Här ska sovas :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Re: Här ska sovas :)

Inlägg av Anna09 »

Hej,

bra frågor du ställer. Som AW brukar säga så hamnar allt "knorrande, bökande och fnulande" efter läggning under avdelningen privatliv och där bör man hålla sig borta tycker jag också. Ge honom en riktigt GLAD ramsa med 4 verser ut efter läggning, låt det sedan vara, bjud på lite sköna husljud och lämna till honom att klara själv. Den sista versen i ramsa kan du göra riktigt sköööönt bekräftande i tonfallet.

Vem ligger inte o vrider sig lite innan man somnar? :wink:

Gällande morgonen, minimera ramsandet på morgonen. Risken är att det blir underhållning, eller att man tror att morgonen börjar när mamma kommer och pratar utanför dörren och då känner sig lite snuvad när ingen sedan kommer och väcker. VI har aldrig ingripit om hon vaknat mindre än 45 minuter före klockan ringer - hade krisen slagit in hade vi ju gjort det så klart.

:thumbsup: Du jobbar strålande, du känner av honom bra! Vissa barn behöver ligga lite över, vissa under rekommendationerna - det handlar om att ge förutsättningar att sova, sen om de sover alla minutrar är mindre viktigt. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mammas lilla hjärta

Inlägg av mammas lilla hjärta »

Hej igen!

Idag har det varit en lite "jobbigare" dag (allt är ju relativt, inte jobbigare än om man jämför innan kuren). Han somnar fortfarande inte i vagnen när den står helt stilla. Oftast hjälper det att jag vagnar bara några drag och sen skakar från sida till sida ett par gånger och sen bekräftelseramsa på det. Han sover altså inte när vagnen stannar. Kan det ta lite tid innan detta sätter sig eller borde det redan ha gjort det?

Vid läggningen ikväll tog det 30 min och två tillrättaläggande innan han somnade (och några ramsor emellan). När ungefär kommer de här läggningarna på 2 minuter som så många refererar till? Nog för att det bara tar ca en minut att lägga honom i sängen och sen ramsa sig ut men det tar ju fortfarande oftast ca 15 min innan han sover, med lite jämmer, skrik eller snack först. Än så länge har det inte kommit någon njutningens suck när han hamnat på mage i sängen. Fast idag när jag la honom tillrätta sista gången innan han somnade ikväll (då hade han kravlat sig upp i vänstra hörnet och verkade störd av det) så la han sig tillrätta direkt och verkade nöjd. Men det hade ju först varit lite klagosång i 25 min...

Vi är idag på 4:e dagen av uppföljningsveckan, så jag ska kanske bara se tiden an och göra samma sak dag ut och dag in så kommer det, eller?

Tacksam för svar!
//Anna
mamma till gosse född okt 2011, kurad från 110429
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ja, det är precis så du ska göra :thumbsup:

:heart: Underskatta INTE uppföljningsveckans betydelse :heart: Och inte heller den efterföljande månaden. Du har säkert läst i SHN-boken att det kan ta upp till en månad innan allt satt sig :wink: . Jämmer, skrik och snack bryr vi oss inte om! Alla har vi våra små later innan vi ska till att somna.
15-30 min låter helt normalt (iaf om jag jmfr med hur mina barn har hanterat det så pass tidigt i kuren). Överkoncentrera dig inte, syssla med annat, gärna sånt som låter så hör han att ni är där ute och du kan oxå fokusera på annat än de där ljuden inifrån hans rum :wink:

Tålamod! Och förtröstan :wink: Om du tror att han kan så kan han =D>

Varma hälsningar, Sanna
mammas lilla hjärta

Ja, då kommer nästa laddning med frågor :)

Idag har det varit en dag fylld med uppvaknande... Gossen vaknade 7.25 istället för 8 som han borde. 7.45 gjorde vi morgon eftersom han då var på väg att bli riktigt upprörd. Hur borde vi annars hantera detta? Hur får man honom att faktiskt sova till åtta. Enbart en gång har vi väckt honom, han vaknar alltid innan av sig själv. Kan man använda marginalkvarten på detta sätt också eller borde han ligga kvar till 8?

Fm-vilan gick bra men både middags- och em-vilan har han vaknat efter 45 respektive 20 min och vägrat somna om, även om vi till slut tom vagnat. Gör vi något galet? Här på dagsvilorna låter jag honom ligga kvar tills det är tänkt att han ska komma upp. Det kan tilläggas att han inte är nöjd när han ligger i vagnen och vaknat...det är tydligt att han behöver sova mer men gör det inte...

Gossen är idag exakt 7 månader och har 15 timmar sömn. Ändrade så att han sover 45 min även på em eftersom han var så otroligt trött på kvällarna annars och inte alls sig lik. Nu börjar jag tvivla på om vi ska ha den långa em-vilan eftersom han nu några dagar vaknat tidigare...eller är det nu vid detta laget som han kanske "tror" att han är utvilad men absolut inte är det och det kommer gå över?

Tacksam för lite hjälp! Känner mig villrådig!
//Anna
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Du, hur har ni det med maten? För nykurade barn som äntligen får den sömn de behöver brukar kunna få ett rejält aptitlyft 8) så om du av gammal vana fortsätter med de portioner han åt före kuren så räcker de nog inte.... :D

För en 7-månaders skulle jag rekommendera amning eller välling till frukost + lite plockmat till 2nd breakfast medan man själv äter, vådliga mängder potatisbaserat och uppfettat mos till lunch, frukt + yoghurt/amning/gröt till mellanmål, ännu mer mos till middag, samt amning/välling till kvällsslurk. :shock: Målet är paltkoma, så att bebisen kan sova tryggt och gott! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
mammas lilla hjärta

Nu behöver jag verkligen hjälp av er erfarna hjärtebarnskontrollanter :(

Hur får jag min son att sova på långvilan mitt på dagen? Jag är på andra dagen av andra uppföljningsveckan, dvs dag 13 och än så länge tror jag att han sovit mer än en timme en gång och det var efter första natten så då var han ju helt slut. Han vaknar oftast efter 30 min, ibland efter 45 och somnar inte om. Han är jättetrött men tydligen för pigg för att somna om. Jag vet inte vad jag ska göra, känner mig alldeles villrådig. Och jag godtar inte riktigt det här med att man ska ge honom förutsättningarna för att sova för jag står inte ut med ett ledset barn i vagnen i en hel timme!... Och likadant brukar det vara på morgnarna där han ofta vaknar en timme för tidigt...

Nätterna funkar bra men det här med dagarna håller på att knäcka mig lika mycket som nätterna gjorde innan...ingen bra dag det här :(

Tacksam för snabb hjälp!
Anna
mammas lilla hjärta

Skäms lite när jag ser nu att jag skrivit att "jag godtar inte...", det är skrivet i stundens hetta när jag försökte få gossen att sova. Jag hoppas ni förstår vad jag menar i alla fall. Eller att ni bara säger "jo, stå ut för det kommer att gå över och inom den närmsta månaden kommer han att sova ca 1,5 h". Någon hjälp/peppning behöver jag i alla fall...

Hur är det sen tänkt med dagsvilorna? Är det samma där som på morgonen att man låter barnet ligga kvar tills det är åtminstone 15 min innan vilan är slut, dvs om man använder marginalkvart där med?

Tacksam för hjälp!
Anna
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

vi har lika gamla små killar du och jag!
jag skulle byta till två lurar om jag vore i din sits. många gör det just vid 7 månader. och jag tycker själv att barnen börjar sova bättre då. det är så upphackat med 3 vilor. och en stor press att tiderna sitter för att schemat ska gå i lås. (men innan de orkar 3-4 timmar vakna så är det ju inget alternativ då behöver dem ju tre lurar). det finns mer marginaler att ta av när man inför två lurar.

här är elias schema;

07 godmorgon, ammas
08 gröt
09.30 sova 1,5 timme
11.15 lunch
13.30 mellis (kl 14 har vi dagishämtning vissa dagar)
14-14.30 sova 1,5 timme (beror på dagishämtning eller inte plus dagsformen)
16.15 middag
18.30 kvällsgröt
19 godnatt

jag har kvar 15 timmars sömn på schemat pga av att han ännu inte sätter hela nätter (beror oftast på tidiga mornar). men sover han bara en timme eller nån gång 45 minuter av en vila så låter jag det vara så. från 7 månader är det ju 14,5 timmes sömn/dygn som rekommenderas.

elias krånglade mycket när vi hade tre lurar den sista tiden och sov oftast inte hela passen ut. det är bättre nu. men det tog en vecka innan det satt med två lurar. den veckan vara han mycket trött och gnällig. men nu funkar det bra.

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
mammas lilla hjärta

Tack lilla mia för ditt svar!

Helt plötsligt fick jag hur mycket frågor som helst i huvudet...

Borde vi kanske ändra till att ha natt 19-7? Just nu har vi 20-8 men han vaknar oftast redan mellan 7 och 7.25 och efter en stund blir han förbannad om vi inte kommer in och gör god morgon. Problemet är ju då att han ev kommer vilja ha morgon redan kl 6 och det är jag inte intresserad av, då blir jag ingen bra mamma!

Sen är jag osäker på om han orkar 3-4 timmar vaken, han gör det absolut inte nu på morgonkvisten... I morse vaknade han kl 7 och nu 9.30 somnade han när jag bara snabbt skulle amma honom för att han skulle vara mätt när han skulle sova. När jag la ner honom i vagnen fortsatte han sova som en liten gris och jag fick bekräftelseramsa och hoppas att den följde med honom i sömnen.

Egentligen hade det kanske varit en grej att ha två vilor på vardera 1,5 h på dagen för jag får alltid väcka honom nu på morgonvilan, han hade säkert kunnat sova längre. Men då blir jag osäker för i de allra flesta trådar här skriver hjärtebarnskontrollanterna att man bör ha en vila kring lunch för det är den vilan man kommer ha kvar länge, och om jag gör två vilor på 1,5 h ligger ju ingen av dem kring lunch. Men när det väl är dags att lägga om schemat kan man kanske förskjuta med en kvart om dagen så att fm-vilan till slut ligger kring lunch?

Hur gör ni andra med 7-månaders barn? Har ni tre vilor, eller två? Hur lägger ni upp det? Är det bättre för barnen med 19-7 sömn än som vi har det 20-8?

Oerhört tacksam för svar! Behöver hjälp!
//Anna
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

när jag har haft två lurar på mina barn så har jag lagt dem så att en är på fm och en på em för att sprida ut dem och ha relativt jämt fördelat med vakentid mellan.
när jag ska dra ner så smoningom så blir det 45 min vila på fm och så behåller jag 1,5 timme på em. (behåller alltså den långa luren till efter lunch).
när det sen är dax (runt året) att byta till en lur så infaller den direkt efter lunch. ofta 12-13.30 eller 14. beroende på om man vill ha 1,5 eller 2 timmars lur.
det brukar inte vara något problem att under en tid inte ha någon lur direkt efter lunch. dem är så trötta den dagen det är dax att byta till en lur, när det inte får nån fmvila, så de vänjer sig snabbt vid att sova efter lunch igen.
19-07 är smidigt tycker jag. de allra flesta barn brukar gå att få att sova till 7. inte så värst många som sover till 8 på morgonen men säkert finns det undantag. och ger man sig den på det så går det säkert att få till. de allra flesta små barn är dessutom trötta och vill sova för natten redan vid 19 på kvällen. min äldsta har sovit 19-07 ända till hon blev fem nu i höstas. nu är klockan närmare åtta innan hon kommer i säng. men sover till sju gör hon varje morgon och gärna längre än så också!

men visst. den tidiga morgonen om ni drabbas av den infaller ju då ytterligare en timme tidigare. och det är inte kul! :evil: men övergående. :D

du kan ju även ha 12+45+2 på ett tvålurs schema.

det var lite mer tankar från mig.

kramar!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

mammas lilla hjärta

Hej!

Tack för dina tankar lilla mia! Jag ska fundera på om vi ska ändra sovtiderna här hemma så det blir 19-07. Han orkar inte vara uppe 3-4 timmar än så än så länge får vi nog ha 3 lurar.

De senaste dagarna har dock fungerat alldeles perfekt. Han sover det han ska både dag som natt. I helgen var vi tom borta på fest två kvällar och då somnade han i resesäng/vagn trots världens liv omkring honom. När det var dags att åka hem vaknade han men somnade sen hemma i sin säng igen! (kan tilläggas att alla står och gapar över att lilla älsklingen är så duktig och sover när alla andra småttingar fortfarande är uppe kl 23!)

Är evigt tacksam för AW som delar med sig av sina erfarenheter att få våra älsklingar att sova! Jag och min sambo har fått ett helt nytt liv de senaste två veckorna, underbart! Och vår lille plutt har två nya (dock fortfarande lite trötta) glada föräldrar!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

härligt att höra!

(och visst tycker man synd om de andra stackars barnen som är (blir tvingade att vara) vakna till in på sena natten!)

kram!

mammas lilla hjärta

Nu har vi kurat i 1,5 månad och vår lille gosse sover såå bra! Det är mycket sällan som vi ramsar någonting på nätterna och oftast vaknar han någon gång mellan 7 och 7.30. Men dagarna har börjat trassla lite och han vaknar efter 45 min i princip varje långvila och det känns som att det blir för lite sömn för honom.

Schemat idag ser ut så här:
7.30 god morgon och välling
9.30-10.15 sova
11.00 lunch
12.30-14.00 sova
14.30 mellis
16.15-16.35 sova
18.00 middag
19.00 välling
19.30 god natt

Var ska jag ändra? Ska jag skära ner även första vilan till 20 min bara eller ska man istället ändra så att gossen bara har två vilor om dagen? Som det känns just nu så skulle han inte orka vara uppe mellan 14 och 19.30 utan em-vila. Om man ska ha två vilor bara, skjuter man då på tiderna lite så att han kanske sover till 15? Ge mig råd!

Vår lille kille är nu ca 8,5 månader. Vet inte om sömntrasslet har med 8-månadersångest att göra eller om han berättar för mig att det är dags att ändra i schemat.

Tacksam för hjälp från er med mer erfarenhet!
Anna
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

absolut. ändra till två lurar.
jag skulle ge en 45 minutare och en 1,5 timme. jag har själv haft långluren på em från början (som jag skrev sist) men min son skarvade alltid på den och på fm fick jag väcka. därför har jag nu sen ett tag bytt till långluren på fm mellan 9.30-11. och sen 45 minuter på em mellan 14-14.45. det funkar bättre här hemma.

tänk efter var ditt barn sover bäst och fördela sen ut sömnen på två lurar. han vänjer sig snart vid de lite längre sovpassen. ge det 3 dagar.

kram!

mammas lilla hjärta

Nu behöver jag hjälp igen :)

Igår började vi med att bara ha två vilor för vår son och det funkade faktiskt jättebra och inte så gnälligt och trött som jag trodde att det skulle bli. Däremot trodde jag inte att det skulle bidra till att han vaknade kl 6 i morse (morgon är 7.30) och inte skulle somna om. När han vaknar på morgonen brukar jag gå upp och lägga honom tillrätta och sen sätta igång radion i köket och pyssla med annat för att göra husljud men det verkar inte fungera. Nu på morgonen har jag varit inne hos honom två gånger för att han till slut varit tokledsen. Hur ska jag göra annars? Klassisk musik kl 6 på morgonen är nog inte vår grej, har hela tiden trott på husljud.

Kan det bero på att vi lägger om han tider som han vaknade så tidigt? Han har aldrig vaknat så tidigt innan.

Och sen undrar jag över läggningarna. För oss har de fungerat ganska smärtfritt tidigare men nu blir han nästan ledsen bara jag sätter ner honom i sängen och blir riktigt ledsen när jag går ut. Några kvällar i rad nu har jag fått gå in och solfjädrat honom tills han nästan sover. Då har han vaknat igen och sen somnat om av sig själv. Är det 8-månadersångesten kanske? Bara att fortsätta på samma sätt som man alltid gjort, eller? ska jag sluta solfjädra honom för att han kanske vänjer sig vid det sättet att somna?

Vänta, nu tror jag nog att han somnat om...hoppas, hoppas!

Hans schema ser ut så här:
7.30 God morgon
10.00 - 10.45 Sova 45 min
14.00 - 15.30 Sova 90 min
19.30 God natt

Tacksam för all hjälp jag kan få!
MVH Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"