Varför går det inte nu efter 1.5 månad?
Varför går det inte nu efter 1.5 månad?
Frida 8 månader.
Började kuren för 1,5 månader sen, allting har fungerat jättebra fram till nu. Har tidigare kunnat lägga henne i spjälsängen kl 19.30, hon har aldrig somnat direkt utan legat och småpratat ca 2-10 minuter sedan somna. Men nu har hon de senaste 5 kvällarna börjat skrika så fort vi lägger ner henne i spjälsängen, så nu skriker hon princip sej till söms, tar allt ifrån 15-30 minuter. Känns så fruktansvärt jobbigt, man vill bara gå in och ta upp henne! Har försökt ramsa "hårt" men det hjälper inte. Försöker innan nattningen verkligen få henne att skratta. Vad gör vi för fel, HJÄLP!!!!
Schema:
7.00 vakna
8.00 Frukost
9-10.30 Sova
11 Lunch
13.30-15 sova
16 Middag
18.30 Välling
19.30 Sova
Började kuren för 1,5 månader sen, allting har fungerat jättebra fram till nu. Har tidigare kunnat lägga henne i spjälsängen kl 19.30, hon har aldrig somnat direkt utan legat och småpratat ca 2-10 minuter sedan somna. Men nu har hon de senaste 5 kvällarna börjat skrika så fort vi lägger ner henne i spjälsängen, så nu skriker hon princip sej till söms, tar allt ifrån 15-30 minuter. Känns så fruktansvärt jobbigt, man vill bara gå in och ta upp henne! Har försökt ramsa "hårt" men det hjälper inte. Försöker innan nattningen verkligen få henne att skratta. Vad gör vi för fel, HJÄLP!!!!
Schema:
7.00 vakna
8.00 Frukost
9-10.30 Sova
11 Lunch
13.30-15 sova
16 Middag
18.30 Välling
19.30 Sova
Re: Varför går det inte nu efter 1.5 månad?
Hej karin0250 och välkommen hit!
Jag har kikat på schemat och skulle justera det. De flesta små gillar att få 3 lurar på dagen... Om ni måste ha endast 2 lurar så skulle jag justera så här:
7.00 vakna
8.00 Frukost
9-10.30 Sova
11 Lunch
12-13.30 sova
14 mellis
17 eller 17.30 Middag
18.30 Välling
19.00 Sova
Som erat schema är nu så fattas 30 min sömn.
Hur är det med övriga teknikaliteter? Är rummet beckmörkt?
Hur går det med skrattet till go'nattet? Ger ni den lilla bad varje kväll?
Och husljud, har ni ordentligt med husljud på kvällen?
Värme!/Luvisen
Jag har kikat på schemat och skulle justera det. De flesta små gillar att få 3 lurar på dagen... Om ni måste ha endast 2 lurar så skulle jag justera så här:
7.00 vakna
8.00 Frukost
9-10.30 Sova
11 Lunch
12-13.30 sova
14 mellis
17 eller 17.30 Middag
18.30 Välling
19.00 Sova
Som erat schema är nu så fattas 30 min sömn.
Hur är det med övriga teknikaliteter? Är rummet beckmörkt?
Hur går det med skrattet till go'nattet? Ger ni den lilla bad varje kväll?
Och husljud, har ni ordentligt med husljud på kvällen?
Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
hej!
8 månader- 14,5 timmes sömn! eller tänker jag fel luvisen? då tycker jag det ursprungliga schemat ser bra ut!
alternativt att lägga 19 och dra ner till 45 min fm lur och behålla 1,5 timme på em. då blir det iofs en kvart för lite....
sen kan man ju tänka sig att 8- månaders ångesten gjort sitt intåg. har du läst om den i barnaboken?? den kan ställa till det lite med sömnen och läggningarna. barnaboken går att låna på biblioteket men jag rekommenderar dig att köpa den!
kram lilla mia
8 månader- 14,5 timmes sömn! eller tänker jag fel luvisen? då tycker jag det ursprungliga schemat ser bra ut!
alternativt att lägga 19 och dra ner till 45 min fm lur och behålla 1,5 timme på em. då blir det iofs en kvart för lite....
sen kan man ju tänka sig att 8- månaders ångesten gjort sitt intåg. har du läst om den i barnaboken?? den kan ställa till det lite med sömnen och läggningarna. barnaboken går att låna på biblioteket men jag rekommenderar dig att köpa den!
kram lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Tack tack för svaren...
Jag har lagt schemat efter 8 månader och 14,5 h sömn, har tänkt ett tag att ändra schemat så att hon sover kortare på fm och längre på em.
Annars har vi mörkt i rummet, vi försöker verkligen få henne att skratta innan sömn, men ibland går det bättre ibland sämre. Bada gör vi inte varje kväll, bara ibland.
Har haft i baktanke om att det kan vara 8-månaders ångest, ska försöka så fort som möjligt få tag på barnaboken.
Jag har lagt schemat efter 8 månader och 14,5 h sömn, har tänkt ett tag att ändra schemat så att hon sover kortare på fm och längre på em.
Annars har vi mörkt i rummet, vi försöker verkligen få henne att skratta innan sömn, men ibland går det bättre ibland sämre. Bada gör vi inte varje kväll, bara ibland.
Har haft i baktanke om att det kan vara 8-månaders ångest, ska försöka så fort som möjligt få tag på barnaboken.
Ja, det stämmer lilla mia. Jag räknade fel. #-o8 månader- 14,5 timmes sömn! eller tänker jag fel luvisen?
Det är dock för långt mellan lunch och middag, såvida inte du glömde skriva upp mellis, karin0250. Om du inte har ngn mellis så flytta upp efm luren och stoppa in ett mellis vid 14 eller 14.30. Och sedan flyttar du ned middagen.
Jag vill slå ett slag för lilla badet om kvällen. Det främjar ju god nattsömn även hos stora.
Ang ramsan så tror jag det bästa är att bara ramsa x 4 när ni nattat den lilla och sedan koncentrera er på husljud. Det ska vara högre än hennes skrik för annars hör hon inte. Sänk ljudet till normal nivå när hon dämpat sig. Jobba med att lugna er själva. Hon behöver det nu lite extra eftersom hon har sin ångest att jobba med. Jag vet att det är svååårt men det är nu Attityden av Självklarhet och säkra händer är så viktig.
När min gosse var i den åldern så kunde han bara somna om dörren stod lite på glänt och det kom in liiiite ljus. Sedan tålde han inte om jag råkade tappa ngt i golvet eller så. Alltså ett plötsligt ljud. Brummande och hummande konstanta ljud var dock välkomna.
Extra värme!/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Tack, yes jag glömde skriva in mellis klockan 13...
Nu är klockan 19.30 och Frida skall lägga sej, sätta på tv och radio på på hög volym...
Nu är klockan 19.30 och Frida skall lägga sej, sätta på tv och radio på på hög volym...
:thumbsup: Och diskmaskin och tvättmaskin...
/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Peppar peppar, det gick jättebra skruvade upp radion ganska rejält, knappt inget skrik alls!!
TACK än en gång för snabb hjälp, GULD värt!
KRAM Karin.
TACK än en gång för snabb hjälp, GULD värt!
KRAM Karin.
Nämen! Se där!
/Luvisen
SM rookie
SM rookie