Kura en astmatiker?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Evelina

Kura en astmatiker?

Inlägg av Evelina »

Min son på 4 månader blev förkyld för ca 1 månad sedan, förkylningen släpper inte och han har nu rossel och hosta och man misstänker astma :( Vi väntar på en tid på Barnmedicin. Men på auskultation låter det som astma, med förlängd utandning och pipljud (LEDSEN mamma). Innan detta hände var jag beredd på att kura. Någon som har kurat ett barn med astma i magläge (Lillen sover på rygg just nu med höjd huvudända)??
Liten, född december 2010
Evelina

Re: Kura en astmatiker?

Inlägg av Evelina »

Ingen behöver bemöda sig att svara ang. astma och magläge. Lillen lät bra i luftrören nu!!!!!!! Skönt. Får se hur det blir i framtiden, vid förkylningar och etc.

Ska bli spännande att byta till magläge vid sovningen. Hoppas huvudet hinner gå tillbaka och bli runt och fint.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad skönt att det inte var astma. Kanske kommer han bli lite tät när han är förkyld men det finns det ju olika knep för att hantera.

Nu är det bara att sätta igång att kura, om du är tillräckligt påläst.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Evelina

Inlägg av Evelina »

Verkligen skönt att det gav med sig, men jag hann bli OROLIG då vi har svår astma i släkten.

Är ännu inte ordentligt påläst. Har heller inga större problem med nätterna. 19-07 är målet. Han somnar fint vid 19...MEN vaknar i vargtimmarna och vill gärna kliva upp då. Inatt har jag då fått sova till 06.28. Så jag är nästan i hamn, har småjusterat under tiden jag läser BB och SHN (Har dock inte lästa färdigt än). Dessutom ammar jag inte och har aldrig haft en unge hängandes i tissen hela natten. Vanligen vaknar han vid 4-5 och jag får göra en flaska, mata och sen tar det ca 30 minuter inan han somnar om. Jag vill slippa flaskan vid 4-5 och slippa kliva upp då, som jag ibland får lov och göra (alltså rent stiga upp, för att han inte somnar om efter flaskan). Dessutom vill jag introducera magläget, för att främja sömnen och för att hans huvud ska få växa till sig. Får se hur det går, då kanske insomningarna helt plötsligt inte fungerar!? Han är ju väldigt van vid att sova på rygg. Man lyder väl professionen :? inte fan var det någon som nämnde nåt om andningslarm.

Ska läsa på mer och jag har "råkat" starta två trådar, kanske räcker att jag har en :oops: radera en utav de om "ni" vill.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, du kan väl fortsätta den här tråden så har vi allt samlat på ett ställe.

Magläget befrämjar inte bara en god sömn utan även hjärnans utveckling i positiv bemärkelse. Men är man van att sova på rygg eller sida så tar det ett tag innan man får korn på det sköna med magläget. När barnet väl vant sig så är magläget det läge som kommer föredras.

Bara att börja tänka på att kura, styra upp tillvaron, så brukar sömn och matintag bli bättre. :wink:

Har du börjat med smakportioner och gröt än? Det främjar en god sömn, är magen mätt sover man gott.

Läs på lite till och återkom om du har några frågor och funderingar.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Evelina

Inlägg av Evelina »

Tack för ditt svar SusanD :-)

Min andra tråd handlade om att ungen matvägrade, det gör han inte längre. Men det gick över huxflux när jag började ge mer smakisar, ger vid alla mål förutom morgon och nattslurk (då är det välling), efterjagar med ersättning EFTER gröt/purén. Har börjat med smakisar, både pureér av diverse grönt och frukt och gröt. Även 6-månaders välling på kvällen och frukost har införts (lite lösare dock 1/4 per del, allt enligt AW ;-)). Allt för att magen ska vara mätt.

Har beställt ett andningslarm i fredags (nästa gång åker det med på BB från första början och magläge blir på en gång :-)). Direkt andningslarmet kommer ska jag på´t med magläge. Före det ska jag plugga på lite hi hi..

Tack för dina snabba svar. Ha en fin dag!
Evelina

Inlägg av Evelina »

Jo, jobbar på att spika ett schema. Natten har jag klar 19-07. Sedan tänkte jag:
07.00 GLAD morgon, välling och mys i sängen
09.00-09.45 fm-vila
10.30 gröt och efterjaga med ersättning
12.00-14.00 (eller 13.30?, men han är en tröttis) lunchvila
14.00 frukt och ersättning
15.45-16.30 em-vila
men igår då gav jag pure klockan 17.00 och sen fick jag inte i honom nattslurken (18.30), han var helt utslagen efter badet (klockan 18) och orkade inte äta. Eller var han mätt efter 17-målet, blir ju lite tätt. Schemaförslag någon. Lunchvilan vill jag ha ute i vagnen för att vara mobil, vagnen still 10 minuter är förstått. Men ska jag förlägga den vilan hemma i spjälsängen under kuren och uppföljningen!? Hmm..
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad bra att du förbereder dig så väl innan kuren!

Schemat ser jättefint ut, precis som du är inne på är det 15 h sömn som behövs och därför kan det räcka med 1,5 h lur mitt på dagen, men det vet du bäst själv om det behövs ännu mer.

När ni sen kör igång med kuren så gör alla förändringar på en gång, det är lätt att börja smyginföra verktyg och schema men det brukar inte bli så bra. Bättre att ni har ett väl genomtänkt schema som ni börja använda er av när ni kurar och sen kan ni dra slutsatser av det första efter uppföljningsveckan.

Lägg vilorna där du vill, bara vilorna är på samma ställe under kuren. Du kan ha fm-luren ute, långluren inne osv bara det är samma varje dag i början.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Evelina

Inlägg av Evelina »

Tack för svaret Emma. Tips på hur jag gör med maten? Mattider? 7, 10, 13, 16, 19 hade varit lämpligt...men då vilar han ju 12-13.30. Vill att han ska orka nattslurken ju! Orkade han inte igår efter att ätit klockan 17. Utan då blev det nattslurk 23.45 när mamman sov som djupast. Hmm..Igår sov han 12.15-13.45 och åt 14, sedan 17 och sedan 23.45 då...hur ska jag spika mattiderna? Hjälp mottages tacksamt, rara ni <3
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen, det var värst vilken fart du fick :wink: .

Våra puddingar är i princip jämngamla och så här ser Linus schema ut;
7.00 väckning +amning
9-9.45 sova
10.30 gröt + frukt + amning
12-14 sova
14.00 smakportioner + frukt, amning eller ersättning
16-16.45 sova
17.00 amning eller ersättning
18.30 nattslurk
19.00 sova natt

Allt nytt man inför med små barn tar några dagar innan de tar till sig så bestäm dig inte för att han är för trött för att äta nattslurken efter ett försök.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Evelina

Inlägg av Evelina »

Hihi, ja visst fick jag en väldans fart, blev så pepp :-) Din puddings schema är ju liknande det jag funderar uti, jag är alltså inne på rätt spår ;-) och han kanske inte alls är för trött för nattslurken där då. Tack SusanD!
Evelina

Inlägg av Evelina »

Nu har jag en fråga!

Idag kom andningslarmet jag köpt, Babysense II. Kopplade i det enligt konstens alla regler och det har redan larmat TVÅ ggr. La ungen för tio minuter sedan. Han är 4½ månad och han ligger på rygg...än, vill byta till magläge (ska läsa SHN-boken efter jag läst ut Barnaboken och hoppas där hitta tips om hur jag använder verktygen för att byta från rygg till mage...för sova på mage vill han inte bara sådär, på rygg somnar han pronto och sover hela natten, dock har hans huvud antagit en konstig form). Vafan larmar det för. Kopplade i båda sensorplattorna, ska jag bara ha en kanske? Är det kudden som stör? Någon som varit med om detta??

Tack på förhand
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Har du ribbotten i sängen? Larmet behöver ha en hel botten annars larmar det. Lägg en playwoodskiva i botten så tror jag att det kommer sluta larma. Annars skulle jag ringa tillverkaren och fråga.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Evelina

Inlägg av Evelina »

Jepps, jag har ribbotten och har lagt en plywoodskiva - det larmar ändå!!!!!! Mycket märkligt. Är i kontakt med andningslarm.se och får all den service de bara kan ge. Får ett nytt larm hemskickat. Så får vi se.... :-)
Evelina

Inlägg av Evelina »

Hej igen!

Nu är jag tillbaka :-D med ett fungerande larm och jag vill att min unge ska få korn på hur skönt det är att sova på mage. Vi har egentligen inga större bekymmer med nätterna, eller dagarna heller för den delen, förutom detta med att komma ifrån ryggläget då och så emellanåt uppvak i vargtimmarna :shock: som i nuläget händer ca varannan natt och "botas" med flaskan. Ska jag börja ramsa honom vid insomningarna dag som natt så han förknippar ramsan med sömn och så pangramsa honom de gånger han vaknar i vargtimmarna? Eller ska jag buffa...?

Jag har läst hela BB (fantastiska underbara varma fina bok, nu läser sambon och imorse när han klev upp och gick han direkt fram till ungen och satte en slickepott i handen och sa att AW säger att de ska ha någonting i handen hela tiden, min älskade BB-pluggis haha) och hela SHN.

Jag har ett schema. (Kapade SusanD´s minstings schema rakt av efter att jag spånat själv och hamnat i samma banor ungefär, hoppas det är okej SusanD). Schemat fungerar fint....oftast :oops:

MEN, jag behöver ju ingen regelrätt kur!? Eller är det vad jag behöver för att lära ungen att sova på mage med hjälp av att buffa i ro?? Jag har provat lägga honom på mage och han FRÅGAR HÖGT OCH TYDLIGT VAD I HELA FRIDEN JAG GÖR ;-) ska jag svara med att buffa? Jag ramsar inte i egentlig mening i dagsläget, utan pussar, släcker och säger god natt, sov gott och går ut. Varvid ungen suger på tummen och somnar - PANG. OM han ligger på rygg förstås. Någon som gått från rygg till mage och har tips? Han blir 5 månader den 25. Han är liksom aldrig trasslig att "söva", varken dagtid eller kvällsinsomningen. Dock är 05.00 en favorittid. Klockan 4-5 kan man ibland vakna av en überglad unge, som marscherar i sängen och pratar högt - han verkar uppenbart utsövd och redo för nya äventyr!? Men han ska ju kunna sova 12 timmar i sträck, i den här åldern, har jag hört ;-)

I natt, som exempel, drack han nattslurk 18.30. Jag la honom (på rygg) i spjäsängen, pussade den söta lilla kinden, slog på larmet, sa god natt och gick ut. Ingen fråga. Sedan sov han till 04.00 i ett bräde och gör det alltsomoftast (ibland hela natten också, dvs 19-07) då han började knorra...å knorra, och böka...och suga på tummen ljudligt. Jag gick upp och gjorde en flaska och han åt och somnade om. Inte hela världen kanske. Men ibland somnar han inte om...på en timme eller så. Och, ska jag ens bemöda mig att få honom att sova på mage? Jag har ju fått nys på att det är bra för hjärnans utveckling, dessutom har den älskade ungen plattskalle på höger sida/bak (det kanske är för sent att "åtgärda" dock?? Läste något om att efter 6 månader var det för sent). Nästa unge (om jag nu berikas än en gång) kommer jag satsa på SM på en gång, och magsovning framförallt (ty det är naturligt att sova groda :-D)

Tacksam för lite feedback. Min unge älskar att äta och sova, tack och lov.

Schemat:
07.00: GLAD morgon
07.30: ersättning
09.00: VILA 45 minuter
10.30: gröt, frukt och vatten (ska jag efterjaga med ersättning också?? Ger för tillfället spädbarnsgröt ibland och ibland havregrynsgröt, han äter bättre av spädbarnsgröten)
12.00: MIDDAGSVILA 2 H
14.00: grönsakspuré, frukt och vatten (ska jag efterjaga med ersättning?? gjorde det i början men nu är smakis-portionerna ganska stora och då behövs väl inte det, eller behövs det kanske? Vad tror ni?)
16.00 VILA 45 minuter
17.00 ersättning
18.00 bad
18.30 nattslurk
19.00 god natt

19.00-07.00 är alltså natt. Imorse (natt) åt han ju vid 4, somnade om. Sedan vaknade han 07.01, häromdagen sov vi till 07.53, en annan dag 06.30. Alltså inte helt konsekvent, men ganska så ;-) hi hi...

Nåväl, ska jag bemöda mig att få ungen att sova på mage? Eller kommer han vända sig själv snart? Eller hur f-n ska jag nu tänka? Någon som orkar och har lust att ge mig feedback :oops: :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"