8-mån och det funkar inte,varför?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mata

8-mån och det funkar inte,varför?

Inlägg av Mata »

Hej! Vi kurade vår dotter vid 5 mån, det gick otroligt bra, redan tredje natten sov hon 11,5 timme, utan minsta grymtning. Det var sen länge "problem" med att hon vakna ca 30 min tidigare, men inte så farligt. Men gradvis har hon börjat vakna oftare igen, hon skriker och grymtar. För det mesta är det inte vrål, utan mer irriterat "prat" och hon somnar nästan alltid om. Det känns inte som att det är nödvändigt att ramsa då, hon vill ju somna om verkar det som och hon gör det oftast. men det är störande för oss och för henne.

Hon har också på sistone bajsat mitt i natten. Hon skriker även till varje gång hon pruttar. Hon verkar inte så påverkad av 8-mån-ångest. Äter bra och sover bra på dagarna.

Kanske sover hon för mycket? Sammanlagt 15 timmar. Det verkar som hon behöver det, men kanske gör det nattsömnen sämre? Natt 12 tim, morgon 45, lunch 1,5 och eftermiddag 45 igen.

Konstigt matschema då?
7.00 Välling 220 ml
9.30 (senast, hon är riktigt hungrig nu)Gröt
12.00 Välling 200 ml
14.30 grönsaksmos etc, lunch (återigen mkt hungrig)
17.30 middag, gröt, frukt
18.45 välling 200 ml

Till saken hör att jag är den största SHN-förespråkaren i bekantskapskretsen och påläst om det mesta. Vännerna lyckas bra med mina råd... men så är jag väl helt självblind och tycker att vi har det särskilt komplicerat. Nu får väl någon slå mig med sopborste... :lol:
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Inte slå, klappa fint, såååå ja :lol:

Möjligen kan du korta sista 45-min-luren till 20 min.

Och nog luktar jag mig till lite åttamånadersångest här. Det är väldigt, väldigt vanligt att tidigare fina nätter börjar småstrula (eller storstrula). Det är mycket man ska gå igenom och ta hand om, när man börjar bli en stor liten flicka med en alldeles egen kroppsuppfattning och identitet :shock: som är skild från de ömma föräldrarnas.

Har hon fått allt hon behöver i form av mat, mycket mat och mera mat samt underhållning hemma (lugn och ro i övrigt är vad som gäller nu) och social delaktighet, kan du lugnt lägga henne för natten och räkna med att allt blir frid och fröjd och att hon NATURLIGTVIS kommer att sova så gott. Allt annat ska göra dig förvånad, på sin höjd. Inte orolig det minsta. (Lätt att säga, jag vet, men vargen gör ingen människa glad :!: )

Skriks det så ge ramsan, hög, bestämd, saklig och glad, x4, utan frågetecken mellan "verserna".

Låt henne i övrigt ta hand om sina små livskriser själv, så mycket som möjligt. Du kan ändå inte göra det åt henne nu.

Så sov. :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
janabjuhr

Samma visa hos oss!

Inlägg av janabjuhr »

Hallå, vår son är 7 mån 3 veckor och är kurad för 6 veckor sedan och det har gått jättebra (förrutom lite strul med vargtimmen) tills för 1 vecka sedan då hela världen blev upp och ner. Han vaknar på nätterna och ligger och pratar och tjoar, han står också upp i sängen. Han kan vara vaken i två timmar vilket är väldigt påfrestande. Hans dagslurar har också börjat krångla vilket de aldrig någonsin gjort. Han vill inte somna på förmiddagen och när han väl somnat, så vaknar han efter 30 min. Hans dagslur på förmiddagen verkar för lång så vi ska försöka dela upp det på tre kortare i stället. Hans schema ser ut så här:
07.00 ammning
08.00 ensamlek
08.30-10.00 sova
10.30 lunch - mat plus ammning
13.00-14.00 sova
16.30 middag - mat
18.30 kvällsmål - gröt plus ammning
18.45 bad
19.00 natt
Just nu har vi alltså massor av strul och känner oss ganska uppgivna men vi kämpar på. Det är skönt att höra att fler har strul vid den här åldern. Vi får hoppas att det går över snart.
janabjuhr

Inlägg av janabjuhr »

Glömde bort en grej, vår Viking bajsar också på nätterna nu för tiden vilket är krångligt som tusan. Det kanske också har med åldern att göra, de rör ju sig massor och det sätter väl igång magen. Vad gäller maten så kanske du borde prova ge gröt istället för välling vissa mål, det mättar bättre. Vi gör havregrynsgröt med mosad banan eller äpple och det är en stor favorit. Jana
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Glöm inte att det finns någonting som heter solfjäder, som tillsammans med tillrättaläggandet (snabbt, distinkt och tyst) ger ett väldigt tydligt besked om vad det är som gäller: man ligger ner, skönt och avslappnat, rör sig inte, "säger" ingenting - bereder sig för den sköna sömnen 8)

Två timmar ska inga små barn vara vakna på natten.

Byta kan man göra i sängen om än det inte blir perfekt, och det ska vara tyst och mörkt och snabbt det också.

Budskapet är: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING.

Räkna inte med att saker "går över" av sig självt. Man måste hjälpa de små barnen att enkelt få besked om vad som gäller :!:
Mata

Inlägg av Mata »

Här funkar det bättre nu. Det märkliga nattbajsandet upphörde av sig självt. Tog till mig ett råd jag struntat lite i... :oops: , numer är det kylskåp i sovrummet, bara tunn långärmad t-shirt, och hon gillar det!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Se där :lol: Ja, svalt i rummet kan verkligen göra hela skillnaden. Hade jag vågat hade jag skrivit i både boken Sova hela natten och i Barnaboken och här på forumet att det ska vara KALLT i rummet, men då blev jag väl anmäld för anstiftan till barnmisshandel :? "AW tycker barn ska FRYSA :shock: "

Det tycker jag förstås inte, men är det riktigt KALLT i rummet 1. sover barnen bättre, 2. sparkar de inte av sig, 3. härdas de en smula, välbehövligen, och håller sig därmed friskare.

Så där. Nu var det sagt :roll: :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"