Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av lilla mia »

jag tycker det ser bra ut! kanske nån annan som har inputs?

ha nu en skön semester i norrland!

kramar lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

Åh herregud..behöver lite pepp. Det är lite tungt just nu. 3 dagen med nya 2 lurs-schemat. Jo, visst är det väl så att alla sorters ändringar i de små livens scheman gör att det blir fnurror... mina vaknar fortfarande en timme för tidigt, jätteglada - minidisco! tills de blir less och som jag tolkar det "vill upp och leka". sen under dagen är det så trötta och gnälliga, somnar med mat i mun och är hur svåra som helst att väcka ur en 5 minutare. Jag tycker de verkar lite väl trötta och funderar på om vi varit för tidigt ute? Eller så är det 8-ångest som legat på lur men som jag nu tycker mig se klart och tydligt? Extra noga med att vara nära mig och vill ha hjälp med allt som de tidigare helst gjort själva. Just då behöver jag ju vara extra trygg och tydlig, och så går jag ändå runt o fnula på om jag gör rätt... hmm. Jag tror mycket har å göra med att jag ofta känner mig otillräcklig för de två. Jag hinner inte med, och tiden går till att försöka vara ett steg före hela tiden. Jag blir så stressad o irriterad när det kommer till just den punkten när det tunga rinner över, för man kommer ju ofta dit där det tar stopp. Brukar ofta känna att ingenting är för jobbigt eller tråkigt men ibland när de somnat går luften ur mig och jag blir så ledsen...tveksam. I morgon är en ny dag, peppar jag mig själv och försöker tänka på allt kul vi haft. Ja, det är väl extra motigt nu, vill oftast heller inte erkänna att det varit motigt hela tiden fram tills nu.

Behöver nog lite pepp....och bastning, någon som kan sätta den här vargmamman på plats? :wink: :oops:
Bibbi & Harry
Födda 101022
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

Passar på att önska glad midsommar också :)
Bibbi & Harry
Födda 101022
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av lilla mia »

trevlig fortsättning på helgen!

jag tror absolut du ska ge dem en vecka med nya schemat. elias var likadan. hade jättesvårt att hålla honom vaken och även han somnade under måltiderna några gånger den veckan. och jag kände mig verkligen hemsk, men sen vände det!

här är det också motigt. ska skaka liv i min tråd igen. man skärper sig liksom när man har sin tråd igång. :wink:

KRAMAR!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

Hej Mia!
Trevlig fortsättning du med :D
Skönt att höra att det tog lite tid för dig med. Nu är det ju verkligen en tid av på tippen till för mycket av...mycket :roll: var och varannan dag uppstår frågor i mitt lilla huvud..

Ja! Skaka liv i tråden! Det tycker jag låter bra. Hur skönt som helst att skriva av sig vare sig någon läser eller svarar :) Fast roligast är det ju att få inputs :lol: Och då kan jag läsa lite också, det är roligt att följa någon med knodd i samma ålder...med samma trassel och härligheter!

Tänkte höra med dig ifall du någonsin prövat läggning i vagn inför natten. Alltså...om ni någonsin varit iväg på middag...eller picknick i solen och kanske inte vill att dagen ska ta slut där? Har du låtit Elias somna på plats och sen lyft över till sängen? Vi känner oss lite inlåsta nuförtiden då dagen tar slut så fort och vi inte kan vara ute tillsammans efter läggning...Hur tänker ni kring det?

KRAMAR!!
Bibbi & Harry
Födda 101022
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av lilla mia »

hej!

senast igår (på midsommarfirandet) somnade han i vagnen utomhus. sov där i knappa två timmar. lyfte in i bilen varpå han vaknade ch var vaken de 20 minutrarna hem. Väl hemma la vi i sängen och ramsade ut. hade förberett mig på HÖGA protester men det gick fint. lite gnöl men han somnade på egen hand efter ett tillrättaläggande.

så visst. det går att lägga borta och sen söva om hemma även om det blir lite uppvak. och på det hela händer det ju inte så ofta även om det blir vid fler tillfällen så här på sommartid!

kramis!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Någon som har lust att bolla schema?

Inlägg av Guldpuman »

Ok. Jag vet att det är semestertider och alla ni fina har fullt upp med ert egna.... Men om någon har lust att bolla lite skulle det sitta sååå fint :D

Om jag nu inte fattat B&H helt fel så är pärlorna för trötta på dagarna och nu när jag filar på ett nytt schema så smiter vilorna in i maten och jag får det inte att gå ihop utan ett långkör efter middagsluren och gonattet vilket jag ställer mig tveksam till att B&H kommer att klara av då redan 3 timmar inte är så poppis. Eller det är faktiskt lite dubbelt för när de väl fått sin välling vid 18.00 kan de rejsa runt i vår säng, köra kramkalas och balooba! Nångång har vi glömt bort oss i detta gosiga och 30 minuter gått oss helt förbi, B&H är fortfarande piggelin, men bara efter vällingen...smått övertrötta kan man undra? Sen är det ett hej o hå på morgonen från 05.00. Glatt snickelisnack på hög nivå (inte konstigt att de är trötta vid 09.00) vi låter de såklart vara och de få gånger vi kört en pangramsa så har de blivit sura! Vi testade att därför att förlänga kvällen vilket gjorde att de sov lite längre...men jag undrar om det är så bra med 11 timmarsnatt?! Näää... När de väl sover på dagarna så sover de såååå djupt, det är jag suuupernöjd med :thumbsup:. Jag måste alltid väcka dem. Oftast väldigt glada men ibland blir de ledsna (fortfarande trötta?) :roll:
Att melliset är så...ja inte så fantasifullt är pga de varit så trötta..inte orkat med nåt annat.

Nuvarande schemat ser ut så här:
06.00 gomorgon o välling
07.00 familjefrulle
09.00 sova 45 min
10.00 lunch
12.30 Mellis Banan/Avocado/Smörgås
12.50 Välling
13.00 Middagslur 1,5 timme
16.00 middag
18.00 välling och gonatt

Sen har vi ju maten, mina vänner. Inte så kul nu. Har gått från mata dem med sked till att ge dem 50/50 plockmat till att nu köra på 100 % plockmat men de vill ner ändå. De har aldrig riktigt gillat sina stolar...och så vill de ju stå hela tiden så jag vette fanken om golvet kan vara en idé......stå på maten och grejsa med varandra hahaha. Kan de snåla intaget av mat vara ett orsak till gnället? Jamenar...små barn svälter ju inte sig själva? Men om de inte tycker det är gott?...Äsch jag vet inte. Ska kika in hos fjällfolket som verkar veta mkt om detta...men om ni har nåt extra att komma med så gärna :heart:

En fundering till...nån kväll har vi gjort så att de har fått somna i vagnen inför gonattet vilket gått jättefint. Men så har de vaknat en kortis när vi lyft över dem, dock väldigt glada knoddar som sen fått sig en slurk och somnat om i sängen. Jag har inte märkt av nån större skillnad morgonen därpå men kan den speglas senare i veckan? Att det blev annorlunda och lite kortare..? Rubbade rutiner? Det händer ju annars mkt nu, massor (!) av tänder och står nästan själva..

Jättetacksam ifall någon vill bolla :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av SusanD »

Hej,

lite tankar kring maten. Enligt det schema du skrev i inlägget ovan så kommer måltiderna alldeles för tätt. Inte undra på att de har svårt att sitta still och äta. Dryga ut på tiden mellan maten, 3,5-4 tim är mer lagom. Magen behöver bli hungrig men även vila lite mellan måltiderna.

Nu är väl barnen närmare nio månader om jag räknat rätt. Nu är ju vår plutt bara dryga 7 månader men för lite inspiration skriver jag ner vårt schema. Du får modifiera och fundera lite så du får till det på ett bra sätt för er del.

7.00 väckning och välling
8.00 äter lite extra frukost med familjen
9-9.45 sover
11.00 äter lunch
12-14 sover
14.30 äter mellis, oftast gröt
17.30 äter kvällsmat
18.45 kvällsslurk
19.00 sova natt

Måltiderna blir ju lite tätare på kvällen men aptiten är det inget fel på. Nu har vi en lång em men det har aldrig varit några problem, vi är mycket ute och på resande fot så det är mycket att engagera sig i.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

[-o< Susanne! Det nya schemat har gått hur bra som helst! :D Tack för ditt fina råd!
Jag trodde inte att den där långa kvällen skulle gå men de kör järnet ända in i spjälorna :lol: Och maten, mycket bättre nu också! Jag tror jag var lite rädd för att låta dem sova den där långa stunden innan mellis på en ganska tom plockmats mage. Men som sagt. Det har gått jättebra, de sover lika bra nu. ALLT har bara blivit bättre! (Tom deras magar då vi sluppit 2 mål av både välling och gröt då B&H orkar mer nu.)

Vi kör nästan som plutten :wink:
6.00 väckning och välling
7.00 familjefrulle
8.00-8.45 vila 45
10.00 lunch
12.00-13.30 middagsvila
14.00 mellis
16.30 middag
17.45 kvällsslurk
18.00 gonatt

Tack igen!! :heart: :-D Nu ska jag kämpa vidare med den sociala delaktigheten och det är inte lätt alla gånger...en här en där.. #-o :heart:

KRAM!
Bibbi & Harry
Födda 101022
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av SusanD »

Vad glad jag blev när jag läste ditt inlägg, det låter som om ni har det jättebra just nu. Njut och när det gäller den där sociala delaktigheten så krångla inte till det. Låt barnen vara med när du jobbar och så får de hjälpa till en stund innan de kryper vidare till sina egna projekt.

Själv målade jag en hylla jag byggt till barnens rum tillsammans med våra tre stora barn. Det var jättekul och det blev väldigt mycket färg på oss alla. Det var bara grundfärgen och så fick jag rolla över hela hyllan för att få det jämnt och fint.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

hallå hallå i stugorna :)
det låter så fint å läsa om hyllbygge och andras sociala delaktigheter. tänker mycket på det nu då jag får känslan av att de två vill vara mer med oss och hjälpa till, få vara med. Harry är väldigt gnällig, hänger i hasorna och verkar olycklig då han inte kan stilla sin nyfikenhet. ska verkligen försöka ta mig an lite arbete här hemma för oss att göra men det är lätt hänt att de två tar över och så står jag plötsligt där och inte får ngt gjort då de två t ex tagit all mat på diskbänken o gnagt/mosat upp. det går ju an, inget problem med mosad mat egentligen, men lunchen måste ju lagas och det blir på låtsas och jag får svårt att slappna av då jag känner en viss stress över att få saker gjort. eller så blir det vanskligt, nästintill farligt då de två verkligen balanserar och glider runt uppe på höga höjder. då står ju jag mest bara och är beredd på att ta emot fallande barn.. jag har svårt att få till något vettigt. är de för små ännu för att förstå njutningen i det hela för de verkar inte riktigt bli nöjda av att dammsuga, plocka diskmaskin, tända släcka lampor, tvätta, plocka tvätt... de blir lätt frustrerade, ledsna, uttråkade? och det känns som att det bara blir en annan typ av lek.
kanske går jag för fort fram? jag vill att de ska bli mer delaktiga i vår vardag och göra saker med oss, inte bara få leka i stora rummet, förvisas... känns snart som att jag måste börja leva livet på vårt golv istället för att gå omkring med två i fnen, ja då har jag ju noll armar till att göra saker med.

ni med tvillingar, barn tätt i åldrar..hur gjorde ni när det var under året? vor kyl med en massa goa tips! :)
Bibbi & Harry
Födda 101022
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

oh, missade lite bokstäver här och där... små små tangenter på mobilen :D
Bibbi & Harry
Födda 101022
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Jag har inte tvillingar med de stora är födda rätt tätt. Jag tror att du har en poäng när du skriver tillbringa mer tid på golvet. Det var just vad jag gjorde, jag gjorde mycket just på golvet. Då var jag inte rädd för att de skulle trilla ner och de kunde röra sig fritt. Att sitta i diskon med lite rinnande vatten var också mycket populärt.

Social delaktighet har varit min räddning, att lägga in i tvättmaskinen och få trycka på knappen var mycket spännande.Sedan var det superkul att titta när tvätten snurrade runt.

När vi lagade mat så lät jag dem få ha vispar och bunkar. Gärna med lite vatten i. Blev blött men det går ju att torka. Majs var också bra att få plocka i sig under matlagningen. Mättade inte utan höjde bara blodsockret lite så att humöret höll sig uppe tills det var dags att äta.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

Hej Lindström och tack för tipsen :heart:

För några dagar sen fick de skramla runt med bunkar och vispar och vatten ett tag på golvet och det var ju superfestligt. Jag önskar att vår ho var dubbel med plats för båda för jag håller med om att den rinnande kranen är en älskling de båda vill åt!
Mat i aktiviteten är ju en räddning också och majs var ju ett bra tips. Vi har kört på russin :lol: det tycker de är kul och gott, lite konstigt motstånd å tugga på och så.. Men annars så försöker jag just nu laga i ordning maten när de vilar så att jag slipper bli så stressad över att de hänger kring benen så får vi ta det där "sitta på diskbänken" när de blivit lite äldre..

De sociala aktiviteterna är nu bla dammsugning och det gillar de verkligen. Det blir ofta en liten dragkamp om vem som ska få stoppa munstycket i munnen mellan varven :mrgreen: sen är det som sagt festligt med diskmaskinen och där har de nu börjat haja att jag blir glad om de ger disken till mig :thumbsup: det tycker jag är himla fint. Ibland har de hjälpt mig att vika tvätt och lägga i lådorna men det blir ju mest "dra ut alla kläderna ur lådorna" :lol: jag är bara glad över att vi gör något tillsammans (fast jag kanske borde instruera lite mer??) I förr går hjälptes vi åt att möblera om rummet och flytta ett stort skåp. H sköt på och B satt mest nöjd och plockade med grejor vi skulle flytta runt. De var väldigt nöjda hela tiden och tittade på om de inte hjälpte till. Så det var lyckat.

Så det går framåt! :D Däremot ska de vara precis där jag är hela tiden och leker endast korta stunder helt själva. Så jag är runt dem hela tiden och det går ju an. Det är väl bara det att jag önskar de fick ro att undersöka världen på egen hand.. Ensamlek helt enkelt! Men det är klurigt att få till än så länge. Nu till helgen sätter vi upp en vägg i vår lilla etta :lol: nu ska ungarna få ett eget rum! HURRA! Och därinne kan vi ju sätta spjälsängarna på motsatt sida om varandra så kan de leka där mer ostört. Nu när jag prövat med ensamlek och sängarna stått intill varandra vill den ena ha vad den andra har osv och det har slutat med krokodiltårar.. Mjaa. Och så vill de upp, ur sängen... Så på golvet i deras rum kanske kan sluta med ett bättre försök? Vi testar iaf. Och så kanske vi bör göra nya inköp av grejor för en burk med klossar tar 2 min innan den är ointressant. Osv med allt det andra också. JAja. Det löser sig nog!

Men sen är det svårt det där om man ska lägga sig i eller inte under dragkamperna? En tvillingmamma vi känner sa att de tycker att de la sig i för mycket när de var mindre så nu var det "MAMMAAAA" hit och PAPPAAAA" där hela tiden när dragkampen började. Men jag funderar på om det inte är lite orättvist att den som drar mest får saken?...alla gånger? Nån kommer ju definitivt bli bättre och snabbare på att rycka åt sig saker...? Fast de kanske löser det själva? Fattar att den andra blir ledsen? Eller blir det inte djungellag då? Jag har läst i barnaboken och där finns mest exempel på äldre syskon som man talar om för hur det ligger till med den lilla och att man ska vara snäll mot varandra. Här är det ju samma nivå på förståndet för båda :lol: jag har iaf försökt att visa att man inte drar saker ur händerna på varandra...och att det ofta finns något liknande, annat kul man kan leka med. I stil med "Harry har den nu...du kan leka med den här" äsch jag vet inte. Å ena sidan känns det inte ok att dra och slita medan den andra sidan inte tycker det är helt ok att de kollar av mamma hela tiden, för visst vill jag att de ska känna att jag litar på att de kan klara av situationen själva. Men så vill jag ju inte ha nån flugornas herre i hemmet för barn kan vara ganska så elaka mot varandra..eller är det när föräldrarna missat något? Hur tänker ni andra?

Sen funderar jag mycket på gränssättning! Hur det är nu och hur man vill ha det sen. Kloka ungar som tänker själva 8) Själv har jag haft mycket stränga föräldrar som inte haft mycket till tålamod och brusat upp för minsta lilla vilket jag aldrig någonsin gillat. Och ofta var svaret på mina frågor: DÄRFÖR! vilket är ett så himla tråkigt svar. Man vart ju alldeles tom! Ursch så vill jag inte att mina barn ska känna. Tom och bortgjord. Däremot har jag alltid varit en klok unge som tänkt mycket själv, lite för mycket :roll: men med noll självförtroende (ja.. :lol: det märker ni nog av mina funderingar kring det mesta)...och så vill vi ju inte att B & H ska ha det. Jag har hela tiden varit uppmuntrande och positiv till deras undersökningar i hem och park. Inga vattenpölar är förbjudna, bara byta kläder sen när vi är hemma. Inga problem, vad det än gäller. Vill de klättra, klättra! Så lägger jag kuddar runt om.. Oj, hoppsan, du bajsade på golvet. Festligt...det torkar vi upp. Där ramla favortitskålen i bänken, oj oj hoppsan hejsan akta de små fossingarna.. Ja, ni fattar. För mig känns det självklart att inte tro att det skulle hjälpa att bli arg eller sur för ovanstående. Det skulle ju bara bli jättekonstigt i barnens ögon enligt mig. Så nu till mina funderingar....kan ju få för mig att denna buffé av "gör vad du vill" kan leda till små illbattingar som sen verkligen gör vad de vill och inte alls lyssnar. För jag menar, allt är ju verkligen inte helt ok att göra, inte sant och då måste man få B & H att lyssna. Än så länge får jag inge vidare gensvar. Hur många gånger jag än visar aj aj AJ vad ont det gör med fingret i gaslågan och aj satan vad ond o farlig kniven är där framme så är det som att allt går dem förbi. De förstår inte alltid allvaret. Inga stora ögon av mina charader :lol: Bara jättegråt och superledsen, arg för att de inte fick. Och då tar det ca 15 min innan något annat, kex, vattenflaska, annan grej, kramar är tröstande. Jag kan få sånna där mardrömsbilder i huvet - B & H skriker och lägger sig ner på golvet och stampar på ICA eller bara inte har nå hyfs mot andra människor i T-bananen.. För gråter de i vagnen så tänker jag ju att "Ja, inte kan det vara så kul att sitta där när det är roligare där borta" och plockar upp...visar runt så gott det går med två på armen. Vilket leder till att jag ju svarar på gnället - Att vagnen är tråkig... Men det är ju roligare att sitta med mig bland folk? Bara väldigt svårt att hålla i dem! Fast det vore ju fint om de tyckte om att sitta i vagnen också! Praktiskt liksom :mrgreen: Hur gör ni andra med gnäll och krokodiltårar?

Kramar!
Bibbi & Harry
Födda 101022
Guldpuman
Inlägg: 51
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 11:33

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

Hmm..funderar på om man kanske borde starta ny tråd eller be om förflyttning till barnafostran så mycket som jag babblar på om ditten och datten.. :lol: är ju inte så mycket kurbarn och snart över 12 mån. Men pluttisarna har ju varit små och kurade som attan. Jaja. Jag gör som ni vill bara hojta!
Bibbi & Harry
Födda 101022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"