Harry 9 månader vaknar i ottan

Skriv svar
MJE

Harry 9 månader vaknar i ottan

Inlägg av MJE »

Hej!
Vi har en underbar liten grabb på 9,5 månader. Sedan han var tre månader har han sovit exemplariskt 11-12 tim/natt utan mat eller uppvaknande. Han har somnat själv när vi lagt honom i sin säng. Underbart tycker vi. För tre veckor sedan lärde han sig att ställa sig upp i sängen, och efter det är allt annorlunda. Så fort vi lägger honom kl 20:00 på kvällen reser han sig nästan tvångsmässigt och blir så småningom helt hysterisk, särskilt när vi lämnar rummet. Något säger mig att det inte är så bra att hela tiden hjälpa honom att lägga sig, men det är så vi varit tvungna att göra. Efter en timme eller två kan han vakna och åter ställa sig upp och gråta förtvivlat. Sen sover han hela natten till strax innan fem. Då vill han vakna för morgonen. Står upp i sängen, omöjligt att söva om honom. Till saken hör att han inte för den skull vill sova längre än tidigare på dagen. Han har kort och gott minskat sin sömn med ca tre timmar/dag. Vill fortfarande sova på ungefär samma tider som innan dvs kl 09:30 ca 1,5 tim och kl 15:00 1tim. Det är så frustrerande detta, vi vet ju att han kan sova 11 timmar, varför har han slutat med det? Vad kan vi göra? Är det dags för bara en tupplur/dag?
titti_lie

Re: Harry 9 månader vaknar i ottan

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Jag tänker spontant att sista luren blir lite väl sen. Ni kanske kan köra en kort (20 min) på förmiddagen och en längre vid 12 mitt på dagen?

Vid läggningen, låt honom stå en stund om han tycker att han vill det. Han vet ju hur man lägger sig ner, visst? Om han gallskriker skulle jag påminna med med en ramsa, börja inte underhålla honom i onödan. Att "hjälpa" kan skapa mer frågetecken.

Är det mörkt i rummet? Inte kolmörkt rum brukar den här tiden på året resultera i tidiga mornar. Man kan tycka att det är lite jobbigt att mörklägga totalt, klippa mörkläggningstyg och hålla på, men det brukar kunna vara värt det.

Sen är han ju i en ålder när separationsångest kan vara på tapeten, men agera självklart och jag tror han blir viss om att han är trygg.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
miniz

Re: Harry 9 månader vaknar i ottan

Inlägg av miniz »

Hej och välkommen hit till forumet! :D

Precis som titti_lie (tack :heart: ) skriver, kan det vara 8 mànadersàngesten som spökar. Läs pà i Barnaboken under 8mànaderskapitlet sà fàr du alla verktyg du behöver.

Se över schemat och justera till 14 timmar sômn i dygnet.

Om du vill gà in och lägga ner pojken, sà gör det sà snabt som möjligt, in, lägg tillrätta och ut med ramsan. Och attityden i magen!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"