Här ska sovas :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammas lilla hjärta

Här ska sovas :)

Inlägg av mammas lilla hjärta »

På fredag ska jag börja "kura" vår son, snart 7 mån, och jag har nu suttit här och läst igenom en massa trådar. Det har dykt upp två frågor och det är följande:
1. Vad innebär egentligen marginalkvartarna?
2. När det är dagslur och det exempelvis ska sovas mellan 9.30 och 10.15 och lille gossen inte somnar förrän efter 30 min, ska det då väckas efter 15 min (alltså kl 10.15) eller ska man låta det gå 45 min från det att han somnat?

Tacksam för svar
mamma till gosse född okt 2011, kurad från 110429
mammas lilla hjärta

Re: Här ska sovas :)

Någon annan som ska börja få sitt lilla hjärta att sova hela natten lång denna helgen? Kunde vara kul att ha någon att byta erfarenheter med under tiden. Just nu försöker jag tokladda inför morgondagen men idag fick jag separationsångest när jag ammade till sömns för sista gången...men å andra sidan är det ju det jag är trött på att alltid behöva göra på natten och anledningen till att vi nu ska börja med SHN. Man är allt bra konstig ibland...
Isabellas mamma

Inlägg av Isabellas mamma »

Hej hej!
Det är klart att du ska ha en egen tråd så jag svarar dig här. Det är lättare för hjärtebarnskontrollanterna att följa er i erat kurande då :D :thumbsup:
Jag svarar så gott som jag kan på dina frågor efter alla råd jag har fått och läst om på andra trådar från hjärtebarnskontrollanter.

Svar på frågorna:
1. Vad innebär egentligen marginalkvartarna?
Det innebär att om din son ska sova kl 10 så kan du lägga honom mellan 9.45 och 10.15 utan att det förstör dygnsrytmen och resten av dagsschemat. Det är dock att rekomendera att försöka hålla tiderna på minuten under kuren och uppföljningsveckan eftersom det är då han lär sig det nya mönstret och ju mer exakt du/ni kan vara varje dag desto lättare blir det för er son att programmera in.
2. När det är dagslur och det exempelvis ska sovas mellan 9.30 och 10.15 och lille gossen inte somnar förrän efter 30 min, ska det då väckas efter 15 min (alltså kl 10.15) eller ska man låta det gå 45 min från det att han somnat?
Du/ni ska hålla tiden exakt som det är tänkt, alltså väcka honom kl 10.15. Efter uppföljningsveckan kan börja använda er av marginalkvartarna men inte låta han sova mer än så. Allteftersom så kommer även dagslurarna att funka.
I början kommer ni att märka att det går fort att få in rutinerna på natten men att dagslurarna kan krångla i några veckor och så är det har jag förstått efter goda råd från hjärtebarnskontrollanter... Det viktiga är då att kunna behålla Attityden och Lugnet och inte ändra på nåt... Fortsätt som ni började så löser det sig :) :sleep:

Se nu till att borsta av dig all oro tills det är dags imorgon kväll! Det finns inte plats för nånsomhelst tvekan från din eller pappans sida för då kommer lillen att bli förvirrad. [-X Det kommer inte att vara synd om honom, tvärtom: nu kommer han ju äntligen att få sova och är tack vare er omtänksamma föräldrar :!: Ni är ju där hela tiden och svarar på hans frågor så här är det ingen som blir övergiven...

Lycka till! Det kommer att gå super!

:heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
mammas lilla hjärta

Då var vi igenom det första dygnet, dvs natt 1 och de tre dagsvilorna och det har gått över förväntan men med blandade resultat såklart.

Här är vårt schema:
8 God morgon, frukost
10-10.45 Fm vila
11.30 lunch
13-14.30 middagsvila
15 mellanmål
16.45-17.05 em vila
18.30 middag
19 bad, skoj, nattslurk
20 God natt

Vi lade vår kanonglada kille i sängen igår kl 20 och första omgången av buffning osv fattade han ingenting och reagerade med tystnad men sen förstod han att vi menade allvar och protesterade envist tills han kl 20.53 fick en bekräftelseramsa med sig i sömnen. De första bekräftelserna störde men till slut fick den sista ordet. Här var det en hel del gånger in och ut genom rummet, buffa till lugn, solfjäder och sen ut så fort som möjligt. Vaknade till 21.35 och somnade om efter ett par minuter med buff, solfjäder, ramsa och bekräftelseramsa. Vaknade till några gånger under kvällen men somnade om igen själv. 23.40 vaknar han igen och är ordentligt arg. Får buffa länge och väl innan han lugnar sig och kanske är det så att jag släpper honom för tidigt, skulle kanske buffat tills han var verkligen lugn? Men jag vill ju ut så fort som möjligt. Slutar med att han ligger ner som han ska men kommer inte till ro. Buffningen gillar han men blir alldeles tokig när man solfjädrar för då har han redan förstått att jag snart släpper och går, men det gör jag i alla fall. På slutet blev det en hel del ramsande men kl 00.56 får han med sig en bekräftelse och somnar. Är det ovanligt lång tid? 3.58 vaknar han igen och somnar inte igen förrän 4.28. Nu börjar jag märka att skriket mattas av med ramsa, kanske av ren trötthet. Känner till slut att ramsan tar, ramsar ganska tätt på slutet varvat med att jag går in när det stegrar sig. Denna omgången räcker det inte med 3-4 buffningar som det står i boken att det ska göra men jag buffar honom lugn (ej sovande) och sen går jag ut igen. När vi väcker honom kl 8 har han vaknat till ytterligare tre gånger men då har han somnat på en bekräftelseramsa bara.

Allt som allt var han alltså vaken egentligen bara två långa gånger på natten, det är väl bra? Eller borde det ha gått fortare att söva honom?

På dagen la vi honom i sängen den första vilan kl 10 och det tog 25 min innan han sov. Bestämde oss för att använda marginalkvart så den lille stackaren fick sova något alls. Vaknar själv 10.55 ledsen men vi buffar och lugnar och "springer" sen in när han är som lugnast och låtsas som om inget hänt. Han blir lite rädd men är i alla fall inte ledsen när vi tar upp honom. Middagsvilan i vagnen funkar perfekt. Vagnar två gånger och sen sover han på tio minuter och får en bekräftelseramsa med sig (en annan ramsa på dagen). Är det rätt att ramsa på dagen i vagn?, ramsar ju inte när han vagnas men bekräftelse precis innan han somnar. Eftermiddagsvilan var också den i vagn men nu tar det ända till 17.10 innan han somnar så jag bestämmer att han får sova till 17.30, lille gossen är heelt slut och gillar INTE att bli väckt nu! Här gör jag kanske fel men han hade inte klarat att vara vaken till 20 annars... Även denna gång fick han bekräftelseramsa med sig, rätt eller fel?

En annan fråga som dök upp i natt var att någon gång när jag hade buffat honom lugn och sen solfjädrade och kände att han redan då började stegra så valde jag att lägga tillrätta igen och sen buffa igen, dvs börja om från början innan jag ramsade och gick ut. Rätt eller fel?

Det blev ett långt inlägg men jag hoppas på svar så att jag vet hur jag ska göra nästa gång. Nu är det snart middag för den lille killen och sen börjar natt 2, puh :)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej på dig och varmt välkommen till forumet :)

Jag tycker att ni har genomfört första natten och dagen på ett föredömligt sätt =D> Precis som du säger så är det omedelbart svar som gäller nu - vid minsta lilla pip så går ni in och buffar tills han lugnar ner sig och sedan ramsar ni er ut X4 och avvaktar utanför dörren. Blir det fråga ånyo så är det samma procedur som gäller. Och så bekräftelsen sen på det när ni bedömer att polletten trillat ner ("Jättebra, preciiiis så ska det vara" är ju innebörden).

Mer än så kan man, och ska man inte göra första två dygnen. Men f rom i morgon kväll, då är det ramsan som börjar ta över ,mer och mer och då måste ni formulera för er själva när det är OK att gå in (sk kristilldelning) och ge en solfjäder. :!:

Du skriver att han blir störd/arg av Solfjädern just nu, och det är inte så konstigt eftersom han har fullt upp med att förhålla sig till detta med buffningen. :!: Så kör enbart på den nu (inte både och!) och låt sedan Solfjädern ersätta den f rom imorgon kväll som sagt :) :!: Förväxla heller inte Solfjädren med den markering man gör innan man går ut - den är ganska snabb och bara ett lätt tryck, just en markering, medan solfjädren är ngt man gör under ett längre tag (som buffningen alltså men man håller bara sina händer stilla över barnets rygg , lugnande, som en solfjäder)

Ja, man måste buffa länge länge dessa första dygn. Barnet skall vara totalt tryggt och det är den funtionen som buffningen fyller. Att få stå 45 min är inget ovanligt såhär tidigt i kuren. Hellre det än att man måste springa in och ut. Tycker man att det är psykande kan man försöka fokusera på sin egen andning istället och hålla jobbiga tankar borta.

När barnet ska sova i vagn så gör man på exakt samma sätt som när det ska sova i sängen. Vagningen är ju istället för buffningen och fyller samma funktion, så den slutar ni med fr om i morgon kväll. Då ska han somna i stillastående vagn (man väntar 10 min efter att barnet somnat tills man rullar iväg, om man nu vill det). :arrow: Och ja, man ramsar på precis samma sätt, bort från vagnen.

Schemat ser fint ut!

Använd marginalkvarten med omsorg nu under kuren :wink: Det är klart att man känner att de ska få sova igen, samtidigt så måste kroppens klocka få en chans att ställa in sig nu. Men ni har 11 dygn på er, så det kommer ordna upp sig :)

Ha det så bra! :)
Mvh Sanna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Och tack, frk carlsson :heart: Vi måtte ha skrivit (nästan) samtidigt :P

Pris och beröm för vackert arbete, mammas lilla hjärta :-({|= Det är inte alla små barn som tar till sig ramsan redan första natten, inte =D>

Fortsätt nu fint och lugnt, och ramla inte i otålighetsfällan :roll: Du frågar ett antal gånger om saker och ting du gjorde var "rätt eller fel" - men här utgår inga prestationsbetyg :shock: Det är inte mig eller oss du ska fråga om den saken - det är lilla barnet :heart: När barnet reagerar med lättnad, tystnad, lugn - då vet du att du har gjort rätt. Då vet du att du har lyckats betrygga, i ordets sanna bemärkelse. Du har glasklart förmedlat att du håller vargen stången. Ingen fara kan komma i närheten av den lille :idea:

Så lyssna, lyssna, LYSSNA - vi vill ha dialogen till stånd nu, den underbara \:D/

Och lyssna till dig själv, under tiden: du ska känna att du är sakligt och lugnt överens med din magkänsla, som bjuder dig att betrygga lilla barnet, han som så innerligt väl behöver sin goda sömn (liksom vi alla).

Att läsa på i boken under arbetets gång brukar ge nya ögon. Safarin är en god påminnelse om Sova hela natten-kurens grundprincip, att LUGNA BARNET DÄR DET LIGGER - utan att störa :!: - och kapitlen Lugnet och Säkerheten brukar kunna sätta saker i ett saklighetens välgörande perspektiv.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammas lilla hjärta

Tack snälla Sanna och Anna för era fina svar! Känner mig lugn och trygg med att jag kan ställa en fråga och att den blir besvarad, så tack för det!

Andra natten gick alldeles strålande. Jätteglad gosse blev lagd i tid och buffades kort och sen ramsade jag mig ut. Trodde att han var på väg att somna så han fick en bekräftelseramsa som körde igång honom igen (ska kanske dra ihop den med ramsan ut ikväll?). Ny buffning och ramsa och sen ramsade jag bara utanför dörren innan han somnade. 25 min efter läggning fick han bekräftelseramsan och sov sen. 2 gånger vaknade han under natten, fick en ramsa med sig och somnade sen igen. Halv sex gick jag in och la honom tillrätta och sen sov han med en bekräftelseramsa i ryggen ända fram till 7.45 så då gjorde vi morgon.

Vilorna i vagnen går dock lite sämre, eller vad man ska säga, det är ju bara andra dagen. Förmiddagsvilan gick bra och han somnade efter 8 min bara och sov sen till 10.45 när han väcktes...oj så trött han var då :) Vid middagsvilan tog det 25 min innan han somnade och sen vaknade han efter bara 20 min och verkade pigg och glad men det gick ju över sen till att vara missnöjd. Då vagnade vi och ramsade och han somnade inte förrän efter 45!!! min så då lät vi honom sova i 15 min. Detta kommer att bli bättre, väl?

Som jag förstår det är det alltså från och med imorgon som det är slutvagnat och han ska somna själv. Kan man ändå vagna vid kris eller? Gissar att våra grannar imorgon kommer att tro att det är några galningar som flyttat in och som bara ramsar och ramsar :) men då får de ju tro det!

MVH Anna
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra =D>

Du kan ha , och bör ha, en separat bekräftelseramsa under de 4 kurdygnen. I o m att ni går in i uppföljningsv så kan du däremot dra ihop påminnelsen och bekräftelsen.

Om grannarna undrar så får ni väl berätta vad ni pysslar med :wink: Bättre att ha ngr föräldrar i lgh bredvid som ramsar i typ 2 v (och "som galningar" brukar det inte bli heller :wink: ) än ett litet barn som ligger och gråter och vaknar nätterna igenom flera år framöver :wink:

F rom dygn 3 är det slutvagnat och slutbuffat! Vid KRIS (och här måste ni bestämma er för vad som är kris hemma hos er...men jag kan säga som så att ett argt eller irriterat el gnälligt barn krisar INTE :wink: ) ger man Solfjädern och då står man läääänge, dvs tills barnet i princip somnat om.

Ha tålamod nu...ni är så pass tidigt i processen. Utgå ifrån ett långsiktigt tänk, både för er sons skull, men även för er egen skull. vill man kan man anteckna hur det går, dvs hur mkt man ramsar, när barnet veknar, vad som händer etc. då ser man snabbare de framsteg man gör och kan ta dem till sig. Annars är det lätt att de försvinner i allt annat som händer :wink: och så får man ngn dålig dag då man tycker att "inget" funkar, fast man eg kommit en bra bit på vägen.

Ha det gott! :heart:
mammas lilla hjärta

Då var vi igenom natt tre också och den gick också jättebra! Nu var det pappa som tog över men det gick bra ändå. Någon minut kortare läggning än natt 2, hurra! Gossen vaknade bara en!!! gång på hela natten (vad vi hörde i alla fall) och då tog det 35 min innan han somnade igen. Har en egen teori om varför det blev så. Dels kan det ju ha varit att det nu var pappa som ramsade och dels beror det säkert på att vi kanske var för intensiva, kanske skulle låtit honom vara med. Vi var inne några gånger och lade honom tillrätta eftersom vi hörde att han hade vänt sig på rygg och verkade besvärad av det. Men sen sov han till 7.55!

Förmiddagsvilan i vagn gick väl ok, tog 13 min innan han somnade och sen vaknade han 10.43, dvs strax innan han skulle men då tog jag helt enkelt upp honom, inte ledsen alltså! När han skulle somna vagnade jag kort två gånger på slutet när han var på väg att skrika upp sig och då blev han lugn och somnade. Han somnade alltså inte när jag vagnade utan när vagnen stod still. Känner inte riktigt än att dagramsan sitter riktigt...

Än så länge har jag ingen kanonglad unge, han är lite småkinkig på dagarna och verkar fortfarande ganska trött även om han inte sover riktigt som han ska på vilorna. Men det är ju bara tredje dygnet så jag lugnar mig och ser vad som händer.

Nu har jag lite frågor. Tycker ni att det skulle vara bra att skaffa en stor vagn med flat botten så han kan vila på mage även på dagen? Nu vilar han på rygg eftersom han alltid sovit bra i vagn på det sättet. Om jag skaffar en sån vagn, kommer han ändå kunna somna i sin gamla vagn, på rygg, när uppföljningsveckan plus lite tid till är över? Annars kommer jag ju bli ganska låst tänker jag. Kommer han kunna somna i bilstolen också tror ni när vilorna väl sitter menar jag? Hade ju varit praktiskt om man vill köra en längre sträcka någon gång.

Om man ska på fest, kan man då ta med sig vagnen, lägga honom för natten i den med pyjamas på osv och sen bara flytta honom till sängen när man kommer hem på natten?

Nu när de fyra dygnen är över, tror ni det är ok då att mormor/farmor kommer? Vi har hållt det väldigt lugnt här hemma under kuren, alltså inga besök alls och under uppföljningsveckan blir det heller inga direkta besök men mormor osv vill ju såklart träffa honom. Farmor och farfar är extremt strirriga med vår gosse, beror väl på att de är så glada för honom, det är första barnbarnet för dem. Bör man säga åt dem att man trots allt ska hålla allt lugnt och inte behöver stimma alldeles för mycket, eller spelar det ingen roll?

Tack för all hjälp ni ger oss!
Anna
mammas lilla hjärta

Vad gör jag för fel med middagsvilan? Visserligen somnar han efter bara 10 min och sover 35 min. Sen vaknar han igen och frågar, till slut ledset och högljutt! Jag vagnar till slut och försöker få honom lugn och sen ramsa men jag känner inte att ramsan tar riktigt. Med lite skak från sida till sida och sen en bkräftelseramsa somnar han om (tror jag) i 5 min och sen är han vaken igen. Då har jag fullt upp med att få honom så pass lugn att jag mitt emellan "frågorna" kan fälla upp sufletten på vagnen och säga "god middag". När jag gör det blir han såklart ledsen och jag fåglar mig så för att han ska vara glad när jag tar upp honom. Är det så här man ska göra?

MVH Anna
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej. Detta skickar jag från mobilen ifall det ser konstigt ut. :| det som är viktigast är ätt du gör samma samma varje dag, backar målmedvetet till ätt på sikt endast ge fyra glada verser av ramsan efter läggning. Då kommer galoppen fattas ska du.se. tålamod. :D Och lugn. Det kommer gå fint.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Isabellas mamma

Hej mammas lilla hjärta!
Det låter som att det går bra! Dagslurarna kommer att ta tid så tänk inte så mycket på det. Se till att göra samma sak hela uppföljningsveckan och som du redan har gjort: ta upp honom när han är lugn, dvs inte ledsen. :thumbsup: Att han ska vara glad kan du inte förvänta dig men det är viktigt att han inte får för sig att du plockar upp honom för att han är ledsen därav väntan tills han är lugn. Våra dagslurar börjar funka nu efter ca 3 veckor :shock: så du gör inget fel! Det tar så lång tid för de små liven att få in hela nya rutinen. Vissa dagar krånglade vår tjej igenom sina dagsvilor utan att nästan sova nånting...
Vad gäller besök så kanske det kan vara bra att vänta med besök :?: speciellt om det är folk som är riktigt glada och vill leka mycket med honom. Vi väntade med att umgås med folk helt och hållet tills hela uppföljningsveckan var slut, långtråkigt för oss föräldrar men vi ville inte chansa.. Det står i boken att var dag i uppföljningsveckan ska vara samma så då kan det bli dumt med besök ena dagen och inte andra om du förstår vad jag menar?

Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
mammas lilla hjärta

Tack för era fina svar och peppningen!

Fjärde dygnet gick så bra! Natten flöt på med bara ett uppvak kl 6.30. Viggo somnade igen när pappa ramsade! Han vaknade 7.40 och låg och "pratade" i sin säng. 7.50 gick vi in och gjorde morgon för då började han bli otålig :) Dagen sen gick också perfekt, har nu skaffat mig en vagn där han ligger på mage så det kan kanske vara det som gör susen?! Än så länge får jag vagna några tag men sen tar ramsan över!

Femte natten var den bästa hitintills! Han somnade 20.05 efter bara 10! min i sin säng och vaknade inte förrän 07.55 idag! Älskade pluttunge, han är så duktig!

Nu till en fråga om maten. När han vaknar så ammar jag honom. Detta är den mysigaste stunden på hela dagen. Han ammar både länge och väl och njuter verkligen, så detta vill jag inte ta ifrån honom/oss/mig! Men amningen gör ju såklart att han inte är så intresserad av gröten sen. Jag har gett honom gröt vid 9 istället, vilket såklart gör att han inte är så intresserad av middag. Hur ska jag göra? Ska jag strunta i gröten på morgonen och lägga middagen en kvart tidigare istället, om han nu inte skulle klara sig till 11.30? Han äter ju gröt på kvällen så han får ju gröt i sig under dagen ändå menar jag...

Tacksam för svar!
MVH Anna
Isabellas mamma

Hej!
Jag skulle nog hoppa över gröten och ta lunchen en kvart tidigare om det skulle behövas. Annars blir det ju dubbel frukost med både amning och gröt och då hinner inte lilla magen vila...

Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
mammas lilla hjärta

Tack Isabellas mamma! Jag gjorde så att jag skippade gröten på morgonen och det blev mycket bättre med maten. Han är fortfarande en finsmakare och äter minsann inte allt men det han gillar äter han numer mycket av!

Vi har kommit en bra bit på vägen och är inne på 3 dagen i uppföljningsveckan och jag måste säga att det går över förväntan. I morse vaknade han först 5.40 och då somnade han med en ramsa. sen vaknade han igen 7.10 och jag ramsade och ramsade men till slut gick jag in 7.50 för då började han bli otålig och nöjde sig inte riktigt sig med mina svar. Naturligtvis gick jag in i en paus mellan klagosångerna :) Men mellan 7.10 och 7.50 låg han och jämrade sig lite/snackade lite osv, dvs inte skrek. Hoppas han somnar om istället nästa gång men jag räknar det ändå som en framgång!

Jag har justerat schemat också lite så att han vilar 45 min även på eftermiddagen för han har varit alldeles för trött på kvällarna annars och inte alls sig lik. Med lite mer sömn har han blivit vår vanliga glada gosse som nu snackar mer än någonsin. Totalt har han nu 15 timmar sömn per dygn (han blir 7 mån på lördag) men jag upplever än så länge att han behöver det, han har alltid varit en tröttare gosse...

Till någon av hjärtebarnskontrollanterna har jag en fråga. Nu ikväll när jag lade honom i sängen blev det inga! klagomål utan istället lite snack och jämmer i sängen. Jag gav honom en bekräftelseramsa när han hade slutat jämra sig och till sist bara gav ifrån sig lite knorrande (som han brukar innan han somnar). Är det tänkt så eller ska jag vänta med bekräftelseramsan tills han är helt tyst och nästan sover? Jag tänker mer att bekräftelseramsan ska säga "just så, så gör man" och nog måste det vara ok att ha lite innan-sömn-ljud för sig? Eller blir det fel signaler till honom då?

Tacksam för svar!
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"