-Protesterar vid läggning och står upp-

Skriv svar
mamma86
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 19 feb 2011, 00:47

-Protesterar vid läggning och står upp-

Inlägg av mamma86 »

Hej på er alla glada!

Nu har vi kört fast ordentligt eller fått ett riktigt bakslag! :|
Har en liten kille på nästan ett år som vi har kurat sen i januari. Nätterna har fungerat bra hela kuren. Han har sovit 12 h nästan varje natt sedan dess :D . Läggningarna har varit lite struligare men har fungerat bra i perioder.

Nu till problemet. Den senaste veckan har han blivit ledsen vid läggningarna. Inte precis när vi lägger honom dock utan när vi har kommit ut och börjat ramsa. Han blir väldigt arg och ställer sig upp direkt. Efter han stått och skrikit ca 20 min har jag gått in och lagt tillrätta och ramsat ut. Då brukar han somna till ramsan.
Idag vet jag inte var som händer. Han skulle sova sin dagslur på 2 h och den brukar fungera kanon. Men han vägrar lägga sig ner. I denna stund har han stått och skrikit i ca 1h 45 min och snart är det dags att gå upp! suck
Jag har varit inne 2 gånger och lagt tillrätta och ramsat ut. Men han är uppe på benen innan jag hunnit ut genom dörren. Jag har även ramsat påminnelseramsa varje kvart ungefär för att visa att vi är där men den vill han inte alls lyssna till :( .

Har vi gjort rätt eller ska vi göra på något annat sätt?
Kan man kura om?

Vi har även varit noga med skrattett till go nattet han verkar bli mest upprörd när bi går ut.

Nej nu är det dags attta upp honom. Va inne ett sista försök men nu blev det närmast panik när jag ramsade ut. Blir ingen rolig eftermiddag det här. Han lär j vara helt slut. HR alltid varit stenhård på sov och mattider men kan man lägga honom en stund om det inte går att hålla honom vaken?

Tack för att ni finns där ute! Skulle verkligen behöva en hel med pepping och tips just nu :( .
Son född: maj-10
Kurad: jan-11
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: -Protesterar vid läggning och står upp-

Inlägg av Sagalinda »

:D Hej på dig mamma86!

Äsch då, det hade varit på plats med pepping redan i lördags - nu fick du vänta ett par dagar... Jag hoppas att ni ändå kom igenom lördagen utan alltför grånat hår :lol: ?

Ja du inte är det lätt att veta vad som hänt den lille gossen, eller vad som rör sig i hans huvud. Jag skulle koncentrera mig på ordentliga husljud direkt efter nattning, så att han hör att du/ni finns där och håller vakt men är väldigt upptagna med just detta och inte har tid att lyssna på hans klagan. Det går ju faktiskt ingen nöd på honom som nyss har blivit nattad glad och mätt i sin egen sköna säng!

Han ska ju inte stå och skrika i 20 minuter, än mindre 2 timmar! Du måste ta till krisverktygen i sådana fall, och se till att lugna honom. Jag antar att han gillar buffning? Du har ju det som ett krisverktyg, för att bryta oerhört ledsna tillstånd. Dock måste du komma ihåg att skilja mellan ilska och ledsamhet. Ett argt barn ska inte verktygas, medan ett ledset barn behöver hjälp.

PÅ kvällen: sätt igång med husljud genast efter ramsan - dammsugning brukar vara en hit. Ramsa i förbifarten om du hör att han är ledsen. Han ska få känslan av att du är upptagen med 17 andra bebisar och det bästa han kan göra är att börja sova. Undvik att gå in i rummet alls! Det är bara om det blir riktigt krisläge, om han blir enormt ledsen och ingen ramsa i världen kan bryta hans tillstånd, som du får gå in. Men då får du akta dig för att ramsa strax innan! Har du gjort det, lär han sig snart att ramsan betyder "jag kommer strax". Därmed mister ramsan sin effekt. Därför är det viktig att aldrig gå in strax efter att man gett en ramsa!

På dagen: Använd husljud här också. Prova gärna klassisk musik! Det brukar fungera som en ridå mellan barnet och föräldern, och dessutom blir barnet upptaget med att lyssna och brukar ofta somna på köpet :wink: Om han fastnar, så som han gjorde i lördags, så måste tillståndet brytas och då går du in och lugnar med tillrättaläggning och buff. Buffa honom helt lugn. Men sedan ska du inte springa in och buffa fler gånger - då hamnar du i träsket...
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"