Älskade lille E

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Rynn

Älskade lille E

Inlägg av Rynn »

Hej!

Min lille E är snart 12 v. Vi har kört SM sen vi kom hem och allt går som smort, typ.
Jag vagnade aldrig bort 1målet men det "försvann" för ett par veckor sedan. Skriver "" för att ibland dyker det upp. Oftast inte, men ibland.
Jag har inte spikat något schema för jag tycker att det är så svårt. Det händer så mycket hela tiden och det har passat rätt bra att flytta runt det långa sovpasset.
Just nu verkar det passa bra med 3 sovpass, ett långt (2h) och två korta (45min-1:15h). Han är vaken ca 2h i stöten, men ibland kroknar han efter 1:30 (särskilt på morgonen) och ibland är han vaken en stund extra (särskilt på kvällen, sista passet blir ofta 3h).

Sedan en vecka tar han 12timmars nätter. Somnar vid 19:30. Vaknar oftast en gång mellan 2 och 4 och får mat. Ibland vaknar han som sagt redan vid 1 och då vill han gärna vakna och få en slurk till i 5-6 tiden.

Igår somnade han fint efter kvällsrutinen. Ett par kvällar i rad har han dock strulat och skrikit efter ett par minuter i sängen. Jag försöker buffa, men han blir inte alltid lugn av det.
Fråga 1: Betyder det att jag gör fel?
Vad ska jag göra när han skriker upp sig istället för att lugna sig? Hittills har jag löst det genom att plocka upp och mata till söms och det har funkat.
Fråga 2: Vad har jag att vinna på att införa ett "strikt" schema?
Fråga 3: Är det ok med 12timmars natt redan? känns ju som han vill ha det, men han vaknar ju som sagt ofta lite tidigt fast sen vill han gärna somna om igen efter en slurk.

Ny här. Skulle kanske hitta svar på mina frågor om jag hann kolla runt...
Älskade lille E född 20110221
Rynn

Re: Älskade lille E

Inlägg av Rynn »

Åh, han somnade fint även ikväll!
Rynn

Inlägg av Rynn »

Måste bara få spamma min egen tråd :D

Skulle ha skrivit det här på en gång:
Jag har under de senaste 12veckorna otaliga gånger tänkt att jag skulle vilja tacka Anna.
Jag hittade Barna boken hemma hos mamma i julas, ett ex från -83, läste lite och blev helt såld. Och tur var väl det, för jag inser nu att jag inte hade en aning om hur man sköter ett barn.
Någon av de första kvällarna hemma:
E skriker och vi kan inte få honom att sova. Jag letar desperat i boken. "Utgå alltid från att ett spädbarn som gråter är hungrigt". Det blev ett mantra efter det och jag matade och matade och matade. Hade ALDRIG kunnat räkna ut själv att det gick i så mycket mat i en så liten. Jag verkar inte ha några inbyggda sköta-barn-reflexer och har stortrivts med att följa SM, har känt mig så trygg med att han får det han behöver.

TACK, TACK, TACK!!!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till Forumet och grattis till nykomlingen.

Det låter som om ni har det väldigt bra i det stora hela. :)
Rynn skrev:Igår somnade han fint efter kvällsrutinen. Ett par kvällar i rad har han dock strulat och skrikit efter ett par minuter i sängen. Jag försöker buffa, men han blir inte alltid lugn av det.
Fråga 1: Betyder det att jag gör fel?
Vad ska jag göra när han skriker upp sig istället för att lugna sig? Hittills har jag löst det genom att plocka upp och mata till söms och det har funkat.
Det viktigaste av allt är att få i honom tillräckligt med mat under dagen för att få honom att somna nöjd. Han är nog inte tillräckligt mätt eftersom han inte lugnar sig och sen kanske du inte har fått till den rätta buffningstekniken.
Nu är han så gammal att han gott kan somna för egen maskin, att äta sig till sömns håller inte i längden, tyvärr.
Rynn skrev:Fråga 2: Vad har jag att vinna på att införa ett "strikt" schema?
Jag skulle säga att ni har allt att vinna. Du kommer hela tiden ligga steget före vad det gäller sömn och matbehov för lilla barnet. Ni kommer bli väldigt mycket friare, när man har fasta sov och mattider så matar man där man är och barnet kan sova där man för tillfället befinner sig. Man får en utsövd, mätt och glad liten unge att umgås och leva med.
Rynn skrev:Fråga 3: Är det ok med 12timmars natt redan? känns ju som han vill ha det, men han vaknar ju som sagt ofta lite tidigt fast sen vill han gärna somna om igen efter en slurk.
12 timmars natt med ett nattmål kring 4-tiden låter mycket rimligt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

och välkommen! och grattis lille E som har en sån klok mamma! barnaboken är verkligen den enda bok man behöver.... :D många gånger kan man gå tillbaka och läsa de kapitel som för tillfället är aktuella.

ni jobbar på jättebra med sm. :) =D> visst kan du ha flytande tider ett tag till om du vill det. ofta när man börjar ge fast mat är det smidigt med ett fast schema. då vet man att det går lagom många timmar mellan målen och sömnen. och att man hinner med att ge 4 ordentliga mål+kvällsslurk. dem flesta här på forumet börjar vid 4 månader med lite smakisar, vilket brukar resultera i att halvårsbebisen vräker i sig mat sen! vilket ju bådar gott för nattsömnen. men där verkar ni ju vara på god väg redan!

ett fast schema ger mycket förutsägbara dagar. det är enkelt för en själv och även för bebisen som så smoningom lär sig schemat och fungerar som en liten klocka. väldigt smidigt och enkelt att låta någon annan passa bebis också vid dem tillfällen det behövs.

bebis blir mycket trygg i att veta hur dagarna ser ut!

kram lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Rynn skrev: Någon av de första kvällarna hemma:
E skriker och vi kan inte få honom att sova. Jag letar desperat i boken. "Utgå alltid från att ett spädbarn som gråter är hungrigt". Det blev ett mantra efter det och jag matade och matade och matade. Hade ALDRIG kunnat räkna ut själv att det gick i så mycket mat i en så liten. Jag verkar inte ha några inbyggda sköta-barn-reflexer och har stortrivts med att följa SM, har känt mig så trygg med att han får det han behöver.

TACK, TACK, TACK!!!
:-D :-D :-D :-({|= :-({|= :-({|=

Välkommen säger jag också!

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Rynn

Inlägg av Rynn »

Tack alla för svaren!

De senaste kvällarna har det gått rätt bra.
Vi jobbar vidare och försöker strikta till schemat, det verkar skönt både för honom och mig.
Rynn

Inlägg av Rynn »

Allt är egentligen fantastiskt, men jag tänkte se om jag kunde göra det ännu bättre. Mycket vill ha mer...

E somnar kl 19:30.
När jag tittar på mina anteckningar ser jag att E vaknat för nattamat snarare vid 1 än vid 3 varje natt senaste veckan. Och det är ju lugnt tänker jag, för sen sover han ju till morgonen. Men han gör ju inte riktigt det, han vill gärna vakna lite för tidigt och ligger och grymtar. Somnar om en liten stund och vaknar och grymtar igen. Hinner sällan väcka honom på morgonen och ibland blir grymtet ett skrik så då har jag tagit upp honom och matat lite redan vid 6, det har hänt 3 av de senaste 6 nätterna.

Nu när jag läser vad jag skriver ser jag att han kanske har sovit klart och det är därför han vaknar..

Hur som helst: har sett att en del tar upp och matar i sömnen efter ett par timmar. Skulle jag kunna vinna nåt på det tror ni?
Eller ska jag acceptera att det är fantastiskt att starta dagen redan kl 6:30 och försöka få in mer sömn på dagen igen istället.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Vi hade trassel med tidiga morgnar ända fram till vår lilleman satte hel natt strax efter fyra månader. 6.30 var ok för mig, min gräns går kl 06.00. Du får bestämma dig för vad som är ok helt enkelt. När det är dags för hel natt utan nattmål kan du vara mer strikt med morgontiden tänker jag.

Jag har matat alla mina tre i sömnen runt 22.00. Min äldsta kurade jag, men de andra två har jag använt mig av sm. Mellansonen började sova till morgonen efter påfyllning vid 22.00 (när han var mellan 3-4 mån) Före dess hade han nattmål vid 04 ca. Min yngsta sov bort både påfyllning och nattmål i ett svep när vi började med riktig mat.

Lycka till :heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Rynn

Inlägg av Rynn »

I går kväll tog jag upp honom kl 22, alltså efter 2,5h. Matade i sömnen, det tog 15min.
Ställde kl på 3 för att vara säker på att förekomma honom. Det gjorde jag.
Han grymtade runt med jämna mellanrum från 6 till 7 men han vaknade inte. Sen väckte jag honom 7:30 och då SOV han, rätt svårväckt.

Jag fortsätter nog så här, men försöker flytta nattmatningen mot 4 natt för natt.
Så.. 3:15 inatt då!

Vad trevligt det är att få väcka, han var inte alls lika uppstressad och varm inatt som han brukar vara när han har jazzat runt en stund innan han vaknar av sig själv. Sängen var inte riktigt lika tillstrulad heller :)
Hoppas nu bara att det jag gör är ok. Det känns ju bra iaf.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:thumbsup: :D
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Rynn

Inlägg av Rynn »

Allt går finfint, men jag skriver ändå :)

I natt väckte jag kl 3:30, inga problem. Tar nog och hoppar till 4 på en gång inatt. Djärvt :)

Allt är egentligen fortfarande fantastiskt, men han sover inte som en stock hela sina sovpass på dagen. Ganska mycket gruffande och en del vagnande i skarvarna. Hoppas det löser sig så småningom här när schemat suttit liiite längre, har ju bara haft det ett par dagar.

Schemat:

7:30-9:15
Sova 1:15h
10:30-12:30
Sova 2h
14:30-16:30
Sova 45min
17:15-19:30
22:00-22:15 mat i sömnen
4:00-4:20 nattmat (från i natt då)
Rynn

Inlägg av Rynn »

Ny rolig grej den här veckan:
E äter en stund och sen släpper han taget och ligger och tittar på mig och ler och skrattar. När jag försöker stoppa tillbaka tutten så slickar han bara och ler ännu större :)
Supersött.
Hoppas bara han får i sig tillräckligt, men än är jag inte orolig, han lär ju säga till om han är hungrig.

Fråga:
Känns som det blir tätt mellan maten i slutet av dagen. Borde jag ändra nåt i mitt schema eller är det ok att starta måltider
14:30 och 17:15? När man säger 3h mellan måltiderna menar man då starttiden, eller ska jag räkna från 15:30 (när han ätit klart) till 17:15?
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:) Vad bra det går för er!

Du räknar från SM-målets start, alltså blir det 14.30 och 17.15. Nästan tre timmar alltså.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Rynn

Inlägg av Rynn »

Vet inte om man får göra så, men inatt "glömde" jag ställa klockan. Han vakande 07:15!!
22:15-07:15, det är 9h det. Lycka!

Har de senaste dagarna haft lite svårt att få honom att äta. Han äter koncentrerat i 5-8min och sen får jag försöka truga, men då skrattar han mest. Om jag hänger en sjal över honom så han inte ser mig äter han lite till (känns lite oschysst, är det ok??)
Om jag väntar 20min kan jag få honom att äta lite till.
Borde väl inte noja över det här, men är det möjligt att han faktiskt äter sig rätt mätt på 5min? Hinner han få nån fet mjölk då?
Nu känns mina bröst rätt spända fast han just ätit frukost.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"