Funkar inte att kura andra barnet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
virasvira

Funkar inte att kura andra barnet

Inlägg av virasvira »

Nu vet jag och min man varken ut eller in, vår första dotter kurades vid 5 månader och svarade på tre nätter sedan dess har jäklar i det sovit på nätterna och det har inte spelat någon roll om hon har haft otrygga perioder, fått tänder eller varit lite krasslig hon har alltid sovit. Nu var vår första ett ytterst oroligt barn och hade knappt sovit på fem månader när vi satte igång.

Vår andra dotter var ett väldigt lugnt spädbarn, jag körde SM från början och det fungerade bra förutom att hon hade mer eller mindre sprutkräkningar så jag var tvungen att mata henne lite oftare och med mindre portioner. Hon har alltid HATAT att ligga på mage, jag har försökt, tro mig men det spelar ingen roll vad alla säger här på forumet för denna dam är isåfall undantaget som bekräftar regeln vad det gäller magläget.

Hon är nu 6 månader och vi kurande henne för två veckor sedan. Hon har bara vaknat en gång/natt när vi gav henne ersättning tidigare men nu kände vi att det fick bli ett slut på nattamaten. Kurningen gick strålande och hon sov tre hela nätter sedan hände något. Det har bara blivit värre och värre, igår natt skrek hon två timmar i sträck och hon blir helt galen av ilska när vi ramsar. Hon jagar upp sig och är helt sjöblöt av svett, inklusive alla lakan och kudde.Hon verkar inte vara hungrig för hon äter inte mycket på morgonen och hon blir tyst när vi vagnar men börjar ju genast skrika så fort vi slutar och dessutom så ska vi ju inte vagna nu.

Hennes schema (upprättat för att även passa storasysters tider)
06:30 vakna, äta
08:30-10:00 sova 1,5 i vagnen på väg till dagis
10:00 mellis+välling
12:00-12:45 sova 45 min
13:00 välling
13:30 hämta dagis
15:30 middag
16:00-17:30 sova
17:30 välling
19:30 nattslurk, godnatt

Det är givetvis tuffare att hålla schemat nu när jag har en så liten till, Storasyster är bara 20 månader men jag gör så gott jag kan.
Nu har min lilla haft en omgång med jättehör feber och det gör inte saken lättare nu mitt i återfallet. Ja jag är osäker nu för jag börjar tvivla på att det här är rätt metod för min lilla. Hon är hundra gånger skrikigare och inte alls så glad och go som hon var innan vi kurade. Nätterna är mycket värre men jag vet samtidigt inte vad jag ska göra för att få sova hela nätter.

tusen tack på förhand för alla svar
// Fanny
Elvira 20090809
Luvisen

Re: Funkar inte att kura andra barnet

Inlägg av Luvisen »

Hej virasvira och välkommen! :P

Nu ska vi se här om jag kan hjälpa er på traven. Att vara villrådig är aldrig kul.
Hon har alltid HATAT att ligga på mage, jag har försökt, tro mig men det spelar ingen roll vad alla säger här på forumet för denna dam är isåfall undantaget som bekräftar regeln vad det gäller magläget.

Kan du berätta lite mer hur du har gjort när du försökt att få den lilla människan att digga magläget? Magläget är ohyggligt viktigt för utvecklingen så dit hän måste det lilla livet iaf...
hon sov tre hela nätter sedan hände något.
Minns du hur den natten var? Så kanske vi kan finna svaret tillsammans.

Sover den lilla i spjälsäng på natten eller kör ni fortf med vagn?

Ang schemat så tror jag man måste prioritera minstingen mer. Dagis kan ju icke bestämma vilket schema ni ska ha, det måste passa barnen och deras behov först. Sen får man justera dagisvistelse därefter eller varför inte strunta i den helt. :wink: :D Det är ändå härligast hemma med flocken. :heart:

Skickar extra värme! :heart: :heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
frk Carlsson

Re: Funkar inte att kura andra barnet

Inlägg av frk Carlsson »

Ja, berätta mer om hur det ser ut. Vilka tider ska det hämtas och lämnas på fsk? Hur tar ni er dit?Hur lång tid tar det för er?

Varför jag frågar är för att jag anpassat mina scheman efter syskonens förskoletider med båda mina barn som jag kurat. Jag tror att man kan hitta lösningar , spec om man hjälps åt :wink: :heart:

Sen kan jag också berätta en annan sak - att när jag kurade vårt tredje barn (vårt andra kurbarn, den äldsta lärde sig sova själv) så var inte det heller alls samma sak som att kura första gången. :!: Och det gjorde en massa saker med mig som resulterade i att det blev en lite slingrigare väg denna gången - men det gick. Det är lätt att tro att allt ska bli likadant med varje barn, men så är det ju inte :wink: Dom är olika som personer, fast dom är syskon - och sen så har man helt olika relationer till dem oxå, fast att de alla är ens barn :wink:

Hoppas du hör av dig igen!

/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"