Hej,
det är dags att ändra juniors schema till att passa hans niomånaders rytm, men jag får inte till det. Kan någon hjälpa?
Såhär ser det ut idag (det är anpassat till när han var fem månader):
7.00 - välling
8.45 - sova i 45 min
9.45 - gröt
11.30-13.00 - sova (nu sover han max 45 min)
13.00 - lunch
15.15 - sova i 45 min
16.30 - middag
18.30 - välling
19.00 - godnatt
Vi kan inte ha någon måltid mellan 8-9 och 14-15 då vi hämtar storasyster på dagis. Känner mig rådvill, några tips?
Tacksam för svar....
Schemaändring för niomånaders
-
frk Carlsson
Re: Schemaändring för niomånaders
Hej Rosa Moln 
Ett förslag -du får ju såklart anpassa till er vardag samt skjuta det hit och dit utifrån exakta klockslag för att få det att passa...men ungefärligt:
07 - välling
09.15 - sova 20 min
10.30- lunch
11.30-13.00 sova 1.5 tim
13.00 (om 13.30 funkar så är ju det ännu bättre)- mellis
16.00 -middag
18.30- välling
19.00- godnatt
Förklaring: Vid 9 mån behöver han endast 1 st 20 min-lur samt det långa 1.5 tim-passet
Totalt ca 14 tim/dygn.
Vill du/behöver han så kan du ju lägga 20-min luren på em istället såklart
Det är säkert pg a att han har fått sova för mkt på fm som han svårt att sova hela 1.5 tim-passet. Plus det faktum att gröten som han fått kl 9.45 inte räckt ända till kl 13
Väljer du ändå att ha ett "mellis" där på fm och tar lunchen kl 13, så skulle jag rekommendera att du ser till att förstärka gröten med ex fruktpuré och macka så att han står sig.
Mvh Sanna
Ett förslag -du får ju såklart anpassa till er vardag samt skjuta det hit och dit utifrån exakta klockslag för att få det att passa...men ungefärligt:
07 - välling
09.15 - sova 20 min
10.30- lunch
11.30-13.00 sova 1.5 tim
13.00 (om 13.30 funkar så är ju det ännu bättre)- mellis
16.00 -middag
18.30- välling
19.00- godnatt
Förklaring: Vid 9 mån behöver han endast 1 st 20 min-lur samt det långa 1.5 tim-passet
Vill du/behöver han så kan du ju lägga 20-min luren på em istället såklart
Det är säkert pg a att han har fått sova för mkt på fm som han svårt att sova hela 1.5 tim-passet. Plus det faktum att gröten som han fått kl 9.45 inte räckt ända till kl 13
Väljer du ändå att ha ett "mellis" där på fm och tar lunchen kl 13, så skulle jag rekommendera att du ser till att förstärka gröten med ex fruktpuré och macka så att han står sig.
Mvh Sanna
Hej,
tack för snabbt svar
. Ditt förslag ser mycket bra ut, ska ta mig en funderare där.
Jag har en undran angående mellanmålet, vad tycker du är lämpligt att ge? Gröt känns lite mäktigt, men en frukt kanske, eller en macka?
tack för snabbt svar
Jag har en undran angående mellanmålet, vad tycker du är lämpligt att ge? Gröt känns lite mäktigt, men en frukt kanske, eller en macka?
-
frk Carlsson
Jag har gett Sigge gröt till mellis ända sen han kurades vid 5 mån. Ibland så ledsnar jag (han gör det INTE
) och då får han en stor burk fruktpuré och en liten macka (typ en halv mjuk brödskiva med smör). Har man 3-3.5 tim mellan måltiderna så brukar det inte va ngt problem att få i sig käk sen igen
Hoppas du hittar ett schema som passar er!
Hoppas du hittar ett schema som passar er!