Dottern på 1 månad har svårt att sova längre perioder.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
malou77

Dottern på 1 månad har svårt att sova längre perioder.

Inlägg av malou77 »

Hej,

När min son var ca 3 månader gammal kurade vi honom enligt SM metoden, och det fungerade utan problem. Det var ca 2 år sedan och nu har han fått en lillasyster som inte är lika lätt att kura. Jag ammar inte eftersom jag inte hade ngn mjölk.

Hon föddes stor ( och jag gick inte ens över tiden) så hon har ätit som en häst från början, MEN hon somnar efter halva flaskan och är omöjlig att väcka. Jag har försökt allt, det går bara inte att hålla henne vaken. Fick tipset att lägga henne på ett bord eller golv, men hon förblir sovande...

Nu är hon 1 månad och 1 vecka och hon har mer vakentid men eftersom vi har kommit in i en dum cirkel där hon småäter och sover korta perioder så har jag fastnat, jag får det bara inte att fungera med kuren.

På nätterna sover hon bra, med ca 3 timmar mellan men ibland har det gått upp till 5 timmar mellan måltiderna. Men våra dagar ser ut följande:

Äter lite, somnar till och vaknar efter ca 30 minuter. Jag har henne i vagn och vagnar henne men hjälper inte, och det är ju hungern som säger ifrån. Om jag lyckas hålla henne vaken efter att hon har ätit, får hon ibland i sig en hel måltid och då håller är hon med under ca 2 timmar, får en liten slurp och somnar gott i vagnen men vaknar ändå efter ca 30-45 minuter.

Nu är jag trött och vill få detta att fungera men jag vet inte vart jag ska börja... jag e fast!

Tacksam för hjälp...

Pss...Och tack och lov för att vi kunde kura sonen som liten sover han fortfarande hela nätter... :D
/ Malin
Mamma till en underbar lillkille född 2008, kurad vid 5 mån. Sover gott än!
Även mamma till finaste lilltjejen född Mars 2011 som jag nu ska "kuras" enligt Standarmodellen..
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Dottern på 1 månad har svårt att sova längre perioder.

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen, grattis till nytillskottet. Mitt första råd, läs i Barnaboken och då helst i "femte delen" längs bak. mari och samuel är inspirerande. Samt "bekymmer? Mat".

Sen, byt napp på flaskan. Om du inte ammar är antalet som står på nappen helt ointressant. Utan då gäller byt OFTA! Så byt napp på flaskan. Då får hon i sig mer!

Sen, klä av naken och lägg på golvet på rygg. Alla trick är tillåtna, byta blöja, bada, blöta. osv.. Minst påfyllning skall vi ha.
5 mål mat/dag och 1-2 på natten, Inte mer. Annars hamnar man lätt i just denna onda cirkel.

och sist, RAPA! Massor.

Nej, jättesist. Byt till Nan 2, kan ges från början om man inte ammar. Står i liten text på paketet om du läser.

Så! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
malou77

Inlägg av malou77 »

Hej och tack så mycket!

Jag drog fram boken och läste, och känner igen mig i det som står. Men det måste bli slut på detta och jag satt uppe igår och gjorde ett schema. Tittade på det som Anna nämner i en av sina trådar, men fick göra om det lite eftersom vi har en son att hämta och lämna på dagis..Blir väldigt hoppande i slutet av kvällen för att hon ska få rätt antal sovtimmar, kan det fungera?

8-9 mat och vaken
9-11 sova 2 h
11-12:30 mat och vaken 1,5 h
12:30-14 sova 1,5 h
14-16 mat och vaken
16-18:30 sova 2,5 h
18:30-20:00 mat och vaken, umgänge och bad.
20-21 sova 1 h
21-22:30 mat och vaken 1,5 h
22:30-04:30 sova 6h
04:30 mat
Ca 05:00-08:00 sova 3 h

Ska jag kanske lägga badet sista vakentimmarna istället så hon blir mer trött ?

Jag började med detta imorse, väckte henne kl 08:00 och gav mat. När det var dags för att sova la jag henne på mage ( vi har larm sedan tidigare ) och vagnade. Hon somnade men vaknade efter 45 min, sen fick jag vagna lite då och då men det var jag som väckte henne när det var dags. Hon letar sig till sin hand när hon vaknar till, men hon har ätit tills hon själv sa stopp, rapat och ätit lite till.. sammanlagt ca 140-150 ml. Kan tänka mig att det är så här de första dagarna?... har glömt hur det var med sonen.. :D

Tack för rådet om nappen, det går mycket lättare nu! Nan 2 hade vi redan, Kände att nan 1 inte gav henne tillräckligt, så vi har haft Nan 2 väldigt länge.

Nu sover hon igen men jag har fått vagna 2 ggr redan...

En motiverad mamma.. :D
/ Malin
Även mamma till finaste lilltjejen född Mars 2011 som jag nu ska "kuras" enligt Standarmodellen..
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, härligt att attityden har återvänt. MEN, ett litet varningstecken. Stirra dig inte blind på schemat, Anna skriver tydligt i BB att man inte spikar ett schema före 2 mån (jag gillar 3 mån). Så tänk "rytm" Mycket mat, mycket sömn. Om man sen sover 1,5 eller 2,5 är inte så noga. Många brukar mest räkna vakentimmar/dygn i detta läget. Eller så strävar du efter 2-2 rytmen. MEN, det är en strävan!! Så stressa inte fram detta schema nu, utan ta det lite lugnt och det viktigaste av allt. Försök att njuta. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
malou77

Inlägg av malou77 »

Dagen började bra men slutade inte så bra. Jag har förstått att hon inte klarar av att vara vaken en längre tid, eller sova 2,5 timme. Så jag försöker få henne att äta ett helt mål, hålla sig något vaken 1-1,5 timme och sen somna. Och hon somnar men vaknar efter ca 40 min och sen får man i stort sett stå och vagna tills hon ska gå upp eftersom hon vaknar upp igen och igen under sovpasset.

Och detta trots att hon ätit tills hon inte vill ha mer, ca 120-150 ml...
Just nu vill hon inte somna alls, hon har ätit, varit vaken och är riktigt trött men vägrar att somna helt. Vi vagnar henne men hon slumrar till och vaknar igen och igen. Är det så här de första dagarna? Jag minns som sagt inte hur det var med sonen, det är mer än 2 år sedan .. :(
kanske är hon övertrött... Känner att den energin jag hade imorse försvann precis, nu vill jag oxå sova om nätterna.. =(
/ Malin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, hur går det med rapningar och påfyllningar?

Det börjar kanske bli lite dags att "backa" med vagningen.

Säg att du vagnar 7 tag, sen skak i sidan och sist dänger du till handtaget.

När man gjort det ett par dagar så backar man till att bara gå dit och skaka i sidled med däng i handtaget.

Sist så skall ett rytmiskt dunk i handtaget lugna.

Om hon tystnar så fort du börjar dra i vagnen, ja då är det oftast vagnträsk, då behöver man ha lite is i magen och försöka låta dem reda ut det hela lite själva.

Sen är det så att visst ibland har de 1 tim vaken, ibland 1,5. Men sikta hela tiden på 2 timmar. Här behövs lite guidening i vaken och sova rytmen. Tänk på att inte längre ge någon "Knockout" slurk. Utan detta kan du med fördel byta ut mot "skratt till läggning" där ni njuter i 5 min av varandra. Det får liksom inte bli för mysigt i famnen så man somnar eller halvsover där. Inte heller får man småslumra när man äter längre. Då får du kasta upp på axeln igen och börja om. Visst får man äta med ögonen slutna men INTE slumra.

Ny dag, nya tag. :heart:
Tor 2006

malou77

Inlägg av malou77 »

Hej ,

Nu har det gått ytterligare några dagar men vi har inte haft möjlighet att fullfölja våra små mål ordentligt, utan vi började igår igen.

Vi strävar lite mot 2-2, eller så mycket hon klarar av. Målen är viktiga så de ser vi till att hon får, och vi underhåller henne hela tiden med massa kul att titta på, vi skrattar och pratar och hon blir ordentligt trött. När det är dags att sova så somnar hon direkt i vagnen MEN vaknar efter ca 30-40 min igen och sen frågar hon fram tills hon ska vakna 1,5 - 2 timmar senare. Är detta vanligt ? Det sker vid varje läggning förutom när det är natt, då sover hon.

Vi fick gå tillbaka till den första nappen, för hon kräkte efter varje måltid när vi haft napp nr 2. Trots att hon äter lugnt och stilla så kom det kaskadkräkningar hela tiden, men nu är det lugnt igen. Hon rapar bra, så luften kommer ur henne igen.. =)

Ibland känner jag att jag är i vagnträsket, men så fort jag kommer på mig själv så tar jag stegen tillbaka och låter henne själv reda ut det, men hon sparkar och slår en stund för att sen skrika upp. Då vagnar jag några drag, skak åt sidan osv.. men hon somnar enbart för 5 minuter och sen är vi tillbaka där igen.

Äter bra gör hon, det har vi lyckats med. Inget småätande längre utan hon tar rejäla måltider ca vart 3:e timme.. ibland 150-160 ml per gång. Så känns inte som om det är hungern som väcker henne..

Vad har jag missat? Ska jag ta ytterligare steg tillbaka vid vagningen ?
/ Malin
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja du, först är det ju ökningsperiod. Synd att inte större napp var grejen för det är oftast väldans bra. Många missar dock att rapa extra när man byter. Kanske ett tips. :wink:

Ja, jag tror man liksom fastnar i "vagnträsket" vissa barn lättare och andra svårare. Min son var HELFAST i vagnträsket och det var först när han fick "säng" och sova med fria armar där kanterna inte tog emot som han lugnade sig och sov utan skarvar. (ca 2 mån) Så visst kan man vara i vagnträsket. och det viktiga är att nu vagna minimalt när du lägger, så hon inte verktygas i onödan, men vagna lite extra i skarvar kan man fortfarande göra tycker jag. Man vill ju att de sover så mycket som möjligt. 8)

Men börja med att lägga och inte vagna i så lång mån som möjligt. Dunk i handtaget kan vara lika effektivt som vagning men inte lika skönt. :wink:

Så börja med att få till läggningarna och insomningarna. SEN tar vi skarvarna.

Mitt sätt att lösa det på är att när de fyller 3 mån så har man schemat 12+45+2+45 då har man bara EN långlur att jobba på, så slipper man kämpa så förtvivlat med dessa sakarvar.

Långlur kan man kanske fundera då på att lägga i kolsvart sovrum i sängen. Och vi värsta fall buffa, solfjädra om det skulle behövas.

Vad tror du om den strategin?
Tor 2006

malou77

Inlägg av malou77 »

Hej igen,

Rapningarna hann aldrig komma förrän hon kräkte upp av napp 2, det var precis som om magen fick för mycket på en gång. Så jag avvaktar lite och byter igen om någon vecka och ser om magen har "mognat" lite.

Jag vagnar knappt när jag lägger henne ner, kanske ett drag och skak eftersom hon är så pass trött så hon somnar oftast nästan direkt. Men sen kommer problemmet och jag är verkligen fast i träsket.. =(
Med tiderna 12-45-2-45, menar du då att de första 12 timmarna är mellan 20-08 med 1-2 st mål inräknade, sen blir det 45 min, 2 timmar och sista vilan 45 minuter ?
Hon verkar ju vara en vaken liten tjej, för det går verkligen inte att få henne att sova längre. Eller JO, men då är jag i vagnträsket.. =(

Vilan som var kl 17 somnade hon direkt efter att ha varit vaken i 2 timmar med mycket socialt. Hon hade ätit under dessa två timmar nästan 180 ml ersättning, NAN 2.. men efter 35 minuter var hon vaken igen och skrek upp sig otroligt, gick inte att lugna henne. Hon var pigg och ville väl vara med oss.. =)

Så ja... din strategi kan nog fungera, jag ska testa.. TACK! =)
/ Malin
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej, helt kort,

"Med tiderna 12-45-2-45, menar du då att de första 12 timmarna är mellan 20-08 med 1-2 st mål inräknade, sen blir det 45 min, 2 timmar och sista vilan 45 minuter ?" frågade du.
Svaret är Ja :D

Annars tycker jag att det låter som en ypperlig strategi, kör på den och utvärdera om nån vecka. Torsmamma är klok :D :heart: !

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
malou77

Inlägg av malou77 »

Hej,

Jag har börjat köra enligt tipset från Torsmamma, och det går sådär.. =(
Lurarna som är 45 minuter klarar hon för hon sover inte längre än så, men den längre luren på 2 timmar är en match. Hon vaknar efter ca 40-45 minuter och sen får jag vagna i ca 30-40 minuter med jämna mellanrum eftersom hon vaknar upp lite då och då. Sen deckar hon de sista 30-40 minuterna om jag har tur. Är detta skarvarna? Tycker de borde avta men det verkar som om jag har en bestämd liten dam att hanskas med.. :(

Det tråkiga med hela "kuren" är att den inte går att genomföra helt eftersom jag hämtar och lämnar min son på dagis och hon somnar ALLTID i bilen! Så jag får anpassa allt eftersom hur det går, så länge vakentiden /sovtiden stämmer och det gör den oftast.

Men jag kämpar på, imorgon och fredag tar sambon ledigt på morgonen så han kan lämna sonen så jag kan ägna tiden åt henne.. hoppas det blir bättre rutin i det hela!

Malin
/ Malin
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :)

Jag tror absolut att era bilfärder bidrar till skarvarna. Blir det inte så konsekvent blir det lätt skarvar. Men när är hon född i mars? Vad har du för schema nu?

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"