att kura eller inte det är frågan...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sabina fröbom

att kura eller inte det är frågan...

Inlägg av sabina fröbom »

:?
Hej

Jag har en liten son på elva månader so jag skulle vilja kunde somna själv igen...

När lilla max var alldeles liten var han alltid mätt utsövd och nöjd. Från 4 månader till åtta månader la jag honom i hans spjälsäng och sa sov gott och gick ut och han somnade på en gång, både på vilor och inför natten. På nätterna sov han från 6-7 på kvällen till 4-6 på morgonen sen ammade jag lite och han sov vidare 1-2 timmar till. På dagarna sov han två vilor om 1,5 timmar vardera. Jag har hela tiden varit strickt med ät och sovtider och läggningsrutiner.

Vid åtta månader blev det tvärstopp. När jag försökte lägga honom och gå ut blev han väldigt ledsen och jag kunde inte trösta honom. Nu somnar han i sin säng med mig ståendes bredvid men jag får inte lämna honom. När han vaknar och jag är vaken får han somna om i sin säng, men är det mitt i natten tar jag in honom till mig. där sover han bra men kan vakna till någon gång. Han sover oftast 10 timmar på natten och 3 timmar på dagen.

Hans tider ser idag ut som följer:

natt 19.30-05.30/06.00
06-00-07.00 morgonmys i sängen
07.00 grötfrukost
09.30-11.00 vila
11.30 lunch
14.00-15.30 vila
16.00 mellis
18.00 middag
18.30 bad
19.00 bokläsning
19.30 sover

all mat gör jag själv även gröt och så och han har god aptit men vill inte äta oftare.

Vet inte om jag ska krångla med honom så mycket. Han är duktig på att somna bara jag finns nära. Alla säger åt mig att han snart kommer sova duktigt själv att det bara är en fas.

ser ni något uppenbart dåligt i mitt schema och vad tycker ni att jag ska göra. han får ett litet syskon om 6 månader. Jag känner mig rädd att begå något misstag och förvärra saker om jag kurar. kan tycka att det är svårt att veta hur jag ska göra med ramsor och känner att jag har fått lite dåligt självförtroende.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
Nat

Re: att kura eller inte det är frågan...

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Hoppas kunna hjälpa dig något även om jag inte är en dippad kurare.

Mat
Ger du något mellan måltiderna? bara några majskrokar kan förstöra aptiten för vissa barn. Om du ger saker mellan målen skulle jag prova att helt utesluta det och BARA ge vid de bestämda måltiderna och mellan dom endast vatten att dricka. Dock kan även vatten förstöra måltid om man ger det för nära inpå en måltid.

Sova nära
Just att barnen har ett behov av att sova nära är en av de stora och viktiga frågorna inom AW's filosofi. Man skall ge barnet trygghet att våga sova själv så de ej är beroende av en förälder för att våga somna och behålla sömnen.

Faser
Det du beskriver kan ju vara en utvecklingsfas och att sömnen mycket väl skulle kunna bli bra av sig själv när fasen är över. Om man kurar blir den generella sömnen extremt mycket bättre och även under utvecklingsfaser sover barnen som små grisar. Dock kan det vara något sämre just under de perioderna men det är marginellt.

Självförtroende
Även detta är en mycket viktig del inom AW. Oavsett om man har självförtoendet i hjärtat eller inte så ska man visa upp en fasad av att mamma minsann har kontroll och vet hur den här båten skall styras :D Lättare sagt än gjort men det hjälper faktiskt mycket

Schemat

Jag skulle ha lagt till en flaska välling precis innan läggning. Kanske runt 250 till 300 ml av någon mättande variant. Sen om han inte dricker upp allt så är det ju upp till honom. Då vet du att han står sig över natten.
Jag skulle även utöka nattsömnen och minska ner på dagsömnen.

Förslag på schema:
07:00 Vakna för dagen
07:00 Grötfrukost
09.30-09:50.00 vila
11.30 lunch
13.00-14.30 vila
15.00 mellis
18.00 middag
18.30 bad
19:00 Välling
19.10 bokläsning
19.30 sover

Stort lycka till!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
sabina fröbom

Hej

Tack för svar.

Vad gäller mat får han ingenting mellan måltiderna, jag låter honom inte småäta och vad gäller mängd går det inte att få ner mer jag matar tills han blir så mätt att han inte ens vill svälja. och det gäller även innan läggning han är så mätt att han inte vill ha välling när jag erbjuder innan läggning. Jag tror inte att han hinner bli hungrig på natten. Han vaknar pigg och glad.

Vad gäller att sova nära tror jag inte att han har ett behov av. han vill bara att jag finns kvar vid sängen medan han somnar och att jag finns där så han kan somna om när han vaknar. Jag står bara tyst bredvid hans säng tills han somnar så går jag ut. Att jag tar in honom till mig när jag sover är för att då sover han vidare som en gris och även jag. När jag låter honom ligga kvar ligger jag och väntar vaken tills nästa gång han ska vakna. Det har liksom satt sig lite i huvudet.

Det jag är rädd för är att jag ska skapa ett problem av den typen som AW beskriver i sin bok genom att jag ska göra något fel. Jag har som sagt inget jätte problem just nu bara jag finns där. det är nog därför jag är så kluven han sover som en prins och är alltid pigg och glad och jag sover helt ok och är också utvilad.

Schemamässigt vet jag inte om jag kan korta ner dagvilorna han verkar bli så trött när jag gör det har försökt skära ner dem en halvtimme ungefär och väcker honom vid 15.00 på eftermiddagsvilan men då är han väldigt gnällig under badning och läggning. I vanliga fall brukar det vara jubel i badet och in till läggning.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

:D Och tack, Nat :heart:
sabina fröbom skrev: Vid åtta månader blev det tvärstopp. När jag försökte lägga honom och gå ut blev han väldigt ledsen och jag kunde inte trösta honom. Nu somnar han i sin säng med mig ståendes bredvid men jag får inte lämna honom.
Ja, åttamånadersångesten - som INTE är detsamma som separationsångest utan betecknar födelsen till ett eget jag - ställer gärna till allsköns bekymmer. Du kan läsa om den i både Barnaboken och i Internationella Sova hela natten. Även underbart "pålitliga" sovare kan börja krångla på nätterna, plötsligt, sprängfyllda som de är av nya, oroliga frågor.

Du "kunde inte trösta honom" säger du, och det kan bero på att det inte var tröst han ville ha (eller kunde ta emot). Tröst hjälper inte ett barn som frågar efter säkerhet och trygghet - det är den enkla, eller bittra, sanningen :!:
sabina fröbom skrev:Jag känner mig rädd att begå något misstag och förvärra saker om jag kurar. kan tycka att det är svårt att veta hur jag ska göra med ramsor och känner att jag har fått lite dåligt självförtroende.
Jag förstår dig. Du är osäker och vill inte förvärra saker som ändå är - hm - ganska bra. Men inte bra; trots allt behöver lilla gossen sin sammanhängande sömn på nätterna, och den ska vara ostörd. Liksom du behöver din. Att det inte är bra att han ska bli beroende av att mamma finns intill honom för att han ska kunna somna och varje gång han vaknar till och ska försöka somna om, vilket inte går utan mamma - det vet du också. Det är ohållbart. Och det förändras inte av någon plötslig ny "fas", eller av upphörandet av någon gammal "fas", hit eller dit som folk försöker inbilla dig. Det du redan hunnit med nu under flera månader är att bygga upp ett mönster, som ni båda två bekräftar varje kväll och natt: si och så ska det vara, om lilla barnet ska kunna somna och somna om, och si och så upprepas ritualerna, kväll efter kväll och natt efter natt.

:arrow: Små barn gör som vi lär dem.

Så tro mig, HAN bryter inte det här mönstret. Du har att bestämma dig för om du vill fortsätta leva med det, i en obestämd evighet (tills du ändå får nog), eller om du vill ge honom - och därmed dig själv - de obrutna nätter och den trygghet i sig själv som alla små barn behöver för att få sin riktigt goda sömn. (Eller tycker du inte han behöver det :?: Det gäller verkligen att tänka efter - före :!:)

Bestämmer du dig för att bryta mönstret och ge honom hans hela nätter, är det inte särskilt mycket som ska till. Tre nätter högst, skulle jag tro, eftersom han är så pass stor och också HAR sovit hel natt förut (som jag förstår det), före åttamånadersångesten som ifrågasatte allt, varpå du gjorde det också (där låg ditt misstag).

Tre nätter och en uppföljningsvecka av lugn och glädje, och saken är klar för livet :wink: :lol:

Då krävs förstås att du införskaffar, eller på nytt läser och läser igen, Internationella Sova hela natten. Från början till slut, från pärm till pärm. De underbara föräldrarapporterna kan du hoppa över om du vill, men själva boken, det jag skrivit, måste man läsa noga, noga - för att FÖRSTÅ. Verkligen förstå. Det är teorierna bakom praktiken som ger förståelsen, och förståelsen ger den insiktsfullhet som är själva bakpulvret i kakan: Attityden av Självklarhet.

Därefter, men först då, är det dags att omsätta det hela i praktiken, och då finns Verktygslådan. Där du exempelvis lär dig ramsans magi och att och hur - den måste tränas in. FÖRE. Vägen till den underbara dialogen med barnet går via ramsan :wink: :lol:

LYCKA TILL!

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sabina fröbom

Hej Anna och tack för ditt svar!! :)

Jag tror att min osäkerhet beror mest på att det tog så lång tid att få honom så pass bra att jag nu bara kan stå bredvid sängen och finnas där för att få honom att somna, innan var det värre. Det har nog tagit två månader för mig att få honom att känna sig lugn i sängen igen.

Sova hela natten boken har jag läst om och om igen nästan sen lilla Max föddes, hur många gånger som helst!! Men det är som att hjärnan inte riktigt greppar konceptet tror att det är min osäkerhet. Inte osäkerhet att jag vill kunna få honom att somna själv det är jag helt på det klara med och jag har inga problem att höra honom gråta lite och vara arg. Men att jag ska göra något som förvärrar hans situation. Jag fick honom trots allt att vara en riktig klippa fram till den där dagen då allt förändrades.

Vet inte riktigt hur jag ska komma över det men jag får väl som du säger fortsätta att jobba med mig själv...

Vad tror du om mitt schema? Idag provade jag Nats förslag och lät honom sova fm 30 min (9.35-10.05) och em 1h 50 min (12.50-14.40).

Har även satt upp folie på fönstren tills jag kan hitta någon bättre lösning för att mörklägga. Rullgardinerna släpper in för mycket ljus. Fick idén från en annan tråd på den här sidan. Men det är inte så praktiskt med folie på fönstren i längden, vill kunna släppa in dagen på dagarna.

Återigen, tack så hemskt mycket för era kommentarer
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nja, "jobba med dig själv" säger jag väl inte precis... Du behöver helt frankt förstå att, och varför, du måste GÅ UT och låta barnet vara i fred, och då måste du kunna lugna honom och bekräfta och betrygga honom med ramsan, och den konsten behöver övas.

Jag kan bara upprepa det jag sa förut. Det finns ett glapp mellan läsa-bok och fixa mini-kur som du lätt kan övervinna, men inte förrän du verkligen vill.

Det är som med körkortet, vet du. Hur många gånger jag än läser teoriboken hjälper det mig inte att få mitt körkort, om jag inte också lär mig köra bil. Jag måste öva, öva, öva. Med målet - körkortet - för ögonen.

Är jag inte säker på att jag vill ha, eller behöver, något körkort, finns det ju ingen anledning att övningsköra heller.

Låt det hela ligga ett tag, tycker jag. Tills du känner dig redo att tänka klart :thumbsup:

:heart:
sabina fröbom

Hej Anna, så himla skönt att få prata med dig om det här!!! :)

Jag är säker på att jag vill få honom att kunna somna själv det är något som är viktigt för mig att få honom att känna sig trygg utan mig!!! Har bara den där oron att jag ska förvärra det hela. Som sagt i december får Max ett litet syskon och det vore helt underbart om han sov bra då och att jag lär mig detta så att jag kan tillämpa det på hans lillasyskon. Läser redan nu på om standardmodellen så att jag kan tillämpa den redan från början.

Har suttit och läst boken igen hela eftermiddagen. En fråga jag har är om det allra första från tillrättaläggandet eftersom han snällt lägger sig själv ska jag då i alla fall gå på och buffa direkt som du beskriver i lathunden? Sen undrar jag om solfjädern, han blir verkligen roserasande på mig när jag försöker hålla fast honom och skruvar sig nå otroligt och har gjort så sen han var liten.

När han var liten gjorde jag så att jag gick ut ur rummet när han blev så där arg och lät honom lugna ner sig själv för han blev som oxtokig när han såg mig, då lugnade han sig på fem minuter och somnade. Men vid åtta månader bara stegrade ilskan om jag gick.

Sen undrar jag återigen om du har någon synpunkt på det schema jag har. Ska jag korta ner dagvilorna och lägga honom tidigare?

Jag tycker att det är bra att han vaknar vid 6.30 då min man går upp för att gå till jobbet då så slipper han störa Max i onödan. Så om han går och lägger sig 19.00 så blir det en 11.5 timmars natt. Då har jag två timmar kvar att fördela på dagvilan. Och om jag lägger 20 minuter på fm och 1.5 på em efter lunch borde väl vara rimligt.

Han var väldigt trött ikväll efter att ha provat det schema som Nat föreslog men det tar väl ett tag innan han vant sig.

Jag vill bara skicka en stor kram till dig för det stöd du ger :heart: Jag har haft en sån ångest kring det här sen allt började krångla och har ringt och gråtit till bvc flera gånger när jag inte vetat vad jag skulle ta mig till. För två månader sen vaknade han varje timme hela natten och hade det jätte tufft. Bvc sa bara att det går över det viktigaste är att du inte lämnar honom ensam nu... :( Där ser man vad det ledde till.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
sabina fröbom

I natt sov Max i sin säng från 19.02-04.52 somnade så fort han nuddade kudden. Sen sov han vidare till 6.27 i vår säng. :)

Som du skriver Anna så när man börjat bestämma sig för kuren sover de plötsligt som änglar :lol:

Tror det till stor del beror på att han sov så lite på dagen och att jag har fått det riktigt mörkt inne i hans rum nu. Det var när det började bli ljusare han började få problem. Kan ha lite med det att göra också kanske.
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
Nat

Inlägg av Nat »

Underbart Sabina!!! =D>
Verkar ju fungera bra för er!!
Glad jag blir att schemat verkar funka så snabbt men ge det gärna minst en vecka innan utvärdering så du inte blir besviken om det kommer lite bakslag (för bakslag brukar man få). Jag kan berätta att för oss tog det långt mer än den vanliga kurtiden innan allt var på plats. Nu är han en säker sovare och man kan lugnt flytta runt honom och sover galant genom sjukdomar och allt, men det tog tid.

Några hållpunkter:

* uthållighet, kurande tar lite tid
* var strikt med schemat, håll det på minuten, ställ larm på mobilen
* väck honom om han vill sova längre på en sömnstund
* mörkt, tyst och svalt när man sover
* mycket utomhusaktivitet på dagen, minst två gånger
* låt lillen vara med och hjälpa till mycket i hushållet på dagarna
* mycket mat vid varje måltid så han är helt mätt när han ska sova
* en attityd av självklarhet inför sömn och mat så barnet litar på att DU kan!!

Kram och lycka till!!!!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
sabina fröbom

Hej Nat

Får se hur han orkar med schemat, han verkar väldigt trött och vill gärna sova över. Ger honom en marginalkvart på em vilan för att se om det blir bättre för han har varit så himla trött på kvällarna. Han är med os och donar hela dagen, hans pappa håller på och snickrar fasad och nu är det så bra väder ute att han varit ute och badat konstant under vakentimmarna. Aptiten är också den mycket god han åt FEM falukorv bitar och ett stort lass stuvade makaroner och lika mycket broccoli till lunch idag till exempel. Han äter lika mycket som mig om dagarna så hans aptit är det inget fel på :lol: . Han har aldrig varit hungrig på nätterna till och med nattamningen tog jag bort när han inte verkade så hungrig. Ett stort problem var nog att det var för ljust på rummet när han skulle somna.

Stor kram
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack kära sabina fröbom :heart: för alla dina varma ord :P
:D Och tack igen - och igen, kära Nat :heart:
sabina fröbom skrev: Jag har haft en sån ångest kring det här sen allt började krångla och har ringt och gråtit till bvc flera gånger när jag inte vetat vad jag skulle ta mig till. För två månader sen vaknade han varje timme hela natten och hade det jättetufft. Bvc sa bara att det går över, "det viktigaste är att du inte lämnar honom ensam nu..." :( Där ser man vad det ledde till.
Du ska inte behöva ha den sortens ångest mera nu. Ingen ångest alls, inte för detta :!: We fix :wink: :lol:

Med få undantag, som snarast bekräftar regeln, är BVC ett enda stort dåligt skämt :shock: vad gäller rådgivning. Som en ilsken pappa skrev till mig:
:arrow: "BVC borde hålla sig till att väga och mäta och vaccinera och inte ett skit annat. För något annat kan de inte."
sabina fröbom skrev:Jag tycker att det är bra att han vaknar vid 6.30 då min man går upp för att gå till jobbet då så slipper han störa Max i onödan. Så om han går och lägger sig 19.00 så blir det en 11.5 timmars natt. Då har jag två timmar kvar att fördela på dagvilan. Och om jag lägger 20 minuter på fm och 1.5 på em efter lunch borde väl vara rimligt.
Låter bra. Och Nat hjälper dig med schema 8)

Nu är han ju inte ett år riktigt än, så han kan gott få 14 tim/dygn ett (bra) tag till. Han har ju också sömn att ta igen. Så snåla inte :wink:
sabina fröbom skrev:En fråga jag har är om det allra första från tillrättaläggandet eftersom han snällt lägger sig själv ska jag då i alla fall gå på och buffa direkt som du beskriver i lathunden?
"Gå på", du menar tillrättalägga?

:arrow: Tillrättaläggandet signalerar till lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör, och det är en viktig och bekräftande signal, även om lilla barnet självt lägger sig ner. (Läs mer i Verktygslådan.)
:arrow: Buffa ett så pass stort barn kan gå alldeles utmärkt men kräver sina nogsamma övningar - innan :!: (Läs mer i Verktygslådan.) Själv skulle jag hellre solfjädra, statiskt och i mörker och både länge och väl, tills lilla stora barnet var sömntungt i hela kroppen och andades lugnt och skönt (och kanske nästan sov).
sabina fröbom skrev:Sen undrar jag om solfjädern, han blir verkligen rosenrasande på mig när jag försöker hålla fast honom och skruvar sig nå otroligt och har gjort så sen han var liten.
Och när han var liten levde han på bröstmjölk, eller hur - ska det då ALLTID vara så :?: Se inte tillbaka. Han växer så det knakar och är samtidigt fortfarande ganska "liten" - inte året än. Men du byter till större kläder, eller hur - han kan inte ha samma byxa som han haft "sen han var liten" :lol:

Se inte tillbaka och inte åt sidorna - se framåt. Det gör du ju ändå, med lilla nya barnet som ska komma i december :!: Så bestäm dig nu och sätt fart :wink: :lol:
:arrow: Du behöver ta dig UT, och sluta klistra ditt faktiskt både störande och oroande sällskap på barnet på nätterna (vare sig han ligger i din säng eller sin egen, med dig hängande intill);
:arrow: Du behöver lära dig ramsa och lyssna, lyssna och ramsa, och låta ramsan få sista, betryggande ordet. Öva, öva, öva :idea: (Enligt Verktygslådan.)

Sista ordet vill jag ge till Felix pappa, som berättar i Internationella Sova hela natten sin mycket tänkvärda historia:

* * * * *

:arrow: ”Vi var så slut både fysiskt och psykiskt, att om jag inte hade hittat till Annas forum vet jag inte vad det hade blivit av oss. Vi trodde att det var helt normalt som det var och väntade bara på att det skulle gå över på något sätt. Varje kväll var man lika optimistisk och trodde att nu så, den här natten kommer det att bli bättre…

Första året gick väl an, men andra året tog alla reservkrafter helt enkelt slut.

Det är ju tyvärr så att man tror att det är helt normalt att barnen inte sover de två första åren!!! Man godtar det som ett faktum. Och försöker bara att stå ut. Vilken galenskap! Jag gick i den fällan också, även om jag hade svårt att begripa varför det skulle vara så. Jag lyssnade på dem som hade kunskap och erfarenhet (?!).

Jag får rysningar när jag tänker på det nu, särskilt på de små barnen som lider mest. Att de första åren fylls av sömnbrist ... Helt otroligt ologiskt, eller hur? Det är ju då man borde kunna sova utan det minsta lilla bekymmer! Tryggt vetande att föräldrarna tar hand om en.

Första gången jag försökte kura var inte viljan stark nog. När jag solfjädrade pojken, kunde jag inte ta gråten som kom med alla frågorna. Det blev ett halvhjärtat försök, som var dömt att misslyckas. Men jag läste på forumet om andras försök och fick motivationen att växa. De som lyckades skrev att det egentligen var väldigt enkelt, bara man var målmedveten och inte gav upp. Jag började tänka på ett nytt försök, men ville vara ordentligt förberedd den här gången.

Det tog några månader, men till slut tyckte jag att det var dags. Jag sov på dagen, så att jag kunde hålla mig vaken första natten. Jag kände mig säker men ändå lite nervös. Vi hade kommit överens om att mamman skulle sova i ett annat rum, så att hon inte blandade sig i vad jag höll på med. Hon sa att hon inte skulle klara av det.

Visst kändes det lite konstigt att tvinga ner barnet i liggande ställning, särskilt när han nu var så stor redan. Men bestämt var bestämt. Och det kunde ju inte vara värre än att låta honom vakna så många gånger eller låta honom bara skrika. För man var ju nära barnet i alla fall och hade till och med fysisk kontakt med honom.

Jag kommer ihåg att jag läste något inlägg på forumet där föräldrarna backade ur för att de tyckte att solfjädern var som att använda våld mot barnet ... Men det är väl mer våld att låta barnet skrika i ett par år, inte sant?

Redan den första natten gick det bättre med insomningen. Jag minns att jag var så paff över att det tog exakt 45 min med solfjädringen, precis som Anna hade sagt.

Jag kommer inte ihåg längre hur många gånger han vaknade de första nätterna, men det tog inte många nätter förrän han sov sina 12 timmar i sträck. Vi kunde inte tro att det var sant! Det kändes så ofattbart, att vi inte riktigt visste hur vi skulle reagera. Det kändes som magi ...

Dagslurarna gick lika smort. Det var bara att lägga honom, och vips så sov han. Bara så där, inga konstigheter alls.

Och han var själv jättenöjd också, det kunde man se på honom.

Och det var vi med. Det var så härligt att veta att han sov hela nätterna utan bekymmer. Äntligen kunde vi också sova ...

Det tog några månader innan krafterna började komma tillbaks. Men det gjorde de. Nu njuter vi av barnet på ett helt annat sätt! Både pojken och vi orkar så mycket mer.

Felix sover fortfarande sina nätter igenom. Ibland vaknar han lite för tidigt, men det är inget jag oroar mig över, eftersom han i vilket fall som helst sover hela natten utan att vakna.

Det underliga är att det känns som lyx när det egentligen är något som är helt naturligt!

--- De flesta föräldrar tror att deras eget barn är så speciellt, att det inte kommer att fungera. Jag trodde också att mitt barn var för gammalt och det ena med det andra, jag hade alla möjliga undanflykter. Man kan också bli lite skrämd av all den information man måste ta till sig. Men till slut var det så enkelt, att man nästan blev förbannad på sig själv för att man inte hade gjort något tidigare.

Du som har hittat hit har halva jobbet gjort redan. Nu behöver du bara läsa på, förbereda dig och bestämma natten som förändrar allt…"

O:) :heart: :sleep:
sabina fröbom

Hej!!! :sleep: :sleep: :sleep:

Idag ska jag och min man köra igång kurandet =D> Jag har läst så ögona blöder och Emil ska sätta igång idag. :D

Det enda jag känner mig osäker över är om mitt ramsande kommer att bli en dialog med Max. Han brukar inte vara så villig till dialog när han blir arg och får sina ångestskrik.

Men vi har gett oss tusan på att det ska gå!!

Schemat ser ut som följer:
19.00-6.30 11,5 h natt
7.00 grötfrukost
9.30-10.15 45 min vila
11.30 lunch
13.00-14.30 1,5 h vila
15.00 mellis
18.00 middag
18.30 badskoj
19.00 sova

Efter att Emil har läst på boken ska vi bestämma vem som inleder kuren. :)

To be continued... :D
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Lycka till ikväll! :heart:

Kom ihåg att ge honom något före han lägger sig, ni har ingen "kvällsslurk" på schemat. Här har vi smaskat halv eller hel
banan innan sänggåendet varje kväll. En liten påfyllning är alltid bra.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
sabina fröbom

Hej Anna09, ska försöka men han har aldrig velat ha välling för han är oftast så mätt så det sprutar ur öronen på honom, han är ganska lätt övertygad vid matningssituationerna :lol:
Vår prins Max 100630
kurstart 7 juni 2011
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

det känner du bäst själv. Vår Ester började vägra-välling i den åldern, men banan har alltid slunkit ner, ovasett förvånande matmängder till middagen. Bara en tanke. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"