Några frågor för en 6 veckors kille

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lindborgskan

Några frågor för en 6 veckors kille

Inlägg av lindborgskan »

Hej!

Till min stora glädje läste jag Barnaboken och texten om kolik redan när Theo var 5 dagar och sen dess har jag alltid gett honom mat så fort han har skrikit. TACK ANNA!! Nu vid 6 veckor sover han 6-7 (21.30-04.00) timmar i sträck på natten och sen 3 timmar till på tidig morgon.

Jag har läst sova hela natten boken och har lite följd frågor... den vänder sig ju för det mesta till äldre barn.

1) Eftersom han är så liten når händerna precis till munnen när jag lägger honom i sovställningen och han har stort sugbehov (vi har ej börjat med napp) och ibland verkar det som om han väcker sig själv av att sugbehovet vaknar när handen nuddar munnen...vad kan jag göra åt det? Ska jag vagna när han ligger och suger på handen?

2) Ofta när han vaknar gnyr han bara och knölar runt i vagnen ska jag vagna då eller vänta och se i fall han börjar skrika? Vagnar jag inte kan han ligga och knöla i 30 min till 1 timme, skulle jag ha vagnat skulle han ha somnat på några drag. Är det dumt att låta honom ligga och gny istället för att sova bra?

3) Ska jag följa tiderna på schemat eller följa antalet timmar han skall sova? Ibland somnar han senare än han ska (pga flera blöjbyten eller svårt att rapa etc) ska jag väcka efter 2.5 timmar eller när klockan är 15.00 (+marginalkvarten) om det är då han skall vakna? Då får han inte sina 16 timmar det dygnet.

4) Som det är nu vagnar vi honom alltid när han skall sova, ibland krävs bara ett drag och ibland 10 min till och från. Kan jag gå över till buffandet på natten? Vore skönt om han sov i vaggan istället för att släpa vagnen 1 trappa upp.

5) Är det meningen att man skall kunna sluta vagna och bara lägga i sovställningen precis som man kan sluta buffa äldra barn och bara säga ramsan?

6)Ofta på dagslurarna vaknar han (ofta efter 45 min eller 1 timme)och jag måste vagna till och från i ibland 10 min ibland 45 min kan det bero på magen eller gör jag ngt fel? Har följt samma sovtider i 2-3 veckor nu. Sen somnar han ofta om och sover stenhårt så att jag har varit tvungen att väcka honom när det är dags.

/Jenny och lilla Theo
MarieH

Inlägg av MarieH »

Flyttar upp tråden, jag är också nyfiken på svaren :).

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

och nu puffar jag upp tråden efetrsom att jag är i typ liknande situation :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
MarieH

Inlägg av MarieH »

Och jag slänger in en länk till en tråd jag startade för att lösa bekymret att det tog sådan tid att få fason på schemaföljandet: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4455. Här finns en hel del matnyttiga råd, och i princip svar på fråga 2-5 :D. (Jag har en tendens att bli lite långrandig när jag försöker ge fullständig info, för att få bra svar, så det är en del att läsa... :roll:.)

Vad gäller fråga 1, så har vår lille skrutt slutat väcka sig själv sedan vi började med schemat och framförallt sedan han började få i sig större matmängder. Sugbehovet verkar ha lugnat ner sig. I vilket fall som helst vagnade vi inte bara för att han låg och snuttade.

/Marie

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Oj, har din fråga slunkit förbi mig obesvarad :?: Förlåt :oops: Jag brukar om inte annat besvara varje fråga jag ser inte har fått svar från någon annan.

Nu har du fått tips här men jag drar en repa :lol:

1. Nej, han vaknar inte av det. Men suga "måste" han. Låt honom vara i fred här :!:

2. Bedömningsfråga från gång till gång. Märker du att han är "vaken" lite väl länge för din smak, kan du hjälpa honom på traven helt kort :!:

3. Följ schemat och använd vid (hans) behov marginalkvart - både hit och dit, till nöds :!: Det gör inget om han inte varje dygn kommer upp i exakt sina timmar.

4. Visst kan du. Buffandet ska fungera som en "överförd" vagning, så man får ta i även här och vara lika kort (eller kortare). Avsluta med lätt statiskt tryck och gå :!: Det värsta som kan hända är att du får återgå till vagningen och då får du släpa vagn ett tag till. Eller skaffa en extravagn att ha däruppe.

5. Ja. Kanske inte varje gång men mer och mer. Mätt mage är huvudingrediensen :!: Och att man är glad och älskar att sova :lol:

6. Magen? Hur då :?: Det här är vanligt och man får ofta hjälpa till halvvägs. IInskränk dina gracer så mycket som möjligt och ha bara tålamod :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Jag kommer med ett tillägg bara (har ju tid med det nu när sonen sover som han ska :lol:): att vakna efter 45 minuter är naturligt, de sover lättare då. Sömnpassen är 5, 20, 45 minuter; 1.5, 2 och 3 timmar o.s.v.

/Marie

lindborgskan

Inlägg av lindborgskan »

Tack för svaren!

Lilla Theo har slutat suga så mkt och han sover bättre och bättre. Det passet han har svårast att sova är det 17-19. Det har vi kämpat med länge och verkar inte få till det helt. Vi har nu minskat det sovpasset till bara 1,5 timmar och han närmar sig det. Idag sov han 1 timme utan att vakna.

Vi bör nog dra in på vagningen och bara göra det precis innan han tar till skriket och inte för att han gnyr...måste bli lite tuffare där.

Han är just nu inne i en ökningsperiod men får tillägg på kvällarna för att kunna sova som en gris hela natten. Detta har funkat bra han vaknar dock kanske 30 min tidigare än vanligt på morgonen.

/Jenny och Theo snart 8 veckor.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"