Två månaders vägrar sova i sängen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
iRina

Re: Två månaders vägrar sova i sängen

Inlägg av iRina »

Hur skriver jag in lillans ålder? Kontrollpanelen, och sen?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D Kontrollpanelen / Profil / Ändra signatur

Tack!

:heart:
iRina

Inlägg av iRina »

Hej,
Nu har lill tösen blivit hela 12 veckor, tiden går :P
Är det dags för oss nu att korta ner hennes för- och eftermiddags lurar till 45min? Hon blir 3mån den 9 april, jag undrar hur noga det är med åldersgränsen?

Hon är väldigt trött på förmiddagar och sover lätt 1,5tim medan eftermiddagarna sover hon oftast bara 30-45min som det ser ut nu. Jag har försökt med alla konstens regler att få henne att somna om, men det vill sig inte och hon somnar gott ändå i rätt tid, så jag har varit ganska flexibel på den punkten.
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej!

Du kanske kommer få andra rekommendationer, men jag har infört schemaändringar först när jag märkt att vakenperioderna blir längre, eller att lillan är extra svårsomnad under vissa lurar.

Jag har använt dessa tecken som beslutsfattare för att göra schemaändringar. Tia har ju alltid varit en tröttis och klarade inte av mindre sömn bara för att hon blev 3 månader - de utvecklas ju ändå liiite i sin egen takt.

Om du blir för ivrig att korta ner sömnen, kanske du hamnar där vi hamnade - övertrött och matvägrande bebis. Jag rekommenderar dig att inte vara rädd för att vänta i dessa tecken innan du inför schemaförändringar - ingenting kommer bli förstört av det, och jag tror heller inte att det blir svårare att införa schemaändringarna en dag senare...men vi är ju alla olika, nu talar jag ur mitt eget perspektiv.

Kram
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
iRina

Inlägg av iRina »

Tack :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej iRina :D

Precis som Youni :heart: säger sâ är det barnet som visar när det är dags att anpassa schemat. Vissa bebisar passar perfekt in pâ de rekommendationer som finns, andra kräver mer sömn (färre är de som klarar sig pâ mindre :roll: ). Vâr lillebror som är dryga femton mânader sover fortfarande sin fm-lur t ex, och gärna länge om han fâr! :wink:

Jag gillar AW's beskrivning av schemajusteringar i Internationella SHN:
Internationella SHN skrev:Laura, åtta månader. Sammanlagd sömn: 14 tim 35 min

Natt kl 19.30 – 7.30
Äta kl 7.30
Sova kl 10 – 10.45 (45 min)
Äta kl 11
Sova 12.30 – 14 (1,5 tim)
Äta kl 14
Sova kl 16 – 16.20 (20 min)
Äta kl 16.45
Bad, skoj, nattslurk 18.30 – 19.30
Sova natt 19.30

Lilla Laura blir snart nio månader, och sömnbehovet har då minskat med en halvtimme. Det signalerar hon genom att plötsligt börja vakna alldeles för tidigt på morgnarna. Hon hade också kunnat tala om att tiderna förändrats genom att ifrågasätta den 1,5 tim långa middagssömnen – det vill säga vakna efter 45 min och inte somna om. Små barn ”talar om” när det är dags att justera schemat. Och eftersom Lauras ömma föräldrar vet att allt hänger samman, kortar de inte natten. Tolvtimmarsnatten ju ska behållas i flera år. Var det middagsluren Laura ifrågasatte, lyssnar de inte på det örat heller. Den ska behållas som den är. I stället skär de ner på förmiddagsluren, från 45 min till 20 min, vilket gör Laura svårt sur de första dagarna – då vaknade hon minsann aldrig för tidigt! Men på tre-fyra dygn lär hon sig den nya ordningen, och efter det vaknar hon inte mera för tidigt på morgnarna.
Det är alltsâ viktigt att ha i huvudet vart man är pâ väg. Alltsâ ha schemajusteringar i huvudet (igen, TorsMammas SM-översikt som jag länkade till förut är kanon för att ha en bra stomme i schemat), och anpassa schemat efter det istället för att t ex acceptera mycket tidiga morgnar, om det är sâ barnet signalerar att det är för mycket sömn pâ schemat.

iRina

Inlägg av iRina »

Nu sitter jag här och går igenom Torsmammas pm...
Jag undrar vad som menas med att ramsan kan matas in "bakvägen" redan fr 3 mån?

Tack alla ni snälla som stöttar och svarar :)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

För vår yngsta har minskat sömnbehov alltid visat sig på långa middagsluren. Den har gått från 3h-2.5-2-1.5. De andra har visat med tidiga morgnar att det är för mycket sömn på schemat. Som sagt det är olika. Även struliga insomningar kan signalera om att vakentiden på det passet bör förlängas.

Att mata in ramsan bakvägen kan du göra genom att alltid ramsa vid läggning av liten, dag som natt. Jag gjorde det ganska tidigt med min yngsta. Lite bus ansikte mot ansikte, skjuts ner i sängen, lägg tillrätta och ramsa. Jag ramsar högt och glatt som besked på väg ut ur rummet. Att använda ramsan som verktyg vid uppvak mm bör du vänta med till åtminstone 4 månader.

Linda

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
iRina

Inlägg av iRina »

Hej igen och glad påsk!
Nu har vi kommit en bra bit på vägen och vår lilla hjärtegryn sover jätte bra nätterna igenom.
Nu har jag lite frågor om sömnmängden, har svårt att få ihop rätt antal timmar...
Vårt schema ser ut ungefär såhär:
07.30 God morgon, mat mm
09.00-09.45 sova
09.45-12.00 mat, umgänge mm
12.00-14.00 sova
14.00-16.15 vaken tid
16.15-16.45 sova -här blir det oftast inte mer än en halvtimme
16.45-19.15 vaken tid
19.15 sova - här varierar det också ibland kan det bli närmare kl.20
Sedan vaknar hon ibland till och vill äta lite efter nån timme. Väcker jag henne däremot kl.04.00 för nattmål är hon alldeles för trött för att äta. Jag trugar och trugar, men det är näst intill omöjligt, hon vill istället äta kl.05.00, är det ok?
Nu känner jag att det oftast blir lite för få sömntimmar per dygn, inte för att hon verkar må dåligt av det men jag får liksom det till ca 15tim de flesta dygnen istället för 15,5-16.
Hur noga är det?
Hon har börjat dra ut på vaken tiden mer och mer, klarar av att varavaken något längre stunder än tidigare, men då får jag inte ihop tillräckligt många sömntimmar...Ju mer hon är vaken desto mindre sömn :?:

Sen en annan fråga, hur går man till väga för att få till "skrattet före gonattet"? Jag tycker att när tröttheten väl kommer är våran lilla skrutt jätte gnällig och bara gnyr eller t.o.m skriker och behöver buffas till ro. Jag vill verkligen inte lägga en liten olycklig bebis men hur ska jag göra? Jag blir också ledsen av att höra henne hulka sig till sömns :(

Kram
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

iRina skrev:Nu har vi kommit en bra bit på vägen och vår lilla hjärtegryn sover jätte bra nätterna igenom.
:D :thumbsup:
iRina skrev:Sedan vaknar hon ibland till och vill äta lite efter nån timme. Väcker jag henne däremot kl.04.00 för nattmål är hon alldeles för trött för att äta. Jag trugar och trugar, men det är näst intill omöjligt, hon vill istället äta kl.05.00, är det ok?
Nâgot exakt "facit" finns inte, alla SM-mammor gör nog lite olika pâ nätterna. Vissa har fasta tider och väcker för nattmâl, andra matar vid behov. Själv har jag aldrig orkat ställa klockan utan bara försökt hâlla nattmâlen sâ korta och trâkiga som möjligt. Genom att lägga allt krut pâ dagarna (mat, skratt, frisk luft, social delaktighet) sâ har nattmâlen glesat ut sig och fallit bort av sig själva.
Om hon äter klockan fem, hur är det med morgonaptiten dâ? Vissa bebisar uppskattar frukosten ändâ (fastän den kommer lite tätt inpâ), andra ïnte. Min tanke är att det är viktigt att dagen börjar pâ rätt sätt, sâ att man hamnar pâ rätt spâr frân början. Sâ känner du att nattmâl vid fem gör att dagen blir lite skev sâ är det kanske läge att "styra" nätterna lite mer.
iRina skrev:Nu känner jag att det oftast blir lite för få sömntimmar per dygn, inte för att hon verkar må dåligt av det men jag får liksom det till ca 15tim de flesta dygnen istället för 15,5-16. Hur noga är det?
Liten parentes: Skulle du kunna gâ in under Kontrollpanelen / Profil / Ändra signatur och lägga in prinsessans födelsedatum? Dâ blir det mycket lättare för oss som svarar att hâlla reda pâ âldern. Tack! :D
Lilltjejen är drygt tre mânader nu, eller hur? Dâ rekommenderas 15.5 timmar sömn per dygn, pâ ett ungefär. Om du känner att hon inte slokar under vakentiden sâ kanske 15 räcker för henne?
iRina skrev:Sen en annan fråga, hur går man till väga för att få till "skrattet före gonattet"? Jag tycker att när tröttheten väl kommer är våran lilla skrutt jätte gnällig och bara gnyr eller t.o.m skriker och behöver buffas till ro.
Man börjar i tid! :D Tanken med att ha ett schema är ju just att ha lite framförhâllning, alltsâ mat innan det blir kris, sova innan liten blir övertrött osv. Hos oss har vi oftast haft blöjbyte innan vila och dâ är det ju lätt att börja lite tidigt och pâ sâ vis fâ tid till att flamsa pâ skötbordet en lagom lâng stund. Och sen en glad och odramatisk läggning pâ det. Ett annat knep, om insomningen alltid är lite lâng, är att lägga lite innan schematiden (max marginalkvart). Pâ sâ vis försvinner ingen sömntid av "gnölandet". Och varning för att dra för höga växlar pâ att det gnälls eller gnys vid läggning. Vissa bebisar verkar behöva fâ ur sig lite sânt innan de kan sova. Har du läst Nancys fina trâd "När SM-barnet skriker vid sovdags?"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319

iRina

Inlägg av iRina »

Tack för ditt svar!!!

Jag du har nog rätt angående 15 timmar för lill sessan.

Nu ahr vi varit iväg en vecka och hälsat på släkten, och ta daa rutinerna blev helt omkull kastade...inte så oväntat, men hur gör ni andra?
Man kan ju inte sitta hemma hela livet heller?
En annan sak jag funderat över är hur man gör när lillan vaknar pigg och glad en hlav timme för tidigt? Även om dagen ser ut som jag bestämt enligt schema, händer det att hon vaknar en halv timme för tidigt på morgonen ändå och är pigg och glad, pratar och verkar inte kunna somna om, även om jag låter henne vara.

Vad gör man då? Och om det inträffar en timme för tidigt, ska jag bara låta henne vara eller?

Hur gör ni för att få in ett hjärta här?
iRina

Inlägg av iRina »

Suck, nu börjar jag tappa modet :( Vi försöker att få henne att somna själv i sin egen säng och det har bara spårat ur totalt...jag vet inte längre vad jag ska ta mig till, känner mig rätt gråtfärdig :cry:

Så fort vi lägger ner henne i hennes säng och säger "sov så gott" börjar hon gallskrika och då menar jag verkligen illvrål. Hon spänner hela kroppen, skriker och sprattlar. Igår på dan höll detta på i en timme och på kvällen sama visa i en timme och en kvart och sen somnar hon av ren utmattning med små snyftningar :cry:

Det känns ingen bra, men jag vet inte heller vad vi ska göra? Vi vill att hon ska våga/kunna somna på egen hand utan att vi ska behöva vagga henne till ro, det funkar liksom inte i längden...

Snälla hjälp mig, känner mig som usel mamma...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vi börjar med det rent tekniska! :D

[-o< Please!
Sarisparis skrev:Liten parentes: Skulle du kunna gâ in under Kontrollpanelen / Profil / Ändra signatur och lägga in prinsessans födelsedatum? Dâ blir det mycket lättare för oss som svarar att hâlla reda pâ âldern. Tack!
iRina skrev:Hur gör ni för att få in ett hjärta här?
:lol: Till vänster om skrivfältet har du en hel hög med smilies. Alldeles under finns det en länk som heter "Visa fler smilies", däribland hittar du hjärtat. Du kan även helt enkelt skriva ":heart:" (utan citattecken) om du tycker att det är smidigare! 8)
iRina skrev:En annan sak jag funderat över är hur man gör när lillan vaknar pigg och glad en hlav timme för tidigt? Även om dagen ser ut som jag bestämt enligt schema, händer det att hon vaknar en halv timme för tidigt på morgonen ändå och är pigg och glad, pratar och verkar inte kunna somna om, även om jag låter henne vara.
Sâ länge hon är pigg och glad är det ingen mening att störa henne. Lât henne ligga och filosofera och ta upp henne när det är dags, med tjo och tjim! Hâller du bara tiderna sâ kommer sömnen att falla pâ plats och du kan faktiskt inte ge henne mer än förutsättningarna till sömn (mätt mage, lugn och ro, stimulerande och intressant vakentid, frisk luft...). Sova mâste hon gôra själv.
iRina skrev:Så fort vi lägger ner henne i hennes säng och säger "sov så gott" börjar hon gallskrika och då menar jag verkligen illvrål. Hon spänner hela kroppen, skriker och sprattlar. Igår på dan höll detta på i en timme och på kvällen sama visa i en timme och en kvart och sen somnar hon av ren utmattning med små snyftningar
Det lâter som att det är läge att fâ in lite mysiga rutiner för själva läggningen i sängen. Tillrättaläggande, följt av buffning el solfjäder till exempel! Kolla filmklippen under SHNfliken http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
iRina skrev:Snälla hjälp mig, känner mig som usel mamma...
Klart att man kan känna sig lite modstulen när saker och ting inte riktigt gâr som man vill. Men det gör de inte alltid och bästa sättet att komma pâ rätt köl är att försöka se till det som faktiskt fungerar (glöm inte era fina nätter! =D> ). Ibland hittar man bara nâgra smâ ljuspunkter, dâ fâr man koncentrera sig pâ dem. Blir det fel, ja, dâ blir det fel och dâ fâr man gâ vidare därifrân och tänka att det blir bättre nästa gâng. Din lilla tjej har en fantastisk mamma :heart:, glöm aldrig det.

Nya tag idag! =D>

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej iRina! :D

Jag skulle vilja slå ett slag för den här frågan som ni diskuterade för två veckor sedan:
iRina skrev: Nu känner jag att det oftast blir lite för få sömntimmar per dygn, inte för att hon verkar må dåligt av det men jag får liksom det till ca 15tim de flesta dygnen istället för 15,5-16.
Hur noga är det?
Hon har börjat dra ut på vaken tiden mer och mer, klarar av att varavaken något längre stunder än tidigare, men då får jag inte ihop tillräckligt många sömntimmar...Ju mer hon är vaken desto mindre sömn :?:
Sarisparis skrev: Man börjar i tid! :D Tanken med att ha ett schema är ju just att ha lite framförhâllning, alltsâ mat innan det blir kris, sova innan liten blir övertrött osv. Hos oss har vi oftast haft blöjbyte innan vila och dâ är det ju lätt att börja lite tidigt och pâ sâ vis fâ tid till att flamsa pâ skötbordet en lagom lâng stund. Och sen en glad och odramatisk läggning pâ det. Ett annat knep, om insomningen alltid är lite lâng, är att lägga lite innan schematiden (max marginalkvart). Pâ sâ vis försvinner ingen sömntid av "gnölandet". Och varning för att dra för höga växlar pâ att det gnälls eller gnys vid läggning. Vissa bebisar verkar behöva fâ ur sig lite sânt innan de kan sova. Har du läst Nancys fina trâd "När SM-barnet skriker vid sovdags?"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319 :heart:
För mig är nämligen tilltagande trassel vid läggning ett troligt tecken på övertrötthet. Att gå miste om en halvtimmes sömn stör ingen bebis första dagen - men om det ackumuleras kan det förstås börja ställa till det. Och följden blir att den lilla äter sämre och att din attityd försämras därför att du börjar förvänta dig trassel med läggningarna och till sist står du där med hela vargflocken kring benen när du lägger henne.... [-X

Mitt tips är därför att du stämmer i bäcken genom att lägga på lite extra sömn i schemat så att ni får lite marginaler, och sedan går tillbaka till de rekommenderade 15,5h när du märker att trasslet har lugnat ned sig. Jag justerar ditt schema nedan till ett förslag med 16h sömn.
07.30 God morgon, mat mm
09.00-10.30 sova
10.30-12.00 mat, umgänge mm
12.00-14.00 sova
14.00-16.15 mat, vaken tid
16.15-17 sova - satsa på 20 el 45 min, det är naturliga sömnpass! :wink:
17-19.30 vakentid, mat kl 17 och kvällsslurk kl 19
19.30 sova
På det viset får du tillräckligt med sömn, samt mat i lagoma intervaller (07.30, 10.30, 14, 17, 19 - slurken kan gärna komma nära inpå kvällsmålet, det är OK :D) och lillan hinner inte bli övertrött. I gengäld kan du spika tiderna nu, dvs hålla dem med max en kvarts avvikning åt endera hållet. :D För det sista sömnpasset skulle jag nog ge utrymme för 45 min sömn men inte göra nån sak av det ifall hon bara sover 20 min.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
iRina

Inlägg av iRina »

:cry: [quote="Sarisparis"]Hej iRina :D

Vi börjar med det rent tekniska! :D

[-o< Please!
[quote="Sarisparis"]Liten parentes: Skulle du kunna gâ in under Kontrollpanelen / Profil / Ändra signatur och lägga in prinsessans födelsedatum? Dâ blir det mycket lättare för oss som svarar att hâlla reda pâ âldern. Tack!
[/quote]
[quote="iRina"]Hur gör ni för att få in ett hjärta här?
[/quote]
:lol: Till vänster om skrivfältet har du en hel hög med smilies. Alldeles under finns det en länk som heter "Visa fler smilies", däribland hittar du hjärtat. Du kan även helt enkelt skriva ":heart:" (utan citattecken) om du tycker att det är smidigare! 8)

[quote="iRina"]En annan sak jag funderat över är hur man gör när lillan vaknar pigg och glad en hlav timme för tidigt? Även om dagen ser ut som jag bestämt enligt schema, händer det att hon vaknar en halv timme för tidigt på morgonen ändå och är pigg och glad, pratar och verkar inte kunna somna om, även om jag låter henne vara. [/quote]
Sâ länge hon är pigg och glad är det ingen mening att störa henne. Lât henne ligga och filosofera och ta upp henne när det är dags, med tjo och tjim! Hâller du bara tiderna sâ kommer sömnen att falla pâ plats och du kan faktiskt inte ge henne mer än förutsättningarna till sömn (mätt mage, lugn och ro, stimulerande och intressant vakentid, frisk luft...). Sova mâste hon gôra själv.

[quote="iRina"]Så fort vi lägger ner henne i hennes säng och säger "sov så gott" börjar hon gallskrika och då menar jag verkligen illvrål. Hon spänner hela kroppen, skriker och sprattlar. Igår på dan höll detta på i en timme och på kvällen sama visa i en timme och en kvart och sen somnar hon av ren utmattning med små snyftningar [/quote]
Det lâter som att det är läge att fâ in lite mysiga rutiner för själva läggningen i sängen. Tillrättaläggande, följt av buffning el solfjäder till exempel! Kolla filmklippen under SHNfliken http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Håller med dig om att vi borde få in lite mysiga rutiner men helt ärligt vet jag inte hur vi ska göra...har försökt allt och aldrig innan hört henne skrika så här (skär i hjärtat) :cry: , i princip så fort hon ser sängen :cry: :cry: :cry:

[quote="iRina"]Snälla hjälp mig, känner mig som usel mamma...[/quote]
Klart att man kan känna sig lite modstulen när saker och ting inte riktigt gâr som man vill. Men det gör de inte alltid och bästa sättet att komma pâ rätt köl är att försöka se till det som faktiskt fungerar (glöm inte era fina nätter! =D> ). Ibland hittar man bara nâgra smâ ljuspunkter, dâ fâr man koncentrera sig pâ dem. Blir det fel, ja, dâ blir det fel och dâ fâr man gâ vidare därifrân och tänka att det blir bättre nästa gâng. Din lilla tjej har en fantastisk mamma :heart:, glöm aldrig det.

Nya tag idag! =D>

:heart:[/quote]
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"