Kuraom eller?...

Skriv svar
mamma86
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 00:47

Kuraom eller?...

Inlägg av mamma86 »

Hej och hallå!

Jag har en kille på strax över ett år som har kurats i ca 5 månader. Det har gått lite upp och ner men han har iallafall sovit hela nätter i stort sätt hela tiden.

I tre månader ungefär har det fungerat hur bra som helst! Han somnade direkt vid läggning kväll som dag utan protester. Han tyckte verkligen att det var skönt att sova precis som det ska vara.

Men nu sen någon vecka tillbaka blir han arg/ledsen vid läggningen både på kvällen och dagen.
På ramsan ut har han redan ställt sig upp i sängen och är jätteledsen!
Jag vet inte hur vi ska komma vidare och få honom att verkligen njuta av att krypa ner i sängen igen?

Just nu gör jag så här: Skrattett till go nattet såklart! Sedan vinkar han go natt till lampan och jag lägger jag honom tillrätta i sängen. Sedan ramsar jag ut vilken han då ställer sig upp på en gång och är ledsen. Jag låter honom skrika en bra stund till jag hör att han verkligen börjar bli ledsen. Går då in och lägger tillrätta, solfjädrar då han är riktigt ledsen och ramsar ut igen. Ibland ligger han kvar och somnar oftas på 5-15 min men är väldigt ledsen. Eller så ställer han sig upp igen. Försöker att bara gå in en gång och lägga tillrätta. Ibland kan det bli två gånger. Det är en envis herre som inte har några problem med att stå i två timmar om man inte lägger honom tillrätta igen.

Hur ska vi komma vidare och hitta den sköna sömnen igen?
Det känns i inte som han riktigt lyssnar på ramsan heller.
När han legat och skrikit en stund och sedan tystnar så bekräftelseramsar jag men då sätter han ofta igång igen... :(

Kan man göra på något annat sätt t.ex en minikur eller ska jag fortsätta som jag gör nu?
Har varit noga med, tider rutiner och att han aldrig somnar i famnen eller blir upptagen från sängen...

Hoppas på svar snart för här behövs massa peppning och tips!
Tack på förhand och kram på er!

Mvh Mamma 86

Mvh mamma86
Vi har aldrig "fuskat" utan är väldigt noga med rutiner,
Son född: maj-10
Kurad: jan-11
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Kuraom eller?...

Inlägg av helamig »

Hej!

Skriv gärna ert schema. Har han rätt antal sovtimmar?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
mamma86
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 00:47

Re: Kuraom eller?...

Inlägg av mamma86 »

Schemat lyder som följer :wink: :

Vakna 07.30
Frukost 08.00
Lunch 11.30
Sova 12.15-14.00
Mellanmål 14.30
Middag 17.00
Kvällsmål 19.00
Sova 19.30

Tack på förhand :thumbsup:
Mvh
Son född: maj-10
Kurad: jan-11
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Kuraom eller?...

Inlägg av Sagalinda »

Hej mamma86!

En ettåring ska ha cirka 13,5 timmar per dygn, så ni har nog tillräckligt mycket sömn! Däremot händer det ibland att små barn får fnurror, precis som vi vuxna ibland får en tillfällig svacka då vi ifrågasätter både det ena och det andra. Ibland kan man börja undra om maken verkligen älskar en längre, och fast man innerst inne vet är man tvungen att fråga. Då vill vi ha det där självklara tvärsäkra svaret; "Klart jag älskar dig din stolla!" På samma sätt får du föra över ett betryggande lugn och en tvärsäker attityd till din gosse, så att han vet att det är alldeles okej att lägga sig ner och sova. Efter att ni skrattat ner i säng ramsar du ut med hög, glad och tydlig röst, sedan blir du upptagen med hushållssysslor med ljud. Dammsugning brukar vara en hit! Då hör han att du är upptagen med allt annat än att höra på hans klagosång. Fastnar han riktigt rejält, kan du ramsa i förbifarten, men häng inte utanför dörren! Jag skulle råda dig att en gång för alla övertyga honom om att han kan lägga sig ner igen själv, han behöver ingen hjälp. Det får ta den tid det tar - då slipper ni sedan detta tjafs framöver. Naturligtvis ska han inte vara förtvivlad eller ledsen, men du måste nogsamt skilja på ilska och ledsamhet. Arg kan han få vara, och då ska han inte verktygas. Blir han ledsen ramsar du och gör lite mera ljud. Men undvik att gå in!

Kram :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
mamma86
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 00:47

Re: Kuraom eller?...

Inlägg av mamma86 »

Tack för ditt svar :D

Ikväll gick det faktiskt kanon bra! Inte ett pip sedan vi la honom!
Tack så mycket för tipsen. Ska absolut ha detta i bakhuvudet hela tiden :wink:
Det är så skönt att höra lite extra peppning då och då man kännerer sig faktiskt ännu mera säkrare då :D

Kram
Son född: maj-10
Kurad: jan-11
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Kuraom eller?...

Inlägg av Sagalinda »

=D>

Kanon! Fortsätt så :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"