Hjälp med vargtimmarna för 2-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lille Augusts mamma

Hjälp med vargtimmarna för 2-månaders

Inlägg av lille Augusts mamma »

Hej!
Jag har en liten kille på 2 månader som sovit rätt så bra nattetid från födseln. Vi följer SM, har gjort det sedan några dagar, då jag tröttnade på att BVC sade att det var ok att han bara sov 10-11 timmar per dygn!? Det var bara normalt tydligen, men jag visste att det inte var normalt med en supertrasslig och övertrött kille inför varje sovstund. Beställde barnaboken och är så tacksam för den! Nu sover han 15-16 timmar/dygn & är glad och härlig, för det mesta.

Till min fråga... August har natt från 20.00 till 07.00. Han sover från 20.00 till 04.00 då han ammas. Så långt är allt bra.

Timmarna efter 04.00 är dock ett trassel. Han vaknar till en gång i timmen & vrider huvudet från sida till sida och gnyr. Ibland somnar han om & ibland får jag ta upp honom & amma för att sedan lägga honom i sängen igen för att somna om ytterligare en timme innan han vaknar till.

Timmen mellan 06.00 & väckning ligger han oftast i vår säng och ammar halvt i sömnen. Jag vet att det är helt fel & ohållbart, men jag vet inte hur jag ska bryta det eftersom jag inte vet hur jag ska göra.

Snälla hjälp!

August sover i sin spjälsäng i vårt sovrum på nätterna.
//Anna - mamma till August 110308

Kurstart 18 juli 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Hjälp med vargtimmarna för 2-månaders

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till Forumet och grattis till nykomlingen.

Livet är ju som bekant lite vingligt den första tiden som du redan märkt, men du verkar ha fått bra ordning på lilla sonens sömn.

Jag hade lagt honom att sova i vagnen istället och så stöttat med lite vagning på morgonkvisten när det är svårt att sova.
Vi har haft alla våra småttingar sovandes i vagn tills de sover 12-tim natt vid ca 4 mån då har de fått flytta över till spjälsängen. Själv tycker jag att det är svårt att buffa småttingar och föredrar att vagna.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lille Augusts mamma

TACK! Det är fantastiskt att man kan få hjälp av andra föräldrar här, det är verkligen guld värt. Jag ska införa natten i vagn fr.o.m. i kväll, hoppas det går bra. I natt sov han dock till 06.30 i spjälsängen utan att jag behövde ta upp honom, men jag kör på vagn, jag kan nämligen inte få till buffandet!

Jag har en liten fråga om schema också, jag har försökt fram och tillbaka att hitta ett schema som passar honom, men han verkar ha svårt att vara vaken mer än 1,5 timmar, när han är vaken 2 timmar avslutas det vakenpasset alltid med lite gnäll. Vad beror detta på?

Hur löser man det när han är trött och vill sova innan vakenpasset är slut?

Såg också att man vid 2 månader skulle försöka ha 3 sovpass? Vi har 4.

Så här ser vårt schema ut:
07.00 Godmorgon
08.30-10.30 Sova (2 timmar)
12.00-12.45 Sova (45 min)
14.15-16.00 Sova (1,5 timme)
18.00-18-45 Sova (45 min)
20.00 Godnatt

Jag har ju inte riktigt fått in schemat ännu, då vi precis börjat, men jag vill gärna ha lite hjälp så jag är mycket tacksam för lite feed back!

KRAM
Anna

Kurstart 18 juli 2011
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej Anna,

Stort grattis till er lilla kille, som redan fattat hur nätterna ska fungera

När jag tittar på ditt schema, tror jag att anledningen till att ni fortfarande kör på 4 daglurar är att ni har 2 långlurar (minst 1,5) och 2 korta lurar (45 min). Hur tror du det skulle se ut om ni istället låt killen ha 3 långlurar, så han e ordentligt utvilad vid vakenpassen? Titta gärna igenom denna översikt för sömn/tider: viewtopic.php?f=40&t=21416

Sova natt i vagn är superbra! Låt killen sova där ett tag. Vi lät Tia sova i vagn fram till 4 mån ålder. Under den tiden lyckades vi både vagna till ro och vagna bort nattmål innan spjälsängen introducerades. Många gillar att buffa till ro, men för oss var vagning outstanding som verktyg.

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Kom nu ihåg att din lille kille bara är två månader gammal så det är ingen panik att följa ett schema strikt än så länge.

Ha målet för ögonen och sträva mot 2 tim vaken och 2 tim sömn så kommer allt falla på plast inom en rimlig tid, det kan jag lova.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
lille Augusts mamma

Hej!

Jag har nu försökt igen, men problemet är det att det är just efter den långa luren på förmiddagen som han är tröttast! Jag försökte idag igen, körde en långlur 8.30-10.30. Han vaknar pigg och glad, ammar bra och är vaken, skrattar & pratar.

Efter 1,5 timmar är han dock så trött att han somnar. Vaknar 30 min senare och somnar inte om trots vagning. Efter ytterligare 15 min tar jag upp honom. Då är han gnällig, vill inte amma, bara sitta och titta i mitt knä. Kanske inte konstigt att han inte vill amma med tanke på att det bara var 2 timmar sedan förra amningen påbörjades...

Vet inte vad jag ska ta mig till...??

Det är nu mitt på dagen som allt bara kör ihop sig. Efter sovpasset vid 14.30-16.00 är han en glad och hungrig kille igen, likaså på kvällen och under nattning.

Något tips? Kanske korta ner förmiddagsluren till 1,5?

Kurstart 18 juli 2011
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Vet du, det där med 2h vaket är ingen lag utan som SusanD skriver bara en strävan. :D Så nöj dig med 1,5h vaket dagens andra pass om han bara orkar det. Tidsnog blir han piggare och orkar vara vaken längre. :heart:

På det följer ett långt sovpass till så att det blir 3,5 till 4h mellan början på matningarna. Mätt mage och tillräckligt med sömn är det viktigaste så här i början. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nej precis, du ska sträva efter 2 tim vakentid och 2 tim sömn. Men än så länge klarar han inte det vilket många inte gör, de blir övertrötta, somnar men vaknar snart igen och vill inte ha mat för de är egentligen trötta. Så är du inne i en trist spiral.

Lägg istället efter 1 tim och en kvart, sen drar du ut på vakentiden vartefter han orkar vara vaken. Det är ingen brådska, tids nog så kommer han piggna till.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
lille Augusts mamma

Tack för all hjälp, ni är för gulliga :D

Susan, jag ska testa att lägga honom lite tidigare i morgon och återkommer med resultat. Den trista spiralen du pratar om känner jag alltför väl igen!

Jag får vänta med 2-2 tills han orkar vara vaken lite längre helt enkelt och som jag har förstått det hela så är det viktigt att maten går bra, för då fungerar också sömnen?

Jag är så glad att nätterna fungerar så bra, men det är lite tråkigt att han blir så ledsen mitt under dagen. Man känner sig lite dålig som inte lyckas möta hans behov, det är inte lätt! :?

Kramar!

Kurstart 18 juli 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen,
lille Augusts mamma skrev: Tack för all hjälp, ni är för gulliga :D
Varsågod :)
lille Augusts mamma skrev:Susan, jag ska testa att lägga honom lite tidigare i morgon och återkommer med resultat. Den trista spiralen du pratar om känner jag alltför väl igen!
Ja lägg du lite tidigare, trista spiraler kan alla få slippa tycker jag.
lille Augusts mamma skrev:Jag får vänta med 2-2 tills han orkar vara vaken lite längre helt enkelt och som jag har förstått det hela så är det viktigt att maten går bra, för då fungerar också sömnen?
Och du kommer inte behöva vänta länge heller, när småttingar väl börjar piggna till kan det gå fort.
Maten är A och O för en god sömn som är A och O för att man ska orka vara glad och positiv och njuta av livet. Så satsa hårt på att få honom så mycket mat du bara kan.
lille Augusts mamma skrev:Jag är så glad att nätterna fungerar så bra, men det är lite tråkigt att han blir så ledsen mitt under dagen. Man känner sig lite dålig som inte lyckas möta hans behov, det är inte lätt! :?
August är väl ditt första barn om jag har förstått saken rätt. Du är den bästa mamma han har, så sluta känn dig lite dålig, du lär känna honom bättre och bättre, lär dig hur du ska hantera olika situationer med sömn och mat. Ni är nybörjare bägge två så tagga ner och njut lite av varandra också, ni är på rätt väg och även om den kommer bli lite krokig då och då så kommer ni nå målet med en god sömn.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"