Hjälp och tips till nybörjarmamma

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
prego

Hjälp och tips till nybörjarmamma

Inlägg av prego »

Hej!

Jag har välsignats med en liten underbar pojke som precis blivit 3 månader.
Jag tycker att de här första månaderna har varit ganska jobbiga, främst pga av sömnbrist. Jag har varit sur på alla som säger "passa på att njuta, det går så snabbt". Njuta har inte funnits på kartan, för mig (och min man) har det handlat om att överleva.

"Passa på att sov när lillen sover" är också ett frekvent tips. Men eftersom han tidigare bara sov i vagnen om den var i rullning var det ganska omöjligt. Dock lyckades jag skapa en betingning under alla barnvagnsrundor. Varje gång vi skulle ut tog jag på honom hans overall. Detta ledde till att han associerade overallen med att gå ut och att sova. Så tillslut räckte det att jag tog på honom overallen så somnade han oavsett vad jag gjorde av honom sedan. Overallen blev ett verktyg.

En kompis tipsade om SHN, men min pojke är ju lite liten. Han äter fortfarande 1-2 gånger på nätterna.
Jag har i alla fall läst boken och försöker implementera det som går. Framför allt har jag infört mat och sov schema. Något som är oerhört skönt för mig inte minst.

Såhär ser mitt schema ut.

7.30 Vakna äta, busa med pappa
9.30-11.00 sova
11.00 Mat och annat skoj
13-14.30 sova
14.30 mat och annat skoj
16.30-18.00 sova
18.00 mat och bus med pappa sen ännu mer mat
20.00 sova för natten
ca 02 nattmål

Jag hade ett annat schema tidigare med kortare för och eftermiddagslurar och ett längre mitt på dagen. Men sen läste jag om skarvarna och fick för mig att man "måste välja" mellan 5, 20, 45 min eller 1,5h. Är det så?

Vet inte om min grabb är speciell men han verkar inte ha särskilt mycket livsångest. Han skriker inte när han vaknar, han ligger bara vaken till synes nöjd.
I dag, som exempel, på 13-sovningen la jag honom i vagnen där han vanligtvis sover på dagtid. Jag lägger honom och ramsar och går därifrån. Sen låg han där klarvaken och sprattlade. Inte olycklig, inte arg. Idag låg han vaken en timme innan han somnade. Detta resulterar i att hela eftermiddagen blir gnällig och trist. Visserligen somnar han snabbt och gott nästa vila, men han är trots det trött resten av kvällen.
Det är samma sak på nätterna, han skriker så gott som aldrig, han ligger bara vaken och pysslar med sitt.
Hur gör jag då? Känns konstig att ingripa när han inte frågar. Men dålig sömn på dagar och nätter gör trött och gnällig pojke på vakentiden, som inte orkar äta. Han somnar hela tiden vid bröstet. Jag stör honom så mycket jag kan men problemet är att om det händer för mycket kan han inte äta för att det andra blir mer intressant.

Borde jag förändra schemat på något vis?
Det finns ingen logik i vilka sömnpass på dagen som fungerar sämre. Men det känns som att jag konstant utnyttjar marginalkvarten åt ena eller andra hållet. Jag får inte till det.
De få gånger som han sover enligt schemat dagtid sover han ofta övernattmålet och är så mycket mysigare på dagarna. Jag vill verkligen att det ska fungera.

Min grabb har inget problem med att somna själv. Det gör han dag som natt, men det tar ibland oändlig tid. Vad ska jag göra? Han verkar gilla att ligga i sin säng.
Kan tillägga att sovrummet är mörkt och svalt, det finns inga roligheter i varken säng eller vagn utom hans snutte-kanin.

Han kan skrika, det gör han när han är trött, hungrig uttråkad m.m.

Tips på schemaföändrigar? Tips på hur jag får honom att komma till ro och somna. Ska jag verktyga fast han inte frågar?
Ramsan fungerar enligt böckerna bäst från 4 månader. Ska jag ramsa ändå? Det känns som det enda jag har att ta till.

Tack tack på förhand
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Hjälp och tips till nybörjarmamma

Inlägg av Sarisparis »

Hej prego :D

Kul att du startar en egen trâd! Grattis till lillkillen. :heart:

Jag undrar om du är införstâdd med standardmodellen? Den ger samma resultat som Sova Hela Natten-kuren (glada ungar som äter som folk och sover som folk :lol: ), men lite mera gradvis. Standardmodellen kan användas frân allra första början sâ. Här är ett kompendium som sammanfattar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Grundtanken är att var sak pâ sin tid sâ att säga, alltsâ tydliga programpunkter (mat, sömn, social delaktighet). Detta ger en trygghet bâde för barnet och föräldern. Allt detta kan man läsa och njuta av mer i detalj i Barnaboken (som jag verkligen râder dig att införskaffa :D ).
prego skrev:Jag hade ett annat schema tidigare med kortare för och eftermiddagslurar och ett längre mitt på dagen. Men sen läste jag om skarvarna och fick för mig att man "måste välja" mellan 5, 20, 45 min eller 1,5h. Är det så?
De sömnpass du nämner motsvarar naturliga sömncykler, alltsâ perioder efter vilka det är lätt att väcka en glad och nöjd bebis. Men ett typiskt schema för en tremânaders kan se ut sâ här, alltsâ med kortare för och eftermiddagslurar och en längre mitt pâ dagen:

Utdrag ur TorsMammas SMöversikt: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416
Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Om jag räknar rätt sâ har ni 11.5 + 1.5 +1.5 +1.5 = 16 timmars sömn pâ schemat. 15.5 är vad som brukar räknas pâ en tremânaders, men mânga är tröttisar sâ det kan funka med sexton ocksâ. Undrar om ni ändâ inte har lite mycket dâ du beskriver att han ligger vaken väldigt länge innan han somnar.
prego skrev:Det är samma sak på nätterna, han skriker så gott som aldrig, han ligger bara vaken och pysslar med sitt.
Hur gör jag då? Känns konstig att ingripa när han inte frågar. Men dålig sömn på dagar och nätter gör trött och gnällig pojke på vakentiden, som inte orkar äta. Han somnar hela tiden vid bröstet. Jag stör honom så mycket jag kan men problemet är att om det händer för mycket kan han inte äta för att det andra blir mer intressant.
Inte störa en bebis som filosoferar! :D Däremot kan man se till att han verkligen har ALLA förutsättningar för att sova gott när det är sovdags. Alltsâ att vakentiden varit precis sâ rik som möjligt. Med det menar jag framför allt MAT, SOCIAL DELAKTIGHET och FRISK LUFT. Vid tremânader är det mânga smâ som gillar att äta precis efter sov, egentligen innan de vaknar ordentligt. Du kan ge bâde brösten i ett svep i dunkel innan han kvicknar till sâ att säga. Sen full fart, ljus och ljud, skoj och bus, mycket jobb tilllsammans! Han kan hänga med när du dammsuger i bärsele eller pâ armen, ligga bredvid pâ golvet när du gnider pâ nân besvärlig fläck eller dammar lister, ligga bredvid pâ köksbordet när du fixar med maten... Eller gâ ut och känna pâ trädstammar, väggar, titta pâ myror... När man är vaken är man VAKEN och det är dâ det händer grejer! :D Och dâ är det verkligen skönt att fâ gâ och sova sen när det är dags. :wink:

Vad tror du om dessa tankar?
prego skrev:Ramsan fungerar enligt böckerna bäst från 4 månader. Ska jag ramsa ändå? Det känns som det enda jag har att ta till.
Du kan med fördel ramsa när du lägger honom, när du gâr ut frân rummet. Han kommer att associera ramsan till sömn och sâsmâningom kan du använda ramsan som verktyg vid eventuella kriser. Men igen, man verktygar inte en bebis som inte ber om hjälp (ledsen). Mitt râd är att lägga allt krut pâ vakentiden, dâ brukar sömnen ge sig själv.
prego skrev:Sen låg han där klarvaken och sprattlade.
Ett tips, lägg honom pâ mage! Dâ blir det mycket mindre sprattlande och lättare att komma till ro och somna. Andningslarm under madrassen gör att du verkligen kan koppla av. Magläget har en mängd fördelar, inte bara för sömnen, men bara det räcker ju lângt!

Fundera och âterkom :D

:heart:
prego

Inlägg av prego »

Tusen tack!

Du har rätt! Vi har räknat fel på vårt schema.
Jag har nu i princip tagit TorsMammas schema rakt av fast med en halvtimmes förskjutning. Jag började med det igår och det gick ganska bra. På långa dagsluren vaknade han dock efter 20 min och var väldigt olycklig (det brukar han aldrig vara)och jag som snöat in på verktygande satte genast igång och vagna för allt jag var värd, med bästa attityden. Men han slutade inte skrika. Så till slut gav jag upp och tog upp honom i en mikroskrik paus. Varpå han rapade värsta rapen och blev helt lugn. Usch, jag kände mig så usel. Då hade en timme sovtid passerat och jag visste inte riktigt om jag skulle lägga honom den sista halvtimmen av vilan eller köra på med vakentid. Slutade med att han fick vara vaken och sen fick han en extra 20-minutare innan eftermiddagsvilan. Hur gör man? Förstår att grundtanken är att de ska sova på de bestämda tiderna men när något kommer i mellan?

Jag tycker att vi redan har mycket mat och skoj på vakentiden, men det går säkert att göra ännu mer. Faktum är att jag efter inrådan från BVC dragit ner lite på den sociala delaktigheten bortsett från oss föräldrar, eftersom de sa att jag skulle begränsa intrycken för att få honom att sova. Fast i mitt mammahjärta vet jag att gullungen trivs absolut bäst när han får vara med på allt vi gör.

Tack för sammanfattningen om SM. Jag har inte barnaboken än, men den är på inköpslistan.

Angående magläge, jag lägger honom på mage, men sen vänder han runt på sidan eller ryggen. Han kan ännu inte vända sig tillbaka till magläge från rygg. Ett tag gick jag och vände honom, men upplevde att jag störde mest. Så han får sova precis som det blir helt enkelt. När han blir lite större kan han förhoppningsvis vända sig till mage också om det är det han föredrar.

Tusen tack igen för svaren.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

prego skrev:På långa dagsluren vaknade han dock efter 20 min och var väldigt olycklig (det brukar han aldrig vara)och jag som snöat in på verktygande satte genast igång och vagna för allt jag var värd, med bästa attityden. Men han slutade inte skrika. Så till slut gav jag upp och tog upp honom i en mikroskrik paus. Varpå han rapade värsta rapen och blev helt lugn. Usch, jag kände mig så usel. Då hade en timme sovtid passerat och jag visste inte riktigt om jag skulle lägga honom den sista halvtimmen av vilan eller köra på med vakentid. Slutade med att han fick vara vaken och sen fick han en extra 20-minutare innan eftermiddagsvilan. Hur gör man? Förstår att grundtanken är att de ska sova på de bestämda tiderna men när något kommer i mellan?
Lugn i stormen! Ibland blir det tokigt och dâ tänker man att det blir bättre nästa gâng. Upp pâ banan sâ fort man kan, helt enkelt.
prego skrev:Jag tycker att vi redan har mycket mat och skoj på vakentiden, men det går säkert att göra ännu mer. Faktum är att jag efter inrådan från BVC dragit ner lite på den sociala delaktigheten bortsett från oss föräldrar, eftersom de sa att jag skulle begränsa intrycken för att få honom att sova. Fast i mitt mammahjärta vet jag att gullungen trivs absolut bäst när han får vara med på allt vi gör.
Med social delaktighet menar jag framförallt att hänga med i din vardag hemma hos er, alltsâ delta (för tillfället mer eller mindre passivt :lol: ) i det du pysslar med. Bebisen har inget behov at bebisgymnastik och cafébesök, men gör det mamma gott sâ varför inte, men i mycket mâttliga mängder skulle jag vilja säga.
prego skrev:Tack för sammanfattningen om SM. Jag har inte barnaboken än, men den är på inköpslistan.
:thumbsup: Hela Barnaboken är underbar, râder dig att ta en titt pâ 3-4mânaderskapitlet och "En dag med Sofia 4 mânader" för att fâ ett hum om vad AW menar med social delaktighet.
prego skrev:Angående magläge, jag lägger honom på mage, men sen vänder han runt på sidan eller ryggen. Han kan ännu inte vända sig tillbaka till magläge från rygg. Ett tag gick jag och vände honom, men upplevde att jag störde mest. Så han får sova precis som det blir helt enkelt. När han blir lite större kan han förhoppningsvis vända sig till mage också om det är det han föredrar.
Sâ länge han sover sâ är ju allt som det ska, helt klart. Magläget brukar vara uppskattat just för att somna, lättare att boa in sig liksom.

prego

Inlägg av prego »

Hej igen!

Här kämpar vi på, men tycker att sömnen fungerar sämre och sämre.
Läggningarna är inget problem. Vi lägger honom och ramsar på vägen ut(därifrån), sen somnar han själv utan att vi behöver ingripa ofta på en halv minut.
Problemet är att han vaknar snart igen. Sen ligger han vaken. Tills vi plockar upp honom när vilan är slut. Just nu är det en "välsignelse" om han skriker för då kan jag ingripa. Han blir väldigt snabbt lugn av buffning, och vagning, men trots att han blir lugn somnar han sällan. Den enda vilan som fungerar perfekt är 45 minutaren på förmiddagen.
Vakentiden blir alltid en kamp. Första timmen är väl ok, men den ägnas oftast uteslutande till att få i honom mat. (Han äter dåligt framför allt på förmiddagen innan långa vilan.) Sen går resterande vakentid till att underhålla en väldigt gnällig och trött bebis fram till nästa vila. Vi försöker hålla schemat minutiöst och vi försöker fylla vaken tiden med mat och annat skoj, så långt det är möjligt med en tröttis.
Nätterna har också blivit sämre. Fler och längre vaken perioder.

Vi har slutat med napp och vi lägger honom på magen ( han vänder sig dock alltid till rygg i sömnen eller innan han somnar)

Vårt schema är en kopia av Torsmammas fast med en timmes förskjutning. Dvs Natt 20.00-8.00.
Vi har börjat med smakisar men han har inte fått till sväljtekniken än. Jag ammar och fyller på med ersättning om det skulle behövas, men just nu vill han sällan ens ta båda brösten.

Tankar kring vad vi ska göra?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Det verkar onekligen som att ni har hamnat i en liten ond cirkel. För trött för att äta. För hungrig för att sova. Hur beter han sig när han vaknar efter en kort stund? Och hur gör ni?

Vad gäller vakentid så dröjde det rätt länge innan min yngsta orkade några 2 timmar vaken i stöten, vid tre månader var han vaken 1.5 på första och 1.5 på andra, sedan kom det mer vakentid på eftermiddagen. Tiderna kanske inte passar den lille, vissa är tröttisar och behöver mer sömn. Vad händer om du förkortar vakenpassen lite?

Förutom det så tror jag att mat är nyckeln, mer mat helt enkelt.
Min yngsta blev lite strulig på nätterna runt tre månader, vaknade tidigare för nattmål te x, vi började med gröt när han var 3.5 månad och allt blev lugna gatan( igen).

Rapportera
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
prego

Inlägg av prego »

Hej och tack för snabbt svar!
Ja, det känns verkligen som vi hamnat i en ond cirkel.
Jag vet inte hur jag ska bryta den. :(

Hur han beter sig när han vaknar: Om han vaknar efter 5 eller 20 min är han oftast ledsen, då vagnar, buffar eller solfjädrar vi lite beroende på situation. I sängen buffas det om han ligger på mage eller sidan, men har han vänt sig så blir det svårt så då blir det en variant av solfjäder. I vagnen vagnas det. Då slutar han ofta väldigt snabbt ibland somnar han om men vaknar då oftast 5 min senare. (Dagtid sover han ute i vagn på natten i sin spjälsäng.) Om han sover längre (men ändå för kort) vaknar han och bara ligger tyst och pysslar, tuggar på filten eller snutten och sprattlar.

Jag har också tänkt att han inte riktigt orkar vara vaken 2 timmar i sträck, precis som du skriver. Tidigare använde jag marginal kvarten ofta ffa på förmiddagarna, men han vaknade ändå så jag slutade med det.

Nu funderar jag på att låta honom sova så länge han vill på första vilan och inte väcka honom efter 45 min. På så sätt kanske han blir hungrigare o piggare och orkar äta mera när han väl vaknar. Visserligen blir schemat förskjutet (om han nu sover mycket längre) men jag kanske kommer på rätt köl inför natten och kan ta nya tag dagen efter. Vad tror ni om det?

Vi fortsätter jobba med smakisarna, förhoppningsvis får han till tung och sväljtekniken så att vi kan börja ge gröt snarast. För precis som din yngsta upplever jag att han vaknar tidigare och tidigare på nätterna och är hungrig.

Jag ska fila på ett nytt schema med kortare vakenperioder. Ska jag lägg in ytterligare en vila då eller förlängra de 3 jag redan har?

Tack igen för feedbacken.

God natt
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej prego! :)

För att bryta cirkeln är det bra att redan vid första målet på morgonen se till att du får i honom rejält med mat. Kör du med smakisar där också? Oftast är de utvilade precis när de vaknar där på morgonen, och hungriga. Prova med gröt redan nu du. Det brukar vara lättare att äta än grönsakssmakisar om det är det du ger?
Angående magläge, jag lägger honom på mage, men sen vänder han runt på sidan eller ryggen. Han kan ännu inte vända sig tillbaka till magläge från rygg. Ett tag gick jag och vände honom, men upplevde att jag störde mest. Så han får sova precis som det blir helt enkelt. När han blir lite större kan han förhoppningsvis vända sig till mage också om det är det han föredrar.
Jag tänker här i alla fall att det skulle vara bra att vända honom till mage igen när han väl somnat. AW rekommenderar att man vänder efter tio minuter då han sover som djupast. Inte fem, inte tjugo :) . Alltså bara när han somnat. Det underlättar skarvandet enormt!

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
prego

Inlägg av prego »

Hej!

Idag sov lillkillen plötsligt hela långa dagsvilan utan att vakna. Hurra! =D>
Undrar då om det är vanligt att de blir väldigt ledsna när man väcker dem? Oftast hinner jag inte väcka honom utan han är vaken när det är dax att ta upp honom. I dag sov han som sagt och var väldigt olycklig "länge" (20min) efter att jag väckt honom.

Vi jobbar på med smakisar. Både gröt och grönsakspureer. Problemet är att han får i sig så lite. :( Han vet inte hur han ska göra. Han gapar men sen pressas det mesta ut igen istället för att sväljas. Jag antar att han kommer på hur man gör så småningom. Men just nu har nog inte den extra maten någon alls effekt, eftersom majoriteten hamnar överallt utom i magen. Han tycker dock att det är väldigt roligt, vilket är positivt.
Senaste tiden har han börjat vakna tidigare och tidigare för sin nattmat. Generellt verkar han blivit hungrigare så jag hoppas verkligen att han får till sväljtekniken snarast.

Jag ska fundera på om jag ska börja försöka vända honom igen. Förut när jag gjorde det vaknade han och somnade inte om. Visserligen är jag inte säker på om det var exakt efter 10 min.

Tack för synpunkerna. :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej prego :D
prego skrev:Idag sov lillkillen plötsligt hela långa dagsvilan utan att vakna. Hurra
Underbart! :thumbsup:
prego skrev:Undrar då om det är vanligt att de blir väldigt ledsna när man väcker dem? Oftast hinner jag inte väcka honom utan han är vaken när det är dax att ta upp honom. I dag sov han som sagt och var väldigt olycklig "länge" (20min) efter att jag väckt honom.
Kanske han befann sig i djupsömn och dâ var lite extra svârväckt? Hur har det gâtt sen sist du skrev?

Och maten, gär det ner lite mer nu efter lite mera träning? Precis som du säger sâ är mycket mat dagtid nyckeln till sköna nätter.
prego skrev:Jag ska fundera på om jag ska börja försöka vända honom igen. Förut när jag gjorde det vaknade han och somnade inte om. Visserligen är jag inte säker på om det var exakt efter 10 min.
Om du tänker vända, hâll koll pâ klockan, precis som Nimrah säger.

prego

Inlägg av prego »

Hej!
Måste tyvärr meddela att sömnen har fungerat sämre och sämre. Känns som att vi störde mer än något annat när vi försökte gå in och fixa till sömnen. Numera vaknar han 1 gång i timmen på nätterna. Vi måste upp och verktyga varje gång. Vi håller på att bli galna.
Som tur är eller vad man ska säga så är lill-killen 4 månader nu så vi kan kura honom. Vi har planerat att börja kura honom på lördag. Då har både jag och pappan ledigt och vi ska inte iväg någonstans eller så.
Är dock orolig att vi kommer att misslyckas eftersom vi redan nu har testat alla verktyg utan att få någon förbättring på sömnen.
Vi ska läsa SHN boken igen innan vi börjar, men kom gärna med tips och särkande ord.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

hoppar bara in med en länk som jag satt och läste på kurforum för små bebisar...tyckte den beskrev bra det ni känner. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

Sen HALLÅ! attityden! Skjut alla orosvargar. 8) Tro på att ungen kan och vill. det är nyckeln till att lyckas

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"