Han vägrar sova sina 12timmar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
SmiLeyyy

Han vägrar sova sina 12timmar!

Inlägg av SmiLeyyy »

Hej!

Vi har nu kurat vår lilla Matheo i mer än 3veckor, och det är som natt och dag mot hur hans sov vanor var när vi började! helt underbart! :D

Det var en del gråt, stök och bök till en början speciellt vid dagslurarna, men nu är det som mest lite bök.
De senaste dagarna så har han dock gått tillbaks lite, speciellt så vaknar han i förtid och vägrar att somna om. Den långa luren på 11/2 timma har han alltid vaknat efter 45 min. alltid.

Han har aldrig sovit en hel natt än, tyvärr. Fast det är ju en stor skillnad mot när vi började då han vaknade 10-15 ggr/natt.
Han har alltid vaknat mellan 4-6, och varit enkel att få att somna om. Han har själv vaknat vid 8a pigg och glad.
Nu så vaknar han oftast kl 01 första gången, somnar om efter ramsa.
Sen vaknar han som en klocka kvart över 6. Och är näst intill omöjlig att få att somna om. Somnar han så sover han otroligt oroligt och snyftar i sömnen. :cry:
Han bökar och flyttar runt, slår huvudet i sängen, ja jag vet inte allt han har för sig!

Vad tycker ni att vi ska göra? Vi vill ju verkligen lyckas med det här och att han ska få sin natt sömn. Men det känns som barnmisshandel att låta honom skrika så mkt på morgnarna...Är det så att han bara vill sova i 10 timmar?

Vi blir så tacksamma för svar och lite guidning!

Matheo blir 6 månader den 6e maj....

Schema:
08.30 vakna äta (Men vi får hämta han 08.00 efter mkt skrik)
10.30 - 11.15 sova
12.00 äta
13.30 -15.00 sova (Vaknar alltid efter 45min och vägrar somna om)
15.00 äta
17.00-17.45 sova
18.00 äta
19.30 bad-bus
20.00 godnatt slurk och bus
20.30 godnatt

Mvh

Fam Thomsson

ps. vi har talat så varmt om AW och shn-kuren för våra vänner- med resultat! Vi har fått låna ut boken till ett par och ett annat har beställt den! =)
Nat

Re: Han vägrar sova sina 12timmar!

Inlägg av Nat »

Tjenixen!!

Jag kollar inte alls nu på ditt schema utan tänkte bara skriva en första tanke som jag får i mitt huvud när jag läste det du skrev. Eller ja snarare två saker. Det ena är att du faktiskt bara kurat i 3 veckor och vargtimmarna för oss tog säkert 7 veckor innan de satt. Det kanske alltså innebära några fler veckor där ni behöver vara noggranna med rutiner och liknande innan allt verkligen sätter sig. Det andra är att det kan vara 6-månaders-utv.fas han är i just nu. Den brukar yttra sig som gnällighet, sover sämre, äter sämre, mammig/pappig etc. Just när barnen är i utvecklingsfaser så är det extra viktigt att hålla stenhårt på rutinerna under dagarna för att öka på chanserna att barnen sover så bra som möjligt.

Kram kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Hur går det för er? Ser att du har startat två trådar, så jag stänger din första, den jag svarade på innan, så kan vi fortsätta i denna. :)
Det är lättare för oss som vill hjälpa att hålla reda på allt, om vi har allt rörande samma barn samlat i en och samma tråd.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
SmiLeyyy

Inlägg av SmiLeyyy »

Hej!

Det går inte vidare bra just nu då han är förkyld sen två veckor tillbaka, och hostar sig vaken varje kvart. Tyvärr finns det heller ingen hostmedecin till små bebisar, så vi får hålla ut tills han är frisk och sen starta kuren på nytt! Just nu får han sova hur mycket han vill (Precis så som jag med vill göra när jag är sjuk).

Mvh

Fam. Thomsson
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det finns en fantastiskt "hostmedicin" för små barn. :D

Du tar en kastrull och kokar upp vatten, lägger i hackad lök och ställer under sängen i sovrummet. HÄPP!

Höj huvudändan med 7 cm, typ telefonkataloger eller så, då blir det också bättre.

Sen har jag lite fler tips. MER MAT!! MASSA MER MAT!.
Ge under några få veckor lite mosad banan precis innan läggning till långlur och natten. Banan innehåller tryptofan, som är ett förstadie till melatonin. Det sover de gott på. Sen, när du matar med mat, mata dubblet eller 3 gånger så fort som du tycker du gör idag. Vänta inte på att han skall svälja undan eller be om mer. Det tar för lång tid för en 6 mån. Sen skall de ha massa mat, inte bara lite eller en burk. Jag vet flera som äter både 1 och 2 STORA burkar och en massa frukt på det. Sen en muta eller två.

Utveckling, Nu utvecklas de motoriskt i sitt esse. Lägg på mage, på golvet utan mattor och utan strumpor. Sen ner själv och ÅLTRÄNA! 5min/10ggr/dag är receptet. Han behöver bli fysiskt utmattad med fysisk aktivitet. Då sover man också bättre.

Sist, utevistelse. Gå ut 2 ggr /dag minst 1 tim fm och 1 tim em. Frisk luft är susen för sömnbekymmer.

Super sist, mörkläggning. Se till att du inte kan se handen framför dig när du går in på dagen i sovrummet. Kan du det, ja då är snabbaste sättet att mörklägga på att spreya vatten på rutorna och sätta upp aluminiumfolie. Rulla en handduk till botten av dörren.

Ps. Det är mycket ovanligt att ha natt 20.30-08.30 (det går för vissa, det vet jag) men, det är många som aboslut inte har natt så här sent utan egentligen är tröttare tidigare och pigga tidigare. (även om jag vet att AW säger att man kan ha vilka tider som helst). Så får ni inte ordning på det kan det vara värt att ha natt typ 19.30-07.30 eller så.
Jag personligen tror att om barn fick välja sina sovtider skulle nog 75% säga 18(18.30)-06(06.30). Detta är MIN erfarenhet som talar dock finns undantag. :wink: 8) Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SmiLeyyy

Re:

Inlägg av SmiLeyyy »

Hejsan och tack för svaret!

Hittills har det vart min man som har skrivit på det här forumet.
Tänkte att jag skulle bli lite delaktig!

Det har gått toppen bra, och han utvecklas och är en mycket glad och nyfiken liten kille.
Även nu när han har haft en sådan förfärlig hosta (falsk krupp) har han varit glad och mestadels sprallig!
Tack så jättemycket för tipset om vattnet å löken! Det ska testas.
Vi har redan bullat upp sängen på böcker och jag tror att det fungererar!

Han får jobba sig trött hela dagarna genom att krypa ömsom åla sig fram, han hoppar i sin hoppgunga eller springer runt i sin gåstol. Det är ju slut på dagarna då man kunde gå ut i köket och slå på kaffe lite snabbt och vara säker på att han inte hunnit långt! :D
Dock har vi inte vart ute och gått några längre sträckor har vart försiktig med det under den här perioden.

Jag vill väldigt gärna att han ska få somna tidigare om kvällarna, men han har alltid vart otroligt kvällspigg, även i magen :shock: så det funkade aldrig att lägga honom tidigare.

MEN! Nu när det har vart lite sisådär med nätterna,( jag har ju gjort det som bvc rekommenderat att amma honom så mkt han vill på nätterna för nästäppan å hostans skull), och att han har blivit äldre tänkte jag göra om hans schema och tidigarelägga kvällen. Tänkte att jag börjar med en halvtimma. Och istället för tre st lurar på dagen lägger jag om dem till två.

Vill du se schemat och gärna komma med invändningar? Vi har ju inte börjat än och det här är mitt "första förslag" jag skrev ner.

VAKNA och ÄTA 08.00
SOVA 11.00-12.00
ÄTA 12.00

ÄTA 15.00
SOVA 15.30-17.00
ÄTA 18.00

ÄTA 19.30
SOVA 20.00

Vet inte om det känns rätt? Kanske för att jag är van vid gamla schemat att han äter när han har vaknat. Jag har alltså behållt samma mattider, men ändrat sovtiderna.

Tack för att ni finns härinne!
kram Anna, Matheos mamma
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej en 7+8 mån behöver 14,5 tim sömn/dygn. Dock så är inte 1 tim sömn ett naturlig sömnpass utan det närmsta man kommer är 45 min.

Det är ganska ovanligt att en 6-7 mån behöver 2 lurar men vissa jättepiggisar har det. Min son och många brukar ha 2 lurar vid 9 mån.

Sen tycker jag du har lite mycket vakentid mellan lurarna för att sen ha lite för lite vakentid inför natten. Om jag fick pilla lite så skulle jag snarare ha dessa tider.

VAKNA och ÄTA 08.00
SOVA 10.30-11.15
ÄTA 11.30
ÅLTRÄNING 5min/5ggr
Utevistelse

ÄTA 14.00
SOVA 14.30-16.00
Utevistelse
ÄTA 17.30
ÅLTRÄNING 5min/5ggr
ÄTA 19.30
SOVA 20.00

:oops: Sen om jag får tycka, bara petar i detaljer... MEN... Hoppgunga lite ibland är ok, men släng gåstolen. Den bara bromsar motorisk utväckling samt ögats koordination. Detta övas bara genom just Ålning. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SmiLeyyy

Inlägg av SmiLeyyy »

Hej! Tack för snabbt svar!

Det där schemat ser ju bra ut! Vi får se hur det går med bara två lurar, annars får jag klämma in en till? Det är ju bara det att han verkligen inte har vart intresserad av att sova den sista luren på senare tid, den vi hade 17.00.
Han sover alltid en av tiderna i vagnen, det ska vi fortsätta med har jag tänkt.
Men en fråga, om än dum, han börjar bli för stor för sin liggdel så det är snart dags att byta till sittdelen. Vilket innebär att jag ska få honom att sova på rygg helt plötsligt? Något han aldrig har tyckt om. Hur har ni gjort? Han somnar säkert om jag börjar promenera direkt, men det är ju fusk!
SmiLeyyy

Hur man orkar bemöta alla kritiker?!

Inlägg av SmiLeyyy »

När jag ändå har blivit aktiv härinne tänkte jag fråga, och skriva av mig lite i överigt, om att följa Aw och shn.
Jag vet inte om jag borde starta en ny tråd till detta? Det är ju lite off topic...

Men! När vi satte igång med kuren, efter att ha sträck läst boken flera gånger och hade lagt upp ett schema och en strategi för de kommande två veckor, var vi verkligen peppade till tusen och styrkta av, främst alla andra föräldrars historier i boken.

Innan jag ens hade läst boken och var något vidare insatt måste jag erkänna att jag hade lite fördomar mot AW-kuren. Vad jag hade fattat det som så var det för militäriskt och barskt för min smak. MEN jag tänkte att, det spelar ju ingen roll vad JAG tycker och anser. Det är ju inte mig det handlar om, utan barnen. Mår dom bra utav det och att det kan hjälpa min son till bättre sömn och vardag är det ju självklart att jag hoppar på det tåget! För vad vet jag, egentligen?

Men, det har inte varit lätt. Man har inte fått något vidare stöd av sin omgivning. Man har istället fått få försvara sig och känt sig som den sämre morsan i gänget. Fast det är jag som inte har valt den grymma 5 minuters metoden, eller har ett barn som suger på napp 24 timmar om dygnet.
Någonstans vet jag att deras "påhopp" måste vara deras osäkerhet. Att de får dåligt samvete om mitt barn mår så bra och sover så bra, medan deras barn inte gör det och att de är "för lata?!" för att ens läsa på lite om kuren?
Man får höra:
"Jag har sett en video på youtube där hon buffar en unge och det verkar vara rena rama misshandeln"
När jag svarar att barnen tycker om det, är jag typ dum i huvudet.
"Jaha så när vi går på djurparken med barnen så ska Matheo sova hela tiden bara för att följa ett schema?" ...som att man är elakast i världen.
"Jag skulle aldrig låta mitt barn ligga och gråta ensam utan att gå in och ta upp det" (nu somnar han ju alltid direkt utan protester medan de går runt och runt med barnen i vagnen för att få lite ro)
"VA? låter du ditt barn sova på mage? Hur kan du?" faktum är att matheo ALLTID sovit på mage, och det är det han trivs bäst med-långt innan aw kuren. men det är ju förstås ett dumt påhitt av AW.

I början var det:
"jaha så ni ska inte gå ut eller vara spontana på två veckor nu eller?!, det skulle jag aldrig klara av" Då svarade jag som aw hade svarat i boken "nej den här kuren passar nog alla barn, men inte alla föräldrar!" hur självisk kan man vara?
Den här mamman har kört på 5 min metoden och barnet skriker och skriker. otryggare unge får man leta efter hon gråter hela dagarna, för precis allt. Hon kan inte leva utan nappen mer än när hon äter... och den här mamman är mest skeptisk till den här kuren.

Jag får höra att
"du ska inte lyssna så jävla mycket på vad andra säger eller skriver, ditt barn mår bäst av att få göra som den vill"
"Han tar igen den sömn han behöver etc etc"
"Oj han verkar väldigt trött, nej men du kan ju vänta en halvtimma så du följer SCHEMAT!" (ironiskt)
"han tuggar på leksaken, jag tror att han visst behöver napp" (han har aldrig haft napp nångång, men däremot har han fått tänder så han biter på allt)
...and so on...

Detta blev ett långt inlägg, jag ber om ursäkt, men det var skönt att skriva av sig. Jag är tacksam för att jag har en glad, trygg, nyfiken liten tjockis och ångrar mig inte en sekund att vi tog tag i hans nattliga sovvanor. Men det är otroligt jobbigt att "vara ensam" om det bland vännerna och få stå till svars hela tiden. De ser ju att det fungerar så det måste väl vara en form av avundsjuka? Missunsamhet?

Credd Till självaste Anna W, jag kan bara föreställa mig vad hon har/får stå ut med!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen.

De flesta gör så att de har "kortlur" på rygg i värsta fall och långlur inne i sängen. Annars får man se till att ha en sittdel med "plant" liggläge så de kan ligga på mage där med.

Jag skaffade en paraply sulky som var plan och hade som "sovvagn" när vi var borta. Eller tog med resesäng.

Sen finns faktiskt en jättefin och bra tråd bland "klistrade favoriter" där du mer än gärna får gå in och lägga in ditt vackra inlägg.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 46#p169046

Jag vet precis hur du känner och jag som dipl. kurar är ju den som lär ut hur man "misshandlar" :shock: :roll: :twisted:

Men jag kan säga riktigt ärligt. Att ingen har en gladare, friskare och roligare kille än jag, som dessutom är utsövd. Så håll fast vid dina nya "principer" och se beviset. :lol:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"