maginalkvarten men med hjälp :oops:. en anledning till att förlägga fmluren inne i säng skulle ju vara den att få honom att somna själv då. jag tycker det är mycket enklare att springa till vagnen och vagna än vad det är att välja att gå in i rummet och buffa. det är liksom lättare att låta honom hållas i sängen där han kan snurra runt och hitta en skön sovposition alldeles själv. hmm, ska fundera på den. eller jag kör nog på den from imorgon. måste ju bryta detta vagnande på något vis. möjligen borde jag förlägga båda lurarna inne en tid för att få till det här med läggningarna. fast jag vill ju inte förvirra i onödan. och vi blir ju väldigt låsta om båda lurarna förläggs inne eftersom selma sover efter lunch, inne, alltså mellan lillebrors lurar....

iaf körde vi 10 minuters skratt ikväll inför läggningen. erkänner att det slarvats. vi har nog varit nöjda om han skrattat nån minut innan läggningen. lite titt-ut med storasystrarna, hiss upp i taket och kittel. han är verkligen svårflörtad (JUST NU :wink: ) men lite skratt lyckades vi i alla fall pressa fram. somnade utan nämnvärda protester på 5 minuter! tjoho!

och det var ju intressant som du säger, torsmamma, att han faktiskt fattar ramsan men att han blir störd av oss när vi börjar hojta. fast å andra sidan. hur kul är det att ligga och skrika i dryga timmen mellan 5-6??? :cry: :evil:
responsen från selma om hon gnällde nattetid var att hon tystnade och sov vidare. men den här lilla killen han hojtar bara på ännu värre. det är väl därför jag tänker att den inte "tar". eftersom jag inte får den önskade reaktionen.

det här med mozart. vi har bara en stereo i vardagsrummet. och det behöver vara väldigt hög volym för att den ska nå fram till och överrösta killen. dessutom sover ju selma i samma rum som honom och linnea i rummet bredvid. så då väcker vi ju hela huset. känns inte som nått bra alternativ.

tack för svar!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av TorsMamma »

lilla mia skrev: det här med mozart. vi har bara en stereo i vardagsrummet. och det behöver vara väldigt hög volym för att den ska nå fram till och överrösta killen. dessutom sover ju selma i samma rum som honom och linnea i rummet bredvid. så då väcker vi ju hela huset. känns inte som nått bra alternativ.
Detta är nyckeln anser jag. Ni tar "hänsyn" till resten av familjen och då får inte sonen korrekt svar, inte syskonen heller. Du gör allt för att lugna på kortast möjliga tid, allt för "husfriden". Visst?
Sen söker du HANS bekräftelse, typ du säger ramsan och han skall tystna och vara nöjd med detta. Kunde han skulle han säga, ja mamma du har rätt, nu sover jag. MEN, så funkar inte barn, det är ditt jobb att ÖVERTYGA honom, det har du inte lyckats med 100%.
Så hellre 1-2 veckor husljud som dundrar än månder med trasser där du förr eller senare kommer att sitta fast mer och mer i olika träsk av alla de slag.
Om du talar om för de andra i hushållet att nu kommer här låta en tid så kommer de att acceptera det bara de VET att DU har kontrollen. Först då kommer även sonen att acceptera detta. Det är en inställningsfråga serru. 8) :lol:

En 8-mån är svårflörtad, ju mer svårflörtad desto mera skratt behövs för att man skall må bra. Övertyga är ditt jobb. Du måste själv ha roligt och göra.

Har du läst "attityd" tråden? Läs den igen. Läs även denna tycker jag.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Sen lite bonus.
Träsktråden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

Attityd tråden
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av lilla mia »

hej hopp!

tio minuters skratt innan läggning, lurarna inne i spjälsängen, omstrukturering i matschemat så att amningen blir till mellis istället för på morgonen gjorde susen.

han somnar utan protester till natten. en stunds gnyende på daglurana (somnar själv utan trafik från mig), gapar och äter! han sover hela natten och jag väcker killen klokan 07! och han strålar som en sol (och mamma med!)

i 4 dagar! :D

kram.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av Luvisen »

=D> =D> =D> =D> :thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av lilla mia »

hej hej!

det var ett tag sen. :)

håller precis på att lära elias att somna själv. det har varit alldeles för mycket trafik från våran sida under 8-månaders ångesten. men nu är den förbi :D :D och vi har hamnat i ett mönster som behöver brytas.

elias sover två gånger per dag. men han protesterar i 15-20 minuter innan han somnar- varje gång. alltså 3 gånger om dagen. så tråkigt. :cry: han lyssnar på ramsan men skriker upp sig igen kort därefter. brukar ramsa 10 gånger i rad ibland för att lugna honom. men ofta tar det nån minut så börjar han igen. ibland sätter han sig upp eller står i sängen. kastar ut gosedjur eller byter sida. lägger sig ner mellan varven och somnar alltså efter 15 minuters protesterande. går jag in så lägger han sig ner direkt bara jag närmar mig sängen. hur ska jag tolka det? det är som han behöver se mig och känna min hand på sin rygg för att han ska släppa taget och somna. :oops:

nu är jag inne på 3:e dagen då jag inte gått in alls och tänkte att det då skulle ge sig. men det har inte blivit några förbättringar. jo han somnar ju utan att vi går in men det är inga roliga läggningar när det skriks i en kvart....

han sover sedan gått till jag väcker och även hela nätterna.

tips?

kram
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av SusanD »

Hej hopp, här kommer ett snabbt svar innan barnen vill ha lunch.

Ovanor är till för att brytas så det är bra att ni tar tag i saker och ting.

Jag funderar på hur du använder dig av ramsan. Du skriver att du ramsar 10 gånger för att lugna honom men att han sen skriker upp sig igen.
Tänk istället dialog och att han får skrika och gapa, vara arg och butter. Det är hans svar till dig och det är vad du har att svara på.
Ramsa fyra gånger och lyssna sen vad han säger, blir han arg så låter du honom vara det en stund. Ta en bok och läs en stund medan du sitter utanför hans rum så du skingrar överkoncentrationen. Han behöver inte bli tyst och lugn direkt, om han är arg måste han få vara det klart.
Tänk på vad du vill säga med ramsan - ibland behöver man vara lite sträng och säga att det är dags att sova, ibland behöver man vara lite mildare och mjukare. Förmedla dina känslor i ramssvaret men låt lilla sonen reagera och besvara.

Åh vad flummigt det blir men jag hoppas att du förstår hur jag tänker. Man måste inte till varje pris få tyst på ungen bums. Du får hojta om jag ska förklara mer.

Gå inte in, du stör. Han måste få ställa sig upp, få kasta ut sina gosedjur, lägga sig ner, hitta en skön sovställning, ställa sig upp igen, sätta sig ner - det hör liksom till hans privatliv.

Att han lägger sig ner direkt när du kommer in och lägger en hand på honom behöver inte alls betyda att han behöver se dig för att han ska somna. Det kanske är så att han tycker det är bättre om du fixar hans insomning för han kan inte det på egen hand, än. Men om du jobbar med ramsan så lär du honom somna själv, även om det tar ett tag i början. Att han blir arg är ju inte så konstigt, man blir frustrerad när man vill sova men inte riktigt får ordning på saker och ting.

Handen på ryggen ska du alltså förmedla med RAMSAN. Han frågar ju hela tiden om det verkligen ska vara så att han ska somna på egen hand. Han frågar ju dig om han kan somna på egen hand. Och ditt svar ska vara rakt och väldigt tydligt: JA du kan somna gott på egen hand.

Och där var mitt väldigt korta och snabba svar slut. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av lilla mia »

hej!

tack för svaret kära susan! hoppas inte barnen hann bli allt för hungriga nu när du blev försenad med maten... :roll: :wink:

att jag ramsar 10 gånger i rad var just för att förmedla jag finns här direkt utanför och vaktar, det är bara att lägga sig ner. alltså istället för att stå inne hos honom med handen på ryggen. men nu är det slut på det då.

jag försöker ändra tonläge efter hur han låter. och fattar att han är arg osv. men tycker så synd om honom när han är ledsen och bara inte kan släppa taget och somna. jag hör ju på honom att det bara är det han vill.

nåväl. både em luren och nu ikväll gick toppen! 5 minuter och bara ramsan just när vi lade honom. (fast maken fick bakläxa för han la ner gossen utan att skratta varpå han blev jätteledsen på en gång. NEJ! ut och skratta med er!) de kom tillbaks efter några minuter flygandes ner i sängen och så blev det ju så bra som jag beskrev. hoppas poletten trillat ner!

iaf så fick jag lite ny attityd att fortsätta sträva mot målet, tack igen!!

KRAM!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av lilla mia »

alltså nu tog det 40 minuter! :( jag tänker ju med hjärnan i dessa stunder men när hjärtat vill fightas och komma först så känns det ju inte alls bra.

vissa gånger somnar han på fem minuter numer :D men nu kom ett riktigt bakslag. först stod han upp och filosoferade en stund. säg 5-10 min. sen började han gny och snurra runt i sängen omvartannat. men sista 20 så var det jätte jätte ledset skrik och han lugnade sig inte på ramsan. till slut öppnade jag dörren och ramasde så han såg mig. då lugnade han sig och somnade strax därefter. i sånna här situationer känner jag ju att jag vill gå in och bara lugna och så snabbt ut. men det känske bara ställer till det för honom?

varför är det så olika gång från gång... hur mycket sömn ska han få när insomnadet tar så här lång tid? han får 45 nu iaf.

hmmm... :roll:
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av Anna09 »

Hej!
VI har också haft mycket frågor i samband med läggning, periodvis. Vårt framgångsrecept har varit/är att ALLTID GÖRA PÅ SAMMA SÄTT. :wink:

Så Bra att ni skrattar mycket! =D> Fortsätt med det, lägg under pompa och ståt, servera en SUPERGLAD uppmuntrande ramsa x4 verser ut, stäng dörren och gå raskt över till husljud, hörbara behagliga sådana. Ett tag satte vi oss och pratade i vår trappa, berättade våra dagar och småpratade lite så att hon hörde oss på vettigt avstånd. Bra för både henne och oss som hann komma ikapp oss pratmässigt. :shock: :D

Vi höll på med samma strategi tills fnurran gått över.

Strategi, attityd och konsekvent svarande är receptet. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Elias snart 6 månader, kurstart 8/4.

Inlägg av lilla mia »

tack tack för pepp! :heart:

läser och tar in!

lillkillen har blivit förkyld och fått feber så det var säkert det som spökade redan igår. jag ska ta nya tag igen när han är frisk. nu hjälper jag honom vid behov. han behöver sin sömn för att bli frisk.

kramis.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"