Plötslig separationsångest 6 år

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Jenni

Plötslig separationsångest 6 år

Inlägg av Jenni »

:D Hej!
J. har nyligen fyllt sex år. Hon har aldrig någonsin blivit ledsen när man lämnat henne på dagis el till barnvakt el mellan oss föräldrar(vi är skilda) el vid ngt annat tillfälle. Inte ens under inskolning. Detta gäller även vår son O.

Helt plötsligt har hon gråtit som en stucken gris när pappa ska lämna henne på dagis. Detta har pågått i tre veckor. Fick precis reda på det. Under påskveckan, alltså vecka två av dessa tre, var barnen lediga med mig och jag har därför inte märkt ngt.

Min fråga är: Hur hanterar man detta?
Jag har alltid varit av den åsikten att barn inte ska behöva vara ledsna vid inskolningar, och jag har lyckats med båda barnen att känna av, och aldrig gått förrän de känt sig trygga. Tycker att det ska vara roligt att gå på dagis, om man nu har det på det viset. Inte att de ska vänja sig vid ngt som blev en negativ upplevelse.

Och nu(!) fungerar inte min inställning, he he!! Tidigare har allting gått som man förmedlar det på ngt vis...

Detta hände plötsligt med min son oxå vid ett tillfälle, då hade jag honom hemma en dag för att jag var så bestört :roll: och sen gjorde jag en ny liten inskolning på två da'r och se'n var allt frid o fröjd igen 8) .

Just nu känns det som att jag inte vet om jag ska tolka det som att hon behöver vara med mig och låta henne vara det(eller blir det bara värre sen)....eller om jag ska göra korta avsked även fast hon gråter...Eller om jag ska låta henne gråta MED mig, prata förståndigt med henne, ge henne kärlek...och se'n gå. (Det gjorde jag igår o det gick ändå jättebra).

Någon som har tips, som vet vad som är bäst??
Vill inte att det ska bli som ett mönster, att hon blir ledsen för att hon associerar till de sorgliga avskeden innan liksom..Tror att det lätt kan bli så. Vill bryta det, men hur? :roll:
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
anna
Kontakt:

Re: Plötslig separationsångest 6 år

Inlägg av anna »

Hej Jenni!
Lägg detta inlägg under "Barnafostran" istället, så får du svar där! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Susanne*

Re: Plötslig separationsångest 6 år

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Länkar här till en tråd med liknande ämne.

http://annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=24526

Läs gärna också under Favoriter om 6-åringar.

Min erfarenhet är att små rara 6-års flickor ofta kan bli lite upp-och-ner. Med vår stora tjej hade vi ungefär samma scenario som ni har just nu. Första dagen blev vi alldeles tagna på sängen och stannade hemma. Sedan tog vi henne till skolan, var med mer, hade typ ny inskolning samt mer stöd av personal. Det tog en tid sedan släppte det. Om du stannar hemma så bekräftar du att det är farligt. Men samtidigt behöver de mer närvaro och att världen blir lite mindre ett tag. En balans i det. Är man en 6-årig liten tänkare så kommer ofta massa tankar, framför allt om död/sjukdomar, som de känslomässigt inte är redo att hantera. Man får pakta i det men också göra världen lite trygg igen. Frågar de "kan de bli krig här" så är det inte läge för en lång utveckling om "jo, det skulle kunna hända" för det de hör är att ja det kan de bli. Snarare förenkla och säga att det kan inte hända här, men det händer på andra platser etc. Stötta i växandet och lugna med trygghet. Mer kärlek, omtanke mm. Stora raringen kunde väl argumentera sin oro för att vi skulle krocka och dö. "Det kan komma någon som är full och kör på er". etc.

Nästa 6-åringa flicka här har inte reagerat med skolan och dagtid men efter en kompis till henne sa "här blir barn ofta stulna" så sov hon inte på flera veckor...

Jag upplever inte att man kan dra en parallell "inte ledsen när jag lämnar, allt bra" samt "ledsen när lämnar, inte bra". Det kan vara massa orsaker till både att man håller saker inom sig eller ger uttryck för det. Genom att hon ger uttryck för det kan ni möta henne och stötta henne igenom, tills hon mognar mer känslomässigt.

Kram
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"