Här tuffar allt på, känns stabilare och stabilare för lilla plutten men har några frågor som jag VÄLDIGT GÄRNA vill få svar på. [-o<
Läser och läser men är ändå osäker gällande om jag gjort rätt schema.
Hur ska jag anpassa det om han sover närmare och närmare "godmorgon-tiden" 0645 (helst 07) som är vårt mål.
Nu vaknar han alltid mellan 05.50 och 06.10: sjunger, pratar och är superglad. Eftersom han är glad och inte grinig låter jag honom ligga kvar i sitt mörka rum och snacka tills klockan tidigast 06.45, vid några tillfällen har han då blivit knäpptyst (gissar att han somnat om) efter ett tag och sen vid kvart i sju då fladdrar jag in med sång och tar upp honom. Så ibland har han varit glad ca 30 min (från 05.50-tiden) för att sen gnälla, då har jag ramsat och han har blivit ledsnare/störtgråtit (han gråter nästan aldrig). Rätt eller fel? alltså: ska jag ramsa endast om han "gnäller" och inte då han "sjunger" eller ALLTID? Ska jag låta honom vara om han sjunger men inte när han är gnällig?? sover fortfarande utanför hans egna rum (som har stängd dörr) för är rädd att inte höra om han har frågor. Hur länge måste man "vakta"? är i kurdygn 12 idag. Har en s.k. babyvakt som vi ska installera och använda som vakt men kan liksom inte slappna av...
Schemat: 07: bröstmjölk (mat oavsett när han vaknat) 08-845: sova (vid åtta är han jättetrött) 0930-10 frukt/gröt + bröstmjölk. 11-1230: sova (också jättetrött redan 1045)
Mat igen vid 13-14, sova kl 15 i 45 minuter och sen mat 1630-1730. Avslutningsvis slurk vid 1830 sova 1915 (somnar oftast efter ca 10 min, peppar peppar...) Tycker han sover lite väl lite för att vara knappt 5 mån eftersom han sover endast dryga 10 h/natt. Är i kurdygn 12 idag måndag 4 april.
Så tacksam för hjälp och goda råd. Snälla hänvisa inte till länkar/andra trådar då det är så svårt att hitta liknande situationer, vill inte har "generaliserade råd"
så den som orkar och vill svara är jag evigt tacksam!
TACK!! Kram Anna, Mamma till solstrålen Julian