Snart dags för kur. Lite frågor på vägen. . .

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mababy

Snart dags för kur. Lite frågor på vägen. . .

Inlägg av Mababy »

Hejsan svejsan mina vänner.
Nu är våran kära skatt precis fyllda 4 månader. Den magiska dagen då vi tänkt börja kura närmar sig. Vi ska endast behöva sätta datum och det snaaaaaaaaaaaart. Vi är nämligen helt slut här hemma efter en hel del diskonätter :shock:

Våran skatt har följt standardmodellen sedan hon var dryga 8 veckor och det har fungerat över förväntat. Hon sover då hon ska och äter en hel del under dagen. Det är ca 4 timmar mellan måltiderna och äter även smakisar och gröt två gånger om dagen. Mat får hon så att det räcker och blir över.
Vi matar under en hel timme och då truggas det.
Lovar!!!

Ändå kräver hon mat nattetid.
1 gång äter hon fortfarande under natten och innan/efter maten är det gnäll, gnäll, böck och gnäll. Hon sover till att börja med på rygg och vi ändrar läge när hon börjar vrida på sig under natten. Därefter sover hon på mage med andningslarm.
Hur kan det komma sig att hon är hungrig?Hon ligger över sin kurva ordentligt. ( avskyr BVC kurvorna) och enl sköterska här om dagen så behöver vi inte ge henne mer mat utöver det hon får. . .

Ska jag lägga till något i maten i den sista frallan med mat?
Rapsolja? Välling?
Magläge med en gång? Då börjar hon väl vrida på sig med en gång. . .

Ush jag är bara så ledsen.
Sömnbristen har gjort mig arg och elak mot mig själv.
Jag VET att hon behöver kuras och det nästintill omgående.
Ville mest bara skriva av mig här inne.
Ni är så goa och fina mot varandra och det är en fröjd att gå in här varje dag. Konstigt att ett så underbart forum kan kritiseras å mycket.
Medans forum på familjeliv där mammor rent ut sagt mobbar ut varandra och varandras barn räär så pass poppis.
frk Carlsson

Re: Snart dags för kur. Lite frågor på vägen. . .

Inlägg av frk Carlsson »

Halloj, och välkommen hit!

Ni har fattat ett bra beslut :heart: :thumbsup: Och du verkar redan ha tänket inne. Jag tror det kommer gå jättebra när ni väl sätter igång. Det är svårt innan att veta hur det kommer bli, min erfarenhet är att allt som gällde innan kuren avs mat och sömn får man förkasta.Saker som aldrig funkat börjar funka etc. Men man måste låta det ta tid :wink: Det är ingen slump att man har de där 4+7 dagarna som kuren+uppföljningsveckan är på. Både kropp och själv måste få en chans, och både barnet och vi vuxna måste få en chans. Se det hela som en process. Inget ska vara klart ngn speciell dag, man jobbar ständigt!

Om du bestämmer dig för att din lilla tjej ska klara av att sova obruten natt, dvs ingen mat, så kommer hon att fixa det! Men nånstans måste ni ju börja. Hon kommer inte att svälta ihjäl där och då mitt i natten, utan ni kommer istället att se till att förse henne regelbundet under dagen (5 mål inkl nattslurken, men det där vet du ju :) ). Och eftersom ni redan arbetar på det sättet - tror du att det är just hungrig hon är nu när hon vaknar på natten? Eller är det så ni har valt att bemöta hennes uppvaknanden? Jag bara frågar, eftersom jag vet med mig själv att jag gjort så. Min son kurades vid 5 mån och då ammade jag fortfarande. Jag bröt nattamningen första natten och det gick jättebra - det faktumet rörde honom knappast mer än att vi introducerade de nya spelgreler som SHN innebär. Så, skaka av dig alla tvivel! :thumbsup:

Ni har ju AW-tänket med er sen innan, eller hur, och i det finns mkt trygghet att hämta på det stora hela : BB, SHN-boken samt tänkvärda ord här på hemsidan, både från Anna själv men även från oss alla andra som brinner för detta sätt att förhålla sig gentemot sina barn.Trygghet och konsekvens är A och O.

Läs under fliken "Krönikor" på startsidan, där finns en helt del klokt skrivet om SHN i största allmänhet - t ex ...skulle VI vilja komma upp mitt i natten för en nattmacka och umgås litegrann och sen gå och lägga oss igen? Natt efter natt efter natt... Det tål att tänkas på :wink:

Det är ett stort steg att ta, att gå in och leda sitt lilla barn istället för att, som man tutats i (bl a på BVC men även bland många som hörs i media och som skriver böcker etc), låta det lilla barnet leda en. Och det är oxå därför man blir så darrig och nervös fast man är på rätt väg :wink: eftersom man liksom går mot det givna. Och det är oxå därför det blir ett sånt hallabaloo kring det här tror jag. I själva verket är det ju inget "märkvärdigt" el ngt hokus pokus el så, utan bara sunt bondförnuft :mrgreen:

Vet inte om detta gett dig ngr konkreta svar på dina frågor :roll: . Försöker mest peppa för att visa att ni är på rätt väg och att det ger sig eftersom :heart: när man väl kommit igång.

Ha det bra!
Mvh Sanna
Mababy

Inlägg av Mababy »

Tack så hjärtligt frk Carlsson för ditt fina svar.Och du har helt rätt. Hon svälter inte där mitt i natten, haha. Det är just med mat vi har valt att bemöta henne och nattmålet är nu borta. 3 natten i rad sover hon utan den...
Jag är ärlig och kan säga att hon sover vldigt oroligt som vanligt och det är här mina frågor kommer in.
Vi kommer att starta kuren till efter påsk eftersom min man och jag kommer att hjälpas åt.
Fram till dess fortsätter vi med SM.

1. Hon vagnas då hon går igång på natten. Ska jag fortsätta med detta eller kan det leda till missbruk?
2. Hon sover med antingen mig eller make ( vi delar på nätterna), så ramsar vi inte på natten. Vi ligger ju i samma rum. Hur ska man då göra?

Hur ska vi helt enkelt gå tillväga med nätterna innan själva kurstart?

Här hemma plockar jag ut det VIKTIGASTE från SHN boken och allt detta ska sättas upp på kylskåpet. Vi ska traggla traggla och jobba på LUGNET och ATTITYDEN.

Till sist vill jag säga tack till Anna. W och alla eldsjälar där ute för att ni bryr er och för att alla är så fantastiska och hjälps åt.
Tack.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt tänk :heart: :thumbsup:

Jag tycker att ni kan fortsätta göra precis som ni gör fram tills att ni ska kura och ta alla förändringar då. Dels blir det lättare för en själv att sortera, men det blir oxå lättare att kunna fördela enegrin och satsa allt på ett kort. Jag buffade min son till sömns på nätterna innan vi kurade och sen bröt jag det rakt av iom kuren. Inga problem. Ni kommer ju sluta vagna och buffa efter dygn nr 2 i kuren så missbruk kommer det inte att sluta i 8)

Det enda vi har gjort innan kuren är att vi har smygstartat med schemat och följt tiderna. Däremot har vi inte stressat och ojjat om barnen inte sovit det antal minuter de "ska" eftersom det inte är ngn idé innan man satt igång själva processen. Och ojja sig och stressa ska man inte göra då heller :wink:

Jag tror det här kommer gå jättebra för er, ni är redan med i tänket och förstår vitsen av att vara påläst samt att SHN är mer än bara verktygen.

Ha det gott :heart:
Mvh Sanna
Mababy

Inlägg av Mababy »

Tusen tack för svar åter igen.
Jag fortsätter med mina frågor om det är ok. Behöver verkligen eran peppning och ni är så fina som svarar så fort.
Inatt sov skatten åter igen... bättre än förra natten. Vagning ala 30 sek gånger 6 and thats is.

Idag dock.
Kingig liten dam som vägrar mat och vill endast slagga.
Hon mår fint. Inte sjuk men inte överhuvudtaget glad.
Jag är inte så poppis idag med narda ord. Hahaha.
Visst kan det bli så när nätterna börjar sätta sig?

Eller har jag fel?
Hon har skrikit som aldrig förr vid måltider och nästintill varje gång när det är dags att vakna från sina lurar.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Låter i mina öron som om hon börjat fattat galoppen med att sova. Ganska vanligt att de blir supertrötta de närmaste dygnen då.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Mababy

Inlägg av Mababy »

Hejsan vänner.
Jag tänkte ta och uppdatera lite om hur det går för våran lilla tjej.
Vi har ännu inte börjat kura henne eftersom det är mycket som händer dessa veckor och man vill ju inte störa uppföljningsveckan.
Kommer dock att bli en kur efter hennes dop som är 1 maj.

Våran skatt har överraskatt oss med att sova 11,5 timmar dessa dagar. Dock vaknar hon alltid kl: 22:30 och skriker. Hon verkar sova när detta skrik kommer. Vi behöver endast dra vagnen några drag och sedan sover hon. Hur kommer detta sig?

Vaknar sedan 01:30 och 04:30. Samma visa.
Måste medge att dessa nätter har varit de bästa hittills.
Innan vaknade hon minst 12 gånger under en bra natt.... Då var man inte piggelin.

SM följs under dagen och allt fungerar som det ska där.
Hon är mätt. Rund och go och nästintill alltid glad :)

Glad påsk på er.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Är det inte märkligt, det blir ofta så att sömnen blir bättre bara av att man bestämt sig.

Lycka till med kuren, det kommer gå galant!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Mababy

Första natten avklarad

Inlägg av Mababy »

Sova hela natten kuren är påbörjad och första natten är avklarad. Anelia och jag fixade detta med bravur. Utan napp och endast korta buffningar. Ramsan avslutade tom några omgångar av uppvak utan att jag behövde gå in.
Detta var verkligen en bra natt med "få" uppvak. Eftersom första natten går ut på att bekräfta vid minsta pipp så klev jag in och buffade lilla blöjbaken. Inatt tar ramsan mer och mer över.
Jag har "vilat" utanför hennes dörr med block och penna vid min sida. Telefonen var min klocka. Och alla roliga spel som man kunde fördriva tiden med. Har själv inte fått så mycket vila men jag är van sedan min tid som nattsköterska och barnmorskestudent.

19:25 - Anelia läggs med tjo och tjim i säng. Upprörd. Brukar vanligtvis inte behöva buffas men ikväll buffas hon 2 min. Ramsar x 4.
19:28- Tystnad.
19:30- Bekräftelseramsan.

22:02- Skriker. Buffar ca 20 sek. Kort solfjäder. Ramsar x 4. Tystnar omedelbart.

22:41- Skriker. Tystnar av sig själv. Jag avvaktar. Skriker igen. Ramsar x 4. Lyssnar av. Gråt. ramsar x 4.
22:42 - Tystnad. Drar kort därpå bekräftelseramsan.

01:11- Skriker. Buffar ca 20sek. Kort solfjäder. Ramsan x 4.
Samma procedur upprepas eftersom hon skriker upp sig på nytt.
01:15- Tystnad.

03:01- Gnäller. Svor hon kanske? Ramsan x 4.
03:02- Tystnar omedelbart.

03:18- Gråter. Buffar ca 30 sek. Solfjäder. Ramsar x 4.
03:21- Proceduren upprepas.
03:26-Proceduren upprepas.
03:28- Tystnar.

04:27- Gråter. Buffar ca 30 sek. Solfjäder. Ramsar x 4.
04:28- Tystnad.

06:02- Gråter. Buffar ca 30 sek. Solfjäder. Ramsar x 4.
06:03- Tystnad.

06:54- Hör att gummsan jollrar. Gör en GLAD MORGON :)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Men du, vilken start på kuren =D> =D> =D> =D> =D>
Härligt jobbat båda två! Och barnmorska dessutom , tänk att få ha en SHN-barnmorska som kanske faktiskt kan ge lite råd som fungerar :wink: .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra Mababy! Fortsätt så =D>
Mababy

Inlägg av Mababy »

Tack tack alla godingar.
Nu ligger jag här igen.
"Bössan" är laddad. Inatt ska det ramsas som aldrig förr.
Lite nervöst är det men på ett nyfiket sätt. Tänk om man verkligen är sååååå nära att få sova på riktigt...
Ohhh vad jag vill och längtar efter detta.
Hädanefter ska jag aldrig ta sömnen för givet!!! :D
håll nu era tummar.
Uppdaterar imorgon igen.

Lite feedback om våran första natt?
Någon bra tips för inatt?
Mababy

Inlägg av Mababy »

Ojojoj nu är det hysteri här hemma.
Fram tilll 04:25 sov hon med två korta påminnelser.
Efter det bröt hon ihop. Ingenting ville sig längre.
Buff, solfjädra eller ramsan. Har tom slamrat i köket och spelar Mozart...
I vilken ende ska jag ta tag i detta i en sådan situation?
Hon lugnar sig någon sekund av buffningen för att skrika sig hes när jag tar första versen i ramsan ut. Ramsan lyssnar hon inte alls på.
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hur gick det till slut?

Hon förstår ju inte ramsan ännu :wink: och än mindre husljud. Så kör enbart på buffning och gå in vid minsta lilla pip du vet :wink: . Vaknar hon/frågar hon när du ramsar dig ut så börjar du om igen. OK? Du måste buffa henne tills att du bedömer att hon håller på att somna in...ibland kan det bli så att man får stå tills de somnat helt och hållet (men man ramsar ändå när man går ut). Detta är ju som den första grundläggande delen i det hela :wink:

Direkt bekräftelse och visa "jag finns här" gnm buffning gäller enbart nu t o m ikväll. DÅ :!: börjar du backa och låter ramsan ta över :) :!: Och låt Solfjädern vara under dagen idag, den tar över sen
( fr om ikväll) vid krislägen när inte ramsan funkar.

Att hon vaknade just 04.25 och gick igång är nog ingen slump. Hon trodde nog att hon var utsövd vid det laget eftersom natten hade varit så pass hyfsad innan dess...

Av det du beskriver i övrigt så tycker jag att det verkar gå fint för er ändå :thumbsup:
Mababy

Inlägg av Mababy »

Natt två har passerat väldigt bra fram till kl: 04:25- därefter bröt lilla tjejen ihop och jag nära därpå.
Så här såg natten ut för er som följer oss.

19:25 - Lägger ner en leende Anelia i säng. Vi har fått till skrattet till go´nattet. Kort markering och ramsar ut.

20:10- Jämrar sig men tystnar av sig själv.

22:10- Jämrar sig men tystnar av sig själv.

00:48- Gråter kort. Ramsar lungt x 4. Tystnar omedelbart. Kanske borde jag avvaktat med ramsan?

01:54- Snyftar. Bekräftar med ramsan x 1. Tystnar omedelbart.

02:36- Gnyr och tystnar av sig själv.

04:25- Gråter. Jag avvaktar och drar ramsan därpå när gråten inte tystnar.
Anelia slutar inte att gråta. Det stegras istället.
Jag går in- lägger till rätta. Buffar ca 12 min. Vid en lugn stund görs en kort markering och ramsan ut.
Anelia sätter igång på nytt.
Samma procedur x ?????
Hon lyssnar inte på ramsan över huvudtaget utan gråter hysteriskt både under vissa buffningsmoment och då ramsan dras.
04:57- Pappa Pär tömmer diskmaskinen. Anelia slutar inte gråta.
05:16- Upprörd tjej trots mycket buffning och en del ramsor.
05:30- Mozart sätts på. Hon är tyst under musikstunden. Snyftar men lugnar sig.
När musiken tystnar i takt med henne sätter hon igång igen.
05:55- Tillrättaläggande. Buffning och ramsa ut vid tystnad.
Anelia sätter igång på nytt.
Jag sätter igång dammsugaren.
Anelia tystnar.
06:02- Dammsugaren stängs av.
Anelia snyftar men somnar på nytt.

06:54- GLAD GODMORGON. Hon är sååå glad av att se mig :)

Tja. Vad tycker ni för våran natt 2?
Ge mig tips inför natt tre om samma scenario upprepas.
Frk Carlsson - menar du att jag får ingripa med buffning och solfjäder inatt också?? Och låta ramsan ta över mer och mer?

Tacksam för tips alla godingar.

kram från en snart utsövd familj :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"