Schema 2 1/2 månad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
helamig

Re: Schema 2 1/2 månad

Inlägg av helamig »

Napp på flaskan ska det vara (lite trött nu)
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej helamig :D

Vad underbart med sâ fina nätter, härligt för alla inblandade!

Jag skulle nog inte ha börjat med katrinplommon, det är ju väldigt effektivt vid hârd mage, men kanske lite väl "mycket" när man är sâ liten och inte alls van vid skedmat? Visst har du läst i Barnaboken om introduktion av fast föda (3-4mânaderskapitlet)? Hos oss var banan mycket uppskattat frân start (inte att glömma att omogna bananer är förstoppande och mogna bananer lösande, hitta en fin banan lite mittemellan :lol: ).

Jag har ingen egen erfarenhet av flaskmatning, men sâ här bytte flaskesset Nancy nappar (men hon ammade inte).
Nancy skrev:Så här har jag bytt nappar:
0-1 mån: napp 1
1-3 mån: napp 2
3 mån: napp 3

Enligt tillverkaren står det:
0-3 mån: napp 1
3-6 mån: napp 2
6 mån: napp 3
Som vanligt sâ är väl râdet att framför allt se pâ barnet. Prova och se!

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej du, låter som om ni har det riktigt härligt.

Att börja med Katrinplommon som smakportion är nog inte så bra med tanke på att det kör igång magen ordentligt.
Vi har börjat med ärtor, majs, broccoli och detta har sedan drygats ut med potatis. Sen har det tillkommit lite mango, banan, äpple och päron. Och tidigt har vi börjat med havregrynsgröten och däri har vi lagt katrinplommon, det verkar bli en bra balans för en liten mage. Havregrynen har jag bara smulat mellan fingrarna så det blir som ett grovt mjöl, mycket uppskattat.

Vad det gäller nappstorlek, alltså på själva hålet, så har vi fortfarande nr 1. Linus tycker om att jobba lite när han ska ha mat. Jag provade att byta till nr två men då forsade det ut ersättning och det ogillades starkt. Så prova dig fram, det går ju alltid att gå ett steg tillbaka vet du.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
helamig

Inlägg av helamig »

Tack kära ni :D :heart:

Hon somnade precis själv =D>

Ja det var nog lite starkt för lilla magen :oops: Visst har jag läst kapitlet om matintroduktion och trodde jag kunde börja med fruktmos. Jag ville ge henne det godaste...

Men vi testar igen. Gröt blir nog bra och potatis och banan mm. Gott med lite mat i magen :D

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Sicken stjärna! Tänk att somna av sig själv, det är stort för alla inblandade.

Fortsätt du botanisera i all spännande mat som det finns att erbjuda.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
helamig

Inlägg av helamig »

:thumbsup:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Hej, hej! :D :heart:

Siri är snart 5 månader. Glad och go tjej som tycker mycket om att titta på vad storasyster gör. Vänder sig från mage till rygg och tillbaka. Vill gärna framåt och lyckas om hon kämpar lite, vilket hon gör 8)

Nu har jag börjat lägga henne i spjälsängen. Hon har svårare att somna där, så jag får buffa och solfjädra lite. I kväll har jag hängt för en handduk och ett lakan så hon inte ser ut lika mycket. Har också en amningskudde vid huvudet och en annan kudde vid fotändan för att bona in lite.

Kan jag ha henne i sängen på natten och långa luren och sen i vagnen dom två korta?

När hon somnar på rygg, ska jag vända över henne på mage då?

Idag somnade hon efter lite om och men i sängen på långa luren. Vaknade efter en timme, då la jag henne i vagnen. Vagnade lite och hon fortsatte sova. Ska jag vara mer konsekvent och låta henne ligga kvar i sängen?

KRAM på er!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej helamig :D

Fem mânader, redan?? :lol:
helamig skrev:Nu har jag börjat lägga henne i spjälsängen. Hon har svårare att somna där, så jag får buffa och solfjädra lite. I kväll har jag hängt för en handduk och ett lakan så hon inte ser ut lika mycket. Har också en amningskudde vid huvudet och en annan kudde vid fotändan för att bona in lite.
Hur har ni det med mörkläggningen? Om den är tillfredsställande (svartare än svartast 8) ) sâ finns det ju ingen anledning att hänga för handduk och annat till kvällen. Dagtid kanske det kan ha sin poäng om du upplever att hon störs av för mycket synintryck (ett tips är annars att ha hyfsat höga spjälskydd).
helamig skrev:Kan jag ha henne i sängen på natten och långa luren och sen i vagnen dom två korta?
Nemas problemas :D
helamig skrev:När hon somnar på rygg, ska jag vända över henne på mage då?
Det kan vara en god idé. Hâll koll pâ klockan, vänd henne efter tio minuter (inte fem eller tjugo som motsvarar naturliga sömncykler dâ hon lätt vaknar till pâ riktigt sâ att säga).
helamig skrev:Idag somnade hon efter lite om och men i sängen på långa luren. Vaknade efter en timme, då la jag henne i vagnen. Vagnade lite och hon fortsatte sova. Ska jag vara mer konsekvent och låta henne ligga kvar i sängen?
Du buffar henne inte? Och ramsan, har ni börjat införa den? En god regel är att lugna barnet där det ligger, dâ blir det lättare för lilltjejen att själv somna om framöver.

helamig

Inlägg av helamig »

Hej :D :heart:

Ja, det går fort. Det är inte helt bäckmörkt. Storan kunde sova ändå. Jag testar lite till, vill ju snart flytta in henne i köket där storan sover. Där är det mörkare.

Har buffat lite men tycker vagningen funkar bättre. Ramsar alltid när jag går ut. Ska gå över till ramsa mer.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hur gâr det för er, helamig?

helamig

Inlägg av helamig »

Tack för din omtanke Sarisparis :D :heart:

Hon somnar och sover bättre i sängen nu. Har vaknat en gång per natt ungefär och gruffat lite. Nån gång somnade hon om själv annars har jag buffat. Kanske är hon hungrig. Hon äter i princip bara välling nu. Erbjuder mat en gång per dag men hon är inte så väldigt pigg på det. Hoppas det ger sig.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Hej igen!

Tycker ni att jag ska flytta in lillan till storan och hoppas hon sover bättre i ett mer mörklagt rum. Hon vaknar en gång per natt (morgon) 5.30 idag till pappans stora förtret. Lillan sover i vårat rum, vi har bara en tvåa. Storan ligger och pratar en stund (ibland en timma) innan hon somnar. Det ska väl inte störa lillan egentligen men är rädd för att dra igång nån stor karusell med uppvaknande mm.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:D Jaaadå! Det tycker jag. Flytta in till samma rum alltså. Det kommer att gå jättebra! Och OM det blir frågor se de som extra chanser till att förmedla det ni vill (Sova hela natten tryggt och lugnt :D ) istället för att tänka "Åh NEJ :shock: :shock: :shock: nu vaknade hon också vad ska vi göra nu!!!???") Attityden den berömda, glöm den inte! Den, mörkläggningen och mycket mat och skoj under dagtid kommer att göra susen för alla små skruttar. Fokusera på vakentiden, gör rätt och var konsekvent under sovtider. :D

Lycka till!
:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Håller med helt!
Vår lilla L sov bra men om möjligt ännu bättre efter flytt in till storebror.
Fortfarande är det så på semester att hon behöver eget rum medans brorsan kan sova med oss vid behov. Svart, svalt och utan föräldrar :D !

Och så mat, mat, mat - riktig mat. Om en rätt inte gillas, testa nästa. Vem ratar en väl mosad banan? :D Och kanske en slurk välling? :D

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
helamig

Inlägg av helamig »

Tack ni goa. Deras sängar ska stå efter varandra och nära (litet rum) Ska jag ha något emellan som skärmar av? Så dom inte ser varandra. Blir nog svårt att få det så mörkt att dom inte ser något alls.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"