ett ar börjat leva runt i sängen och somnar inte om

Skriv svar
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

ett ar börjat leva runt i sängen och somnar inte om

Inlägg av knyttet »

hej,

Var lilltös är nu ett ar och nagra veckor och har sovit natten sen 5 manader och dags lurar och morgon toppen sen 8 manader. Vi har aldrig riktigt kurat utan körde med rutiner osv redan fran början. Jag fick nys om Barnaboken när hon var runt 4-5 man och tack vare tänket sov hon natt pa ett par dygn, vi hann därför aldrig riktigt jobba in ramsan även om jag säger den när jag gar ut efter läggning. Dagtid hade vi lite strul ett par manader och da blev det en del buffande och ramsande fram och tillbaka men aldrig tillräckligt för att ramsan skulle kännas effektfull i sig.

Nu sover hon som sagt bra sedan länge, men sen hon fyllt ett sa har hon börjat röra sig mycket mer i sängen. Innan har hon sovit pa rygg och det verkar som att hon inte riktigt fattat hur hon ska komma upp fran rygg vilket har lett till att även om hon vaknar till, och är klarvaken, sa somnar hon om eller ligger och gosar med "kanin" tills jag väcker. Nu har hon börjat snurra runt och sover en del pa mage, problemet är bara att när hon da vaknar till sa ställer hon sig upp och grejar och möblerar om i sängen osv osv och har mycket svarare att somna om. Och ibland tappar hon "kanin" utanför sängen och da är det kört och hon börjar grata.

Vi tog bort förmiddagsluren för en vecka sedan eftersom jag tänkte att det var dags och för att hon stod upp i sângen varje mrgn och verkade ha varit vaken ett bra tag och ibland tog det upp till 30min för henne att somna pa fm, dock utan att vara ledsen. Men! Det har bara blivit värre. Hon är lite sa att hon sover sâmre om hon fatt lite för lite sömn och när vi tog bort em vilan sa var det lite strul ett tag sa det kanske ger sig.

Men min fraga är hur jag ska förhalla mig till att hon ställer sig upp när hon vaknar och ibland tappar kanin. Pa morgonen tex ska jag förutsätta att hon sover till den tid hon behöver och inte oroa mig eller kan det vara sa att hon vaknar till och inte kan somna om fast hon skulle behöva, och isf vad göra? Det verkar ju märkligt att hon ofta sov när jag kom in förut, men nu sedan vi tagit bort 30 min pa hennes sovschema sa är hon alltid igang när jag kommer in.

Och pa dagsvilan sa har hon sedan vi tog bort fm vilan börjat vakna tidigare och dessutom vaknar hon med ett panikskrik. jag har en babyphone sa jag hor varenda rörelse och hon gar fran blixstilla till panikskrik och lugnar sig inte....hon har tva tänder pa g sa de kanske kan vara de + att hon verkar ganska trött och grinig pa dagen sedan vi tog bort fm luren.

Har jag tagit bort fm vila för tidigt?
Kan jag göra ngt för att hjälpa henne att fa den sömn hon behöver efter sina nya fysiska upptäkter eller är det bara att köra som vanligt och tänka att hon fixar själv?

För en v sov hon

natt 19.30-45 (somna vid 20) - 08.10 (sov ofta när jag kom in)
fm vila 10-10.30
dag vila 13.30-15

Nu sover hon
natt 19.30-45 (somnar vid 20) - 8 (vaknar jag av väckar klocka och upptäcker att lillan är igang sen ett tag o 3 mrg har jag vaknat av grat och att hon tappad kanin utanför sängen varav en gng 7.20 da jag lade ner henne med kanin och gick ut till kl 8, hon sa inget alls men jag betvivlar att hon somnade om eftersom hon satt upp och sög pa kaninöra när jag kom in kl 8) Kan tilläggas att hon flera morgonar i rad har varit totalt nedbajsad (antar att det beror pa tänder) men hon brukar inte vara sa störd av det de fa ggr hon bajsat mitt i en vila eller tidig morgon har hon somnat om ända förut.

vila 13-14.30 (vaknar lite för tidigt, 14.10 14.20 oftast med grat)


Tack och kram!
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: ett ar börjat leva runt i sängen och somnar inte om

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig knyttet! :D

Oftast går man över till bara en dagslur kring årsdagen, så din tös borde nog klara av det. Hon ska ha 13½ timmar sömn på sitt schema, så hon ligger aningen i överkant. Observera att du inte ska räkna effektiv sömn (alltså det faktum att hon somnar klockan 20 trots tidigare läggning) utan den tid som är schemalagd för "sova". I ditt fall skulle jag ha natt 19.30-7.30 och sedan dagslur 13-14.30. Detta kortar av natten lite så att ni förhoppningsvis får tillbaka lugna fina morgnar. I samma veva skulle jag införa väckarklockan även för tösen!

Kom ihåg att du inte kan sova åt din tös, bara ge henne förutsättningarna! Därför ska du inte ta så mycket extra för att hon ställer sig upp i sängen. Om du börjar gå in kommer hon snabbt att uppfatta det hela som en ganska underhållande lek och vips är ekorrhjulet igång! Samma gäller kaninen. Om du går in för att ta upp den då hon kastat den på golvet kommer hon givetvis att kasta den på nytt. Hon lär sig redan efter ett par gånger, tro mig! Om man kastar kaninen på golvet är man utan kanin. Däremot är man inte utan en överlevnadsgarant som håller vakt. Det vet hon för att du ramsar ifall hon blir ledsen!

Se till att ni har kolmörkt i hennes sovrum - då brukar det inte vara så kul att trixa i sängen...
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: ett ar börjat leva runt i sängen och somnar inte om

Inlägg av knyttet »

Hej och tack sa mycket för ditt svar.

Igar fick jag panik av gnällig och trött liten sa jag la henne att vila kl 10 fast vi egentligen hade tagit bort den vilan. Och hon somnade med en gang, sov 30 min. Lunch vilan gick mycket bättre, sov en kvart för mycket da jag väckte. La henne 19.55 för natten, och kl 8 när jag kom in i morse sov hon! Och hon har varit saaa mycket trevligare och piggare idag, inget gnäll. Vilade 30 min fm idag ocksa och sov bra pa lunchen. La en glad tjej fôr natten 19.55.

Jag tror inte riktigt att hon âr redo för att ta bort fm vilan. Min erfarenhet är att när hon haller pa och vaknar tidigare och sover daligt är när hon har lagts övertrött och inte fatt tillräckligt med sömn innan. Vi kanske kan köra fm vila nagra dagar i veckan ett tag till och inte lägga för tidigt istället :roll:

Intressant det du sa med kaninen...har börjat undra vad skillnaden pa den och nappen är egentligen...har inte läst ngnstans att de inte bör sova med snutte bara att nappen inte är bra. Men hon skulle nog ha problem utan kanin....

Vi försöker mörklägga men det är sa himmlans himmlans varmt här nu (25° i sovrummet pa natten) sa jag maste lata fönstret sta öppet och da kommer det tyvär en liten liten springa ljus in...tänkte ocksa att det kan vara där skon klämmer.

Ska se om jag kan fa till det lite bättre i mörkläggningen och sa hoppas jag att hon forsätter att sova bra nu.

tack och kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: ett ar börjat leva runt i sängen och somnar inte om

Inlägg av Sagalinda »

Hej knyttet!

Va bra att du hittade stället där skon klämde! Övertrötthet kan ställa till med så mycket problem :( Inget överträffar mammas intuition - jag är glad att du litade på den!

Hur har det gått nu med sovandet och kaninen..?
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: ett ar börjat leva runt i sängen och somnar inte om

Inlägg av knyttet »

Hej,

Jo det gar faktiskt bra, hon var helt klart inte redo för att ta bort fm vilan. Men det är sa svart att veta för övergangsperioden är ju alltid lite jobbig, som sagt när jag tog bort em vilan (16-16.30) sa var det ju kaos nagra dagar innan hon vant sig och sen gick det jätte bra. Svart att veta om jag ska vänta pa tydliga tecken fran henne att hon har för mycket schemalagd sovtid eller om jag ska ta bort vila innan allt har blivit kaos...

Men tillbaka till kanin som jag är lite intresserad av hur jag borde förhalla mig till. Det har inte blivit nagra yttligare tillfällen da hon slänger ut kanin för att vi ska komma in. Överhuvud taget sa gar jag i princip aLDRIG in... om det är ngt sa brukar hon lugna sig själv, tom med när hon har varit sjuk sa har jag gatt in när hon somnat om för att kolla att allt är ok. Vad som hände med kanin var att hon inte lungnade sig som hon vid alla andra tillfällen brukar och jag kände att jag var tvungen att kolla vad som hade hänt. Jag tror uppriktigt att hon tappat honom och inte att hon försökte na var uppmärksamhet. Han är saledes egentligen inte nagot problem. Men hon är VÄLDIGT fäst vid honom. Sa länge kanin är med sa kan hon ha det trevligt länge i sängen även vaken. Hon skulle säkert gärna spendera hela dagen med honom, men vi brukar säga att det är en väldig trött kanin och lägga tillbaka honom i sängen när hon kommer upp. Ibland om hon är sjuk sa kan han fa vara med lite, men annars bara när hon sover. Men vad ska man ha för förhallande till honom egentligen? Ibland längtar hon efter honom och gar till sängen och vill ha honom och har jag inte gömt honom ner i täcket sa blir hon ledsen om hon inte far tag i honom... Är det löjligt att ge honom en speciell kvalitet av sov-kompis eller nagot bra för att hon ska känna sig trygg i sängen? När hon började sta och trana vid sängen lyfte vi i henne och tänkte "jaha, ensamlek i sängen pa eget intiativ, toppen!" (hon har ej ngn ensamlek i sängen försökte men gav upp) men det visade sig att det var BARA kanin hon var intresserad av, inga andra leksaker och var han inte där sa vill hon inte vara i sängen. Men efter det sa verkade det som kanin inte blev ngn sovkanin längre och hon började fa svart att somna in för hon hade saaa roligt med kanin när det var läggdags. Da slutade vi lyfta i henne i sängen för att leka med kanin och vips sa var han en sovkanin igen. Hmm ja kanske bara en massa onödigt grubbel men det skulle vara intressant som sagt att höra din syn pa sadana här kära kära snuttisar.

Tack och kram.
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: ett ar börjat leva runt i sängen och somnar inte om

Inlägg av SusanD »

Några tankar om lilla Kanin. :)

Små kaniner behöver sova på dagen tycker jag, om lilla barnet ska släpa runt på ett gosedjur så är ju åtminstone en hand upptagen helat tiden. Dessutom blir lilla kanin smutsig och i värsta fall BORTTAPPAD! :shock:

Vi har alla små gosedjur kvar i sängarna på dagarna så vet barnen var de finns när det är sovdags. Barnahänder behöver vara upptagna av så mycket annat på dagarna att man inte ens hinner sakna lilla kaninen.

Men jag vet små barn som går runt och släpar på sina gosedjur dagarna i ända men jag kan verkligen inte se någon nytta med det.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: ett ar börjat leva runt i sängen och somnar inte om

Inlägg av knyttet »

Hej, ja haller med dig och det är ju därför vi har latit det vara en sovkanin som far stanna i sängen. Om hon traskar dit, till sängen, pa dagen sa hittar jag pa nagot annat trevligt att avleda med som oftast fungerar.

Men jag tänkte om det här otroligt starka bandet till kanin kan vara nagot som kan skapa problem i sömnen senare eller om allt är i sin ordning sa länge han bara finns i sängen....
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: ett ar börjat leva runt i sängen och somnar inte om

Inlägg av Sagalinda »

Hej knyttet!

Jag tycker inte du ska oroa dig över den starka vänskapen med Kanin :D Det är ju härligt att hon hittat en kompis att lita på när man ska sova! Jag ser inte på vilket sätt det skulle kunna skapa problem (annat än om han kommer bort förstås! - har ni en extra?). Tids nog kommer beroendet av kanin att fasas ut - om inte förr så i tonåren :lol: Gör inga problem av det som inte är :wink: Jag tycker du har hittat en bra lösning med kanin som är en sovkanin och stannar i sängen!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: ett ar börjat leva runt i sängen och somnar inte om

Inlägg av knyttet »

ok vad bra att veta :)

Vi har faktiskt tva likadana som turas om eftersom hon suger sa pa öronen sa dom luktar pyton och maste in i tvättmaskinen ibland. Den första var bla och den andra är rosa, första gangen jag bytte för tvätt gick det bra att snutta med rosa men hon ville inte veta av den när hon var vaken, kastade bestämt bort den där nykommlingen :lol: Nu gillar hon bada och börjar tom snutta och suga pa tummen om hon hittar ett annat gosedjur vilket som i samma material. Sa i värsta fall kan man nog ersätta kanin...

tack och kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: ett ar börjat leva runt i sängen och somnar inte om

Inlägg av Sagalinda »

Haha det verkar som om min Hugo och din tös har mycket gemensamt :wink: Hugo har också en kanin som sin absoluta favorit, en ljusblå med långa öron. Och när han var i ettårsåldern sög han på öronen så de luktade pyton... Jag köpte en till att ha som ombyte eftersom jag blev tvungen att tvätta ofta :wink: Numera har han räknat ut att det finns två stycken, och har en rolig egenhet: på natten ska han bara ha den ena (den renaste :lol: ) men på dagen ska han ha BÅDA med sig i vagnen :D

Dock har han slutat suga på öronen, numera pillar han sig själv i öronen med kaninens öron :mrgreen:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"