Tidiga morgnar - behöver hjälp från någon som har lyckats

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Låst
Zoidy

Tidiga morgnar - behöver hjälp från någon som har lyckats

Inlägg av Zoidy »

Hej allihopa! Jag har nu kämpat med lilla J:s för tidiga morgnar på egen hand - utan större framgång. Nu behöver jag hjälp/tips från någon/några som har varit med om liknande och lyckats vända trenden.

Vi kör Gina Fords schema för 5-6 mån. rakt upp och ner:
07:00 - God morgon, amning;
09:00 - 09:45 - förmiddagslur;
11:00 - grönsakspuré + amning;
12:00 - 14:15 - middagslur;
14:30 - mosad frukt + amning;
18:00 - gröt + amning;
19:00 - God natt;
21:45 - nattmål amning (kommer att fasas ut så fort tjejen äter ordentliga portioner med fast föda under dagen, vi började med smakisar för 2 veckor sen).

J sover bra under sina dagslurar och somnar utan problem på kvällen. Nattmålet går väldigt snabbt och hon somnar om på direkten. Tyvärr har hon aldrig sovit hela vägen till kl.6. När vi införde schemat vaknade hon 6:30 - 6:45, men nu sover hon sällan efter kl.6. Hon är glad när hon vaknar och snackar med sig själv och blåser bubblor tills hon blir uttråkad och då skriker hon gällt (det är inte gråt utan verkligen ett gällt skrik som låter som om en fjortistjej som har sett en spindel ungefär :-) - så brukar hon göra på dagen också när hon är uttråkad).

Först skyllde jag på att vi eventuellt störde henne, så vi flyttade henne till ett eget rum. Sen skyllde jag på morkläggningen - jag var inte helt nöjd från början. Vi har åtgärdat detta men inte har det förlängt sömnen.

Nu har vändcirkusen också kommit till stan, så jag har flyttat till Js rum för att kunna vända henne snabbt och tyst utan att öppna dörren och släppa in eventuellt ljus. Funkar mitt i natten, men efter kl.5 kan man nästan stå bredvid sängen utan att gå någonstans :-(

Snälla hjälp?
Julia född 101203 - SM-barn från 3v. + Gina Fords CLB-rutin från 4 mån.
Nimrah

Re: Tidiga morgnar - behöver hjälp från någon som har lyckat

Inlägg av Nimrah »

Hej Zoidy! :)

Vi vill helst att man har alla sina sömnfrågor om samma barn i samma tråd. Så jag kommer försöka flytta denna till din andra så fortsätter vi där.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Låst

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"