Behöver koll om mitt schema är rätt/fel!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Anna H

Behöver koll om mitt schema är rätt/fel!

Inlägg av Anna H »

Hej hej!! så tacksam för att detta forum finns med dessa smarta mammor!!!!

Här tuffar allt på, känns stabilare och stabilare för lilla plutten men har några frågor som jag VÄLDIGT GÄRNA vill få svar på. [-o<

Läser och läser men är ändå osäker gällande om jag gjort rätt schema.
Hur ska jag anpassa det om han sover närmare och närmare "godmorgon-tiden" 0645 (helst 07) som är vårt mål.
Nu vaknar han alltid mellan 05.50 och 06.10: sjunger, pratar och är superglad. Eftersom han är glad och inte grinig låter jag honom ligga kvar i sitt mörka rum och snacka tills klockan tidigast 06.45, vid några tillfällen har han då blivit knäpptyst (gissar att han somnat om) efter ett tag och sen vid kvart i sju då fladdrar jag in med sång och tar upp honom. Så ibland har han varit glad ca 30 min (från 05.50-tiden) för att sen gnälla, då har jag ramsat och han har blivit ledsnare/störtgråtit (han gråter nästan aldrig). Rätt eller fel? alltså: ska jag ramsa endast om han "gnäller" och inte då han "sjunger" eller ALLTID? Ska jag låta honom vara om han sjunger men inte när han är gnällig?? sover fortfarande utanför hans egna rum (som har stängd dörr) för är rädd att inte höra om han har frågor. Hur länge måste man "vakta"? är i kurdygn 12 idag. Har en s.k. babyvakt som vi ska installera och använda som vakt men kan liksom inte slappna av...

Schemat: 07: bröstmjölk (mat oavsett när han vaknat) 08-845: sova (vid åtta är han jättetrött) 0930-10 frukt/gröt + bröstmjölk. 11-1230: sova (också jättetrött redan 1045)
Mat igen vid 13-14, sova kl 15 i 45 minuter och sen mat 1630-1730. Avslutningsvis slurk vid 1830 sova 1915 (somnar oftast efter ca 10 min, peppar peppar...) Tycker han sover lite väl lite för att vara knappt 5 mån eftersom han sover endast dryga 10 h/natt. Är i kurdygn 12 idag måndag 4 april.
Så tacksam för hjälp och goda råd. Snälla hänvisa inte till länkar/andra trådar då det är så svårt att hitta liknande situationer, vill inte har "generaliserade råd" :roll: om ni fattar :lol:
så den som orkar och vill svara är jag evigt tacksam!

TACK!! Kram Anna, Mamma till solstrålen Julian
Anna09

Re: Behöver koll om mitt schema är rätt/fel!

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen hit! :)

Bra jobbat med kurningen. =D>

Hur gammal är Julian? Det blir lättare att "kolla" schemat om åldern är satt om man säger.

Att ramsa på morgonkvisten kan vara vanskligt. Då tror man gärna att det är morgon och att man skall bli upplockad så att den trevliga dagen skall få börja. Du skriver att han klarar denna tidiga vakentid bra på egen hand, låt honom då få göra det. Det är ingen fara att man ligger och fnular på egen hand, visst?!

Gällande om du hör eller inte... du hör nog det du behöver höra, eller? Om ni inte bor i ett superisolerat hus vill säga. Vi har b-vakt om vi är på annat våningsplan, eller utomhus efter läggning, annars inte. Lita på att han har resurser att ställa de frågor du behöver höra. Lita på att han kan. :wink:

Ramsan är till för att lugna vid frågor som behöver svar - men alla frågor behöver inte besvaras med hjälp av ramsan. Vissa svar kan vara i form av husljud, andra med helt tyst. Här har det alltid varit tyst, för på natten händer ingenting här - då sover vi. Vi läggning och lurar kan man servera husljud som svar på vissa frågor t ex självömkan, ilska, allmänt gnöl eller missnöje (för vem vet vad man är missnöjd för? det behöver ju inte alls ha med sängen i sig, eller sovandet att göra, en pyjamas eller en tröja kan vara nog så knölig om man hamnat lite snett, en spjäla vara i vägen så att man behöver flytta på sig lite etc etc. alla frågor har inte med otrivsel i sängen att göra. :shock: )

Lita på dig och på honom. :P
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna H

Inlägg av Anna H »

Hej och TACK för att du svarade så snabbt!
Hur jag kunde glömma nämna Julians ålder är för mig en gåta...får man skylla på amnings-hjärna....

Han fyller fem månader på måndag 11 april.
Det du skriver känns rimligt och jag blir trygg av ditt svar :) Tack!!
Om du har tid se över schemat är jag om möjligt ännu tacksammare.

Varma hälsningar Anna
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Anna! Jag har sett igenom schemat och tycker jag det väldigt fint ut! Hoppas det går bra för er!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Anna H

Bädda ner sovande bebis från vagn till egen säng?

Inlägg av Anna H »

Hej, Tack för svar!

Allt rullar på mao det går över förväntan. Jag står fortfarande häpen inför SHN-metoden och fattar inte hur jag inte börjat med den tidigare :D
I alla fall: Nu till nästa steg:

1, Hur göra om vi ska iväg på kvällen/redan är iväg när det blir kväll (inte aktuellt närmsta tiden men kanske vore det trevligt att gå ut o äta tidig middag i sommar alt käka hos vänner)
Vi på restaurang, söver Julian i vagnen kl 1915, traskar hem efter några timmar och lägger honom i sin säng.
Hur göra detta på bästa sätt? Man vill ju byta blöja och sätta på bekvämare sovkläder än de han hade på dagen... Är det rimligt eller ska man förbereda detta innan man söver honom i vagnen?

2, Hur ska jag "låta" hans mor- och farföräldrar lägga och väcka honom? Ska jag låta de göra det på sitt sätt eller ska jag visa hur man gör (så att det blir så likt min och min mans sätt) eller är jag kontrollfreak nu? blir lite stressad över detta då de kommer vara barnvakt framöver. Vill inte för allt i världen att det ska smyga in någon form av otrygghet i läggning/sömn. Har kurat/metodat 23 nätter (han sover 11-12 h/natt sen en vecka tillbaka :lol: )

Tacksam för svar! varma hälsningar Anna
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Anna!

När vi är borta så förbereder vi dem för natten precis som vanligt, på med nattkläder och ny fräsch blöja och när de var små lade vi dem i vagnen och ramsade som om de låg i sin säng som vanligt. Hade ett tygstycke för vagnen så de inte blev för stimulerade av allt runtom, kanske tog en promenad om det tjorvades för att det var trångt. Sen var det bara att njuta och väl hemma igen lägga över i sängen under tystnad och mörker. Vi har inte ramsat då igen för vi har ju redan markerat att det är natt.

Vi har alltid lagt fram ett schema (vilket barnvakterna har tyckt känns skönt) och sen sagt att så här gör vi och det funkar bra. Alla som varit barnvakt har vetat om hur vi gör vid läggning och ev. uppvak och de har följt det med mycket gott resultat :D

kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Anna H

TÄNDER=LITE SOVKNAS?

Inlägg av Anna H »

Hej och varmt tack för alla råd hittills!! :P :P

Nu kommer en fråga till. Julian har fått tänder. Är 6,5 m.
Han har börjat vakna 0615 ca istället för 07-0730. Somnar 19-1930
(som vi varit sååå tacksamma för att han gjort rätt länge nu...)
Även m-lur och efm-lur har börjat krångla. Dvs han är ibland lite svårsövd kl 15 när han ska få 45 minuter.
Men oxå idag när han skulle sova kl 11-1230 bökade han fram tills klockan var 12. Jag ramsade ett antal gånger och var inne hos honom några gånger och la honom tillrätta (han har en förmåga att flytta sig långt ner till fotändan av sängen). Så somnade han kl12. (Nu ska jag snart väcka honom 1330)

Är det fel av mig att låta honom få 1,5 trots att han bökat i 1 h o det blir förskjutet?
Ska vi göra om schemat så han nu ska sova på andra tider?
(istället för 8-845, 11-12-30. 15-1545)
Har detta med tänderna att göra? (har pågått i ca 1v)
Mao kommer det bli som vanligt igen?

Han är annars superglad och sprallig och babblar hej vilt :D :lol:
dock lite knepig att mata vissa mål...men annars som förrut dvs helt underbar...

Tacksam för svar! Kram Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Skjut din tandvarg :roll: omedelbart! :shock: :D Det är den största myten inom barnavård, att tänderna orsakar både ovilja att sova och infektioner. Det är ju enkelt att göra det, men att det händer MASSOR i deras utveckling kring denna ålder och att de även är infektionskänsliga och bör undvika de mest smittsamma miljöer är lite krångligare, för det kräver lite mer engagemang från föräldrarna... OBS: jag säger inte att DU känner så, men den stora massan gör det, tro mig. :roll: :wink:

Om du har kvar samma schema som du hade tidigare (längst upp i tråden) kanske du skall justera det lite. Lurarna ligger lite tidigt tycker jag, skjut fram långluren, och därmed också lunchen. Typ lunch 11.15 och lur 12.00. Skjut därmed även fram em-luren så att den och långisen inte hamnar för tätt. Han läggs 19.15 enligt ditt första schema och då kan han gott läggas för em-lur vid 16. Tänk över och inför, det tar 3+7 dagar att införa en justering innan man kan utvärdera resultatet.

Hoppas detta var svar på dina frågor. Bort med tandvargen, ge honom nåt kallt att bita på på dagen, finns bitlaksaker i gummi att läggai frysen en stund, klia tandköttet med dina fingertoppar om han inte har för ont etc.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna H

Inlägg av Anna H »

Hej hjälpsamma mammor!
Fortfarande en fråga om sömn:
Tack för svar men vet ej om jag blev klokare av svaret, jo gällande tänderna. Kanske var jag otydlig: Hur / varför / vad göra? när bebis vaknar 1 h tidigare helt plötsligt? oavsett när han somnar ( 19 eller 20, så vaknar han vid 0615 numera...)

Nu en fråga om resor.
Vad är att föredra; väcka tre timmar tidigare för att hinna med flyg till semestern. Flyget går 06.00
Eller: tänja på kvällsläggningen. Landar 19, framme vid hotellet 20-21ca. Kan tänka mig hur trött bebis är vilken vi än väljer. MEN vilket är minst jobbigt för bebis. Hur osäkert är det att skära i hans sömn så här. Hur påverkar det framtida sova hela natten---
Det handlar om 2 veckors semester. Denna flight (tidig eller sen) händer vid ett tillfälle. Hemresan är kl 11-14.
Hur brukar ni göra?

Återigen Tacksam för svar! Anna
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej hallå!
Kanske var jag otydlig: Hur / varför / vad göra? när bebis vaknar 1 h tidigare helt plötsligt? oavsett när han somnar ( 19 eller 20, så vaknar han vid 0615 numera...)
Som jag förstår det så tycker Anna09 att du ska justera ditt schema nu när lillen är större. Det tycker jag med. :mrgreen:
Det kan vara så att schemat inte riktigt passar godingen längre och det är därför han krånglar.

Att han vaknar kl 6.15 på morgonen är bara en grej. Det händer i perioder om några veckor då och då att de små vaknar tidigt samma tid gg på gg :roll: utan att det har ngn betydelse. Det går över. Tro mig. Jobba med er Attityd av Självklarhet så går det snart över. Verktyga inte sönder honom utan jobba mer med skratt till go'nattet och se till att hålla läggtiden på pricken. Och väck honom på pricken så blir det bra snart.

Hur går det med matningen nu? Är maten uppfettad? Får han lite eget att plocka med medans ni matar? Maten är ju viktig för sömnen.

Han är 6 mån och då händer det grejer. Då ska det jobbas på mage och de vill så gärna vara med och se vad du har för dig. Är han med i händelsernas centrum?

Resor: Ja, nu är jag ingen world-traveller men jag har lärt mig att när det gäller resdagar så får man bara gilla läget. Eftersom ni nu har det krångligt med morgonen så skulle jag välja att tänja på kvällsläggningen bara så det inte blir ngt missförstånd om när den lilla människan ska gå upp.
Hur osäkert är det att skära i hans sömn så här. Hur påverkar det framtida sova hela natten---
Tänk inte så. Sortera det hela under: En gång, ingen gång.
Var bara säker på handen och håll ert humör på topp så att lillen inte anar oråd. Allt är preciiiis som det ska. :wink: Sedan ser ni till att hålla schemat klistrat på näsan så fort ni är på plats så allt återgår till det som lillen är van vid.

På hemresan samma sak. Gilla läget. Somnar lillen på sin lur tid så är det jättefint men om inte så får man inte jaga upp sig utan tålmodigt möta en liten tröttis. Med det menar jag inte att man måste stimulera utan håll lillen men försök inte få honom på gott humör. Rätt vad det är så somnar de små. Oftast med ett illvrål innan. :? :wink: Det har min son gjort vid flera tillf då jag inte kunnat ge honom avskildhet vid en lur, som exempelvis på ett flygplan.

Hjälpte det?

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Julians mor

Inlägg av Julians mor »

Tack snälla för svar!!
efter att jag haft flera problem med att logga in fick jag helt enkelt "döpa om mig" till Julians mor fast jag heter fortfarande Anna :)

Julian äter mycket och är supersocial. Med oss hela tiden, han leker stojar, snackar och står i. Allt enligt boken.
Trots att det går urbra allting så kan jag ibland noja till mig och bli oroad över att det kommer vända, att 12 h sovanatt förstörs etc, Inte så konstigt kanske med tanke på allt det arbete som faktiskt ligger bakom att han har förtroende för sina föräldrar (hoppas jag)och älskar att gå och lägga sig och äta och leka och kramas och allt.
Ursäkta att jag fladdrar iväg men vill bara förklara hur vi har det i familjen :P

Eftersom jag är en hönsmamma och inte på minsta sätt vill orsaka några problem för lillen känner jag mig nästa elak över att ta honom med på ett flyg, bara för att jag och mannen ska få semester i spanien... Men så tänker jag att.. :? .så får jag inte tänka...

Nu är det så att vi måste flyga tidig flight (den går 0645-1020) och jag bävar inför att behöva väcka honom redan kl 05, ge honom välling på väg ut till arlanda och sen plåga honom med flygmotorer och lufttryck. Anledningen till tidigt flyg är att vi annars kommer fram till ett mörkt hus som vi aldrig varit i och då ska vi installera oss och hitta grejor och så... känns bökigt.

Så till min fråga: ska jag köra på "en gång ingen gång" Eller kan jag på något sätt "förbereda/ställa om bebis" inför tidig väckning. Tre veckor kvar tills vi drar.

ELLER ska jag boka om och landa 19 och hämta hyrbil, åka 1 h till huset, installera oss... vad är viktigast? hjälp!

KRAM Anna!
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

vad är viktigast? hjälp!
Ja, säg det. :lol: Alltså, JAG skulle boka om och komma sent och lägga lillen sent. Men det är jag det. För mina egna nerver skulle må bättre av att väcka normal tid och forts jobbet med morgonarna... Sedan skulle jag hoppa in i huset och FÖRST av allt montera lillens säng, mörklägga och lägga herren så han får vara ifred medans ni packar upp och grejar. Så har jag gjort när vi skulle till landet första gg. Och så hann min son somna en stund i bilen innan det var dags att hiva över honom i det nya placet. Och då tog jag honom fr bilen in i huset utan att tända en lampa och utan att snacka. Tanken med det var att lillen inte skulle vakna mer än nödvändigt. Och sedan ramsade jag x 4, inge mer. Lät honom vara och det var precis vad han ville, vara ifred alltså. :wink:

Meeen, låt säga att det blir tidigt flyg iaf. Då skulle jag göra iordning ALLT och SIST hämta ungen ur sängen UTAN att väcka. Lägga kvick över honom i bilstol. Sover han så sover han och får sova vidare. Om han vaknar, ja då vaknar han och då kan han få sin välling tänker jag. Att det blir i bilen spelar ju ingen som helst roll.

Tanken är att ge möjligheten att få sova den tid som han behöver. Så gott det går när ni reser. Det är allt.

Och lugnet är superviktigt att NI har.

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Julians mor

Inlägg av Julians mor »

Tack Luvisen! Så tryggt med erfarna råd!

Känner som du skriver.
Kan faktiskt inte tänka på annat än "ååånej jag vill verkligen inte störa honom på morgonen"... ska jag eller ska jag inte flyga tidigt...osv...

Såå det får bli en senare flight helt enkelt.

Tack igen!
Kram Anna
Julians mor

Plötsligt kvällskrångel?!

Inlägg av Julians mor »

Hej!
Ska jag korrigera sömnen? Sömn mellan 19-06/07 samt 08-0845 o kl 12-14.

Problem som plötsligt uppstått efter nästintill perfekta 5 månader av sömn, mat osv.
Lillen ville plötsligt inte sova kl 19.
Vi ramsade (som vi alltid gör) - gallskrik.
Ramsade igen och igen, tystnad, så gallskrik igen. Så fortsätter det i över en timme.
Är detta felet vi gjort/gör: Vi går in lyfter upp och han är superglad, vi visar lägenheten och busar, tror han kanske är mörkrädd? Vi går tillbaka lägger men gallskrik igen. Så håller vi på i 2, 5 h! Tillslut ramsar vi trots hans skrik och han somnar av utmattning halv tio istället för 19.
Två tänder på väg i överkäken så han fick en tuggsak med sig i sängen och bet frenetiskt.

Vi har under denna tid: Ramsat otaliga gånger, han har tystnat men sen satt igång igen. Under dagen var farmor och farfar barnvakt. Och för första gången själva med honom flera timmar plus att d lade honom att sova lunch. Det gick enligt dem jättebra, han somnade bums och sov 2 h. Men jag kan inte låta bli att tänka att kanske hände nåt under dagen. ALLTSÅ inte negativt eftersom de är fantastiska barnvakter men kan det påverka på något sätt?

Behöver vi kura om??
Kram och tacksam för snabbt svar!
Anna
Julians mor

Plötsligt kvällskrångel?!

Inlägg av Julians mor »

Glömde skriva: Han är nu 9 månader
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"