Skall vi kura båda barnen samtidigt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
P

Skall vi kura båda barnen samtidigt?

Inlägg av P »

Hej
Håller på att läsa in oss på SHN-kuren, har köpt boken SOVA HELA NATTEN. Vi har en 6-mån kille som snart skall få sova hela natten och en 2,5-årig syster som sover bra men tar tid att lägga (20-45min).
Har 2 frågor som jag inte hittat svar på.
1. Skall vi kura storasyster samtidigt så att hon somnar på egen hand? Skall de kuras ihop eller skall jag åka till min mamma och kura lillebror och pappa kurar storasyster hemma? Så att de ej stör varandra?
2. Lillebror är en kräkbebis. Han ligger på mage mkt på dagarna och efter ett tag är det som om han simmar i en kräkpöl. Hur går det då med magläget under läggningen? Risken är att han kräks, eller, det kommer han att göra. Hur löser man det?
En som undrar. :roll:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Allting går :lol: Men här tycker jag det verkar mest praktiskt om lillebror fick kuras hemma, i lugn och ro av en av er, och storasyster sov någon annanstans med den andra (åtminstone de två första nätterna) som då förstås kan passa på att få ordning på hennes läggningar samtidigt. Hemma sedan kan ni fortsätta enligt kuren men byta plats så att säga.

Lillebror ska helst inte flyttas alls under kuren och uppföljningsveckan utan ha samma sovplats och lugna förutsebara dagar :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Din andra fråga: oroa dig inte - tanken är ju att han ska sova på nätterna, och han lär knappast kräkas i sömnen. Introducera ett draglakan, trevikt, som du stoppar ner över madrassens huvudända som "kudde", så kan du lätt vika fram en ren sida om han skulle råka spilla över :wink: Rapa också alltid noga, men det gör du säkert redan :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
P

Inlägg av P »

Tack för goda råd. :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"